Anonym bruker Skrevet 24. november 2014 #1 Skrevet 24. november 2014 Leser av en annen tråd her om både 2-3 timer, og sikkert flere som sitter mye mer, men hva er vanlig? Vi har en grense på 30 min pr dag i hverdagene, og litt mer i helgene til gutt på 7,5 år. Jeg synes dette er nok, og han virker fornøyd(selv om han sikkert vil sitte myye mer) og leker fint på rommet eller i stua ellers. Han var nylig hos en venn og da satt de KUN å spilte et spill. Galskap synes jeg...De er barn og kan da LEKE når de er sammen. Ikke sitte passive med spill. Sønnen min har ofte besøk hjemme, og da leker de så fint og spør aldri etter IPad. Anonymous poster hash: ddcaf...90f
Bustetroll Skrevet 24. november 2014 #2 Skrevet 24. november 2014 (endret) Har ikke pad. Har en app på mobilen min hvis det er noe krise, jeg er syk eller lignende, men den har vært i bruk én gang hittil.Hun er 2. Endret 24. november 2014 av Bustetroll
Anonym bruker Skrevet 24. november 2014 #3 Skrevet 24. november 2014 Eh..skrivefeil i overskriften..SITTER skulle det selvsagt være.. hi Anonymous poster hash: ddcaf...90f
Anonym bruker Skrevet 24. november 2014 #4 Skrevet 24. november 2014 Snart 6 år. Får velge mellom iPad og TV 30-45 minutter per dag på ukedager. Om helgene og ferier får han se på tv til han blir lei om morgenen (vi spiser frokost sammen for tv), blir 1-2 timer maks, og på ettermiddagen får han velge mellom iPad og TV 30-45 minutter igjen. Egentlig liker jeg best når han velger iPad, for det er en mindre passiv aktivitet enn TV. Vi kjører streng kontroll på apper som lastes ned, er bare meg og mannen som har passordet til iTunes og wifi tilkoblingen. Velger i hovedsak spill han kan lære noe av. Den dagen han får pc/spillkonsol vil det inngå i den daglige kvoten Og med de samme betingelsene når det gjelder valg av spill. Anonymous poster hash: 6ace3...e53
Anonym bruker Skrevet 24. november 2014 #5 Skrevet 24. november 2014 Snart 6 år. Får velge mellom iPad og TV 30-45 minutter per dag på ukedager. Om helgene og ferier får han se på tv til han blir lei om morgenen (vi spiser frokost sammen for tv), blir 1-2 timer maks, og på ettermiddagen får han velge mellom iPad og TV 30-45 minutter igjen. Egentlig liker jeg best når han velger iPad, for det er en mindre passiv aktivitet enn TV. Vi kjører streng kontroll på apper som lastes ned, er bare meg og mannen som har passordet til iTunes og wifi tilkoblingen. Velger i hovedsak spill han kan lære noe av. Den dagen han får pc/spillkonsol vil det inngå i den daglige kvoten Og med de samme betingelsene når det gjelder valg av spill. Anonymous poster hash: 6ace3...e53 Ser vi er ganske så like. :-) hi Anonymous poster hash: ddcaf...90f
Anonym bruker Skrevet 24. november 2014 #6 Skrevet 24. november 2014 Jeg ser ingen grunn til å lage slike rigide regler jeg da, her reguleres spillingen av seg selv. Noen dager blir det mye og andre dager blir det lite. Så lenge man har sunne, friske unger/ungdommer, som er sosiale og har venner, som liker å være ute, som trener og er med på fritidsaktiviteter, som gjør det greit på skolen og følger opp lekser er jeg ikke bekymret for mengden spilling. Jeg skjønner jo at man tenker annerledes om man har et barn som er helt avhengig, som ikke vil noe annet enn å spille og prioriterer spilling foran alt annet, som sitter bleke i ansiktet med mørke ringer under øynene og nispiller i et mørkt rom med gardinene trekt for, men de fleste gjør vel ikke det? 11-åringen her f.eks, han har ikke vært på nett i det hele tatt i dag. Først var han jo 6 timer på skolen, etter skolen var han og en kompis ute og lekte med en fjernstyrt bil. 16.30 var det middag og etter middag gjorde han matteleksen (lite lekser denne uken pga et skoleprosjekt). Etter leksen sto en annen kompis på døra og nå driver de ute i gata her med lommelykter, sykler og reflekser. Han har innetid klokken halv åtte, da er det kveldsmat foran TV, litt skravling og kos før han legger seg halv ni og tar siste del av leksen (lese 20 min i valgfri bok) på sengen. I morgen er det 6 timer på skolen, så lekser, så middag klokken fire, fotballtrening fra 17 til 18.30, kveldsmat foran TV også kanskje en liten halvtime spilling før det er dusjen og lese bok på sengen. At det da ble litt mye spilling på søndag spiller da ingen rolle, det ødelegger da ikke ungen at han i går som det var 3 grader, kuling og pøsregn hadde en del spilletid. Han spilte nok fra ca 9 til 12, så var han faktisk ute et par timer før han ryddet rommet, skiftet på sengen sin, lekte med småsøsken osv før han spilte igjen et par timer på kvelden. Spillingen er jo en del av dagens ungdomskultur, og de kan ikke nektes å ta del i dette. I går formiddag satt han på rommet sitt med høretelefoner og mikrofon, hadde to klassekamerater på skype samtidig som de spilte online på samme spill, de snakket, lo og samarbeidet i spillet selv om de satt på hver sin haug og ikke møtte hverandre fysisk denne dagen. Jeg ser ikke noe galt i det jeg altså. Anonymous poster hash: f7b36...51c
Anonym bruker Skrevet 24. november 2014 #7 Skrevet 24. november 2014 Ingen i-pad på skoledager, kun i helger, varierende hvor lenge, kommer an på vær og hva man ellers har planlagt. Han er 6 år. Hun på 3 er svært lite interessert i i-pad. Anonymous poster hash: 74939...820
Anonym bruker Skrevet 24. november 2014 #8 Skrevet 24. november 2014 Har en på 4 som er ganske intressert i ipad. De har i barnehagen som ungene bruker av og til. Vi kjøpte ipad mini til han som han bruker når han har lyst egentlig. Blir kanskje en halvtime om dagen.. Noen ganger litt mer og noen dager mindre/ingenting. Regner med vi må han noen strengere regler på ipadbruken når han blir skolegutt og heller vil spille enn å gjøre lekser. Ser for meg at det blir tidsbegrensning pr. dag da. Anonymous poster hash: f7346...f53
Anonym bruker Skrevet 24. november 2014 #9 Skrevet 24. november 2014 Har ikke iPad. Tror ikke det kommer i hus heller egentlig. Funker bra med den ene pcen vi har. Men, ungen ser altfor mye tv noen dager! Det er så lettvint å sette på barnetv når jeg skal gjøre noe. Det kan skli ut og ungen kan sitte over 3 timer en dag med barnetv. Hun er 4 år. Jeg merker at det gir meg fryktelig dårlig samvittighet. Anonymous poster hash: 478f8...115
Anonym bruker Skrevet 24. november 2014 #10 Skrevet 24. november 2014 Jeg ser ingen grunn til å lage slike rigide regler jeg da, her reguleres spillingen av seg selv. Noen dager blir det mye og andre dager blir det lite. Så lenge man har sunne, friske unger/ungdommer, som er sosiale og har venner, som liker å være ute, som trener og er med på fritidsaktiviteter, som gjør det greit på skolen og følger opp lekser er jeg ikke bekymret for mengden spilling. Jeg skjønner jo at man tenker annerledes om man har et barn som er helt avhengig, som ikke vil noe annet enn å spille og prioriterer spilling foran alt annet, som sitter bleke i ansiktet med mørke ringer under øynene og nispiller i et mørkt rom med gardinene trekt for, men de fleste gjør vel ikke det? Anonymous poster hash: f7b36...51c Helt enig i dette! Anonymous poster hash: ce162...c70
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 24. november 2014 #11 Skrevet 24. november 2014 Jeg ser ingen grunn til å lage slike rigide regler jeg da, her reguleres spillingen av seg selv. Noen dager blir det mye og andre dager blir det lite. Så lenge man har sunne, friske unger/ungdommer, som er sosiale og har venner, som liker å være ute, som trener og er med på fritidsaktiviteter, som gjør det greit på skolen og følger opp lekser er jeg ikke bekymret for mengden spilling. Jeg skjønner jo at man tenker annerledes om man har et barn som er helt avhengig, som ikke vil noe annet enn å spille og prioriterer spilling foran alt annet, som sitter bleke i ansiktet med mørke ringer under øynene og nispiller i et mørkt rom med gardinene trekt for, men de fleste gjør vel ikke det? Anonymous poster hash: f7b36...51c Helt enig i dette! Anonymous poster hash: ce162...c70 Er også enig i dette!
Anonym bruker Skrevet 24. november 2014 #12 Skrevet 24. november 2014 Her måtte vi innføre ipad stopp i uka, i helgene får han se på til han er lei eller vi skal ut. 5år 😊 Anonymous poster hash: 4a2ca...eba
Anonym bruker Skrevet 24. november 2014 #13 Skrevet 24. november 2014 Jeg kunne jo ha skrevet grunnen til at vi lagde en avtale om spill/IPad, var fordi jeg syntes det ble litt mye og for å få "kontroll" på mengden. Sønnen vår er vant til denne avtalen nå, og det har resultert i at han aldri spør om å få dubbedingsene utenom sine tider. Anonymous poster hash: ddcaf...90f
Anonym bruker Skrevet 24. november 2014 #14 Skrevet 24. november 2014 Snart 6 år. Får velge mellom iPad og TV 30-45 minutter per dag på ukedager. Om helgene og ferier får han se på tv til han blir lei om morgenen (vi spiser frokost sammen for tv), blir 1-2 timer maks, og på ettermiddagen får han velge mellom iPad og TV 30-45 minutter igjen. Egentlig liker jeg best når han velger iPad, for det er en mindre passiv aktivitet enn TV.Vi kjører streng kontroll på apper som lastes ned, er bare meg og mannen som har passordet til iTunes og wifi tilkoblingen. Velger i hovedsak spill han kan lære noe av. Den dagen han får pc/spillkonsol vil det inngå i den daglige kvoten Og med de samme betingelsene når det gjelder valg av spill.Anonymous poster hash: 6ace3...e53 Ser vi er ganske så like. :-) hi Anonymous poster hash: ddcaf...90f Vi har alltid gjort det slik, ikke noe spesiell grunn annet enn at vi synes det fungerer greit. Vi ser heller ikke mye tv selv, ikke hver dag og aldri som bakgrunnslyd. Det er uansett lange dager mandag til fredag, han er på skolen til 16.00 og skal rekke å gjøre lekser før middag kl. 18.15. Tidsbegrensning sier seg selv. Ang. begrensning på innhold er det ikke noe han reagerer på heller, jeg passer på å laste ned en salig blandning av rene spill og mer intelliengte apper; så langt er han fornøyd med det han har. Vi utøver forsåvidt kontroll over det han får lov til å se på tv, virker helt naturlig å kontrollere spillene også. Anonymous poster hash: 6ace3...e53
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå