Anonym bruker Skrevet 23. november 2014 #1 Skrevet 23. november 2014 Ok, jeg ser jo at de har en svart hatt, men hva er den firkantede svarte saken de har ned mot panna? Noen som vet? Anonymous poster hash: 0dfbb...bf7
Gjest Antarctica Skrevet 23. november 2014 #2 Skrevet 23. november 2014 Det ligger tekster fra Torah eller Talmud i den. En liten skinnboks med skriftsteder, tror jeg.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2014 #3 Skrevet 23. november 2014 Aha. Men hvorfor det? HI Anonymous poster hash: 0dfbb...bf7
Anonym bruker Skrevet 23. november 2014 #4 Skrevet 23. november 2014 Det er tefillin, bønneremmer. De har en rundt hodet og en på venstrearmen. De har en liten svart boks som inneholder tekst fra Torah (den jødiske bibelen). I Torah står det nemlig "disse ord skal du binde på ditt hodet og på ditt hjertet" venstrearmen regnes som nært hjertet. De bruker dem under morgenbønnen sammen med tallit (bønnesjal) for riktig konsentrasjon. Kilde: jeg er jøde Anonymous poster hash: 2987a...788
Gjest Antarctica Skrevet 23. november 2014 #5 Skrevet 23. november 2014 Det er tefillin, bønneremmer. De har en rundt hodet og en på venstrearmen. De har en liten svart boks som inneholder tekst fra Torah (den jødiske bibelen). I Torah står det nemlig "disse ord skal du binde på ditt hodet og på ditt hjertet" venstrearmen regnes som nært hjertet. De bruker dem under morgenbønnen sammen med tallit (bønnesjal) for riktig konsentrasjon. Kilde: jeg er jøde Anonymous poster hash: 2987a...788 Det var jo ganske vakkert, da. Symbol tatt til konkret handling.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2014 #6 Skrevet 23. november 2014 Kippah/kalotten er faktisk ikke påbudt i selve Torah, men i talmud sies det at man ikke skal gå mange skritt med hodet utildekket. Så de bruker kippah/kalott for å minne seg om at de er lavere enn Gud, at det er noe mellom dem og Gud. De ultraortodokse vil være enda med ydmyke og tar ofte en svart hatt oppå kippahen igjen, så de har to lag. Kvinner trenger ikke bruke kippah fordi de regnes å ha en høyere forståelse av disse tingene og trenger i følge Talmud ikke den påminnelsen. Men dette var litt bort fra temaet. Anbefaler å lese om tefillin på Wikipedia eller google det om du vil vite mer enn det jeg skrev over Anonymous poster hash: 2987a...788
Anonym bruker Skrevet 23. november 2014 #7 Skrevet 23. november 2014 Jeg fant skriftsteder på engelsk: You shall put these words of mine on your heart and on your soul; and you shall tie them for a sign upon your arm, and they shall be as totafot between your eyes. —Deuteronomy 11:18 Anonymous poster hash: 2987a...788
Anonym bruker Skrevet 23. november 2014 #8 Skrevet 23. november 2014 Herlig folkens! Tusen takk for gode svar! HI Anonymous poster hash: 0dfbb...bf7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå