Gå til innhold

Fins det en bra IQ test for barn på nett!?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

For voksne tror jeg det er over 120 som blir regnet for å være intelligent. Tror Mensa krever over 130 for medlemskap. Mannen min har IQ på 140, og er medlem der. Barnet vårt er enda ikke 3 år, men vi får høre fra både barnehage og helsestasjon at barnet viser tegn på høy intelligens. Kan ikke testes enda. Tror barn kan testes gjennom PPT (de tar WAIS IV tror jeg).

Anonymous poster hash: ac140...bd5

Barnet som skal testes er syv år. Har Mensa gratis tester for barn?

Og er det noen som har testet barna sine her? Hva er egentlig høy IQ? 115?

Anonymous poster hash: d7088...837

Gjennomsnittet er 100. Alt mellom 85 og 115 regnes som normal IQ.

Anonymous poster hash: aee90...f23

Normal intelligens regnes i området 70-130. Området 85-70 regnes som i nedre del av normalområdet, mens 115-130 regnes som øvre del av normalområdet (fortsatt normalt mao). En samlet skåre på over 130 regnes for å være høyt, og kun noen få prosent av befolkningen skårer tilsvarende høyt. Ppt utreder ikke intelligens på generelt grunnlag, men dersom et barn viser vansker med atferd og læring kan barnet henvises. Da tas det ofte en evnetest. Intelligens kan utredes privat, for barn brukes Wisc-IV. Dette er en generell evnetest som består av ulike deloppgaver. Testen er ikke lik Mensa testene, da Mensa testen utelukkende fokuserer på logisk abstrakte ever, og ikke innehar andre områder. Det kan nevnes at det vanlige i en helt ordinær klasse på skolen befinner seg barn i hele normalområdet, og noen ganger både under og over. Dersom et barn har en intelligens rundt 130 +-, så ville jeg vegre meg for å kalle det et begavet barn, men heller omtale det som et intelligent barn. Jeg har selv en IQ på 134 samlet sett. Ville tro at de fleste av mine kollegaer med tilsvarende utdannelse som meg befinner seg rundtomder. Føler meg verken smart eller dum, men merker jo selvfølgelig at jeg lærer lettere og at jeg reflektere litt mer over hverdagens små hendelser. Det kan jo også selvfølgelig tilskrives min personlighet.

Anonymous poster hash: 707cc...fb8

Annonse

Jeg har latt min datter ta Mensatesten for voksne, og hun skåret henholdvis 114 den ene gangen, og 104 den andre. Testen kan ikke konverteres slik at den gir noen skåre for barnet, men 114 er visstnok svært høyt og 104 relativt høyt det også mener jeg. Vet ikke hvor mye som var flaks, og må få henne testet hos psykolog hvis vi skal kunne vite det med sikkerhet.

Anonymous poster hash: e7865...e1e

Hvor i landet bor du, hi? Jeg trenger å teste et barn i wisc-iv (6-16 år) etter endt kurs i desember.

Anonymous poster hash: b4afa...67b

Jeg bor i Oslo, og kunne gjerne tenke meg å få testet min datter som jeg nevnte lengre opp.

Holder du på med psykologutdannelse?

Jeg lurer litt på hvorfor du vil teste barnet ditt, HI. Hva skal du bruke resultatene til?

Jeg er selv i gang med sertifisering for bruk av et annet testverktøy. Jeg kan gjennomføre tester nå for å øve, men resultatet av testene er ikke gyldig i faglig sammenheng.

Det er flere ulike etiske dilemma som gjør seg gjeldende i tilknytning til testing av barn. Det bør være svært gode grunner til å sette et barn i en testsituasjon. Hva gjør du dersom barnet ditt skulle skåre "dårligere" enn forventet?

En test er ikke en selskapslek, men et verktøy som skal brukes med varsomhet.

Hvor i landet bor du, hi? Jeg trenger å teste et barn i wisc-iv (6-16 år) etter endt kurs i desember.

Jeg bor i Oslo, og kunne gjerne tenke meg å få testet min datter som jeg nevnte lengre opp.

Hvor gammel er hun?

Hvor gammel er hun?

8 år. Er det aktuelt?

Hei, du som har tenkt til å "øve" deg på testing med Wisc-IV. Håper du har tenkt til å undersøke litt mer om bakgrunnen til at denne moren ønsker en evnetest av sitt barn. Du har kanskje ikke kommet så langt i testkursrekken at etikk har vært på planen enda? Testing for moro anbefales ikke, hva om moren blir skuffet over resultatene? Hvorfor er det så viktig for henne å teste sitt barn? Hva slags oppfølging har du eventuelt tenkt til å tilby da?

Hei, du som har tenkt til å "øve" deg på testing med Wisc-IV. Håper du har tenkt til å undersøke litt mer om bakgrunnen til at denne moren ønsker en evnetest av sitt barn. Du har kanskje ikke kommet så langt i testkursrekken at etikk har vært på planen enda? Testing for moro anbefales ikke, hva om moren blir skuffet over resultatene? Hvorfor er det så viktig for henne å teste sitt barn? Hva slags oppfølging har du eventuelt tenkt til å tilby da?

Enig med denne. Jeg er psykolog og tester mye med denne typen tester. Vi oppgir ALDRI IQ-skåre til foreldre, nettopp fordi det ene tallet kan misbrukes, misppfattes, det kan påvirke forventninger og press på barnet fremover osv osv.

Anonymous poster hash: c883a...9be

Annonse

Vi bor et annet land (vestlig), og vaar datter ble testet i forbindelse med tidlig skolestart, siden de er veldig strenge paa det. Hun ble grundig testet, og paa IQ-testen landet hun paa 134.

Jeg ble ogsaa testet da jeg begynte tidligere paa skolen selv, men jeg tror ikke det ble opplyst om resultatet. Far er ogsaa svaert intelligent, saa det ikke noe stort sjokk.

I Norge er det visst ikke lov til aa snakke om barn som er ekstra intelligence, virker det som. Er det flere som oppfatter det slik?

Anonymous poster hash: e3246...536

Enig med denne. Jeg er psykolog og tester mye med denne typen tester. Vi oppgir ALDRI IQ-skåre til foreldre, nettopp fordi det ene tallet kan misbrukes, misppfattes, det kan påvirke forventninger og press på barnet fremover osv osv.

Signerer. Jeg synes at dette vil være direkte uetisk.

Helt ærlig; å mene at det er etiske utfordringer knyttet til dette er å lage fullstendig storm i et vannglass. 

Foreldre som på eget initiativ ønsker å teste sitt barn er mest sannsynlig rimelig oppegående i utgangspunktet, og vet noe om hva slags betydning et testresultat har.

Som du ser har barnet mitt allerede skåret høyt på Mensas nettest tidligere, så risikoen for å skåre under middels er nok minimal. Enhver som ønsker det kan dessuten teste barnet sitt hos psykolog, men det gjøres vanligvis kun ved mistanke om spesielt høy eller lav IQ.

Vi bor et annet land (vestlig), og vaar datter ble testet i forbindelse med tidlig skolestart, siden de er veldig strenge paa det. Hun ble grundig testet, og paa IQ-testen landet hun paa 134.

Jeg ble ogsaa testet da jeg begynte tidligere paa skolen selv, men jeg tror ikke det ble opplyst om resultatet. Far er ogsaa svaert intelligent, saa det ikke noe stort sjokk.

I Norge er det visst ikke lov til aa snakke om barn som er ekstra intelligence, virker det som. Er det flere som oppfatter det slik?

Ja, jeg er av samme oppfatning som deg.

Jeg ble selv testet som barn og skårte høyt. Jeg kjedet meg på skolen, behøvde aldri jobbe for å få gode resultater og lærte meg aldri selvdisiplin....

Dette er ikke nødvendigvis er normen der det er snakk om evnerike barn.

http://blog.grendel.no/blog/2011/10/21/da-kan-vi-intelligensteste-barn-i-alderen/#more-1410

Hvorfor vil du det, Hi? Jeg skjønner at du allerede vet at barnet ditt har gode evner. Hva skal du med tallet? Jeg tenker at et barn som har en mor som mener trenge et tall som uttrykk for barnets intelligens, skal skjermes for testing. Ikke fordi det ikke er lov å være stolt av barnet sitt, men fordi det å måtte ha et tall som bevis ikke er et godt tegn.

Til det konkrete spørsmålet - det finnes få intelligenstester som har gode normeringer for barn. WISC-IV som det refereres til i denne tråden, er ikke tilgjengelig på nett. Man skal ha opplæring i både admininstrering og tolkning før man bruker den. Heldigvis får både ped og psyk studentene også opplæring i ulempene ved testing parallelt. Jeg blir uroet av deg over her som tenker at det er OK å plukke opp et testbarn på nettet. Du skal øve deg på å administrere testen, du bør vite at resultatet ikke nødvendigvis er reliabelt siden du er en uerfaren administrator og du bør vite at man ikke overleverer de konkrete tallene til foresatte.

Hvorfor vil du det, Hi? Jeg skjønner at du allerede vet at barnet ditt har gode evner. Hva skal du med tallet? Jeg tenker at et barn som har en mor som mener trenge et tall som uttrykk for barnets intelligens, skal skjermes for testing. Ikke fordi det ikke er lov å være stolt av barnet sitt, men fordi det å måtte ha et tall som bevis ikke er et godt tegn.

Til det konkrete spørsmålet - det finnes få intelligenstester som har gode normeringer for barn. WISC-IV som det refereres til i denne tråden, er ikke tilgjengelig på nett. Man skal ha opplæring i både admininstrering og tolkning før man bruker den. Heldigvis får både ped og psyk studentene også opplæring i ulempene ved testing parallelt. Jeg blir uroet av deg over her som tenker at det er OK å plukke opp et testbarn på nettet. Du skal øve deg på å administrere testen, du bør vite at resultatet ikke nødvendigvis er reliabelt siden du er en uerfaren administrator og du bør vite at man ikke overleverer de konkrete tallene til foresatte.

Veldig enig med deg, Iiiik.

Testetikk er en sentral del av sertifiseringsprosessen og å (nærmest) plukke ut et tilfeldig barn på nett skurrer voldsomt for meg.

Vi bor et annet land (vestlig), og vaar datter ble testet i forbindelse med tidlig skolestart, siden de er veldig strenge paa det. Hun ble grundig testet, og paa IQ-testen landet hun paa 134.Jeg ble ogsaa testet da jeg begynte tidligere paa skolen selv, men jeg tror ikke det ble opplyst om resultatet. Far er ogsaa svaert intelligent, saa det ikke noe stort sjokk.I Norge er det visst ikke lov til aa snakke om barn som er ekstra intelligence, virker det som. Er det flere som oppfatter det slik?Anonymous poster hash: e3246...536

Ja, jeg er av samme oppfatning som deg.Jeg ble selv testet som barn og skårte høyt. Jeg kjedet meg på skolen, behøvde aldri jobbe for å få gode resultater og lærte meg aldri selvdisiplin....  Anonymous poster hash: e7865...e1e

Slik ble det dessverre for meg ogsaa. Jeg er glad vi naa bor i et land der undervisningen i stor grad blir tilrettelagt individuelt, og man kan bli stimulert ekstra om noedvendig.

Jeg haaper det i Norge har skjedd endringer paa dette omraadet i forhold til da jeg begynte skolen i 1980.

Mensa kan, leilighetsvis og individuelt, teste barn på 7 år, men det koster det samme som når voksne testes.

Normal intelligens regnes i området 70-130. Området 85-70 regnes som i nedre del av normalområdet, mens 115-130 regnes som øvre del av normalområdet (fortsatt normalt mao). 

Jeg har hørt den der fra PPT – og jeg mener den ikke holder vann. «Normalområdet» er ikke alt innenfor +-2sd, det betyr i så fall at 96% av populasjonen er «normal». Et så utvidet normalbegrep er meningsløst.

Hva som er normalt _burde_ defineres av PPT som det som regnes som optimalt eller ideelt eller noe i skolen, men PPT har ikke tatt noen slik avgjørelse og overlater til utviklerne av WISC å definere hva som er normalt. 

Wechsler definerer det (http://en.wikipedia.org/wiki/IQ_classification <- Wikipedia, men det samme har jeg sjekket står i boka til Kaufmann) som at normalområdet er mellom ca 80 og ca 120. Da er vi mellom 10. og 90. prosentil - fortsatt veldig mange som er normale.

Jeg mener det er feil å vise så liten tillit til foreldre. Man gir foreldrene en skikkelig forklaring på hva skårene betyr, og lar foreldrene få dem, sånn at de kan brukes i de sammenhengene foreldrene mener er rimelige.

Det som virkelig er uetisk er å offentliggjøre resultatene på Nasjonale Prøver og desslike, slik at folk velger skoler til ungene sine på Fullstendig Feil Grunnlag fordi de Ikke Kan Statistikk.

Mitt barn ble testet for noen år siden og vi fikk vite resultatet.

Vi fikk forklart grundig hva det betydde.

Jeg ser virkelig ikke hva problemet med å fortelle oss foreldre resultatet av IQ testen til barnet vårt ble?

Han ble ikke testet fordi vi trodde han hadde høy IQ, var ren rutine som fulgte med utredning.

Han landet på 117, han var 7 år da

Anonymous poster hash: a828e...b0e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...