Gå til innhold

Finnes det er barnehjem/fattighus etc i Bergen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to barn som har blitt altfor bortskjemte, og har lyst til å sette mer fokus på andre denne adventstiden.

Ville så gjerne tatt med meg barna for å besøke noen som ikke har det like bra som dem.

Anonymous poster hash: 465a9...87f

Skrevet

Det finnes både asylmottak, "barnehjem" og SOS barnebyer i Bergen. Men du kan jo ikke ta med barna dine dit for å vise dem de fattige, det vil være veldig stigmatiserende.

Om du vil ha pedagogisk effekt er det langt å foretrekke å skaffe et fadderbarn gjennom Plan eller noe lignende.

Anonymous poster hash: 3795b...4e1
Skrevet

Nå tuller du. Alle vet at man ikke bare kan dra for å se på folk vel? I tillegg vet de fleste at det er streng taushetsplikt i alle barnevernsinstitusjoner og hjelpesentraler. Og hva tror du egentlig? At de går med fillete klær og må spise suppe hver dag? :D haha...

Har selv jobbet ved en barnevernsinstitusjon og der fikk 11 åringene 1500 kr i lommepenger i mnd, i tillegg til klær, hygieneartikler osv. Alle gikk på fritidsaktiviteter og vi hadde både biljardbord, x-box, playstation og en 60 tommers tv i stua. De fikk det de ville ha av både filmer og spill. På toppen av det hele var det satt av ca 3000 kr til aktiviteter hver helg fordelt på 5 barn. Det skulle da gå til kino, bowling, is i byen, svømmehall osv osv. 

Om du vil se noen fattige råder jeg deg til å dra utenlands, eller i hvertfall ikke til hva du kaller "barnehjem". 

Anonymous poster hash: f333d...b17
Skrevet

Haha... Jo altså, det finnes en gate der vaskeligstillte barn står i utstillingsvinduer for å vise frem elendigheten. Et glimrende tilbud til barn fra bedre familier som skal øve seg på å synes at de ikke er i nød fordi familien kun har en ipad på deling...

Jeeze HI... Det er menensker det er snakk om her, ikke dyr i dyrehagen.

Skrevet

Huff, jeg formulerte meg nok dårlig, og der var virkelig ikke ment på den måten. Beklager det. Hensikten min var å for eksempel rydde rommene, klesskapene deres for så å gi bort gaver og klær til barn som ikke er like heldige som dem. Men det var kanskje en dum idé. Beklager.

hi

Skrevet

Nei du formulerte deg ikke dårlig, hønsene over her som leser det de vil lese. En veldig fin tanke å ta med barna på en ryddesjau for så å besøk noen som trenger dette. Man fatter vel at du ikke ønsker å ta med deg barna for å se at andre har det verre enn oss.

Det du kan gjøre er å kontakte diverse asylmottak og høre om de er interessert i det du har, videre finnes det barnehjem ja men de har faktisk ganske mye, barneklinikken blir alltid glad for leker (husk at alt bør være i god stand) ellers kan du levere til Frelsesarmeen som vil bringe det videre.

Anonymous poster hash: 269b8...a7d

Skrevet

Nei du formulerte deg ikke dårlig, hønsene over her som leser det de vil lese. En veldig fin tanke å ta med barna på en ryddesjau for så å besøk noen som trenger dette. Man fatter vel at du ikke ønsker å ta med deg barna for å se at andre har det verre enn oss.

Det du kan gjøre er å kontakte diverse asylmottak og høre om de er interessert i det du har, videre finnes det barnehjem ja men de har faktisk ganske mye, barneklinikken blir alltid glad for leker (husk at alt bør være i god stand) ellers kan du levere til Frelsesarmeen som vil bringe det videre.

Anonymous poster hash: 269b8...a7d

Tusen takk for kjempegode tips! Barneklinikken var en utrolig fin idé da ene barnet nettopp har vært innlagt der.

Er det kun leker man kan gi der eller andre ting også?

hi

Skrevet

Ta kontakt med dem og hør hva de sier at de evt trenger. Nyfødt tar i mot litt klær til de aller minste vet jeg, men da må det kunne steriliseres helt osv.

Ellers så er det som en over her nevner noen asylmottak som tar i mot det meste. De kommer jo ofte uten noe som helst. Vi har opprydding innimellom og da har vi avtalt med de på mottaket i Arna om at vi kommer dit, så har de fått plukke ut det de trenger. Alt fra kjøkkenutstyr til leker, bøker, klær osv. Men det må selvfølgelig være i god stand.

Ellers vet jeg at det skal arrangeres en julefest i Betlehem(skrives det sånn?), og en kompis arrangerer julefeiring for en god gjeng på julaften.

Ellers tar vel frelsesarmeen i mot, og du kan jo høre med robbin hood huset eller hva det heter for noe. Det er vel et lavterskeltilbud til de som ikke har så mye å rutte med. Så er det jo Sundenglene og. De har en fjesbokside du kan kontakte de på.

Anonymous poster hash: 8eba7...3e5
Skrevet

Som i se på andre som en attraksjon altså?
Syns det var litt spesielt.

Da ville jeg heller satt meg ned og fortalt om verden, gjerne lat dem være med i prosessen på å skaffe seg et fadderbarn.
Og fortelle utifra det.
La dem bli med og la dem bli kjent med bilde som kommer og personen, da kan en gjerne klare å fokusere litt anderledes, samtidig som en faktisk lærer dem å hjelpe til.

Vi har gjort det med ungene, og de har lært mye på en fin måte.

Istedet for å gå å glane på folk....

Anonymous poster hash: 10604...050

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...