Gå til innhold

Hjelp, oksestek/saus til 15 personer!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Venter besøk av hele 15 middags gjester idag, har kjøpt hele 3,5 kg med oksestek! Har kjøpt amdaine poteter som jeg syns passer veldig bra til med litt urter pepper og salt så blir de nan nam.

Men jeg kan jo ikke ha bare det?

Også lurer jeg dette med oksesteken, man skal ikke sant brune den litt i panna og tilsette masse smør i panna - eventuelt urter og hvitløk? Eller? Så sette den i ovnen i hvor mange grader? Har sånn steketermometer også, men det jeg leser på netter er mange som legge oppi vann, gulrøtter? Sjalottløk, løk, purre med oksesteken? Har skjønnt at det skal brukes til saus? Men hvordan lager man sausen? Eller er det noen som har forslag til andre sauser eller eventuelt saus fra butikken som smaker bra?

Og syns dere sånn kantarellee i matfløte passer bra til som tilbehør? Eller noe anne?

Håper virkelig på noen gode tips! Er så stresset:////

TuSen takk

Anonymous poster hash: 58fe9...f80

Fortsetter under...

Skrevet

Tenkte kanskje brekkbønner(kokte) hadde passet også som salat med en dressing som man lager selv!

Sett det på tv, jamie Olivier laget det en gang. Så utrolig godt ut!

Men noen som vet hvor man får kjøpt det? ferske helst? Må man til sånn utlandske butikker eller får man kjøpt det på Rimi eller ICA???

Skrevet

Rødvinsaus her jo veldig godt til oksestek da.. Jeg pleier å følge denne oppskriften http://www.matprat.no/oppskrifter/tradisjon/oksestek/

Kjempegod.. Lykke til :)

Anonymous poster hash: c3637...2fa

Den sausen hørtes bra ut, - men har aldri i mitt liv laget saus før og i alle fall ikke med rødvin!

det står at det skal være kraft? Hvor skal jeg få kraften fra??

Også står at vinen skal koke i 30 min sammen med sjalottløk i halv time?

4. Lag saus mens steken er i ovnen. Finhakk sjalottløk og ha den i en gryte sammen med rødvin. Kok det inn til 1/4 (til det får en "marmelade" konsistens), dette tar minimum 30 minutter. < forstå ikke helt det med kok det inn til 1/4? ;(

Skrevet

Noen ganger pleier jeg å lage posesaus også tilsette litt ekstra krydder og vin, slik det også står at kan gjøres på matprat..

Men det som menes med kokes inn til 1/4 del er at du lar vinen koke sammen med sausen til den altså får en tykkere konsistens.. Kraft pleier jeg å kjøpe ferdig på butikken (oksekraft)..

Anonymous poster hash: c3637...2fa

Skrevet

Brun kjøttet i godt smør i stekepannen. Legg så steken i en litt stor ildfastform eller langpannen. Skjær opp løk og gulrøtter i grove biter og legg rundt steken. Ha vann oppi, sånn at det dekker ca 2 cm opp. Sett i steketermometer. Hvis du har av den gamle typen så står det på den.

La steken ligge litt i romtemperatur før du steker den.

Kraften som ligger i langpanna siler du og bruker til saus. Jeg lager brun saus fra bunnen av og sper med kraften. Bruker også en god dæsj fløte/rømme og 6-8 skiver brunost oppi for smakens skyld.

Tilbehør:

Poteter

Rosenkål

Babygulrøtter

Tyttebærsyltetøy

Saus

Annonse

Skrevet

Jeg ville gnidd den godt inn med krydder, så lagt den i stekepose. Så 70-80 gr i stekeovnen. Sett den inn på kvelden og ta den ut til middag dagen etter. Saftig!

Lag vanlig brunsaus og tilsett kraften som har samlet seg i posen som jevning. + sånn okse fond du kjøper i vanlig matbutikk,og evnt mer salt/pepper ved behov.

Anonymous poster hash: ca41f...263

Skrevet

Imponert over ambisjonene dine! Hadde aldri turt å hive meg i gang med noe jeg ikke visdte hvordan ble laget om jeg fikk 15 gjester på middag!

Men lykke til😊

Anonymous poster hash: d69a5...29f

Skrevet

Imponert over ambisjonene dine! Hadde aldri turt å hive meg i gang med noe jeg ikke visdte hvordan ble laget om jeg fikk 15 gjester på middag!

Men lykke til😊

Anonymous poster hash: d69a5...29f

Det skal nok bra :-) man må jo bare ha trua på seg selv og føle resepten og slikt nøye :-) Og dessuten så er det bare familie, om noe går galt så er ikke det farlig :-)

Skrevet

Følge resepten? Nå lo jeg godt, klassisk engelsk norsk oversettelse :-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...