Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Dere som bruker donor pga at mannen deres har problemer, må dere søke om farskap selv om dere er gifte? Jeg lurer på dette, da min kone og jeg (lesbiske) må søke om medmorskap, selv om vi er gifte. Hvis det er sånn at heteropar slipper dette, kan man vel kalle det diskriminering, eller hva...? 

Anonymous poster hash: 14157...074

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144182692-m%C3%A5-dere-s%C3%B8ke-om-farskap/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere som bruker donor pga at mannen deres har problemer, må dere søke om farskap selv om dere er gifte? Jeg lurer på dette, da min kone og jeg (lesbiske) må søke om medmorskap, selv om vi er gifte. Hvis det er sånn at heteropar slipper dette, kan man vel kalle det diskriminering, eller hva...?

Da gjelder dette kanskje også kvinner spm har vært i utlandet å fått satt inn donor egg. Kanskje 😊. Blir spennende å se hva svarene blir for de som vet 😊

Anonymous poster hash: 7a91b...5a2

Man må ikke søke om farskap ved donorbruk når man er gift. Generelt er det jo slik at er nan gift så blir mannen automatisk skrevet opp som pappa.

Takk for svar.

Vi som er lesbiske må søke om medmorskap uansett om vi er gifte, dermed er jo dette diskriminering av lesbiske. Her bør loven være lik for alle. Har noen en formening om hvem vi bør ta dette opp med? Det ville jo være synd om den ene mammaen ikke blir godkjent, (mens en mann hadde blitt det automatisk) i tilfeller hvor den biologiske moren f.eks hadde omkommet eller andre ting hadde skjedd. Dette er det viktig å være obs på!   

Annonse

Man må ikke søke om farskap ved donorbruk når man er gift. Generelt er det jo slik at er nan gift så blir mannen automatisk skrevet opp som pappa.

Takk for svar.

Vi som er lesbiske må søke om medmorskap uansett om vi er gifte, dermed er jo dette diskriminering av lesbiske. Her bør loven være lik for alle. Har noen en formening om hvem vi bør ta dette opp med? Det ville jo være synd om den ene mammaen ikke blir godkjent, (mens en mann hadde blitt det automatisk) i tilfeller hvor den biologiske moren f.eks hadde omkommet eller andre ting hadde skjedd. Dette er det viktig å være obs på!

Landsforeningen, kanskje? Når assistert befruktning er lovlig til lesbiske par i Norge, burde jo også jussen rundt medmorskap komme på plass. Dette burde jo være ordnet når man begynner på klinikken.

Det virker ulogisk for meg at medmorskap må søkes for gifte par. Man må jo være i et offentlig anerkjent forhold (varighet/ekteskap) for å kvalifisere til assistert befruktning, og da er det merkelig å i ettertid behandle saken som om man har befruktet en singel kvinne.

Takk for svar.

Enig i at det kan kalles diskriminering, men det er veldig lite jobb med medmorsøknad altså. Og det kan ordnes fra svangerskapet er bekrefta med tidlig UL, i alle fall er det da vi har fått de nødvendige papirene fra Riksen. Vedtak kom to-tre uker etter søknad. Det er automatikk i det, så lenge man oppfyller vilkårene - og jeg er rimelig sikker på at dersom man hadde gjort alt etter boka, men ikke søkt "i tide" og mor døde under fødsel f.eks, så hadde det ordna seg greit. Mor kan ikke motsette seg at medmorskap innvilges, heller..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...