Gå til innhold

Hvilke utdanninger må en velge for å tjene godt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke dyrlege i hvertfall. Alle tror det er så fett, men med en startlønn på 370.000 er det ikke mye å rope hurra for.

Å jobbe off shore (mange yrker som kan det) er lukrativt, men kanskje ikke den livsstilen som passer de fleste.

Anonymous poster hash: f7bf2...661

Skrevet

Ikke dyrlege i hvertfall. Alle tror det er så fett, men med en startlønn på 370.000 er det ikke mye å rope hurra for.

Å jobbe off shore (mange yrker som kan det) er lukrativt, men kanskje ikke den livsstilen som passer de fleste.

Anonymous poster hash: f7bf2...661

Og det er hvis du er så heldig å få tariff, noe ikke alle gjør! Nei, styr unna dyrlege. Hilsen en annen dyrlege (for jeg går ut fra at det er det du er).

Mange har nevnt lege - der kommer det mye an på hvor du jobber. Det er langt fra fett å være sykehuslege. Årslønna blir ikke så verst til sammen, men det er utvidet arbeidstid, vakter og overtid man tjener mye på. Grunnlønna er ikke så mye, rundt 500 000 +/- som assistentlege (og det skal man gjerne jobbe som i noen år). Fastleger kan tjene veldig bra, men de er selvstendig næringsdrivende med alt det det medfører, og de jobber vel mest av alle leger. Hvis du tenker å få deg en legemann pga. pengene ville jeg tenkt meg godt om, for det du som blir sittende og passe unger mens mannen jobber til alle døgnets tider. Just sayin'. 

Jeg ville tenkt mer i retning av siv.ing, siviløkonom, revisor o.l. Eller i oljen - men det går jo ikke så bra i oljen for tiden. Eller tannlege (i privat praksis). 

Anonymous poster hash: bcc35...dc1

Skrevet

Revisorer tjener ikke bra ifht arbeidsmengden!! Da må du bli partner (det tar en del år og krever enda mer jobbing).

Jeg ville sagt siv.ing.

Siviløkonomer jobber jo med alt mulig, så er du dyktig (og heldig) kan du få en godt betalt jobb, men startlønnen er sjelden noe å hoppe i taket av, og de fleste stillinger krever mye jobbing! (tipper en del tenker finans når de sier sivøk, hvis du et villig til å jobbe 12 timer om dagen så kan du tjene gode penger;))

Anonymous poster hash: 58df8...ed1

Skrevet

Rørlegger?

Hadde rørlegger her i fem minutter på mandag. FEM minutter!!!

Herligheten kom på 1100.-

:o

Skrevet

Rørlegger?

Heldig du er - rørleggerregninger kan fort bli dyre og så er det så kjedelig når man selv må være hjemme. Liker At de er effektive :)

Anonymous poster hash: bd7be...578

Skrevet

Rørlegger?

Heldig du er - rørleggerregninger kan fort bli dyre og så er det så kjedelig når man selv må være hjemme. Liker At de er effektive :)

Du kan så si ... han skrudde av er lokk og vippet på en liten dings - ferdig.

Jeg trodde at akademikere regjerte verden. Det er bare tøys og tull - det er håndverkere som er allmektige ;)

Skrevet

Rørlegger?

Du kan så si ... han skrudde av er lokk og vippet på en liten dings - ferdig.

Jeg trodde at akademikere regjerte verden. Det er bare tøys og tull - det er håndverkere som er allmektige ;)

Det er faktisk noe i det du sier der.

Håndverkere tjener godt, og viktigst: de sitter trygt i jobbene sine.

"Alle" vil ha akademikerbarn, men jeg blir lykkelig hvis barna mine velger noe yrkesfaglig.

Mannen min har fagbrev, som 27-åring hadde han en årslønn på 600 000. Og han kan velge og vrake i jobber.

Anonymous poster hash: 33eca...258

Skrevet

Man er jo aldri garantert fet inntekt, men yrker som stiller sterkt er tannlege - særlig med spesialiseringer som kjeveortopedi e.l.; sivilingeniør; andre typer teknisk ingeniør; siviløkonom fra NHH.

Leger og psykologer tjener ikke spesielt godt tatt i betraktning varigheten av utdanning, samt arbeidstiden og arbeidsmengden de ofte har.

Anonymous poster hash: 2d5e6...da9

Leger tjener da bra.

En jeg kjenner som er relativt nyutdannet og ikke har spesialisering jobber 80% og tar inn 125.000/mnd  delvis i fastlegepraksis og delvis på legevakt. 

Om dette ikke er bra for en nyutdannet så vet ikke jeg. 

Anonymous poster hash: 028c8...8d3

Skrevet

Flygeleder, eller pilot, eller lokfører, eller togleder.

Alle disse gir god betaling, med minimal utdannelse. Dog er det skiftarbeid, så det må du tåle.

Anonymous poster hash: 7649f...9e6

Skrevet

Man er jo aldri garantert fet inntekt, men yrker som stiller sterkt er tannlege - særlig med spesialiseringer som kjeveortopedi e.l.; sivilingeniør; andre typer teknisk ingeniør; siviløkonom fra NHH.

Leger og psykologer tjener ikke spesielt godt tatt i betraktning varigheten av utdanning, samt arbeidstiden og arbeidsmengden de ofte har.

Anonymous poster hash: 2d5e6...da9

Leger tjener da bra.

En jeg kjenner som er relativt nyutdannet og ikke har spesialisering jobber 80% og tar inn 125.000/mnd  delvis i fastlegepraksis og delvis på legevakt. 

Om dette ikke er bra for en nyutdannet så vet ikke jeg. 

Anonymous poster hash: 028c8...8d3

Det er bra, helt enig i det, men de fleste nyutdannede leger tjener slett ikke så mye. Han jobber innen to områder hvor man kan tjene mye penger. En lege ansatt på sykehus kan bare drømme om å tjene så mye, med mindre han/hun vil ta bare vakansvakter og jobbe hver bidige natt. 

Anonymous poster hash: bcc35...dc1

Skrevet

Rørlegger?

Legg til kjøretid, arbeidstid for den som tok imot besillingen, skriver ut fakturaer, fører regnskap osv + utgifter til bil og utstyr, kontorlokaler, lager mm. Så kommer arbeidsgiveravgift, forsikkringer og pensjoner, sykepengeutbetalinger osv.

Betalingen av lønn for de 5 minuttene elektrikkeren var inne hos deg var bare en bitte liten del av utgiftene for firmaet.

Anonymous poster hash: 2fb27...8e8

Skrevet

til de som sier eie eget firma, der må jeg si meg sterkt uenig. kommer jo selvfølgelig helt ann på firma, men kjenner en del som har skakkjørt seg ved å starte eget. de første mnd eller første året er det ikke annet enn jobbing og så og si null inntekt.

men selvfølgelig, det finnes jo de som får full score og lever ett liv med lønninger mange bare kan drømme om.

Anonymous poster hash: 745bb...86d
Skrevet

Sier det igjen, ikke pilot.

Anonymous poster hash: 463bc...c9d

Skrevet

Rørlegger?

Legg til kjøretid, arbeidstid for den som tok imot besillingen, skriver ut fakturaer, fører regnskap osv + utgifter til bil og utstyr, kontorlokaler, lager mm. Så kommer arbeidsgiveravgift, forsikkringer og pensjoner, sykepengeutbetalinger osv.

Betalingen av lønn for de 5 minuttene elektrikkeren var inne hos deg var bare en bitte liten del av utgiftene for firmaet.

Anonymous poster hash: 2fb27...8e8

Tja ... jeg kom direkte til mobilen hans. Han var akkurat ferdig på et oppdrag i nærheten og kjørte innom meg ...

I min verden er det mye penger i alle fall.

Skrevet

Rørlegger?

Sier litt om dere da som ikke greier fikse en filleting som en rennende do selv, herregud, hvem ringer rørlegger for sånt? To ganger?

Anonymous poster hash: 9c342...e23

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...