Gå til innhold

Hvilke utdanninger må en velge for å tjene godt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For her tjener tannlegemannen til min venninne 900.000kr i året og hun 300.000kr, som spl. Det blir ifølge standaren her betegnet som greit?

Så hvilke utdanninger bør en velge om en vil ha muligheten til å tjene bra?

Anonymous poster hash: 6475f...6c0

Skrevet

Tannlege? ;) Eller ingeniør. Eller mekaniker for å jobbe på plattform. Eller så kan du bli renholder å jobbe som vaskedame ute på plattform. Tjener bra, jobber lite. Eller dotømmer, de tror jeg har ganske godt betalt ;)
Eller hva med lege? Advokat? Eller hva med å finne ut hva du vil jobbe med også velge det uavhengig av lønna?

(og hvis hun tjener 300.000 som sykepleier så jobber hun ikke 100%)

Anonymous poster hash: 6784f...c95
Skrevet

Mange advokater tjener veldig bra, men det er ikke bare utdanning som er avgjørende for dette, hva du jobber som etter jurist utdanningen er det avgjørende her. 

Psykologer tjener også veldig bra, igjen særlig de som har privat praksis. Da kommer det jo også an på hvor bra bedriften går, hvor mange pasienter og hvor flink de er til å jobbe. 

Lege og tannlege er det som er mest bankers, offentlig ansatte tannleger tjener ikke flust, men en god årslnn har de nok. Sykehusleger tjener en grei årslønn, og de tar grovt inn på vakter. Som lege kan du nok ikke tjene dårlig. 

Ellers er alt med realfag gjerne innbringende, geologi, fysikk, kjemi etc. 

Anonymous poster hash: 028c8...8d3
Skrevet

Men de tjener ikke tilstrekkelig til å tjene nok ifølge standarden her inne.

Så hvilke utdanninger bør man satse på??

Skrevet

Man bør satse å gå rett inn i lederstillinger her eller bo en plass hvor lønningene er høyere enn gjennomsnittet.

Anonymous poster hash: e7686...14f

Skrevet

Min utdannelse med master i realfag kan anbefales om du ønsker muligheter til å tjene bra og få relativt høy aktelse med på kjøpet. :-)

Med mindre du gjør som meg, og får deg en jobb som lærer istedet. :-) da får du (relativt) dårlig lønn, og konstant høre fra media hvor lite kompetent du er...

Anonymous poster hash: 11105...e82

Skrevet

Faren min er reviosor og tjener rundt 3 mill i årt. Skal sies at dette er et privatfirma som han eier og har bygget opp selv. 
Mannen min jobber i Nordsjøen og tjener 1,1 mill i året. 
Jeg er medisinstudent, og ikke helt ferdig enda. Regner med å starte på 500.000 kr, og heller jobbe meg oppover etterhvert. 

Men man tjener godt som:

- Ingeniør

- Jobbe innen olje

- Tannlege

- Eie egen bedrift

- Advokat

- Meglere (Kan tjene helt sykt mye)

- Pilot

Anonymous poster hash: d49c6...c7b
Skrevet

Spill lotto, kanskje du vinner masse penger så slipper du denne problemstillingen😂

Anonymous poster hash: 964d9...c75

Skrevet

Spill lotto, kanskje du vinner masse penger så slipper du denne problemstillingen😂

Anonymous poster hash: 964d9...c75

Nå tenkte jeg mer på hvilken utdannelse mannfolket bør ha😂 Jeg har tenkt å drikke te av dyrt porselen og ligge i savne ekstaavagant!

Skrevet

De jeg kjenner som tjener definitivt mest er en skipsmegler og en arkitekt med eget firma. De gjør det begge veldig godt, men det finnes sikkert skipsmeglere og arkitekter som ikke gjør det så godt også. En bekjent av mannen hadde vel oppført en lønn på rundt 3 mill i fjor, men han er medeier i et advokatfirma og er advokat selv.

Men eksempelet ditt med en spesialsykepleier som tjener 300.000 synes jeg er rart, sykepleiere med spesialisering tjener da mer enn det. Har en venninne som er intensivsykepleier på sykehuset og hun tjener ihvertfall 100.000 mer enn det.

Tommelfingerregelen er vel at de som tjener mye jobber mye, det er få 8 til 16 jobber som gir utbetalinger på mange mill i året altså, man må investere fryktelig mye fritid og ofre gjerne familie og barn for å tjene så godt. 

Anonymous poster hash: 1047a...4a9
Skrevet

Når kan man også ta med en teskje salt det som anslås som bra eller dårlig her inne...😉

Svarene reflekterer eget ståsted og omgivelser. Tjener man 3 mill i et området der alle i familien og naboer tjener 5mill vil man sannsynligvis si man tjener dårlig. Og motsatt tjener du 400k der alle rundt en tjener 240k tjener man godt.

Svarene vil også reflektere alder - har man jobbet i 10 år tjener man mer enn en nyutdannet. Det som et nyutdannet par på 24 syns er bra vil sannsynligvis ikke defineres som bra for et par på 40 med tre unger, hus og biler tilpasset 3barns familie.

Finn deg en utdannelse/jobb du er interessert i. Dersom det kun er pengene som driver deg vilndu sannsynligvis ikke gjøre det bra uansett hva du velger...

Anonymous poster hash: bd7be...578

Skrevet

En eller annen utdannelse innen økonomi gjerne....

Anonymous poster hash: 12326...eb2

Skrevet

Sivilingeniører, de tjener vel bra?

Skrevet

Stryk pilot. En nyutdannet pilot får 190.000 kr i året. Uten pensjon. Uten forsikringer. Uten fast stilling. Dvs skal han/hun søke lån i banken, bare ler de... Jo, og med base i Helsinki, og arbeidsuke på 60 timer.

Anonymous poster hash: 463bc...c9d

Skrevet

Her er både jeg og mannen sivilingeniører. Nyutdannede, begynte å jobbe nå i høst. Vi har over 1 million brutto tilsammen og lønnsøkningen er stor de første årene. Om det er bra eller ikke får andre avgjøre, men vi er godt fornøyd med en slik lønn i første jobb.

Anonymous poster hash: 7fa48...361

Skrevet

Her er både jeg og mannen sivilingeniører. Nyutdannede, begynte å jobbe nå i høst. Vi har over 1 million brutto tilsammen og lønnsøkningen er stor de første årene. Om det er bra eller ikke får andre avgjøre, men vi er godt fornøyd med en slik lønn i første jobb.

Trine?

Anonymous poster hash: 91763...787

Skrevet

Ikke bibliotekar iallefall...
Hilsen bibliotekaren

Anonymous poster hash: 8fb87...72a
Skrevet

De jeg kjenner som tjener definitivt mest er en skipsmegler og en arkitekt med eget firma. De gjør det begge veldig godt, men det finnes sikkert skipsmeglere og arkitekter som ikke gjør det så godt også. En bekjent av mannen hadde vel oppført en lønn på rundt 3 mill i fjor, men han er medeier i et advokatfirma og er advokat selv.

Men eksempelet ditt med en spesialsykepleier som tjener 300.000 synes jeg er rart, sykepleiere med spesialisering tjener da mer enn det. Har en venninne som er intensivsykepleier på sykehuset og hun tjener ihvertfall 100.000 mer enn det.

Tommelfingerregelen er vel at de som tjener mye jobber mye, det er få 8 til 16 jobber som gir utbetalinger på mange mill i året altså, man må investere fryktelig mye fritid og ofre gjerne familie og barn for å tjene så godt. 

Anonymous poster hash: 1047a...4a9

Hvor står det at hun er spesialsykepleier? Står bare spl. og da mener hun vel "bare" sykepleier kanskje.

Anonymous poster hash: 96dc3...371

Skrevet

Man er jo aldri garantert fet inntekt, men yrker som stiller sterkt er tannlege - særlig med spesialiseringer som kjeveortopedi e.l.; sivilingeniør; andre typer teknisk ingeniør; siviløkonom fra NHH.

Leger og psykologer tjener ikke spesielt godt tatt i betraktning varigheten av utdanning, samt arbeidstiden og arbeidsmengden de ofte har.

Anonymous poster hash: 2d5e6...da9
Skrevet

Trine?

Sorry, feil.

Skrevet

Har du en god ide så kan du tjene store penger:) Men det er jo ikke alle forunt og både risikabelt og uforutsigbart. Men lykkes man derrimot.. En i min familie lyktes, tjente 20 mill i året noen år for så å selge selskapet sitt og lever i sus og dus nå;)

Men for oss andre dødlige så ville jeg satset på ingeniør, advokat, megler..hva som helst jobb på plattform.

Tror endel tjener gode penger i eiendomsmarkedet, men for å gjøre det kreves mye innsats og det er vel ikke risikofritt..

Har en annen i familien som kjøper og selger aksjer og tjener godt på det. Men han har aldri fri, må sjekke kurser ol hele tiden. Husker vi var i barnedåp og han bare måtte forlate bordet for å selge noen aksjer på rette tidspunktet;)

Anonymous poster hash: 9cd6e...908
Skrevet

Advokater tjener heller ikke spesielt godt, sånn i forhold til utdanningslengde, arbeidsmengde osv. Noen gjør, men det er langt fra noen sikker utdanning for å tjene fett.

Anonymous poster hash: 2d5e6...da9
Skrevet

Trine?

Sorry, feil.

Hehehehe.

Anonymous poster hash: 345c8...c94

Skrevet

Har bare skumlest tråden, men om du er ute etter bra lønn; bli siviløkonom.

Anonymous poster hash: 345c8...c94

Skrevet

Siv.ing med 8-16 jobb, eller rettere sagt fleksitid og muligheter for hjemmekontor ;) Flott å kunne kombinere 100% stilling med familieliv og lite overtidsarbeid. Passer meg helt perfekt ;)

Anonymous poster hash: 0b5d0...247

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...