Gå til innhold

løse inn bsu konto?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Vi vil løse inn bsu kontoene våre for å pusse opp litt i huset+kjøpe varmepumpe. Hvordan går vi frem for å gjøre det? Er det "lov" å bruke bsu kontoen til oppussing?

Skrevet

Hvis banken går med på det, så kan de "kode" overføring sånn at derfor løst inn pengene. Jeg måtte det da jeg fikk avslag på studielån plutselig. Da sto jeg der uten inntekt til å betale hus og billån. De "kodet" det slik at lån og regninger ble trukket fra bsu-konto til dey var tomt. De kan vel egentlig gjøre hva de vil, så du får smile pent og håpe de går med på det:)

Skrevet

Jeg fikk beskjed av dnb, i 2010 om at jeg ikke kunne ta ut pengene til oppussing da det var for lenge siden jeg hadde kjøpt boligen. Pengene måtte tas ut med en gang. Boligen var kjøpt i samme år, så jeg kranglet meg til det og fikk pengene overført samme dag.

Anonymous poster hash: c163a...8b4

Skrevet

Hvis banken går med på det, så kan de "kode" overføring sånn at derfor løst inn pengene. Jeg måtte det da jeg fikk avslag på studielån plutselig. Da sto jeg der uten inntekt til å betale hus og billån. De "kodet" det slik at lån og regninger ble trukket fra bsu-konto til dey var tomt. De kan vel egentlig gjøre hva de vil, så du får smile pent og håpe de går med på det:)

Hjemmel? Banken kan ikke nekte deg å ta ut pengene til et annet formål - dette vil kun utgjøre kontraktsbrudd etter forskrift til utfylling og gjennomføring mv. av skatteloven § 16-10-5 første ledd, slik at man bl.a. ikke kan skyte inn mer på BSU-kontoen fra og med det samme inntektsåret, og skattyteren vil bli skattet for det skattefradraget vedkommende eventuelt har fått.

Imidlertid vil man kunne bruke BSU-midlene til oppussing uten å bryte kontrakten, f.eks. ved å nedbetale lånet sitt med midler fra BSU-kontoen, og deretter søke om refinansiering (og få lånet utbetalt). Ellers er det andre vanlige rådet ta avdragsfrihet det året man bruker av BSU-midlene. Mitt råd vil være å snakke med banken, de er ofte behjelpelige med å bruke pengene til oppussing uten å bryte vilkårene for BSU-sparingen.

• 2 uker senere...
Skrevet

Reklame er slettet fra tråden.

Kira

Brukermoderator

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...