Anonym bruker Skrevet 18. november 2014 #1 Skrevet 18. november 2014 Er så utrolig trøtt.føler meg konstant klar for sengen,selv om jeg legger meg seinest 21.30 og sover til 06 hver natt. Sovner på sofaen hver kveld etter at ungene er i seng.våkner.for.å.så gå å.legge meg i sengen.Mannen tar de ungene som evt våkner på natten sånn at jeg skal få sove skikkelig. Likevel er jeg trøtt,tung i kroppen og svimmel. Har tatt alle prøver en kan ta ,og svaret er kritisk d - vitamin mangel. Skal ta 60.mg hver dag.i 3.mnd før jeg skal inn til sjekk. Det er blitt så gale at eg drømmer om sykehusinnleggelse bare for å komme meg.vekk fra full jobb og tre små barn under skolealder. På jobben sitter jeg på kontoret for å ta meg sammen i hver eneste pause før undervisningen min starter. Lunte hjemme er på minussiden og mannen får.det glatte lag om han bare så mye som prøver å antyde noe som helst som har med fysisk kontakt å Gjøre. Jeg har.blitt et mamma og konemoster. Aner ikke hvordan jeg skal komme meg opp og frem mens jeg venter på at vitaminmangelen skal stabilisere seg. Kan en delvis sykemelding der jeg går hjem Feks en time eller to før hver dag i en periode være noe for meg? Er dette noe en kan spørre en lege om ?tanken på å bli sykemeldt for første gang skremmer meg litt av en eller annen grunn. Eller Bør eg bare bite tennene sammen som det monsteret jeg er og bare kjøre på som jeg pleier frem til det evt smeller? Anonymous poster hash: 5988e...060
HvittHus Skrevet 18. november 2014 #2 Skrevet 18. november 2014 Hvis du har kritisk mangel på D-vitamin, er det for lite med 2400ie om dagen. Mannen min hadde d-vitaminverdi på 40, og brukte 5000ie daglig for å få opp verdiene. Med dette inntaket forsvant depresjonen og de store muskelsmertene hans i løpet av et par uker. Sakser fra et foredrag med Dr Sarah Hammerstad: • Hvis lave verdier fylle lageret med høy dose: AFID2 Forte 30,000 IE
Astrum Skrevet 18. november 2014 #3 Skrevet 18. november 2014 Er så utrolig trøtt.føler meg konstant klar for sengen,selv om jeg legger meg seinest 21.30 og sover til 06 hver natt. Sovner på sofaen hver kveld etter at ungene er i seng.våkner.for.å.så gå å.legge meg i sengen.Mannen tar de ungene som evt våkner på natten sånn at jeg skal få sove skikkelig. Likevel er jeg trøtt,tung i kroppen og svimmel. Har tatt alle prøver en kan ta ,og svaret er kritisk d - vitamin mangel. Skal ta 60.mg hver dag.i 3.mnd før jeg skal inn til sjekk. Det er blitt så gale at eg drømmer om sykehusinnleggelse bare for å komme meg.vekk fra full jobb og tre små barn under skolealder. På jobben sitter jeg på kontoret for å ta meg sammen i hver eneste pause før undervisningen min starter. Lunte hjemme er på minussiden og mannen får.det glatte lag om han bare så mye som prøver å antyde noe som helst som har med fysisk kontakt å Gjøre. Jeg har.blitt et mamma og konemoster. Aner ikke hvordan jeg skal komme meg opp og frem mens jeg venter på at vitaminmangelen skal stabilisere seg. Kan en delvis sykemelding der jeg går hjem Feks en time eller to før hver dag i en periode være noe for meg? Er dette noe en kan spørre en lege om ?tanken på å bli sykemeldt for første gang skremmer meg litt av en eller annen grunn. Eller Bør eg bare bite tennene sammen som det monsteret jeg er og bare kjøre på som jeg pleier frem til det evt smeller? Anonymous poster hash: 5988e...060 Ja. Leger vil (eller bør i hvert fall) lettere akseptere forslag fra pasient om gradert sykemelding. Jeg ville tatt dette opp med fastlegen din, og kommet med ditt konkrete forslag til hvordan dette kan løses (for eksempel at du drar tidligere fra jobb).
Anonym bruker Skrevet 18. november 2014 #4 Skrevet 18. november 2014 Hvor mange mg tok han da pr dag? Anonymous poster hash: 5988e...060
Anonym bruker Skrevet 18. november 2014 #5 Skrevet 18. november 2014 Men er dette en god nok grunn til å bli sykemeldt eller vil legen synes problemstillingen er rar? Anonymous poster hash: 5988e...060
HvittHus Skrevet 18. november 2014 #6 Skrevet 18. november 2014 Hvor mange mg tok han da pr dag? Anonymous poster hash: 5988e...060 125mcg
Anonym bruker Skrevet 18. november 2014 #7 Skrevet 18. november 2014 Dvs over dobbelt av hva jeg tar. Bør gjerne diskutere dosen m lege igjen da. Anonymous poster hash: 5988e...060
Anonym bruker Skrevet 18. november 2014 #8 Skrevet 18. november 2014 Hva er nivåene dine da? Jeg hadde 30 og følte meg rimelig slakk.. Anonymous poster hash: fa092...e0f
Anonym bruker Skrevet 18. november 2014 #9 Skrevet 18. november 2014 Hvor lenge tok han denne dosen?gikk det lang tid før han følte seg kvikkere? Anonymous poster hash: 5988e...060
Anonym bruker Skrevet 18. november 2014 #10 Skrevet 18. november 2014 Jeg hadde også alvorlig d-vitamin mangel. Jeg trodde jeg var alvorlig syk. Type kreft. Jeg hadde jo hanglet lenge og blitt gradvis verre. Og jeg har alltid vært full i energi og sjelden syk Til slutt var jeg så utmattet at jeg gikk til legen. Jeg hadde i tillegg til alvorlig d-vitaminmangel, tomme jernlagre og blodprosent på mellom 5 og 6. Hvis jeg var deg hadde jeg glatt bedt om minst gradert sykmelding, for det kan ta tid å komme til hektene. Ellers synes jeg at du tar alt for lite d-vit, men nå vet jeg jo ikke resultatene dine. I Norge er retningslinjene for anbefalt dagsdose d-vit lavere enn i mange andre land. Tilfeldigvis var min fastlege ekspert på ernæring og har bl. a forsket på konsekvenser av d-vit mangel. Mange fastleger anbefaler alt for lav dose. Anonymous poster hash: ee75d...379
Anonym bruker Skrevet 18. november 2014 #11 Skrevet 18. november 2014 Fikk ikke vite tallet,bare sa at det var kritisk lavt og at vi måtte gjøre noe m en gang. Anonymous poster hash: 5988e...060
HvittHus Skrevet 18. november 2014 #12 Skrevet 18. november 2014 Hvor lenge tok han denne dosen?gikk det lang tid før han følte seg kvikkere? Anonymous poster hash: 5988e...060 Han brukte den i lang tid, fram til han fikk diagnosen cøliaki som var årsaken til mangelen. Faktisk gikk det så fort at depresjonen lettet etter den første uken, den andre ukene ble muskelsmertene mindre, og så kom ellers energien temmelig fort deretter. 2400ie er ikke en høy dose når man har kritisk mangel. Som Sarah Hammerstad skriver bør man få minimum 30000ie hver uke hvis man har verdier som er alvorlig meget lav, altså under 20. Det utgjør da ca 4300ie hver dag.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2014 #13 Skrevet 18. november 2014 Hva tilsvarer 30000 IE? Anonymous poster hash: 5988e...060
Anonym bruker Skrevet 18. november 2014 #14 Skrevet 18. november 2014 Øk dosen, og få deg 100% sykemelding. Anonymous poster hash: c17a4...639
Anonym bruker Skrevet 18. november 2014 #15 Skrevet 18. november 2014 Er det ikke litt drastisk å.bli sykemeldt 100 prosent pga noe sånt? Jeg vet ikke hvordan sånt fungerer,så derfor spør eg. Tenkte kanskje 20 prosent jeg da,at det måtte være nok. Vet ikke om jeg tør å spørre om noe mer. Tenker litt sånn at om ikke legen nevnte noe om sykemelding når hun ringte om resultatene, så tenker hun at jeg er bra nok til å jobbe. Anonymous poster hash: 5988e...060
HvittHus Skrevet 18. november 2014 #16 Skrevet 18. november 2014 Hva tilsvarer 30000 IE? Anonymous poster hash: 5988e...060 750mcg. Men dette er da ikke en dagsdose. Når man tar høydose d-vitamin(5000ie og over) skal man sjekke status hver tredje måned slik at man ikke kommer opp i farlig høye verdier.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2014 #17 Skrevet 18. november 2014 Er så utrolig trøtt.føler meg konstant klar for sengen,selv om jeg legger meg seinest 21.30 og sover til 06 hver natt. Sovner på sofaen hver kveld etter at ungene er i seng.våkner.for.å.så gå å.legge meg i sengen.Mannen tar de ungene som evt våkner på natten sånn at jeg skal få sove skikkelig. Likevel er jeg trøtt,tung i kroppen og svimmel. Har tatt alle prøver en kan ta ,og svaret er kritisk d - vitamin mangel. Skal ta 60.mg hver dag.i 3.mnd før jeg skal inn til sjekk. Det er blitt så gale at eg drømmer om sykehusinnleggelse bare for å komme meg.vekk fra full jobb og tre små barn under skolealder. På jobben sitter jeg på kontoret for å ta meg sammen i hver eneste pause før undervisningen min starter. Lunte hjemme er på minussiden og mannen får.det glatte lag om han bare så mye som prøver å antyde noe som helst som har med fysisk kontakt å Gjøre. Jeg har.blitt et mamma og konemoster. Aner ikke hvordan jeg skal komme meg opp og frem mens jeg venter på at vitaminmangelen skal stabilisere seg. Kan en delvis sykemelding der jeg går hjem Feks en time eller to før hver dag i en periode være noe for meg? Er dette noe en kan spørre en lege om ?tanken på å bli sykemeldt for første gang skremmer meg litt av en eller annen grunn. Eller Bør eg bare bite tennene sammen som det monsteret jeg er og bare kjøre på som jeg pleier frem til det evt smeller? Anonymous poster hash: 5988e...060 Du burde ha en sykemelding en kort stund og også ta ny sjekk lenge før det har gått tre måneder. Anonymous poster hash: 30f39...b88
Anonym bruker Skrevet 18. november 2014 #18 Skrevet 18. november 2014 Akkurat nå skulle jeg gjort hva som helst for å hatt en Kontor jobb istedenfor lærerjobben med alle de.energiske og kreative elevene som forventer tipp topp lærer til en hver tid Anonymous poster hash: 5988e...060
Anonym bruker Skrevet 18. november 2014 #19 Skrevet 18. november 2014 Hva tilsvarer 30000 IE? Anonymous poster hash: 5988e...060 IE står vel for internasjonal enhet? Da jeg var veldig lav fikk jeg beskjed om å ta 4000 IE om dagen, det er rettningslinjene i USA, mens de her i Norge egentlig er lavere. Anonymous poster hash: d07f2...65f
Anonym bruker Skrevet 18. november 2014 #20 Skrevet 18. november 2014 Vet du hva 3000 ie tilsvarer i mg? Anonymous poster hash: 5988e...060
HvittHus Skrevet 18. november 2014 #21 Skrevet 18. november 2014 Er det ikke litt drastisk å.bli sykemeldt 100 prosent pga noe sånt? Jeg vet ikke hvordan sånt fungerer,så derfor spør eg. Tenkte kanskje 20 prosent jeg da,at det måtte være nok. Vet ikke om jeg tør å spørre om noe mer. Tenker litt sånn at om ikke legen nevnte noe om sykemelding når hun ringte om resultatene, så tenker hun at jeg er bra nok til å jobbe. Anonymous poster hash: 5988e...060 Nei det er ikke drastisk, men nødvendig hvis du føler at det er nødvendig. Min opplevelse er at leger sjelden tilbyr sykemelding, men avventer at pasienter ber om denne selv. Forøvrig bør det tas utvidet blodprøve, samt evnt gastroskopi for å sjekke at det ikke er en underliggende tarmsykdom som er årsaken til de lave verdiene.
HvittHus Skrevet 18. november 2014 #22 Skrevet 18. november 2014 Vet du hva 3000 ie tilsvarer i mg? Anonymous poster hash: 5988e...060 Her er en konverterlink: http://www.etoolsage.com/converter/IU_Converter.asp?Cate=1&Substance=1010&Meas1=IU&Meas2=microgramme%28mcg%29&selectUnit=30000&Result=125+microgramme%28mcg%29+%28s%29 3000ie tilsvarer 75mcg.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2014 #23 Skrevet 18. november 2014 Er det ikke litt drastisk å.bli sykemeldt 100 prosent pga noe sånt? Jeg vet ikke hvordan sånt fungerer,så derfor spør eg. Tenkte kanskje 20 prosent jeg da,at det måtte være nok. Vet ikke om jeg tør å spørre om noe mer. Tenker litt sånn at om ikke legen nevnte noe om sykemelding når hun ringte om resultatene, så tenker hun at jeg er bra nok til å jobbe. Anonymous poster hash: 5988e...060 Nei, ikke visst man er dårlig nok. Jeg har aldri vært så redusert og dårlig i hele mitt liv. Jeg var zombie, en levende død. Uansett hvor mye du sover så blir du ikke opplagt. Uansett hvor mye du smiler så blir du ikke glad. Det er altoppslukende. Anonymous poster hash: ee75d...379
Anonym bruker Skrevet 18. november 2014 #24 Skrevet 18. november 2014 Har tatt cøliaki prøver og gastroskopi men alt er heldigvis ok der😊takk for gode svar😊nå drømmer jeg om mindre smerter i kø kroppen og en lengre Lunte. Anonymous poster hash: 5988e...060
HvittHus Skrevet 18. november 2014 #25 Skrevet 18. november 2014 Har tatt cøliaki prøver og gastroskopi men alt er heldigvis ok der😊takk for gode svar😊nå drømmer jeg om mindre smerter i kø kroppen og en lengre Lunte. Anonymous poster hash: 5988e...060 Så bra. I tillegg til d-vitaminet er det viktig at du får i deg nok magnesium. Hvis du tar sjansen på å sende meg en PM, skal jeg gi deg navnet på de produktene vi bruker her i huset. Tre stykker med d-vitamin mangel her hjemme, samt en borteboende datter med mangel, så for å gjøre det billigst mulig økonomisk, importerer vi det vi bruker fra england.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå