Gå til innhold

Veledighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hi - jeg ser poenget ditt. Jeg vil også først hjelpe mine nærmeste før jeg hjelper fremmede som sliter hakket mer, men !

I Norge så hjelper vi normen allerede veldig veldig mye - det mener selvsagt ikke de på aap og uføretrygd, men den diskusjonen har vel Kværner nok her inne. Det er derfor ikke urimelig at vi også hjelper til litt ute i verden. Hvor mye og hvordan man skal hjelpe både internt i Norge og i utlandet får være en annen diskusjon, men med de midlene Norge har og det nivået Norge allerede hjelper egne innbyggere så utelukker ikke det ene det andre.

Anonymous poster hash: 63a04...794

Skrevet

Vi som er født i Norge er så fuckings privilegerte, uten å ha gjort noe for å fortjene det, at det er en skam at vi ikke gjør mer for medbrødre- og søstre som lever i den ytterste nød.

Anonymous poster hash: a621f...75b

Seriøst? Vi har ikke gjort noe for å fortjene det?? Les litt historie! Vi har grått, blødd og slitt for landet vårt!

Anonymous poster hash: 77fc8...b0b

"Vi"? Hva har DU gjort for dette landet? Kanskje dine forfedre har gjort mye, men tviler på at du har gjort så jævla mye. Du har nok bare hatt gullhår i ræva og ble født i Norge.

For meg en det ikke logisk at vi skal hjelpe folk i Norge før folk i andre land. Fattigdommen i Norge er relativ, og få nordmenn har noe å klage over sammenlignet med folk i andre deler av verden. Det er utrolig mye nød og elendighet andre steder, og det kan være vanskelig å ta inn over seg hva slags forhold mange barn vokser opp under. Jeg synes det er en skam at den vestlige verden ikke i større grad tar ansvar for dette. Vi kunne ha gjort så uendelig mye mer, om det hadde vært politisk vilje.

Anonymous poster hash: 0cd86...04b

Skrevet

Hva betyr VELEDIGHET?

Anonymous poster hash: f1983...729

Skrevet

Jeg er veldig uenig med deg! Selvsagt skal vi yte bistand til andre land! Det skulle bare mangle når vi er et av de rikeste landene i verden!

Selv om det er folk i Norge som trenger hjelp, så er det ingen her som lever i nærheten så ille som folk i mange andre land. I Norge har alle et minimum av penger! Det er ingen nordmenn som dør av sult eller ikke har rett til behandling når de blir syke!

I mange andre land er det mennesker som dør fordi de ikke får dekket primærbehov som mat, rent drikkevann og som heller ikke får medisiner når de er syke, slik at de dør av sykdommer som for oss ikke er noe særlig alvorlige!

At vi da skal sitte her på vår høye hest og si sorry, du er født i feil land, så du får bare dø syns jeg er forkastelig!!

Når du sier at vi har slitt så for det vi har... Jeg har ikke slitt særlig mye. Jeg har hatt alt det jeg trenger siden den dagen jeg ble født. Og at vi fant olje er ikke pga at vi har slitt så mye mer enn folk i andre land, slik at vi fortjener rikdommen vår mer enn de, men rett og slett bare flaks!

Så dersom det hadde vært motsatt og Norge hadde vært fattig, så mener du at det hadde vært rett og riktig at vi ikke hadde fått hjelp av noen? Hvis f.eks. Sverige hadde vært rikt, så mener du at de ikke kunne hjulpet noe før de hadde sørget for at alle svensker hadde det så bra som det går an? Før alt er perfekt der? Da vil det nok si at vi aldri hadde fått hjelp. Det fins ingen land i verden som ikke har noen borgere som trenger hjelp av noe slag og ikke får like mye hjelp som de ønsker!

Hvis du har kjøpt deg et pizzastykke og går forbi en på gata som ikke har spist på to uker og nesten sulter ihjel, så gir du han ikke pizzastykket pga du også er sulten siden du ikke har spist på 5 timer? Fordi det er viktigst å hjelpe seg selv først?

Skrevet

Vi som er født i Norge er så fuckings privilegerte, uten å ha gjort noe for å fortjene det, at det er en skam at vi ikke gjør mer for medbrødre- og søstre som lever i den ytterste nød.

Anonymous poster hash: a621f...75b

Seriøst? Vi har ikke gjort noe for å fortjene det?? Les litt historie! Vi har grått, blødd og slitt for landet vårt!

Anonymous poster hash: 77fc8...b0b

Også har vi vært fantastisk heldig med noen grenser som ble trukket opp under vann ute i Nordsjøen....

Norges formue er mer flaks enn noe annet, men greit nok, det har vært dyktige personer som har forvaltet dette...

Tror ikke det har vært så mye blod og gråt med i bildet det, kanskje med unntak av Nordsjødykkerene...

Skrevet

Det heter veldedighet, trollemor.

Ja huff, jeg skrev det feil. Er ikke noe troll for det gitt. Er møkklei av at vi i Norge hele tiden skal hjelpe folk i utlandet! Det er mange flere fattige, syk og rusmisbrukere å hjelpe her i landet! Det er her staten burde bruke pengene, IKKE til folk i andre land!!!! Hi.

Anonymous poster hash: ddd0d...345

Da kan jeg som utlending i Norge, som jobber og betaler mye skatt, deltar på dugnader og sitter i FAU, si at jeg ikke ønsker å støtte norske formål i for eksempel TV-aksjoner og lignende, siden jeg ikke er norsk, men heller vil sende penger til barnehjem og lignende i hjemlandet. Din logikk.

Anonymous poster hash: c3b48...be3

Skrevet

Det er vel samme fader hvem som har opplevd hva i fordums tider. Barn på flukt, barn som sulter i hjel, barn som må gå flere timer om dagen for å hente mat, fortjener da minst like mye som norske barn.

NEI de fortjener ikke like mye hjelp av NORGE som det norske barn gjør! Hi.

Og solidaritet er en fin bil... Jeg sender klær til barnehjem i mitt hjemland, fordi her, når jeg prøvde å levere klærne på asylmottak drevet av NORSKE myndigheter, fikk jeg beskjed om at ingen av tidspunktene jeg foreslo for levering av gratis klær og utstyr, passet for dem. Da har de ikke så skrikende behov for det tenker jeg. På Fretex selger de klærne for høyere pris enn det man får på tilbud på H&M, Cubus osv for NYE klær. Så det gidder jeg faktisk ikke sponse.

Jeg synes også det var smakløst av denne alenemora som gikk ut i media for to år siden og sa at hun var så fattig at hun og barnet ikke fikk reise til SYDEN. Javel, lille rike pike, så synd for deg, men sammenlignet med dem som går sultne til sengs hver dag er du jammen ikke fattig, makan til syting. Jeg synes at fattigdom i Norge er av helt annen dimensjon enn fattigdom i mange andre land, der barn sulter i hjel, må prostituere seg for å få råd til mat til seg selv og sin AIDS-syke narkomane mor, barn som blir solgt til å være barnearbeidere, barnesoldater og barnebruder for at familien skal kunne ha mat på bordet. Ingen av disse tingene skjer i Norge. Vi er med i FN og EU. Vi har forpliktelser overfor disse organisasjonene, noe som også innebærer såkalt "u-hjelp".

Og det med å jobbe, blø og gråte for det man har oppnådd i Norge - det ble funnet olje på 60-tallet. Før det var Norge et veldig fattig land, derfra alle disse "nasjonale" rettene som kleppmelk, fiskeboller, kjøttpudding osv. Man har rett og slett vært heldig og fått denne rikdommen fordi oljeforekomstene tilfeldigvis befant seg på norsk jord. At man har vært flink å utnytte disse forekomstene i ettertid er en helt annen sak.

Skrevet

Vi i Norge er generellt så heldige at vi har råd til begge deler. Og om du mener at staten gir mye til veldedighet så gir den litt under 1 prosent av BNP og det skulle vært økt til mer. Gi gjerne til norske formål, men kom ikke med at de fortjener de bedre. For så lenge alle har samme verdi , så fortjener alle å ha det best mulig. Vi fikk et bud om å elske vår neste som oss selv, og om du har hørt om den barmhjertige samaritan så forteller den oss at dette ikke bare gjelder de som er "våre egne"

Skrevet

Det er vel samme fader hvem som har opplevd hva i fordums tider. Barn på flukt, barn som sulter i hjel, barn som må gå flere timer om dagen for å hente mat, fortjener da minst like mye som norske barn.

NEI de fortjener ikke like mye hjelp av NORGE som det norske barn gjør! Hi.

Ikke ifølge barnekonvensjon som Norge har ratifisert... Der har barna i alle land samme verdi og rettigheter av en eller annen merkelig grunn.

Skrevet

Det heter veldedighet, trollemor.

Ja huff, jeg skrev det feil. Er ikke noe troll for det gitt. Er møkklei av at vi i Norge hele tiden skal hjelpe folk i utlandet! Det er mange flere fattige, syk og rusmisbrukere å hjelpe her i landet! Det er her staten burde bruke pengene, IKKE til folk i andre land!!!! Hi.

Da kan jeg som utlending i Norge, som jobber og betaler mye skatt, deltar på dugnader og sitter i FAU, si at jeg ikke ønsker å støtte norske formål i for eksempel TV-aksjoner og lignende, siden jeg ikke er norsk, men heller vil sende penger til barnehjem og lignende i hjemlandet. Din logikk.

Anonymous poster hash: c3b48...be3

Ja det må du jo gjerne gjøre. Eller kanskje du burde gi tilbake til det landet som du bor i og som tar vare på deg?

Eller kanskje du heller burde flytte tilbake til dit eget land? Da slipper vi at du opptar en arbeidsplass, slipper å sponse deg med helsetjenester, slipper at du har trygderettigheter osv osv. :) hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...