Gå til innhold

Lurest å selge hus eller bil ved dårlig råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nå vært alene med mine to barn et par år og har ventet på at det skulle "gå seg til", men jeg får ikke de månedlige utgiftene til å gå rundt. Har høyskoleutdanning og fast jobb, tjener 420 000 i året og forstår ikke hvordan folk gjør det som klarer å leve på uføretrygd eller noe. 

Nå har jeg boliglån (enebolig) på en mill. og en bil til ca 200 000. 

Til sammen har jeg utgifter på 18 000 i mnd, det er faste utgifter som jeg ikke kan endre på. 

Helt sykt hvor mye man betaler i kommunale avgifter, internett, renovasjon, forsikringer og lignende. 

Og noen måneder går det greit, andre måneder ikke og da må jeg låne, havner i en ond sirkel ..... 

Har ikke råd til å kjøpe barna nytt utstyr og klær, ingen utskeielser før budsjettet går rett vest...

Og når jeg ser på sifo budsjettet blir jeg sjokkert over hva de mener er normalt forbruk, det er mange tuuuuusen mer enn jeg bruker i måneden...

Hvordan klarer dere andre som er alene og eier bolig dere? 

Anonymous poster hash: 0bbf7...48a
Skrevet

Det er ikke noe billigere å leie bolig! Jeg hadde kunne betjent et huslånet på over 2 mill med det jeg betaler i husleie.

Ta heller kontakt med banken å be om avdragsfri periode hvis det er fryktelig trangt økonomisk. Og evt bytt til en billigere bil. Du kommer absolutt ikke til å få mer penger av å selge boligen din!

Jeg er også alene med 2 barn, ca samme inntekt som deg. Det går på et vis fordi jeg ikke bruker penger på noe unødvendig, arver mye klær til barna, har ikke bil.

Vi leier bolig fordi jeg ikke har egenkapital til å kjøpe bolig. Har forsåvidt skjønt at jeg må flytte til billigere sted for å kunne kjøpe bolig, men da må jeg få meg jobb først...

Anonymous poster hash: ce5cc...3cc

Skrevet

Ville solgt bilen hvis jeg måtte...-men det ser jo ut som en kortsiktig løsning da du flere ganger må låne og må sikkert det i framtida. Å selge huset er dumt, hvis det ikke er for å kjøpe et hus/leilighet som er billigere. Du må ihvertfall ikke leie -det er å kaste penger ut sv vinduet. Bidrar ikke far? Hva med bostøtte? Gå realistisk gjennom økonomien og sette opp et fornuftig budsjett -og så holde seg slavisk til det. Husk at du trenger en buffer til uforutsette utgifter. Lykke til!

Anonymous poster hash: bb683...570

Skrevet

HI

Per mnd betaler jeg 5000 på huslån, 2500 i bil, 1300 i studielån, og ca 8000 i utgifter til strøm, renovasjon, internett, tv, nettleie, forsikringer... Altså 18 000 i mnd... Tidligere når jeg leide betalte jeg ca 5000 i husleie, men slapp jo unna med mange av utgiftene jeg nå har, i tillegg må jeg skifte bordkle og annet vedlikehold... Kan ikke tro det blir like dyrt ? Når jeg eide leilighet i borettslag hadde jeg mindre utgifter, selv om leiligheten var dyrere... 

Er bare litt frustrert på denne tiden hver mnd, når regningene skal betales :) 

Skrevet

Men takk for svar, har jo absolutt ikke lyst til å selge huset, det er jo hjemmet vårt! Og er avhengig av bil, det går ikke busser her på bygda! Er også redd for at hvis jeg kjøper en billigere havner jeg i den fella at jeg har en gammel bil som jeg får mye utgifter på. Har absolutt ikke en ufornuftig bil nå, bare at den er ganske ny. 

Skrevet

Hva med å ta avdragsfritt på huslånet noen år da? Da halverer du nesten utgiftene på lånet ihvertfall..

Gjest Frisk bris
Skrevet

Det kan være mye å spare på å sjekke med andre forsikringsselskap.

Er det mulig å lage en utleiedel i eneboligen din?

Skrevet

HI

Per mnd betaler jeg 5000 på huslån, 2500 i bil, 1300 i studielån, og ca 8000 i utgifter til strøm, renovasjon, internett, tv, nettleie, forsikringer... Altså 18 000 i mnd... Tidligere når jeg leide betalte jeg ca 5000 i husleie, men slapp jo unna med mange av utgiftene jeg nå har, i tillegg må jeg skifte bordkle og annet vedlikehold... Kan ikke tro det blir like dyrt ? Når jeg eide leilighet i borettslag hadde jeg mindre utgifter, selv om leiligheten var dyrere...

Er bare litt frustrert på denne tiden hver mnd, når regningene skal betales :)

Strøm, tv, Internett forsikringer bortsett fra hus vil du ha uansett om du leier. I tillegg betaler du avdrag som øker egenkapitalen din hver måned og renteutgiftene kan du trekke fra på skatten.

Ville ikke leid, heller droppet bil eller kjøpt en billig uten lån på

Anonymous poster hash: 5c7a1...cdb

Gjest Frisk bris
Skrevet

Er det et alternativt å flytte til billigere bolig, f.eks rekkehus, med en beliggenhet som gjør at du ikke må ha bil?

Skrevet

Siden det er en langsiktig situasjon og bolig er det som tapper mest penger, er det fornuftig å se på alternative løsninger. Leilighet eller rekkehus med lavere totalkostnader?

Anonymous poster hash: d1dc0...bbe
Skrevet

Hvor mye betaler du per mnd i boliglånet? For det koster mye å leie, og man får ikke oparbeidet seg egenkapital. Skulle vi leid boligen vi pleide å eie, ville det kostet oss mer per måned enn det vi betalte til banken for lånet. Dessuten koster det å flytte, og nå tenker jeg ikke bare på kosnadene knyttet til salg, men på kostnadene forbundet med selve flytting. Det er lett å undervurdere hvor mye det blir!

Først, kan du se med banken om du kan refinansiere biliglånet. Det er mulig at du kan få bedre rente dersom verdien på boligen har steget, eller om du har betalt såpass mye i avdrag at låneandelen er under 75%. Hvis det ikke går, kan du søke om lenger nedbetalingstid eller avdragsfrihet. Eller sjekke om du kan få bedre betingelser i en annen bank. Vi sjekket hvert år, fant en bank som var billigere og gikk til banken vår med beskjed om at vi skulle bytte dersom de ikke ga oss bedre betingelser. Fungerte hver gang. Avdragsfrihet ville jeg ikke søkt om med mindre du er helt desperat eller vet at det blir for en kortere periode. Da betaler du ikke ned på lånet, det blir i praksis som å leie.

Om bilen strengt tatt ikke er nødvendig ville jeg solgt den. Bil er dyrt i drift, og jeg regnet en gang at jeg kunne ta veldig mye taxi før det lønnet seg med bil. Høres rart ut, men helt sant. Akkurat nå har vi en bil, men det er mulig det blir den siste. I tillegg er vi mer fysisk aktive når vi ikke bruker bil, da bruker vi sykkel/sparkesykkel eller går og får litt trim på kjøpet.

Annet enn det kan jeg ikke hjelpe deg nevneverdig. Om du er medlem i en forening kan du muligens få bedre priser på forsikring og lån (vi fikk gjennom Econa). Vi gikk uten tv i 3 år og sparte både lisens og abonnementskostnad, det blir noen tusen på det, i tillegg fikk vi mer tid til andre ting på kvelden. Også har vi kuttet matutgiftene veldig ved å legge om til vegetarisk kost flere dager i uken.

Anonymous poster hash: 40a8b...3f7

Skrevet

Personlig vil jeg aldri anbefale deg å selge huset deres, for det er der ofte store verdier ligger. Men hvis du vet at det fins billigere selveier leiligheter med nok soverom som kan kjøpes, så er det kanskje ikke dumt for en alenemor å eie det. Men husk at felles utgifter på leiligheter kan fort økes med tiden når vedlikeholdsperioder kommer,

Har du forresten mange år igjen av å betale huslånet? Hva med å forlenge betalingsperiode evt be om avdragsfritt i noen år, og prioritere så å betale det dyre billånet først?

- Når det gjelder klær og utstyr til unger, så kan du kjøpe pent brukte evt spør pent om noen har å gi bort via flere grupper på FB. Vi har flere ganger gitt bort både klær, leker og utstyr til andre som trenger det :)

- ta en ringerunde til forskjellige forsikringsselskaper. Der kan du spare en god del penger.

- ta også en ringerunde til forskjellige strøm leverandører

Har du forresten sjekket om du kan få bostøtte o.l?

Anonymous poster hash: 2b1a2...efc

Skrevet

Takk for mange gode svar, kanskje jeg skulle se på muligheten for å refinansiere boliglånet.... 

Leve uten tv??? Huff, det tror jeg blir ganske vanskelig, både for meg og ungene, men jeg forstår jo at må man så må man, men den kommer lenger bak akkurat nå :) 

Jeg tror enda jeg kan hente inn litt på matbudsjettet, er ikke så god på det, selv om jeg har kuttet mye... 

Skrevet

Kanskje du kan bake billånet inn i boliglån og dermed få lavere rente?

Du bør absolutt sjekke forsikringene, vi sparte over 500kr i måneden på det i fjor.

På sikt kan det faktisk være lønnsomt å bygge litt om slik at du får en utleieleilighet som en del av boligen, en venninne av meg gjorde det for å kunne beholde huset etter skilsmissen.

Ellers bør du absolutt sette opp et detaljert budsjett.

Kan du ha rett på bostøtte?

Anonymous poster hash: 3d6dd...24e
Skrevet

Kan du bytte ut bilen med en elektrisk bil? Mye billigere i drift og koster mindre.

Hvilke forsikringer har du? trenger du alle? Hva betaler du for hver enkelt?

Anonymous poster hash: 80fc0...164

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...