Gå til innhold

Hva i hellvette er det som feiler folk som skriver R.I.P?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå står det forøvrig R.I.P i dødsannonsene i Aftenposten når f.eks katolikker har dødd, så det kan ikke være totalt stang ut, HI!

Anonymous poster hash: 6c642...c90

Det er ikke det samme. Jeg ville aldri ha skrevet RIP som en kondolansemelding, men min katolske mormor har R.I.P på gravstenen sin. Men det står ikke for "rest in peace", slik mange tror, men for det latinske Requiescat in pace (som forøvrig betyr det samme, men i den katolske kirke refererer det til en inskripsjon fra katakombene i Roma).

Anonymous poster hash: ee6d6...329

Men hvor i all verden har du sett noen skrive RIP som en kondolansemelding til de pårørende?? Hvis du tenker på det at folk skriver dette på Facebook-siden til noen som har dødd, så tror jeg ikke de tenker på dette først og fremst som en kondolanse til de pårørende. Det er en umiddelbar reaksjon på et trist budskap, et uttrykk for egen sorg og en siste hilsen til den døde.

Anonymous poster hash: 679ea...8e6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er kulturelt betinget. Hva som er akseptert et sted er ikke greit et annet. Takhøyde er et fint ord

Anonymous poster hash: 9acda...583

Vet ikke om det er så veldig kulturelt betinget, egentlig. Tror det er mest unge mennsker som skriver det. Det handler om å ha respekt for den døde og den etterlatte, og det å rable ned en forkortelse er ikke så veldig respektfullt.

For noe sludder. Der jeg vokste opp (er over 40 nå) var RIP helt vanlig allerede på 70-tallet. Verden har blitt mindre, ting endrer seg. Vi sære nordboere er generelt dårlige på etikette men liker å sitte høyt til hest.

Jeg synes likevel det er respektløst å bruke forkortelser i en slik situasjon. Synes også "hvil i fred" er en ganske tullete frase, død er død, ingen fare for at det ikke skal bli hvile. Hvis man skal uttrykke sin medfølelse kan man spandere ett minutt på å formulere en setning.

Det må du gjerne mene. Jeg tror likevel du vil tjene på ikke å bry deg. Mindre irritasjon!

Du kan spare deg de frekke svarene, de biter ikke på meg. Personlig ville jeg ha stusset dersom jeg var en pårørende og fikk et kort der det sto RIP. Det er fjortisspråk og litt respektløst.

Seriøst??! Beklager, men nå synes jeg du går LANGT over streken. Skal man begynne å lage regler for hvordan man skal uttrykke sorg og medfølelse også nå?

Død og sorg er et vanskelig tema for veldig mange, ikke bare de som er rammet av dødsfall i nær omgangskrets. Folk ønsker som regel å uttrykke sin medfølelse, og sorg, overfor etterlatte, men vet ikke alltid hva de skal si. Dette er en av funksjonene disse frasene har.

Nå tviler jeg sterkt på at du noensinne vil få et kondolansekort med påskriften RIP på. Det er ikke en ting man sier til pårørende i det hele tatt, det er en siste hilsen til den døde på samme måte som 'hvil i fred'... Hvorfor er det så provoserende at folk ønsker å uttrykke sin sorg og sende en siste hilsen til noen de kjente?

Ser flere kommenterer at bruk av ordet kondolerer er en uting, hvorfor? Det at man mangler ord, og velger å bruke et ord som 'sier det meste' må da virkelig være lov. Men det er kanskje sånn at man heller vil at folk unngår en og ikke sier noe dom helst enn å faktisk komme bort å si en slik frase for å få uttrykt noe i det minste?

Over streken?? Jeg føler da det jeg føler, og et kondolansekort med en forkortelse ville jeg sett på som useriøs!

Så DU er den eneste som har rett til å 'føle det du føler'? Alle som ikke er så flinke å ordlegge seg i slik situasjon er selvsagt respektløse, ikke keitete...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...