Gå til innhold

Hvitt belegg på leppene, kan det være sopp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min 4-åring bruker Ventoline og Flutide mot astma. Han har vært syk i det siste med halsbetennelse og feber og gått på antibiotika mot dette.

Han har i ettertid fått et hvitt belegg på leppene og litt på innsiden av leppene, men jeg kan ikke se noe ellers i munnen hans. Det kan se litt ut som død hud, men det er enda hvitere. Leppene ellers er ganske rød.

Går det an å få soppinfeksjon på leppene i den alderen? Finnes det evt noe man kan gjøre eller må man til lege?

Anonymous poster hash: 4a22b...e99

Fortsetter under...

Skrevet

Dytter litt i håp om svar ;-)

Skrevet

Vil tro det er mulig, selv om jeg ikke har hørt at det bare synes på leppene.

Har vært borti sopp som viste seg mest på innside i kinnene, mindre på tungen.

Hvis han over tid har fått i seg lite væske så er det noen som også får litt "belegg" på leppene pga. dette. Så følg også med væskeinntaket hans.

Medisinene gutten din har tatt kan jo føre til sopp, så det er jo ikke utenkelig at det er det.

Anonymous poster hash: efab0...2c9
Skrevet

Hvis han over tid har fått i seg lite væske så er det noen som også får litt "belegg" på leppene pga. dette. Så følg også med væskeinntaket hans.

Medisinene gutten din har tatt kan jo føre til sopp, så det er jo ikke utenkelig at det er det.

Takk for svar! Det med væskeinntak skal jeg følge med på og så får vi se det an noen dager.

Skrevet

Takk for svar! Det med væskeinntak skal jeg følge med på og så får vi se det an noen dager.

Vanskelig å si uten å ha sett det selv. I utgangspunktet tenker jeg på to ting når jeg hører om hvitt belegg på slimhinner (/lepper) hos barn og unge: Sopp (trøske/candidiasis) og døde hudceller.

Døde hudceller kan man finne i hvite, slimete drag over slimhinner og lepper, og skyldes som regel bruk av visse typer tannkrem/munnskyllevann. Disse kan inneholde stoffer som er så sterke at cellene dør, og en finner ofte disse dragene på leppene om morgenen.

Sopp finnes som et hvitt belegg på slimhinner og lepper, og kan skyldes flere forhold - alt fra nedsatt immunforsvar til medisinbruk. Både antibiotikabruk (dreper bakterier, slik at soppen får en fordel i kampen om ressursene) og Flutide (demper immunforsvaret i kampen mot sopp) disponerer for soppinfeksjon. Få barnet ditt til å gurgle og skylle munnen godt med vann etter hver inhalasjon med Flutide.

Soppinfeksjon i munn er i utgangspunktet ikke farlig, og ofte hjelper kullsyren i Farris. Hvis det ikke blir bedre, ville jeg fått en lege til å se på det, og eventuelt skrive ut mikstur/tabletter alt etter behov.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...