Gå til innhold

Hvor mange dugnader er det i ditt barns idrett/aktivitet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min erfaring er at det varierer veldig

. Datteren min er med i dans og der har det ikke vært mas om en eneste dugnad i år. Sønnen min derimot er med på fotball, og der har det vært 4- 5 ganger med mas om dugnader, og vi har stilt opp hver gang. Nå kjenner vi at dette tar alt for mye, fordi vi jobber 3 av 4 helger i måneden, og den ene helgen vi har fri må vi selge lodd eller ta varetelling, vaffelsteking eller hva det måtte være..  Siden sønnen vår ikke er overivrig med fotball, vurderer vi nå å ta ham ut av fotballen, kanskje at han begynner med noe annet istedet. Jeg vet det er flere andre foreldre som sliter med å få til dugnadene, og ikke alltid kan og går rundt med konstant dårlig samvittighet fordi de ikke får deltatt hver gang. 

Anonymous poster hash: 6e239...00a
Skrevet

Ridning og speider: ingen.

Anonymous poster hash: ee755...d9a
Skrevet

Håndball og ski - masse dugnad, men stort sett får vi det til, og dessuten er det gøy!

Anonymous poster hash: be0f6...bc9

Skrevet

Turn - noe dugnad, litt loddsalg og kjøring

Kulturskolen - ingenting

Anonymous poster hash: a7360...d29

Skrevet

Har barn i fotballen, håndballen, turnforeningen og ballett.

Balletten er det ingenting, turningen er det to i året (jul- og sommeroppvisningen), fotballen er det jevnlig noe, håndballen er det ekstremt mye

Anonymous poster hash: 1f6ca...b7d
Skrevet

Håndball, trener så 5t i uka, pluss kamper.

Orientering, 1 dugnad utenom da klubben arrangerer.

Ski, kioskvakter hver måned, ved større arrangementer og 2-3 på større arrangementer.

Friidrett og svømming ingen.

Anonymous poster hash: 743ba...2ea

Skrevet

Mitt råd er å gå til privatskoler. Der eksisterer det ikke dugnad. Minuset er at det er generelt litt dyrere, men det er virkelig deilig å slippe unna de kommunale kulturskolene med alt maset.

Ballett her i huset og aldri vært en eneste dugnad!

Anonymous poster hash: 71016...2d7
Skrevet

Turn, gi gevinst til basar og selge lodd.

Fotball, selge lodd.

Kulturskolen, ingenting.

Synes dugnad er en uting. Det er bedre med lodd og baserer, dessuten er det mer innbringende.

Anonymous poster hash: 5ff3b...35a

Skrevet

Judo- ingenting, men hjelper til på stevner ol likevell.

Tennis- litt baking

Kulturskolen- ingenting

Orkester- noe dugnadsarbeid i forbindelse med konserter + utdeling av programmer ol + foreldrevakt 2 ganger i året

Korps- foreldrevakt 2 ganger i året, loppemarked 2 helger i året + loppeinnsamling og sortering ukene i forkant.

Anonymous poster hash: e4bd5...020

Skrevet

Svømming - ingenting foreløpig, men det kommer noe på stevner osv etterhvert hvis de blir gode og fortsetter

Korps - Loppemarked, 1 helg i året + 4-5 kvelder med sortering

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Turn, gi gevinst til basar og selge lodd.

Fotball, selge lodd.

Kulturskolen, ingenting.

Synes dugnad er en uting. Det er bedre med lodd og baserer, dessuten er det mer innbringende.

Men hvordan skal stevner, skirenn, ja alle arrangementer kunne bli arrangert hvis ingen stiller opp og gjør jobben, da?

Skrevet

Tenker vel mer på sånne dugnader der man skal gjøre en jobb for en bedrift for å få inn penger. Å stå i kiosken under podens miniturnering vil jeg kalle å hjelpe til, men du/dere har nok rett. Det er nok dugnad det også :-)

Skrevet

Tae Kwon Do, ingen dugnader.

Anonymous poster hash: c7954...3af

Gjest Julia1984
Skrevet

Mas om dugnad? Du vet at pga dugnad kan kontingenten holdes lavere slik at flere barn har mulighet for å delta. Dessuten, lagidrett er dugnadsarbeid. Jeg står gladelig i kiosk, selger kalendere og dopapir etc for at barna mine skal få lov å spille håndball og fotball, drive fysisk aktivitet og ha det moro. Sosialt er det også å stå i kiosk el med de andre foreldrene.

Skrevet

Kulturskolen/ orkester: ingen.

Balett: hjelpe til under to oppsettningeer i året, hva hjelp varierer. Kan være sy, lage kulisser, selge lodd, sette ut stoler osv.

Fotball: varierer veldig mye. I år er det en dugnad alle måtte på, og mange aktiviteter de har bedt om hjelp til. Klaffet dårlig med jobbben så jeg har bakt utallige kaker.

Korpset: to helger i året med loppemarked. En dag før begge der det skal samles inn lopper. En fra hver familie er på dette hver gang. Kakebaking en gang i året. Alle år uten om i fjor så har vi vakter på NM. Da er det så og så mange vakter som må dekkes opp.

Jeg har verv i korpset så jeg er på veldig mye. Det er noe i gjennomsnitt annen hver uke gjennom året. Men det er sammen med ungene så jeg syns det er helt greit. Blir kjent med ungene mine på en annen arena enn hjemme og jeg blir kjent med alle de tilbringer mye tid sammen med. Jeg syns det er viktig nå som de begynner å bli større, beveger seg mer ute og etterhvert begynner å dra på fester.

Anonymous poster hash: 7fb9c...38a

Skrevet

Reagerte også på "mas om dugnad"...

Anonymous poster hash: 246a3...2f2

Skrevet

Årskontingenten er allerede over 4000 kroner, så man skulle tro det skulle holde en stund.... Ja, jeg sier mas om dugnad, for jeg får ukentlig sms/mail om dugnader/baking/loddsalg, selv om vi stiller på samtlige dugnader. Og som jeg nevnte i hovedinnlegget, så handler det mest om at vi har lite fritid i utgangspunktet, så dette med dugnader blir en stor belastning på sjeldne frihelger som vi heller har lyst til å prioritere å bare være sammen som familie.

Skrevet

Ungene her går på turn og i kor og det er ingen dugnad i de.

Det eneste er at vi må stille med en kake to ganger i året når ungene har koropvisning og den settes på langbord så alle kan spise av alles kaker.

Anonymous poster hash: daab7...2e2
Skrevet

Her er begge to med på fotball og svømming, og jenta er i tillegg med på dans. På fotballen er det endel dugnad, både kioskvakter, fair play-vert og mye forskjellig når det er cuper. I tillegg er det foreldre som trener. På svømming og dans er det ingenting, men der koster det mer å være med. Svømmingen er gjennom Folkeuniversitetet og dansingen er i regi av en privat danseskole.

Skrevet

Årskontingenten er allerede over 4000 kroner, så man skulle tro det skulle holde en stund.... Ja, jeg sier mas om dugnad, for jeg får ukentlig sms/mail om dugnader/baking/loddsalg, selv om vi stiller på samtlige dugnader. Og som jeg nevnte i hovedinnlegget, så handler det mest om at vi har lite fritid i utgangspunktet, så dette med dugnader blir en stor belastning på sjeldne frihelger som vi heller har lyst til å prioritere å bare være sammen som familie.

Jeg er helt enig. 1-2 dugnader per år burde holde. Irriterer meg over idiotiske inntektskilder som dorullesalg, nei takk.

Anonymous poster hash: 52c9b...a37

Skrevet

Fotball- 20 timer dugnad i året. Timene man ikke innfrir må betales for på slutten av året. 4 timer er verdt ca 1000 kr. I tillegg er det loddsalg hver november og desember . Da må vi foreldrene kjøpe loddene på forhånd til 600 kr og barna selge de videre for å tjene inn pengene igjen og en årsavgift på 2100 kr.

Det som irriterer meg mest med dugnader er at 90 % av disse går til å støtte voksenfotballen.

Anonymous poster hash: daf0b...a76

Skrevet

Det som irriterer meg mest med dugnader er at 90 % av disse går til å støtte voksenfotballen.

Helt enig, er det samme her. Syns det er helt feil hvordan inntektene brukes. På min sønns fotballtrening må de ta med egen fotball. DET var det visst ikke penger nok til.

Skrevet

Helt enig, er det samme her. Syns det er helt feil hvordan inntektene brukes. På min sønns fotballtrening må de ta med egen fotball. DET var det visst ikke penger nok til.

De aller fleste dugnader vi stiller opp på er på voksenkamper. Ofte på Ullevål stadion. Står i kiosken der blant annet. Som sagt ofte stiller vi opp slik at de voksne får gjennført sine kamper. Jeg har ingenting imot å stille opp på barnecuper. Spiller ingen rolle om mitt barn spiller på cupen eller ikke. Poenget er at barnefotballen trenger mer støtte så ville heller brukt tiden til dette.

Her spiller 9 åringene ute hele vinteren hver uke fordi de voksne har tatt opp gymsalen. Ikke det at barn ikke tåler frisk luft men forstår egentlig ikke logikken at barna skal løpe rundt i minusgrader og masse snø fordi brøytebilen glemte å brøyte. Og da få treninger avlyst pga dette. Jeg mener det er viktig å prioritere idretten til barn slik at de holdes aktive og borte fra alt annet drit de kan finne mer interessant når de når tenårene

Skrevet

Mas om dugnad? Du vet at pga dugnad kan kontingenten holdes lavere slik at flere barn har mulighet for å delta. Dessuten, lagidrett er dugnadsarbeid. Jeg står gladelig i kiosk, selger kalendere og dopapir etc for at barna mine skal få lov å spille håndball og fotball, drive fysisk aktivitet og ha det moro. Sosialt er det også å stå i kiosk el med de andre foreldrene.

Vel, jeg valgte bevisst idrett for barna der det er lite dugnad. Er nå gravid i 20. uke og kjempedårlig, har ingen venner eller familie å selge lodd eller dopapir til, så det eneste jeg kan gjøre er å bake. Kan ikke stå i kiosk osv. Var med på varetelling for klubben som er 3 ganger i året, og bekkenet har vært ødelagt siden. Ikke alle er kjempefriske som kan stille opp hele tiden, eller har mye folk å selge dopapir til. Hadde jeg vært med på fotballen så måtte jeg ta barnet ut derfra, jeg har ikke råd til å beholde dopapir til 1600 kr selv.

Anonymous poster hash: a633f...d5a

Skrevet

Fotball- 20 timer dugnad i året. Timene man ikke innfrir må betales for på slutten av året. 4 timer er verdt ca 1000 kr. I tillegg er det loddsalg hver november og desember . Da må vi foreldrene kjøpe loddene på forhånd til 600 kr og barna selge de videre for å tjene inn pengene igjen og en årsavgift på 2100 kr.

Det blir jo ekskluderende. Tenk hvor mange foreldre det finnes som er alene uten mulighet for barnevakt, som har dårlig helse og ikke har mulighet til å være med på dugnad. Da må de betale masse tusen kroner for å "løse" seg fra dugnaden, har man ikke råd til det så kan ikke barnet være med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...