Gå til innhold

Dagpenger og gravid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 16+0 i dag og lurer på når jeg skal melde fra til NAV om at jeg er gravid? Hva kommer jeg til å få av stønader fremover?

Anonymous poster hash: 04483...859
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får ikke noe ekstra fordi du går på dagpenger.

Du har krav på 80 eller 100% foreldrepenger under permisjonen. Dette søkes om to måneder før termin. Resten av stønadene kommer annpå om du er alene forsørger eller har samboer.

Anonymous poster hash: 08757...bc2

Skrevet

At du er gravid påvirker ikke dagpenger, du er fortsatt reell arbeidssøker og når du går ut i permisjon får du foreldrepenger basert på lønn/dagpenger/sykepenger. Så det lønner seg å få seg jobb, siden dagpenger bare er 60% (?) av lønn. Dersom du du blir sykemeldt helt eller gradert ila svangerskapet må du gi beskjed om dette slik at du får riktig utbetalt dagpenger/sykepenger. 

Anonymous poster hash: 37a2c...103
Skrevet

At du er gravid påvirker ikke dagpenger, du er fortsatt reell arbeidssøker og når du går ut i permisjon får du foreldrepenger basert på lønn/dagpenger/sykepenger. Så det lønner seg å få seg jobb, siden dagpenger bare er 60% (?) av lønn. Dersom du du blir sykemeldt helt eller gradert ila svangerskapet må du gi beskjed om dette slik at du får riktig utbetalt dagpenger/sykepenger. 

Men man skal vel ha vært ute i jobb i 6 mnd. før termin? Så det er litt seint nå. Har ikke klart å få meg jobb.

Skrevet

Men man skal vel ha vært ute i jobb i 6 mnd. før termin? Så det er litt seint nå. Har ikke klart å få meg jobb.

Du betaler skatt av dagpenger og har derfor rett på foreldrepenger, mye blir det ikke. Men det er dette du har krav på i permisjonen.

Anonymous poster hash: 08757...bc2

Skrevet

Du bør absolutt prøve å få deg jobb nå, du vil jo da få mer utbetalt i foreldrepenger enn om det kun er basert på dagpenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...