Gå til innhold

Dere som jobber turnus... (ang helligdager)

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Julaften og nyttårsaften er jo vanlige svarte dager. Likevel er vel de fleste enige om at å jobbe til kl 15 julaften er lite hyggelig.

Hvordan gjør dere det? Er det delt slik at de som jobber i jula slipper å jobbe nyttår? Eller risikerer dere å måtte jobbe hele jula pluss dagvakt nyttårsaften? Og har de som har jul i år fri jul neste år?

Tenker først og fremst dere i store stillinger.

Endret av Bumblebeee
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det er forskjellig fra plass til plass. Min samboer er nattevakt og i fjor jobbet han (helt alene på jobb) både natt til julaften og natt til 1. nyttårsdag. I tillegg til flere netter i romjulen. Jeg synes egentlig det var blodig urettferdig at ikke jule og nyttårsuken ble delt opp annerledes enn ellers. Heldigvis var det flere som ville jobbe pga røde dager, så han fikk byttet uten problemer.

Anonymous poster hash: aa855...12f
Skrevet

Hos oss er det slik at man jobber enten julaften eller nyttårsaften. Man kan sette seg opp på ønsker, men det er langt ifra sikkert at det blir slik. Hvis julaften er på min vanlige vakt/helg, så regner jeg med å jobbe enten jul- etter nyttårsaften.

Stort sett blir det også fordelt rettferdig, slik at dersom jeg f.eks jobber julaften i år, så slipper jeg den til neste år. Men jeg kan godt risikere å måtte jobbe nyttårsaften fordet.

Anonymous poster hash: 0f050...a2f
Skrevet

Jeg jobber turnus, 40-50% stilling. 

I utgangspunktet er det slik at havner julaften, nyttårsaften eller andre "kjipe" dager på våre turnusvakter må vi jobbe de dagene. Vi har imidlertid muligheten til å søke fri disse dagene - og da er det ofte sånn at man bare får fri en av de. Jeg pleier å ville ha fri juleaften, og heller jobbe nyttårsaften. Ønskene blir respektert så langt det går - men man får sjeldent fri begge dagene. 

Hos oss er de imidlertid også veldig liberale hva gjelder å bytte vakter oss turnusjobbere imellom - noe som er veldig greit, ettersom det er en del av de som jobber hos oss som ikke feirer jul av ulike årsaker. 

I år har jeg fått ordnet det slik at jeg hverken jobber juleaften eller nyttårsaften - utrolig deilig. 

Skrevet

Det er ikke noen ordning med at de som jobber jul i år har fri neste år. I utgangspunktet så er det den som er satt opp på jobb som skal jobbe. Vi kan derimot ønske oss fri. Det er en uskrevne regel om at man ikke jobber julaften og nyttårsaften kveld. Men julaften og nyttårsaften dag kan man nok risikere å jobbe.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Hos oss prøver vi å ikke sette opp jul og nyttår. Og med redusert bemanning lar det seg ofte gjøre. Mange vil jobbe og da er det jo greit. I år har jeg laget turnus som innfrir alle ønsker!

Skrevet

Jeg jobber turnus, stor stilling. I år har jeg dagvakt både julaften og nyttårsaften, men på min jobb regnes det slik at jeg da verken jobber jul eller nyttår i år fordi de er svarte frem til kl 15. Så jeg kan fint risikere å måtte jobbe jula og nyttår neste år også. Hvis jeg fortsatt jobber der da...

Anonymous poster hash: 80659...ab1
Skrevet

Hos oss har vi jobb annen vær julaften. Samme med nyttårsaften. Er det sykdom så man steppe inn.

Dette kommer vel annpå godvilja til hver enkelt arbeidsplass.

Anonymous poster hash: 1ab2c...b52

Skrevet

Hos oss er det ingen egen juleturnus. Dvs at man jobber de vaktene man i utgangspunktet har. Jobber man 100 %, så jobber man stort sett på julaften, romjul og nyttår hvert år (med mindre julaften og nyttårsaften er på helg, da er det jo 1/3 sjans for at man har jobb).

Vi har gjennomsnittsberegning av de ukene rundt helligdager. Dvs at hvis man jobber et antall røde dager, har man krav på fri på en rød, eller svart dag. Da kommer det an på hvor mange røde dager man er satt opp på.

Skrevet

Vi kan risikere å jobbe både kvelden julaften og kvelden nyttårsaften, men det settes opp egen juleturnus og de pleier å ta hensyn slik at dersom man ønsker fri en av de så lar det seg stort sett ordne. Men man får ikke fri kvelden julaften eller natt julaften bare fordi man har lyst til det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...