Anonym bruker Skrevet 17. november 2014 #26 Skrevet 17. november 2014 Beklager mitt litt frekke svar, men jeg flirer litt hver gang disse diskusjonene kommer opp Over "hele" verden feires jul med nissen, pakker, juletrær, jesu krybbe, julegudstjenester og alt som "hører julen til". Det blir feiret som en kristen høytid selv om man tolker ting som meningen med gaver, nissen osv forskjellig. Kun her på dib feirer vi jol, at solen snur osv Samme med påske. Alle feirer påske (som er Jesu død og oppstandelse), har påskeferie osv. Men nei, ikke på dib. De som ikke er kristne nyter visst ikke av denne kristne høytiden heller... Anonymous poster hash: d4474...f2c
Anonym bruker Skrevet 17. november 2014 #27 Skrevet 17. november 2014 Nå har jeg døpt ungene mine og er kristen, men for meg er jula en veldig sammensatt høytid. En ting er at vi feirer jesu fødsel (samme når på året han egentlig ble født så tar vi feiringen i jula). En annen ting vi feirer er familien, venskapet og historien vår og en tredje er avsluttning av året og det å ha fått gjort det man skulle i året som har gått slik at vi er klare for det nye. Vi bruker mange symboler for alle grunnene vi har til å feire jul og at de er godt blandet sammen ser jeg ikke på som noe problem. Anonymous poster hash: d88db...8dd
Anonym bruker Skrevet 17. november 2014 #28 Skrevet 17. november 2014 Jul er opprinnelig ingen kristen høytid, den er hedensk!<br /><br />Vi feirer vintersolverv som man har gjort i tusenvis av år.<br /><br />Om du er kristen bør du kanskje ikke tilbe avguder, altså ikke dra juletre inn i hus, ikke røre ribba (vinterblot) og om det er snakk om jesu fødsel, så tyder alt på at han ble født på et helt annet tidspunkt enn nettopp desember - om han nå har levd i det hele tatt.<br /><br />Så egentlig kan jeg fortsette å feire jol, mens du bør kanskje slutte med slike hedenske skikker, siden du er kristen?<br />Anonymous poster hash: 8ea72...8ff Neida, jula er kristen, den. Men juletre f.eks er hedensk! Det er en blanding mellom mye, man feirer det man ønsker å feire. Kanskje folk kan slutte å legge seg så mye opp i HVA ANDRE gjør og heller feie for sin egen dør? Så kan alle få ei fin jul ikke rart det er krig.. Anonymous poster hash: 72d4c...023 Enig i at folk ikke skal henge seg så veldig opp i hva andre gjør. Men det jeg erfarer er at de som ikke døper barna sine henger seg veldig opp i at vi andre gjør det, og at vi liksom ikke er kristne nok. Har flere ganger forsvart hvorfor vi har døpt barna. Jeg er kristen, tror på Jesus, og har lest mye. Men jeg går ikke i kirken hver søndag. Når eg blir bombardert med spørsmål og kritikk pga dåp så blir jeg litt provosert når de samme folka feirer jul fordi alle andre gjør det. For det er svaret jeg får når jeg spør. Anonymous poster hash: 603d7...e3a
Anonym bruker Skrevet 17. november 2014 #29 Skrevet 17. november 2014 Himmel og hav, og så kaller du deg for kristen?!! Hvor er medmenneskelig i deg? Er det noe rart at det er krig i verden!? Det går faktisk an å tilpasse seg etter det norske samfunnet. Jeg er ingen troende og mannen min er oppvokst i en kristen familie, men med tiden så føler han ikke så veldig religiøst. Derfor har begge ungene våres ikke døpt, når dem er stor nok skal dem selvsagt få lov til å bestemme selv hva dem vil. Vi feirer jul for det, og bakgrunnen for det er rett og slett fordi vi syns det er en flott tradisjon som vi ønsker å bringe videre til ungene våres, men her i huset er det ingen gavehysteri. Vi kjøper kun til hans foreldre (siden dem er kristen), ungene samt de kristne søskenbarna til ungene våres, ellers er det ingen voksne som får noe. Vi gir heller til flere gode vedelighetsmål. Og adventstida og i jula er det kvalitetstid med ungene og familien som er viktigst for oss. Vi ønsker å bringe myke verdier til dem og ikke gave og pengepress som mange har rundt juletida. Utrolig synd, for det er mange der ute som gruer seg til jula pga de føler seg aldri mer ensom samt at mange ikke har råd til å kjøpe julegaver, og flere er så opptatt med julegaveshopping at de glemmer det samholdet i adventstida. Jeg sier ikke alle er det, men mange føler seg slik...Utrolig synd! Anonymous poster hash: 68179...c21
Jezebel Skrevet 17. november 2014 #30 Skrevet 17. november 2014 Dere må vite at dette er en høytid hvor man feirer Jesu Kristus fødsel, og det ville vel være forbannet hyklersk å feire julen for dere som ikke omfavner den hellige ånd, den hellige treenighet etc etc, så da lurer jeg på dere som ikke har døpt barna, hvorfor feirer dere jul? Anonymous poster hash: 0fa8b...915 Spørsmålet er vel heller hvorfor du som er kristen feirer jul?
Anonym bruker Skrevet 17. november 2014 #31 Skrevet 17. november 2014 Julen i Norge i dag er jo en miks av elementer hentet fra mange land, religioner/livvssyn, tradisjoner osv. Som flere her har påpekt så har det vært en tradisjon med en fest rundt denne tiden i Norge fra før kristendommen kom. Så jeg feirer jul med god samvittighet. Og ang. julestjerne osv, jeg mener symboler er det du legger i dem selv. Det er snakk om mitt eget hus, hvis jeg vil ha en stjerne (som like godt kan være stjerner på himmelen osv.) så er vel det det samme for andre... Noen skal jo ha all julepynt til å være kristent, at kulene er jordkloden i Guds bilde, hjertene er Guds kjærlighet osv... dette er symboler man bruker i så mange andre sammenhenger at de trenger ikke være kristne, er det man gjør det til selv mener nå jeg.Jeg mener julen først og fremst er en kulturell greie her i Norge, mye mer enn religiøs. Anonymous poster hash: 44667...bf5
Anonym bruker Skrevet 17. november 2014 #32 Skrevet 17. november 2014 Siden julen ikke er en kristen høytid har jeg ingen problemer med å feire jul 😊 Anonymous poster hash: 519cb...2e2
Anonym bruker Skrevet 17. november 2014 #33 Skrevet 17. november 2014 Jeg er HI og jeg er ikke personlig kristen. Poenget mitt er som en over påpeker, at i dåpstråden blir folk latterliggjort for å døpe på grunn av tradisjoner når de ikke har akseptert den hellige ånd etc, men som man set i denne tråden feirer man jul pga tradisjoner. Sorry Mac, men det er trangsynt dobbeltmoral, og at dere ikke skjønner det gjør set hele enda mer fascinerende. Anonymous poster hash: 0fa8b...915
Elsker livet Skrevet 17. november 2014 #34 Skrevet 17. november 2014 Julefeiring er en tradisjon her i landet, jeg syns det er grunn nok, så kan det diskuteres om hvorfor og hvor det stammer fra uavhengig av det.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2014 #35 Skrevet 17. november 2014 Jeg er HI og jeg er ikke personlig kristen. Poenget mitt er som en over påpeker, at i dåpstråden blir folk latterliggjort for å døpe på grunn av tradisjoner når de ikke har akseptert den hellige ånd etc, men som man set i denne tråden feirer man jul pga tradisjoner. Sorry Mac, men det er trangsynt dobbeltmoral, og at dere ikke skjønner det gjør set hele enda mer fascinerende. Anonymous poster hash: 0fa8b...915 Trangsynt dobbeltmoral at man ikke døper barna i den kristne tro og heller ikke feirer Kristmesse? Underlig logikk du bruker. Anonymous poster hash: 519cb...2e2
soleia Skrevet 17. november 2014 #36 Skrevet 17. november 2014 Dåp er en hedensk skikk..... Guden Heimdall døpte sine sønner Jarl, Karl og Trell lenge før kristendommen kom til landet. Med vann på hodet. Helligdommer før var gjerne tjern og lysninger i skogen - så ikke så overraskende at man brukte vann - tidligere ble jo dyr og ofringer gjort i nettopp vann i norden. Noe av det eldste vi kjenner i norden var gudinnen Nerthus, som mange mener var "mor" til Njord og den norrøne tro senere. Hun var en gudinne med mange tilknytninger til vann. Kristendommen har en lang fartstid som tyv av alle andre religioners skikker, inkludert jul, allehelgensdag, påske for å nevne noen. Anonymous poster hash: 8ea72...8ff No er ikkje eg nokon religionsekspert, men har forstått at den norrøne gudelæra har henta mykje både frå kristendomen og eldre mytologiar sør i Europa. Den norrøne mytologien kom lenge etter at Jesus og profetar døypte menneske i Palestina. Vikingane reiste mykje, og vart påverka av kristendomen lenge før Noreg vart kristna. Når det gjeld julefeiring, så har det vore ein tradisjon lenge før kristendomen kom til Noreg at ein feira solkverven midtvinters. Eg er kristen, men har akseptert at jula for dei fleste er ei tradisjonell feiring utan så mykje religiøst innhald. Mange av juletradisjonane har ikkje mykje med kristendomen å gjere, men for meg vert det likevel ei årleg fin påminning om Gud som vart menneske og kom til jorda.
Jezebel Skrevet 17. november 2014 #37 Skrevet 17. november 2014 Jeg er HI og jeg er ikke personlig kristen. Poenget mitt er som en over påpeker, at i dåpstråden blir folk latterliggjort for å døpe på grunn av tradisjoner når de ikke har akseptert den hellige ånd etc, men som man set i denne tråden feirer man jul pga tradisjoner. Sorry Mac, men det er trangsynt dobbeltmoral, og at dere ikke skjønner det gjør set hele enda mer fascinerende.Anonymous poster hash: 0fa8b...915 Når man døper et barn lover man å oppdra barnet i den kristne tro. Har feiret jul over 30 ganger og kan ikke huske at det er blitt avlagt noen løfter om en kristent livssyn. Har derfor ingen problemer med å feire jul, da jeg ikke forbinder det den kristne tro. Dåpen derimot, har en direkte tilknytning til kristendommen pga løftet som gis. Det som er fascinerende er at du ikke ser forskjellen. Det er ingen som står og lyver foran en stor forsamling når man feirer jul hjemme i sin egen stue.
ms.Pond Skrevet 17. november 2014 #38 Skrevet 17. november 2014 (endret) Ettersom jula er en sammensatt feiring som inkorporerer flere religioner og flere tradisjoner som ikke har religiøs tilknytning, så vil jeg egentlig si at enten så bør alle få feire jul uten at det skal diskuteres, eller ingen. For det passer ikke fullt inn i noen religion sånn som det feires i dag. Den største forskjellen mellom den kristne jula og dåp blir at man i dåpen lover foran prest og menighet at man skal oppdra barnet i den kristne tro. Og at man ønsker at barnet skal innlemmes fullt og helt i det kristne samfunn. Det er en varig tilknytning og et løfte man gir. En høytid som består av ritualer både fra kristendommen (kristmesse), den paganistiske vintersolvervsfeiringen, vikingenes juleblot og sikkert også andre tradisjoner eies ikke av noen, og ingen har fortrinnsrett på å feire eller stille spørsmål til hvorfor eller hvordan andre feirer. I dag er fokuset på familie og samhold, som ingen reilgion kan kreve eierett til. Butikkene har fokus på julenissen, juletrær og julegaver, julesanger handler om alt fra jesu fødsel til svigermor, men den røde tråden som holder alt dette sammen er familien, og fokuset på familiekos, familiesamhold og familiefeiring. Noe som er helt uavhengig av noen som helst religion. Og i bunn og grunn så har ingen noe med hvorfor naboen feirer jul, døper barna sine, gjør det ene, eller ingen av delene. Dette er personelige valg. Det vi kan gjøre er å stille oss åpne for å være medmennsker, enten det er jul eller ikke, godta at andre ikke er som oss, og heller smile og hilse når man møtes. Endret 17. november 2014 av ms.Pond
Anonym bruker Skrevet 17. november 2014 #39 Skrevet 17. november 2014 Jul slik de fleste i Norge feirer den er kristen. Blot etc var IKKE noe man kan sammenligne! Les historie folkens! Hilsen konemor med doktorgrad i skandinavisk historie. Anonymous poster hash: 13493...fff
Anonym bruker Skrevet 17. november 2014 #40 Skrevet 17. november 2014 spiller vel ingen rolle om jul egentlig er en kristen eller hedensk skikk.. alle som har lest litt historie/religionshistorie osv vet jo at disse tingene påvirket hverandre gjensidig.. og det samme har religioner, kultur, tradisjoner, skikker osv gjort i alle år.. å feire jul er en tradisjon som står sterkt i det norske samfunnet.. og samfunnet er på mange måter bygget opp rundt denne feiringen og bl.a. påske - vi har juleferie, påskeferie osv. Blir jo for dumt om jeg (som ikke døper barna mine og som på ingen måte er kristen) skal si at jeg feirer ikke påske, derfor skal barna mine gå på skolen i påsken! Vi vil heller ha fri en uke senere en gang, som passer oss bedre.. jeg tror at den enkelte i stor grad fyller julen med ting som betyr mye for en selv.. Vi feirer f.eks en god blanding av norsk og engelsk jul - vi har plukket elementer fra begge to og skapt en julefeiring perfekt for oss! Det handler om å være sammen med familie, kose oss litt ekstra og å ha tid til å gjøre hyggelige ting sammen! Anonymous poster hash: cfe1a...946
MrsMilla Skrevet 17. november 2014 #41 Skrevet 17. november 2014 Jul er opprinnelig ingen kristen høytid, den er hedensk!<br /><br />Vi feirer vintersolverv som man har gjort i tusenvis av år.<br /><br />Om du er kristen bør du kanskje ikke tilbe avguder, altså ikke dra juletre inn i hus, ikke røre ribba (vinterblot) og om det er snakk om jesu fødsel, så tyder alt på at han ble født på et helt annet tidspunkt enn nettopp desember - om han nå har levd i det hele tatt.<br /><br />Så egentlig kan jeg fortsette å feire jol, mens du bør kanskje slutte med slike hedenske skikker, siden du er kristen?<br />Anonymous poster hash: 8ea72...8ff Neida, jula er kristen, den. Men juletre f.eks er hedensk! Det er en blanding mellom mye, man feirer det man ønsker å feire. Kanskje folk kan slutte å legge seg så mye opp i HVA ANDRE gjør og heller feie for sin egen dør? Så kan alle få ei fin jul ikke rart det er krig.. Anonymous poster hash: 72d4c...023 Enig i at folk ikke skal henge seg så veldig opp i hva andre gjør. Men det jeg erfarer er at de som ikke døper barna sine henger seg veldig opp i at vi andre gjør det, og at vi liksom ikke er kristne nok. Har flere ganger forsvart hvorfor vi har døpt barna. Jeg er kristen, tror på Jesus, og har lest mye. Men jeg går ikke i kirken hver søndag. Når eg blir bombardert med spørsmål og kritikk pga dåp så blir jeg litt provosert når de samme folka feirer jul fordi alle andre gjør det. For det er svaret jeg får når jeg spør. Anonymous poster hash: 603d7...e3a Jeg døper ikke mine, men er ekstremt lite opptatt av at andre gjør nettopp dette. Om du velger å døpe, så er det flott for deg, men ikke noe jeg henger meg opp i. Dåp er noe man gjør i mange religioner, ikke bare kristne, og synes det samme om alle typer dåp. Folk må få tro hva man vil. Men blir litt grinete av kristne som insisterer på at jul er en kristen høytid, og at de som ikke er kristne ikke har noe med jula å gjøre - det viser utrolig lite kunnskap.. Bare ordet jul bør ringe en bjelle.... jul er en hedensk skikke som kristne har adoptert. Det må kristne forsåvidt gjøre, men å insistere på at dette er kun en kristen høytid blir bare dumt. Så det letteste er vel at du får døpe i fred og jeg får feire min solsnu i fred så er alle fornøyde :-)
Anonym bruker Skrevet 17. november 2014 #42 Skrevet 17. november 2014 Jeg er langt fra kristen å nekter barnehagen å ta sønnen min med i kirken. Jul er en koselig tradisjon der vi får kvalitetstid med familien å veldig koselig å gi gaver til hverandre,så den tradisjonen kommer vi nok ikke til å slutte med Anonymous poster hash: 32bcf...ba9
Anonym bruker Skrevet 17. november 2014 #43 Skrevet 17. november 2014 Jul slik de fleste i Norge feirer den er kristen. Blot etc var IKKE noe man kan sammenligne! Les historie folkens! Hilsen konemor med doktorgrad i skandinavisk historie. Anonymous poster hash: 13493...fff Hvis du har doktorgrad i historie så vet du vel også at midtvintersblotet besto av blant annet mat og drikke; mye av det, kraftig mat og kraftig drikke, og godt selskap og feiring av gudene. Blant annet øl sto sentralt til maten, som i dag. Man skulle leve godt i de dagene blotet varte. Det var ikke bare offerritualer og blodtørstighet. Anonymous poster hash: af33e...b61
ostepop123 Skrevet 17. november 2014 #44 Skrevet 17. november 2014 Det er jo en viss forskjell mellom en tradisjon som er strengt individuelt orientert, nemlig dåp, som handler om det enkelte menneskes innlemmelse i kirken - og en mye mer samfunns- og felleskapsbasert tradisjon som jul, hvor det ikke handler så mye om den enkeltes forhold til Gud (eller solsnu, for den saks skyld). For meg som ureligiøs er det mye mer spiselig (og direkte hyggelig) å feire jul, både som tradisjon og fordi vi trenger et lyspunkt i mørket - enn det er å melde mitt barn inn i kirken når jeg ikke er et fnugg kristen.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2014 #45 Skrevet 17. november 2014 Jul slik de fleste i Norge feirer den er kristen. Blot etc var IKKE noe man kan sammenligne! Les historie folkens! Hilsen konemor med doktorgrad i skandinavisk historie. Anonymous poster hash: 13493...fff Hvis du har doktorgrad i historie så vet du vel også at midtvintersblotet besto av blant annet mat og drikke; mye av det, kraftig mat og kraftig drikke, og godt selskap og feiring av gudene. Blant annet øl sto sentralt til maten, som i dag. Man skulle leve godt i de dagene blotet varte. Det var ikke bare offerritualer og blodtørstighet. Anonymous poster hash: af33e...b61 En annen ting, om enn litt omdiskutert, er skikken med å sette ut grøt til nissen, som ses på som en rest fra ofringen under midtvintersblotet, hvor man la ut offer til gudene. Anonymous poster hash: af33e...b61
Anonym bruker Skrevet 17. november 2014 #46 Skrevet 17. november 2014 Vi feirer Jul fordi det er en koselig tradisjon, og selv om vi ikke er religiøse er denne feiringen er del av vår felles kristent kulturarv. Vi har fortalt gutten om bakgrunnshistorien, men vi går ikke i kirken. Påsken feirer vi derimot ikke, annet enn at vi har fri som alle andre. Anonymous poster hash: 9e690...e78
runag Skrevet 17. november 2014 #47 Skrevet 17. november 2014 Det er fint med lys, gaver og varme midt i det verste vintermørket. Man trenger ikke være religiøs for å synes det er hyggelig å tenne lys og gi hverandre gaver. Mange av juleritualene er sekulære, nissegrøt for eksempel. Jula er en fest som man kan fylle med sitt eget innhold. Heller ikke trenger man å stå til rette for noen eller love noen noe bare fordi man feirer jul. Det er en fin anledning til å være sammen med og ta vare på dem man er glad i. Barnedåp blir noe ganske annet, synes jeg, da står man foran en prest og en menighet, som formentlig se på det som foregår som en religiøs handling, og lover å oppdra barnet i den kristne tro. Det kunne jeg ikke forsvart å gjøre, jeg ville opplevd det som respektløst.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2014 #48 Skrevet 17. november 2014 Jul er opprinnelig ingen kristen høytid, den er hedensk!<br /><br />Vi feirer vintersolverv som man har gjort i tusenvis av år.<br /><br />Om du er kristen bør du kanskje ikke tilbe avguder, altså ikke dra juletre inn i hus, ikke røre ribba (vinterblot) og om det er snakk om jesu fødsel, så tyder alt på at han ble født på et helt annet tidspunkt enn nettopp desember - om han nå har levd i det hele tatt.<br /><br />Så egentlig kan jeg fortsette å feire jol, mens du bør kanskje slutte med slike hedenske skikker, siden du er kristen?<br />Anonymous poster hash: 8ea72...8ff Neida, jula er kristen, den. Men juletre f.eks er hedensk! Det er en blanding mellom mye, man feirer det man ønsker å feire.Kanskje folk kan slutte å legge seg så mye opp i HVA ANDRE gjør og heller feie for sin egen dør? Så kan alle få ei fin jul ikke rart det er krig.. Anonymous poster hash: 72d4c...023 Enig i at folk ikke skal henge seg så veldig opp i hva andre gjør. Men det jeg erfarer er at de som ikke døper barna sine henger seg veldig opp i at vi andre gjør det, og at vi liksom ikke er kristne nok. Har flere ganger forsvart hvorfor vi har døpt barna. Jeg er kristen, tror på Jesus, og har lest mye. Men jeg går ikke i kirken hver søndag. Når eg blir bombardert med spørsmål og kritikk pga dåp så blir jeg litt provosert når de samme folka feirer jul fordi alle andre gjør det. For det er svaret jeg får når jeg spør. Anonymous poster hash: 603d7...e3a Jeg døper ikke mine, men er ekstremt lite opptatt av at andre gjør nettopp dette. Om du velger å døpe, så er det flott for deg, men ikke noe jeg henger meg opp i.Dåp er noe man gjør i mange religioner, ikke bare kristne, og synes det samme om alle typer dåp. Folk må få tro hva man vil. Men blir litt grinete av kristne som insisterer på at jul er en kristen høytid, og at de som ikke er kristne ikke har noe med jula å gjøre - det viser utrolig lite kunnskap.. Bare ordet jul bør ringe en bjelle.... jul er en hedensk skikke som kristne har adoptert. Det må kristne forsåvidt gjøre, men å insistere på at dette er kun en kristen høytid blir bare dumt. Så det letteste er vel at du får døpe i fred og jeg får feire min solsnu i fred så er alle fornøyde :-) Hva du gjør vet jeg ikke, men det er faktisk svært mangen humanetikere og andre som ikke døper barna, som er svært opptatt av oss som døper. Omgås endel av disse personene gjennom venners venner og gjennom barnas venner. Er helt ok at de ikke døper, men jeg må alltid forsvare mitt valg. Det er liksom utenkelig at jeg er kristen. Det virker som de ikke tror at noen er kristen, utenom presten og noen få andre som går i kirka hver søndag. Anonymous poster hash: 603d7...e3a
Virginia. Skrevet 17. november 2014 #49 Skrevet 17. november 2014 Da regner jeg med at du. holder de g langt unna juletrær, julenisser og påskeegg HI . For du vil vel ikke være så hyklersk at du har adoptert hedenske skikker ?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå