Gå til innhold

Hvorfor har ikke amerikanere gang og hvorfor går de med sko inne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden usadamene stiller seg opp forspørsmål, kan jeg også komme med et?

Hva bruker de egentlig ost på sprayboks til?? Forstår det liksom ikke 😀

Fortsetter under...

Skrevet

Bodde som utvekslingsstudent i Arizona, og der gikk man kun i sandaler hele året både inne og ute. Alle rommene var flislagt, ingen tepper. Siden det så og si aldri regnet kom det ikke så mye rusk inn, og jeg såg aldri hundedritt og lignende i gatene. Tipper de er strengere på rot, skitt og hundedritt utendørs enn vi er. Kanskje ikke så hygienisk med skandaler uten sokker året rundt, men bena mine ble helt fantastisk myke.

Og det sengeteppegreiene var motbydelig, men jeg har ikke skjønt før NÅ at det liksom var meningen å sove med klærne på :P lurer på hvordan vertsfamilien min orket det i den heten! De hadde heller ikke gang, men behovet var heller ikke der i og med at man aldri hadde på seg yttertøy...

Anonymous poster hash: f4e92...883

Jeg har bodd i Arizona i fem år nå, og jeg forstår ikke innlegget ditt.

De færreste her går med sandaler, det er absolutt ikke rent her og det er ikke noe galt med sengeteppene?

Kjenner ingen som sover med vanlige klær på. Og man MÅ ha yttertøy siden vinterene her faktisk er temmelig kalde.

Anonymous poster hash: 3d4b0...498

Skrevet

Dere vet at det å ta av seg på beina er noe sørnorsk/skandinavisk. Leste i en engelsk skrevet turistbok om Norge at man måtte for guds skyld huske å ta av seg på beina når man skulke besøke noen i deres hjem i Norge😃

Anonymous poster hash: 42084...c9b

Skrevet

Vi hadde også inngang fra garasjen hvor vi hadde skoene. Gikk aldri med sko inne.

Skrevet

Jeg har bodd i Sydney, Australia i mange år. Vi tar av oss skoene om det regner eller om de stinker. Vi har sko og yttertøy i skap på rommet. Opplever det ikke som skitnere her enn det var da vi bodde i Norge. Mye sand på badet da, fra stranden...

Anonymous poster hash: a3cf6...363

Skrevet

Har vært i england og der gikk folka inne med sko, selv om de hadde vegg til vegg teppe. Og `alle` der borte har jo hund, og det er jo liksom ikke noe hundemøkk i gatene...

Men når det kommer til Hi spørsmål så tror jeg at du har sett litt mye på film. Selvsagt har de en gang, men i f.eks situasjonskomedier eller lignende, så er det kjekt å komme raskt inn i scenen, som ofte foregår på stue/kjøkken der det er plass til flere folk og de kan sitte ned. Derfor ser man ofte at de går rett inn i kjøkken og stue. Har ikke noe tro på at det er slik i virkeligheten, veldig upraktisk når det f.eks snør eller regner. 

Anonymous poster hash: 5b698...254

Annonse

Skrevet

Akuratt sånt er det i chile og hele sør Amerika. Alle går med sko inne. Og gulvene er jammen ikke rene heller. Finnes heller ingen gang.

Anonymous poster hash: b8192...97b

Skrevet

Hva bruker de egentlig ost på sprayboks til?? Forstår det liksom ikke

Det lurer jeg også på! Har lurt på det i mange år!

Anonymous poster hash: 02803...f8c

Skrevet

Mannen min sier det er enklere om man skal spise ost og kjeks. (Men ekkelt!!)

Skrevet

Jeg lurer på en ting. Har sett på TV at alle har to innganger til huset, og alltid en på kjøkkenet. Det finnes også alltid to trapper i huset, en hvor man kommer ned i stuen og en hvor man kommer ned på kjøkkenet. Er det sånn "in real life" også? :-D 

Anonymous poster hash: 45292...56b
Skrevet

Jeg lurer på en ting. Har sett på TV at alle har to innganger til huset, og alltid en på kjøkkenet. Det finnes også alltid to trapper i huset, en hvor man kommer ned i stuen og en hvor man kommer ned på kjøkkenet. Er det sånn "in real life" også? :-D 

Nei.

Skrevet

Betyr det da at det bare kommer en liten dæsj, ikke som flaskene med krem her? Og er det forskjellige smaker?? 😃

Skrevet

Dette gjelder ikke bare i USA, men også i mange andre land. Hvis du leser guidebøker om Norge beregnet på utlendinger, står det faktisk ofte at du huske å ta av deg skoene hvis du blir invitert inn hos nordmenn, fordi det regnes som veldig uhøflig ikke å gjøre det her. Slik sett er det kanskje vi nordmenn som skiller seg ut, ikke amerikanerne. 

Jeg var på besøk hos en amerikansk familie i sommer. Der gjorde de et stort nummer ut av at vi måtte ta av skoene, noe jeg synes var litt merkelig, for for oss er det jo en selvfølge. Men de gjør det fordi hennes mann er indisk-amerikansk, og i India må man også ta av seg på skoene, mens det ikke er vanlig i USA. Min venninne er dermed vant til at det at folk må ta av seg skoene når de kommer inn i huset er noe hun må minne folk på. 

Anonymous poster hash: c26ed...640

Annonse

Skrevet

Betyr det da at det bare kommer en liten dæsj, ikke som flaskene med krem her? Og er det forskjellige smaker??

Ha ha ha! For noen herlige spoersmaal! Jeg kan ikke tenke meg at noen jeg kjenner spiser det, og jeg tviler sterkt paa at det inngaar i noens matpyramide om de tjener over fattigdomsgrensa (rundt $12 000 for en person, $24 000 for en familie paa fire0. Det er jo bare en slags hydrogenisert fettstoff med farge, salt og smaksstoffer. Man bruker det paa crackers som f,eks. Ritz, og den eneste fordelen er vel at den ikke trenger aa oppbevares i kjoeleskap. Jeg har aldri sett noen kjoepe det eller hoert om noen som spiser det. Men litt herlig amerikansk er det jo. Ungene mine hadde sikkert elsket det ;-/

Takk for morsomme spoersmaal!

Anonymous poster hash: 65320...d67

Skrevet

Man klemmer ned en tynn plasttut, og ut kommer denne horrormixen i sterk oransje eller hvit farge, uanvengig av om det er Cheddar eller Swiss. Jeg tror de kommer i kanskje to-tre smaksvarianter, men er paa det nivaaet at du spiser slikt saa tror jeg at valget mellom Swiss eller Cheddar er det siste du burde bekymre deg for.

http://www.retroland.com/kraft-easy-cheese/

-Fire smaker. Ja, da stiller det seg selvsagt litt annerledes. 

Skrevet

Man klemmer ned en tynn plasttut, og ut kommer denne horrormixen i sterk oransje eller hvit farge, uanvengig av om det er Cheddar eller Swiss. Jeg tror de kommer i kanskje to-tre smaksvarianter, men er paa det nivaaet at du spiser slikt saa tror jeg at valget mellom Swiss eller Cheddar er det siste du burde bekymre deg for.

Hohoho! Fantastisk!

Funderer på annet å spørr om 😀

Skrevet

Hei!

Det har jeg sett paa film jeg ogsaa, men aldri i virkeligheten. Eller jo, det har jeg faktisk, men det var i et par store hus som var kanskje 80 aar gamle. Jeg tror ikke moderne hus har dette. Men utgang til 'the backyard' har de aller fleste.

Skrevet

Hohoho! Fantastisk!

Funderer på annet å spørr om

Det beste fra den linken var viten om at den ogsaa kommer i "Bacon & Cheese" naa. I tillegg merker jeg at frasen "..guilty of doing a shot of cheese .. gjorde noe med meg. 

Skrevet

Selv om det regner er det lute grus ol som deas inn. Det er asfalt og stein overalt der folk bor. Grusvei har jeg knapt sett, kjørte en bakgate langs en jernbane en gang. Der var det grus..

Det dere ser på tv er ofte fra California elker andre steder med varmt vær.

Anonymous poster hash: 46812...7b8

Skrevet

Huset vårt i Canada (typisk nord amerikansk suburbia hus) hadde inngang foran med bitte lite inngangsparti (plass til støvler og jakker, men ikke til å stå mer enn 1 person der om gangen som gikk rett inn i stuen. Det var en dør til stuen, men den var alltid åpen siden inngangen var så liten.

Vi hadde en annen inngang på baksiden av huset som gikk rett fra spisestuen og ute på terrassen og hagen. Også var det en inngang som vi aldri brukte som gikk fra carporten til kjellerboddelen av kjelleren. Sikkert nyttig for folk som mekker og slikt, men hos oss ble den aldri brukt.

Forøvrig har det heller ikke vært skikkelig gang i de to boligene vi har hatt så langt der vi bor nå (Europeisk land). I den ene kom vi rett i stuen, i den andre er vi rett i et gangsystem som knytter alle rommene sammen. Hvorvidt folk tar av seg skoene her er dessuten veldig tilfeldig.

Anonymous poster hash: 467c4...40e

Skrevet

Og hvorfor har de vaskemaskin på kjøkkenet??

Anonymous poster hash: 0cc1f...dbe
Skrevet

Og hvorfor har de vaskemaskin på kjøkkenet??

Ikke alle har det altså ;) Jeg har sett vaskemaskiner på norske kjøkken også, det kommer an på plass. De fleste jeg kjenner har vaskemaskin på eget rom.

Gjest Julia1984
Skrevet

Tror det er mange som henger seg litt vel mye opp i filmer. Jeg har bodd i USA i 6 år og kjenner meg ikke igjen i alt som blir sagt

Skrevet

Og hvorfor har de vaskemaskin på kjøkkenet?? Anonymous poster hash: 0cc1f...dbe

Det er veldig avhengig av størrelsen på huset. I begge husene til mine foreldre er det separat vaskerom. Og den leiligheten jeg bodde i som student hadde vi vaskemaskin og tørketrommel på badet.

Skrevet

Og hvorfor har de vaskemaskin på kjøkkenet?? Anonymous poster hash: 0cc1f...dbe

Det er veldig avhengig av størrelsen på huset. I begge husene til mine foreldre er det separat vaskerom. Og den leiligheten jeg bodde i som student hadde vi vaskemaskin og tørketrommel på badet.

Skjønner at man kan ha dårlig plass, men da er det vel bedre å ha den på badet enn på kjøkkenet iallefall!? Jeg bare vet hvor utrolig mye lo og støv det blir når jeg vasker og tørker klær, og er sjeleglad for at jeg har eget vaskerom. Og skitne klær omtrent på kjøkkenbenken synes jeg ikke er særlig hygienisk...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...