Gå til innhold

Hvorfor har ikke amerikanere gang og hvorfor går de med sko inne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Støv og dritt er nå en ting...men jeg klarer ikke å skjønne hvordan jeg skulle klart å gå med klamme sko hele dagen. Og det å slenge seg ned i sofaen MED sko høres fryktelig upraktisk ut da jeg ALDRI har føttene på gulvet 😉

Anonymous poster hash: 9d9c3...4ff

Fortsetter under...

Skrevet

Uansett, hvem VIL egentlig ha på sko en hel dag!? Er jo en fantastisk følelse å komme hjem fra jobb og slenge av seg skoa!

Anonymous poster hash: 8cdda...133

Skrevet

Dette prøvde jeg å få svar på da jeg bodde i USA også, ble sett rart på da jeg gjorde antydning til å ta av skoene inne. Vegg-til-vegg teppe i alle rom har de også, så det blir jo ikke veldig delikat. Der jeg bodde hadde vi ikke gang, vi gikk med sko inne, og yttertøy hang vi i skapet på vårt eget rom.

Anonymous poster hash: 0f337...69f
Skrevet

Fordi været er tørrere vel. De blir ikke møkkete.

Anonymous poster hash: d2761...108

Altså... Seriøst? Du er klar over at USA har klima som her i Norge også, ikke sant...?

Det er tørt i sør, men absolutt ikke i nord!

Anonymous poster hash: 3d4b0...498

Gjest MiffaBlir3Barnsmor
Skrevet

Ifølge en venninne med amerikansk far så er det visst fordi de ofte ikke har tregulv, men betong feks.

Skrevet

Ingen på tv har gang hvertfall. Ikke engang de som får bygget nye hus har gang. Hvor henger de yttertøy? Går de virkelig rundt i huset med møkkete sko slik som på tv? Må jo bli forferdelig møkkete inne.

Vet andre land har det slik også men USA de fleste tv programmene kommer fra.Anonymous poster hash: 7f584...109

Ikke bare går de med sko inne, men de har tepper overalt også. Yttertøy på soverom.

Anonymous poster hash: a1e61...881

Annonse

Skrevet

Det JEG alltid har lurt på, er hvorfor sover så å si alle amerikanerne på filmer med masse tøy på? Treningsbukser og t-skjorte, pysjer med lange ermer og lange bukser osv. Er det Nordpolen overalt der eller? Hadde svettet i hjel her i nord hvis jeg sov med så mye klær på.

Skrevet

Det JEG alltid har lurt på, er hvorfor sover så å si alle amerikanerne på filmer med masse tøy på? Treningsbukser og t-skjorte, pysjer med lange ermer og lange bukser osv. Er det Nordpolen overalt der eller? Hadde svettet i hjel her i nord hvis jeg sov med så mye klær på.

De har ikke dyner, bare tepper, blankets, og aircondition til tusen..

Skrevet

Jeg bor i USA. De fleste har et lite skap/garderobe der ytterklaer henges. Sko settes ute ved innganngsdoera. Vi har en gang/hall, men oppbevarer ikke sko og ytterklaer der. Om vi kjenner de som besoeker ber vi dem ta av seg skoene, og de fleste tilbyr seg det uansett. Noe annet noen lurer paa? Anonymous poster hash: 8b818...2f9

Siden du tilbyr deg har jeg et spørsmål. På tv har alle eeeeeenorme foreldresoverom, med plass til skrivebord, sittegruppe og fandens oldemor. Er det slik i virkeligheten?

Hei!

Saa hyggelig med speorsmaal! Det er ganske vanlig med en saakalt 'Master Suite', ja. Vi har det; et stort soverom (rundt 40 kvm, kanskje, med 'katedraltak'. Rett ved siden av, men aapen inngang er et stort baderom med jacuzzi, dobbelvask og -benk og eget rom for toalett (totalt 25 kvm?). Innerst er det er stor walk-in-closet. Totalt er kanskje hele master suiten paa rundt 80-85 kvm, kan jeg tenke meg. VELDIG greit naar svigermor er her i fjorten dager..  :-/

USA-dama

Anonymous poster hash: 65320...d67

Skrevet

Jeg bor i USA. De fleste har et lite skap/garderobe der ytterklaer henges. Sko settes ute ved innganngsdoera. Vi har en gang/hall, men oppbevarer ikke sko og ytterklaer der. Om vi kjenner de som besoeker ber vi dem ta av seg skoene, og de fleste tilbyr seg det uansett. Noe annet noen lurer paa? Anonymous poster hash: 8b818...2f9

Siden du tilbyr deg har jeg et spørsmål. På tv har alle eeeeeenorme foreldresoverom, med plass til skrivebord, sittegruppe og fandens oldemor. Er det slik i virkeligheten?

Hei!

Saa hyggelig med speorsmaal! Det er ganske vanlig med en saakalt 'Master Suite', ja. Vi har det; et stort soverom (rundt 40 kvm, kanskje, med 'katedraltak'. Rett ved siden av, men aapen inngang er et stort baderom med jacuzzi, dobbelvask og -benk og eget rom for toalett (totalt 25 kvm?). Innerst er det er stor walk-in-closet. Totalt er kanskje hele master suiten paa rundt 80-85 kvm, kan jeg tenke meg. VELDIG greit naar svigermor er her i fjorten dager.. :-/

USA-dama

Leiligheten min er på 50 kvm... :/

Anonymous poster hash: 4bceb...90d

Skrevet

Lurer på om det å ta av seg på beina inne er et nymotens påfunn? Våre besteforeldre, tok de av seg på beina mon tro? Tenker sånn 1930-50-tallet. Vet ikke hvorfor, men innbiller meg at de gikk med sko inne. Ev tøfler.

Må finne noen gamliser og spørre....

Skrevet

En annen ting er dusj/bad/våtrom! Dusjene der er jo støpt fast i veggen og du må skylle ut såpe av håret ved å huke deg ned. Så ved mindre man er 1.20 høy så er det et mas. I tillegg så er ikke sluk og slikt på det laveste nivået i rommet... Altså dusjer på fliser så oversvømmer man badet. Virker ikke som om det er vanlig at man lager en helning til sluket, slik at vannet kommer ut.?? 

Vet ikke om dette gjelder private hjem, da jeg kun har sovet på hotell. Men det er slik på alle hotell, dyre som billige: Las vegas, L.A og San Fransisco og alle steder i mellom hvor jeg har vært. Må jo bli store fuktskader og lite hygienisk?

Kusina til moren min bodde i statene og fikk designa norsk standard på badet. Hun måtte forklare håndverkerne omtrent alt? Og etterhvert ville naboene ha det samme ;) He he.

Merkelig for meg som er vant til å stå oppreist i dusjen og ikke er spesielt høy, he he ;)

Skrevet

Ja, MrsRiddick, det er nok svaret. De fleste amerikanere sover kun med et type laken og et varmt teppe over. Noen har sengeteppet paa toppen. Veldig mange barn sover med 'blanket sleepers' paa seg.

(http://www.target.com/p/supergirl-toddler-girls-footed-sleeper/-/A-15577056#prodSlot=_1_16)

Barna vaare har norske dyner, men insisterer likevel paa aa bruke sine dresser, og de blir svette. Men om de bare hadde hatt laken og teppe hadde det sikkert blitt bra.

Annonse

Skrevet

Bare jeg som lurer på om disse "traske-inne-med-sko-amerikanerne" har masse fotsopp? Det må bli fryktelig klamt i løpet av en dag.

Skrevet

Ja, MrsRiddick, det er nok svaret. De fleste amerikanere sover kun med et type laken og et varmt teppe over. Noen har sengeteppet paa toppen. Veldig mange barn sover med 'blanket sleepers' paa seg.

(http://www.target.com/p/supergirl-toddler-girls-footed-sleeper/-/A-15577056#prodSlot=_1_16)

Barna vaare har norske dyner, men insisterer likevel paa aa bruke sine dresser, og de blir svette. Men om de bare hadde hatt laken og teppe hadde det sikkert blitt bra.

Jeg har spurt min familie i USA om dette med å sove fullt påkledd. De syns jeg er rar som sover naken/truse.

Min svigerinne sover i joggebukse og genser, dette har med litt den rare amerikanske mentaliteten noen der har om at man ikke skal være avkledd/naken

De syns vi er veldig "europeiske" og frikete, jeg syns de er amerikanske og snerpete!

Barna dems har aldri sett foreldrene i undertøyet en gang. Men badedrakt er greit😆

Anonymous poster hash: fd1ec...f4c

Skrevet

De har ikke dyner, bare tepper, blankets, og aircondition til tusen.. Anonymous poster hash: a1e61...881

Vi har dyner vi altså. Det er ganske vanlig, men mange har heller laken og blankets, akkurat som sør i Europa :)

Har aldri opplevd st noen sover fullt påkledd, men pysj er vanlig. Jeg sover i pysj både i USA og i Norge jeg da!

Air condition går begge veier, dvs den brukes både til varme og til avkjøling. Dessverre har de ikke samme byggestandard når det kommer til isolasjon her borte......

Anonymous poster hash: c5338...d0f

Skrevet

Født og oppvokst i Canada, med spenn mellom -35 og 35 C. På sommeren er vi ikke så nøye på å ta av sko når vi kommer inn. Men i mellomsesongen og på vinteren er det helt nødvendig. Men da bytter man som regel støvlene/uteskoene til andre sko, man går ikke barbeint, i hert fall ikke hos andre. Går man på besøk, tar man med seg et par sko (mamma har fine skoposer i tøy til det) og skifter ved ankomst. Hjemme er ikke så nøye, men min mor er ikke så keen på å se meg barfot hele tiden.

Litt morsomt at folk fra Norge ser på sko inne som ekkelt, for det motsatt stemmer andre veien. Jeg syntes det var mega ekkelt å måtte beholde støvlene på hele dagen når jeg gikk på videregående, etter en hel barndom der vi hadde tilgang til skap der man kunne legge støvler og yttertøy. For ikke å snakke om å betrakte de tidsvise uferske sokkene til gjester.

I huset vårt får folk gjøre som de vil. Jeg tar som regel av skoene og sokkene med en gang jeg er hjemme. Hva mine gjester gjør er deres valg.

Anonymous poster hash: 467c4...40e

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Hunder og katter bæsjer og tisser da vitterlig på gress og asfalt også, så jeg skjønner ikke hvorfor det skulle være noe renere å gå inne med sko i andre land enn Norge..?

Sant!

Men vi slipper da både hunder og katter inn i husene i Norge? Og de trasker da rundt i all slags møkk??Anonymous poster hash: c5338...d0f

Absolutt et godt poeng! Jeg er glad jeg ikke har husdyr sånn sett...men det var mest for å illustrere at det neppe er renere utendørs i USA enn i Norge, bare fordi det er mindre sand og grus der.

Skrevet

Jeg bor i USA. De fleste har et lite skap/garderobe der ytterklaer henges. Sko settes ute ved innganngsdoera. Vi har en gang/hall, men oppbevarer ikke sko og ytterklaer der. Om vi kjenner de som besoeker ber vi dem ta av seg skoene, og de fleste tilbyr seg det uansett. Noe annet noen lurer paa? Anonymous poster hash: 8b818...2f9

Hei!

Saa hyggelig med speorsmaal! Det er ganske vanlig med en saakalt 'Master Suite', ja. Vi har det; et stort soverom (rundt 40 kvm, kanskje, med 'katedraltak'. Rett ved siden av, men aapen inngang er et stort baderom med jacuzzi, dobbelvask og -benk og eget rom for toalett (totalt 25 kvm?). Innerst er det er stor walk-in-closet. Totalt er kanskje hele master suiten paa rundt 80-85 kvm, kan jeg tenke meg. VELDIG greit naar svigermor er her i fjorten dager.. :-/

USA-dama

Min første leilighet var 40 kvadratmeter. Jeg kom rett fra hybel og synes leiligheten var kjempestor. Fascinerende med slike forskjeller. Takk for svar:-)

Skrevet

Jeg har spurt min familie i USA om dette med å sove fullt påkledd. De syns jeg er rar som sover naken/truse.

Min svigerinne sover i joggebukse og genser, dette har med litt den rare amerikanske mentaliteten noen der har om at man ikke skal være avkledd/naken

De syns vi er veldig "europeiske" og frikete, jeg syns de er amerikanske og snerpete!

Barna dems har aldri sett foreldrene i undertøyet en gang. Men badedrakt er greit😆

Anonymous poster hash: fd1ec...f4c

Da har du en merkelig amerikansk familie /venner. Jeg er gift med en amerikaner. Vi bor riktignok her i Birger, men hele min svigerfamilie bor i usa. Klart barna har sett foreldre i undertøy. Til og med jeg har sett svigerfamilie min i undertøy

Anonymous poster hash: 42084...c9b

Skrevet

Jeg kan bekrefte at alle går med sko inne og det er dritekkelt,

Jeg var utvekslingselev ett år i USA på videregående, og bodde hos en hyggelig familie (øvre middelklasse) i et fint hus..

Alle gikk alltid med sko inne. Gulvene var derfor ganske møkkete og det var ekkelt å gå barbeint om morgenen om man skulle til dusjen for eksempel...

I tillegg bruker de masse vegg til vegg-tepper, hvor møkka fester seg godt

Anonymous poster hash: 79154...697

Skrevet

Hunder og katter bæsjer og tisser da vitterlig på gress og asfalt også, så jeg skjønner ikke hvorfor det skulle være noe renere å gå inne med sko i andre land enn Norge..?

Sant!

Men vi slipper da både hunder og katter inn i husene i Norge? Og de trasker da rundt i all slags møkk??Anonymous poster hash: c5338...d0f

Absolutt et godt poeng! Jeg er glad jeg ikke har husdyr sånn sett...men det var mest for å illustrere at det neppe er renere utendørs i USA enn i Norge, bare fordi det er mindre sand og grus der.

Alikevel...hvis du ser under skoen din etter en dag og så under en kattepote vil det nok være svært mye renere under kattelabben. Den har mye mindre overflate, pluss den blir jo jevnlig vasket i løpet av dagen (av katten).

Anonymous poster hash: 7e79e...255

Skrevet

Jeg bodde i London et år og de har tepper overalt der, også på baderom/toalett. Veldig uhygenisk hvis dere spør meg.

Anonymous poster hash: 29056...c8a

Skrevet

Litt artig å lese denne tråden. Dere er klar over at det er store kulturforskjeller fra stat til stat, for ikke å snakke om personlige forskjeller?
Hele USA er heller ikke tørt. Deler er ørken, deler er fuktig og sumpete, og så videre.

De årene jeg bodde i USA så jeg følgende:
Noen bruker sko inne.

Noen bruker ikke sko inne.

Noen sover i undertøy/nakne.

Noen sover i nattkjole/pysj.

Noen har vegg-til-vegg teppe.

Noen har fliser/parkett/etc.

Svigerforeldrene mine har fliser innendørs og bor i en veldig tørr og varm stat. De går med sko inne, noe jeg føler er temmelig uhygienisk. Jeg orker ikke tanken på en hel dag i møkkete høye hæler så jeg skifter til flate innesko hos dem.

Da mannen min bodde hjemme gikk han med innesko i huset, men barbeint inne på eget rom.

Skrevet

Bodde som utvekslingsstudent i Arizona, og der gikk man kun i sandaler hele året både inne og ute. Alle rommene var flislagt, ingen tepper. Siden det så og si aldri regnet kom det ikke så mye rusk inn, og jeg såg aldri hundedritt og lignende i gatene. Tipper de er strengere på rot, skitt og hundedritt utendørs enn vi er. Kanskje ikke så hygienisk med skandaler uten sokker året rundt, men bena mine ble helt fantastisk myke.

Og det sengeteppegreiene var motbydelig, men jeg har ikke skjønt før NÅ at det liksom var meningen å sove med klærne på :P lurer på hvordan vertsfamilien min orket det i den heten! De hadde heller ikke gang, men behovet var heller ikke der i og med at man aldri hadde på seg yttertøy...

Anonymous poster hash: f4e92...883

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...