Gå til innhold

Hva er forskjellen på en adjunkt og en lektor?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

For å si det enkelt, så har en lektor mastergrad mens en adjunkt har bachelorgrad. Hvis en har gått på universitet, må en ta ettårig lærerutdanning oppå dette.

Anonymous poster hash: 31165...ffe

Takk for svar. Så da kan en lektor jobbe både i vgs og i grunnskole?

Anonymous poster hash: 5d228...e37

Nei, ikke nødvendigvis. Det kommer an på resten av utdannelsen også. Jeg er adjunkt m/tillegg og jobber nå i VGS, men det er fordi jeg er faglærer med PPU. De som har gått vanlig lærerskole og tatt master er ikke automatisk godkjent for VGS, men jeg vil tro de fleste hadde fått jobb likevel.

Anonymous poster hash: 4f499...ccc

To steg i lønnstabellen... Som adjunkt har jeg fireårig lærerhøgskole, som lektor har jeg toårig master på toppen. For egen del har jeg enda flere høgskolefag som gjorde meg til adjunkt med tilleggsutdanning, med masteren er jeg derfor lektor med tilleggsutdanning.

Anonymous poster hash: ed9d9...ec6

Annonse

I grunnskolen går det ett skille før og etter 5.klasse. De færreste barneskoler ønsker seg adjunkter eller lektorer på 1.-4.trinn, de vil heller ha allmennlærere. Fra 5.trinn og oppover vil man gjerne ha adjunkter, på ungdomsskolen får man etterhvert større ønske om lektorer, og på VGs er det stort sett bare lektorer man vil ha.

Jeg har PPU etter min bachelor og får ikke jobb på barneskole, men jobber pr nå i ungdomsskolen. Jeg får heller ikke sørlig med jobber i videregående, med mindre jeg tar en master.

I grunnskolen går det ett skille før og etter 5.klasse. De færreste barneskoler ønsker seg adjunkter eller lektorer på 1.-4.trinn, de vil heller ha allmennlærere. Fra 5.trinn og oppover vil man gjerne ha adjunkter, på ungdomsskolen får man etterhvert større ønske om lektorer, og på VGs er det stort sett bare lektorer man vil ha.

Jeg har PPU etter min bachelor og får ikke jobb på barneskole, men jobber pr nå i ungdomsskolen. Jeg får heller ikke sørlig med jobber i videregående, med mindre jeg tar en master.

Du vet at de aller fleste allmennlærere fra tidligere lærerskoleutdanninger (før lærer-bachelorens tid) er adjunkter og kanskje til og med adjunkter med opprykk?? Ved 4. Årig lærerskole ble man automatisk adjunkt. Da jeg gikk lærerskolen for ikke veldig mange pr siden, ble man grunnskolelærer og kunne i grunn undervise fra 1. Til 10. Klasse

Anonymous poster hash: b6676...e7c

Jeg har en mastergrad + PPU = lektor :)

Adjunkt er vel BA-grad, som det blir sagt over her. Adjunkt med opprykk har et fag ekstra + litt høyere lønn enn "bare" adjunkt. Uansett ikke noe å bli fet av :D

Anonymous poster hash: 2a48d...4ae

Og jeg feks er førskolelærer med 120 studiepoeng i tillegg innenfor Grunnleggende lese, skrive og matteopplæring og spesialpedagogikk og lønnes som adjunkt med tillegg, er kontaktlærer på 2.trinn og kan jobbe opp til 4.trinn😊

Anonymous poster hash: 157b7...75a

Og jeg feks er førskolelærer med 120 studiepoeng i tillegg innenfor Grunnleggende lese, skrive og matteopplæring og spesialpedagogikk og lønnes som adjunkt med tillegg, er kontaktlærer på 2.trinn og kan jobbe opp til 4.trinn😊

Og skal jeg bli lønna som lektor må jeg ta en mastergrad ja.....

Du vet at de aller fleste allmennlærere fra tidligere lærerskoleutdanninger (før lærer-bachelorens tid) er adjunkter og kanskje til og med adjunkter med opprykk?? Ved 4. Årig lærerskole ble man automatisk adjunkt. Da jeg gikk lærerskolen for ikke veldig mange pr siden, ble man grunnskolelærer og kunne i grunn undervise fra 1. Til 10. Klasse

Anonymous poster hash: b6676...e7c

Mulig det, jeg bare referer egne erfaringer fra jobbsøkingen.

Annonse

En jeg kjenner sier han er adjunkt med nedrykk?!? Heter det ikke opprykk, eller er det noe annet?

Anonymous poster hash: 31498...c5d

Haha, tror han tuller med deg:)

Anonymous poster hash: c340d...9da

En jeg kjenner sier han er adjunkt med nedrykk?!? Heter det ikke opprykk, eller er det noe annet?

Haha, tror han tuller med deg:)

Anonymous poster hash: c340d...9da

Hehe, ok 🙈

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...