Anonym bruker Skrevet 14. november 2014 #1 Skrevet 14. november 2014 Jeg har vært gradert sykemeld en periode fordi jeg er så sliten. Jeg jobber 50% nå, men er like sliten. Jeg får lett betennelser i kroppen. I skrivende stund har jeg betennelsestendenser i begge hofter, begge kne, høyre underarm og korsryggen. Betennelsen i underarmen tror jeg jeg har fått fordi jeg ligger i senga og leser (er det mulig?!?). De siste to månedene har jeg plutselig blitt hoven under øynene, det har jeg aldri vært før, nå er jeg det hver dag. Jeg føler meg hoven i fingrene også, ringene har blitt trange. Jeg plages med mange dobbeltslag i hjerte. Noen dager føles det som jeg har hjerte i halsen flere ganger i minuttet, der jeg snapper etter pusten etter dobbeltslagene. Jeg har som regel treg mage. Kroppen føles veldig tung, skulle tro jeg var nitti, men er 39 år. Det svir i muskulaturen, alltid. Jeg har høyt blodtrykk og høy blodprosent. Jeg er ofte sur i magen, og har kastet op på grunn av dette. Og jeg er trøtt, trøtt, trøtt. Noen som kjenner seg igjen? Anonymous poster hash: c0f5b...0e0
Anonym bruker Skrevet 14. november 2014 #2 Skrevet 14. november 2014 Nyre som fungerer dårlig? Anonymous poster hash: 0fcbe...464
Anonym bruker Skrevet 14. november 2014 #3 Skrevet 14. november 2014 Høyt stoffskifte? Anonymous poster hash: 0799b...0d3
Anonym bruker Skrevet 14. november 2014 #4 Skrevet 14. november 2014 Fedme? Fedme er veldig belastende for kroppen. Ellers kan det være en haug med autoimmune sykdommer. Anonymous poster hash: 90a39...a2e
Love my kidz Skrevet 14. november 2014 #5 Skrevet 14. november 2014 Finner ikke lege ut noenting? :-O
Anonym bruker Skrevet 14. november 2014 #6 Skrevet 14. november 2014 Jeg kjenner meg igjen i mye av det! Samt vektøkning... Etter mye frem og tilbake i helsevesenet, var det eneste jeg sto igjen med lavt stoffskifte. Det løste på ingen måte mine problemer, men etter utredning på balderklinikken fikk jeg et strikt kostholdsregime og da fikk jeg ganske raskt både hode og kropp tilbake. Løsningen var så enkel som et lavkarbokosthold med ren mat og mye grønnsaker Anonymous poster hash: 1044b...807
Anonym bruker Skrevet 14. november 2014 #7 Skrevet 14. november 2014 En del av det kan nok skyldes inaktivitet (svie i muskulatur, hovenhet, treg mage, tung følelse i kroppen), og noe kan være en depresjon/angst-blanding (hjertet i halsen, tung følelse, trøtt). Betennelsene kan også være mangel på aktivitet, men kan også være tegn på noe reumatisk/autoimmunt, sammen med tretthet og hovenhet. Dvs, det er umulig å gjette. Jeg vil foreslå at du 1. Ikke ligger i sengen og leser, man blir trøtt av å være inaktiv. Det er viktig å holde på døgnrytmen! 2. Er litt i bevegelse hver dag, om det så bare er noen små turer rundt i kvartalet, eventuelt litt tøying/strekking på stuegulvet. Få litt fart på blodsirkulasjonen er bra for blodtrykket, hovenheten, og generelt kropp og sjel 3.. Kommer deg til legen og får sett litt på hvilke muligheter det er for fysisk sykdom 4. Kommer deg til legen og får henvisning til fyiosterapeut. Anonymous poster hash: b0d31...06a
Anonym bruker Skrevet 14. november 2014 #8 Skrevet 14. november 2014 Jeg tror det er sammensatt. Hvor mye veier du? Hvor ofte er du i aktivitet (aktivitet nok til at du blir småsvett)? Hvilke blodprøver har legen tatt? Tar du medisiner? I så fall, hvilke? Har du sykdomshistorie i familien? Hvordan er livet ellers? Hvor mange barn og hvilken alder? Mann? Hvor mye bidrar han i hjemmet? Har han problemer som krever energi fra deg i form av fysisk eller psykisk støtte? Anonymous poster hash: ce438...464
Anonym bruker Skrevet 14. november 2014 #9 Skrevet 14. november 2014 Har du tatt anti-tpo blodprøve? (Stoffskifte) Denne kan være høy og gi plager, selv om de andre, vanlige stoffskifteprøvene er innenfor normalen. Ikke alltid de tar denne prøven uten videre. Anonymous poster hash: 7efb6...eeb
Anonym bruker Skrevet 14. november 2014 #10 Skrevet 14. november 2014 Du må iallefall sjekke B12, D-vitamin, ferritin (jernlager), stoffskifte og revmatisme! Anonymous poster hash: ac268...e69
Anonym bruker Skrevet 15. november 2014 #12 Skrevet 15. november 2014 Ja, lege er inne i bildet. Jeg har hverken lavt eller høyt stoffskifte, antistoffer er også sjekket. Jeg går til og fra jobben når jeg jobber, 15 minutter hver vei rask gange. Jobben min er fysisk krevende i helsevesenet med mye gåing, ståing og bevegelse. B12 er fint, ferritin litt for høyt faktisk (kan det komme av den høye blodprosenten, tro?) Blodprøven på reumatisme var negativ. Jeg er høy og slank med mine 174 cm og 62 kg. Jeg leser i senga fordi jeg ofte bruker en stund på å sovne. Det har jeg gjort siden tenårene. Jeg sover svært lett og våkner mange ganger hver natt. Noen ganger våkner jeg hostende med voldsom hjertebank. Som regel våkner jeg 10 til 30 ganger når jeg snur og vrir meg i senga. Jeg ligger og leser i senga kun før jeg skal sove, en prosess som tar fra 10 minutter til timer. Jeg tror alle oppvåkningene i løpet av natta er mer ødeleggende for dagsformen, enn at jeg leser litt før jeg sovner. Jeg bruker ikke dagene mine liggende i senga lesende. Og angst? Når jeg har dobbeltslag føles det sommom jeg har hjerte i halsen fordi jeg snapper etter pusten. Det har altså ingenting med angst å gjøre. Du som spør om jeg har en mann som krever energi, ja jeg har faktisk det. Han er en energisk fyr med høye ambisjoner og vekslende selvtillitt, og han er litt dårlig på empati og i perioder ganske selvsentrert. Vi har det godt sammen, er gode venner, selv om vi har våre runder. Vi har to barn, en på barneskolen og en på videregående. Tusen takk for svar, forresten! hi Anonymous poster hash: c0f5b...0e0
Anonym bruker Skrevet 15. november 2014 #13 Skrevet 15. november 2014 Har du en stressende jobb? Jeg hadde d, trodde jeg skulle daue av hjertebank, var så kraftig at jeg ikke fikk sove. Tok en 24timers ekg, d var et 'mildt' døgn, fri fra jobb, men ekg'en viste 5.900 ekstraslag. Ble sendt til hjerteUL, alt var fint Ekstraslag er veldig vanlig, mange har d uten å vite d. Men så kan d være fælt også. Jeg fikk hjertemedisin for å roe ned, d hjalp. Men d som VIRKELIG hjalp var å si opp jobben 6 mnd senere. Sluttet på medisinen to uker etterpå Så sjekk iallefall ut at hjertet funker som d skal! Få deg en time med revmatolog, kanskje d kan være fibromyalgi? D trenger overhodet ikke ha med revmatisme å gjøre, men d er visst revmatologene sitt felt likevel Anonymous poster hash: ac268...e69
Anonym bruker Skrevet 15. november 2014 #14 Skrevet 15. november 2014 Det kan være revmatisk selv om blodprøvene er fine, ca 40% av de som har en revmatisk diagnose har fine blodprøver, særlig tidlig i sykdomsforløpet. Jeg ville bestilt time hos en kiropraktor eller manuellterapaut, de er mye flinkere på muskel og leddplager enn almennlegen og kan henvise tik en revmatolog om de føler det er nødvendig. Anonymous poster hash: 5efd0...1aa
Anonym bruker Skrevet 15. november 2014 #15 Skrevet 15. november 2014 Jeg har tatt ekg,(10 sekunder), det viste ikke annet enn høy sinusrytme med en puls på 91. Legen foreslo betablokk, men vi ble enige om at dette skulle ventes med fordi jeg ikke hadde lyst fordi energien min er så lav i utgangspunktet. Jeg skal til kardiolog om en måned. Til deg som nevner lupus, jeg kjenner meg igjen i mange av symptomene, men jeg har ikke utslettet, og tror ikke det er lupus. Men kanskje noe i den gata.. Anonymous poster hash: c0f5b...0e0
Anonym bruker Skrevet 15. november 2014 #16 Skrevet 15. november 2014 Nr 15 er altså hi. hi Anonymous poster hash: c0f5b...0e0
Anonym bruker Skrevet 15. november 2014 #17 Skrevet 15. november 2014 Du høres helt ut som min mor. Hun har hatt det slik i årevis. Er egentlig en sterk dame både fysisk og psykisk, men dette slår henne veldig ut i tider. Hun har lavt stoffskifte ja, men regulerer dette med medisiner og kroppen er på samme viset uansett. Hun har nå fått "diagnosen" fibromyalgi (vet ikke om det er en diagnose?), noe hun ikke er komfortabel med selv og føler det er legenes måte å gi opp letingen på. Skal tipse henne om balderklinikken som noen skriver her! Jeg har selv veldig tro på at betennelse og smerte i kroppen på mange måter kan være kostholdsrelatert. Ikke at man nødvendigvis lever usunt, men at det er visse ting som får kroppen til å reagere på denne måten. Min mor har forresten alle symptomer du beskriver, hoven under øynene etc. Hun ble også testet for stoffskiftet mange ganger tidligere uten at de fant ut at det var lavt. Lykke til, vet at det ikke er lett med smerter i kroppen! Både smerten i seg selv kan være utmattende, og også jakten på årsaken kan være veldig slitsom. Håper du finner fort ut av det! Anonymous poster hash: 780e5...683
Anonym bruker Skrevet 15. november 2014 #18 Skrevet 15. november 2014 Du høres helt ut som min mor. Hun har hatt det slik i årevis. Er egentlig en sterk dame både fysisk og psykisk, men dette slår henne veldig ut i tider. Hun har lavt stoffskifte ja, men regulerer dette med medisiner og kroppen er på samme viset uansett. Hun har nå fått "diagnosen" fibromyalgi (vet ikke om det er en diagnose?), noe hun ikke er komfortabel med selv og føler det er legenes måte å gi opp letingen på. Skal tipse henne om balderklinikken som noen skriver her! Jeg har selv veldig tro på at betennelse og smerte i kroppen på mange måter kan være kostholdsrelatert. Ikke at man nødvendigvis lever usunt, men at det er visse ting som får kroppen til å reagere på denne måten. Min mor har forresten alle symptomer du beskriver, hoven under øynene etc. Hun ble også testet for stoffskiftet mange ganger tidligere uten at de fant ut at det var lavt. Lykke til, vet at det ikke er lett med smerter i kroppen! Både smerten i seg selv kan være utmattende, og også jakten på årsaken kan være veldig slitsom. Håper du finner fort ut av det! Anonymous poster hash: 780e5...683 Fibromyalgi er i aller høyeste grad en diagnose da, den stilles av revmatolog. http://www.revmatiker.no/diagnoser/fibromyalgi Anonymous poster hash: 5efd0...1aa
Anonym bruker Skrevet 15. november 2014 #19 Skrevet 15. november 2014 D-vitamin nivåene dine da? Anonymous poster hash: ac42f...48a
Anonym bruker Skrevet 15. november 2014 #20 Skrevet 15. november 2014 Sjøgrens? Anonymous poster hash: 61279...aa9
Anonym bruker Skrevet 15. november 2014 #21 Skrevet 15. november 2014 Systemisk Lupus? Anonymous poster hash: a39a4...dcd
Anonym bruker Skrevet 16. november 2014 #22 Skrevet 16. november 2014 høres ut som meg. jeg har betennelse i brysmuskulaturen/benet (trodde jeg var hjertesyk før jeg fant det ut) har grasalt vondt i korsryggen - som forverres når jeg går. Hviler mye, og betennelsen i bryset har antagelig kommet av inaktivitet. Plages med hjertebank - og har gjort det i mange år. Kom av en ekstremt stressende jobb som jeg nå er sykemeldt fra. Er i tillegg tappet for energi av en udeugelig og lite omsorgsfull mann. Å leve i et slik forhold har gitt meg en del angst. (Tok meg lang tid å komme til at det faktisk var angst involvert... )Har også fått diagnosen kronisk utmattelse. Anonymous poster hash: e778f...e76
Anonym bruker Skrevet 16. november 2014 #23 Skrevet 16. november 2014 Takk for svar, jenter. Jeg kjenner meg igjen i mye av det dere foreslår, alt fra lupus til kronisk utmattelse. Legen har også nevnt utmattelse. Anonymous poster hash: c0f5b...0e0
Anonym bruker Skrevet 16. november 2014 #24 Skrevet 16. november 2014 Lupus? Anonymous poster hash: 73751...aa9
Honningbien1991 Skrevet 16. november 2014 #25 Skrevet 16. november 2014 Jeg har vært gradert sykemeld en periode fordi jeg er så sliten. Jeg jobber 50% nå, men er like sliten. Jeg får lett betennelser i kroppen. I skrivende stund har jeg betennelsestendenser i begge hofter, begge kne, høyre underarm og korsryggen. Betennelsen i underarmen tror jeg jeg har fått fordi jeg ligger i senga og leser (er det mulig?!?). De siste to månedene har jeg plutselig blitt hoven under øynene, det har jeg aldri vært før, nå er jeg det hver dag. Jeg føler meg hoven i fingrene også, ringene har blitt trange. Jeg plages med mange dobbeltslag i hjerte. Noen dager føles det som jeg har hjerte i halsen flere ganger i minuttet, der jeg snapper etter pusten etter dobbeltslagene. Jeg har som regel treg mage. Kroppen føles veldig tung, skulle tro jeg var nitti, men er 39 år. Det svir i muskulaturen, alltid. Jeg har høyt blodtrykk og høy blodprosent. Jeg er ofte sur i magen, og har kastet op på grunn av dette. Og jeg er trøtt, trøtt, trøtt. Noen som kjenner seg igjen? Anonymous poster hash: c0f5b...0e0 ME
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå