Virginia. Skrevet 14. november 2014 #26 Del Skrevet 14. november 2014 (endret) Og jeg er pottesur. Fordi det betyr at han ikke stoler på meg. Han er direktør og tjener masse penger og eier mye. Meg og mitt barn flyttet inn i hans hus (ikke felles barn). Så er naturlig at han selvfølgelig betaler for oss. Noe han gjør mye. Jeg vil ikke betale ned på huset hans, men betaler litt strøm. Nå vil han ha særeie. Er ikke det utrolig frekt? Anonymous poster hash: 0ae63...a60 Synes det høres helt legitimt ut. Han stoler nok på deg nå, men har ikke nødvendigvis tillit til at dere begge hadde klart å oppføre dere rasjonelt om det noen gang kom til et smertefullt brudd. Alt han har med seg inn i ekteskapet ville uansett være hans ved en eventuell skilsmisse, men i teorien kunne han risikere å måtte dele huset og dets verdistigning med deg ved et brudd dersom dette i hovedsak ble nedbetalt i deres samlivstid- og der er jeg enig i at såfremt du ikke bidrar med å betale ned på det og alt annet av husholdningsutgifter faktisk ellers deles mellom dere, så er det rett og rimelig at ikke du skal ha en andel av dette ved en eventuell skilsmisse. Hadde jeg vært deg så hadde jeg derimot insistert på å kjøpe meg inn i huset, f.eks. kjøpe en andel på 20- 40 %. Da vil en verdistigning på denne andelen tilfalle deg ved et salg av boligen. Gjør du ikke dette står du totalt på bar bakke ved et eventuelt brudd, og vil angre. HI kan få vederlagskrav hvis han jobber lange dager, og hun styrer i hans hus, vedlikeholder, gjør husarbeid osv. Og dette er ikke noe han kan gardere seg mot ved særeieektepakt. Hun får forresten ikke eierskap til huset når han betaler lånet, siden det er hus som er hans. Anonymous poster hash: 88af2...1ed Nå må du lese det jeg skrev en gang til. Jeg har ikke sagt at hun får eierskap til huset når han nedbetaler det, jeg sier at hun kunne ha fått det dersom hun hadde bidratt til å nedbetale lånet i deres samlivstid. Vederlag vil jeg være helt uenig i at hadde vært aktuelt her, da jeg har forstått det slik at det både er svært uvanlig i våre dager at det innvilges og i tillegg avhengig av at hun har vært hjemmeværende store deler av tiden med felles barn- fordi hans verdiskapning i ekteskapet da i realiteten er et resultat av at hun har tatt omtrent alt ansvar i hjemmet. Så vidt jeg vet finnes det vel ikke rettspraksis på at dette faktisk har blitt innvilget ved skilsmisse de siste ti- femten årene? Det er også feil. At du betaler på annen manns lån er ditt eget problem, du blir ikke medeier for det. Min eksmann fikk vederlagskrav så sent som i 2006, så nei, det er ikke "svært uvanlig" (motpartens advokat viste til omfattende underrettspraksis i saken). Hvordan kan du vite at det ikke finnes rettspraksis på området når du ikke har søkt etter det? Anonymous poster hash: 88af2...1ed Jeg er fullstendig klar over at man ikke automatisk blir medeier ved å nedbetale andres lån, men dersom hun kan dokumentere at hun har bidratt til å nedbetale gjeld og han har samtykket i dette, så vil i en rettsak deler av boligens verdi kunne være noe som tilfaller henne ( basert på det samme prinsipp; at hennes midler har bidratt til å øke hans verdier i ekteskapet) Jeg skal lete litt og se hva jeg finner om presedens på området ved nettsøk eller i boken senere i dag når jeg har bedre tid. Men hvorfor legger du ikke ut en link til en kilde selv forresten, dersom du mener at vederlag er vanligere enn jeg var klar over? Endret 14. november 2014 av Ibsenfrue Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144181459-min-forlovede-vil-ha-s%C3%A6reiekontrakt/page/2/#findComment-146806700 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Virginia. Skrevet 14. november 2014 #27 Del Skrevet 14. november 2014 Jeg får ca 17 000 i mnd. Det brukes på fellesutgifter og klær og utstyr til meg og mitt bArn. Jeg betaler jo selvsagt for mat osv, men han betaler mest. Vi skal gifte oss i mai Anonymous poster hash: 0ae63...a60 Da har du så lav lønn at du ikke har råd til å kjøpe deg inn uansett. Så sjønner ikke problemet. Jeg ville også ha hatt særeie hadde jeg vært han. Det er jo noe som bare betyr noe hvis det blir brudd. Da er det jo rett og rimelig at han får sine ting og eiendeler med seg ut av forholdet istedet for å dele med deg som ikke har noe. Det du kan gjøre er å spare hver mnd på en sparekonto. Hvis du har 17000 kr og ikke betaler husleie eller lån, bør du klare å spare et beløp hver mnd. 4-5000kr pr mnd er realistisk. Hvis du skulle betalt husleie en plass, måtte du jo betalt mere. Så du er heldig som har funnet en mann med hus, og som betaler endel ekstra. Det gjør at du har det bra økonomisk nå. Derfor bør du begynne å spare, slik at du har en god sparekonto. Kjekt å ha god råd når barnet krever mere når barnet blir eldre, og kjekt å kunne hjelpe barnet sitt med penger i etableringsfasen. Og kjekt hvis det blir brudd, og du plutselig står på bar bakke. La oss si at du sparer 5 000 kr hver mnd. da har du igjen 12000 kr 2000 kr går til strøm hver mnd (felles, så han betaler også) 3000 kr går til mat (felles så han betaler også) 2000 kr til bil/transport 1000 kr går til klær 4000 kr til annet ( mobil, regninger, osv) Du er heldig med den økonomien når du har så lav inntekt! Anonymous poster hash: 55b57...626 Selvfølgelig kan hun kjøpe seg inn! Med f.eks. 6000 per måned til boliglån, så vil hun kunne betjene et lån på 1 million over 20 år. Da har jeg hensyntatt skattefradraget. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144181459-min-forlovede-vil-ha-s%C3%A6reiekontrakt/page/2/#findComment-146806714 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. november 2014 #28 Del Skrevet 15. november 2014 Uenigheter om økonomi kan virkelig være ødeleggende for forhold om man ikke er enige. Uansett, jeg fant meg en mann med mye penger og eget hus og barn fra før. Jeg har ikke spesielt mye penger og barn fra før også. Han hadde høyere standar enn meg, ville ikke bo i et "kott" og bruker generelt mere penger på ting som det strengt tatt er mulig å finne mye billigere andre steder. Vi kom fram til at han enten måtte han selge huset sitt og vi kunne kjøpe et billigere sammen, der jeg hadde råd til å bidra med rimelig nedbetaling av lån. Dette ønsket han ikke og ville derfor heller betale mye av min del og heller beholde huset. Så da kjøpte jeg meg inn i huset, betaler lån men han betaler mer. Han betaler også mer enn meg i strøm, forsikringer ol. Så jeg synes det blir feil om HI bare "får lov og råd" til å ikke eie i det hele tatt eller bare eie en pitteliten bit. Da får heller mannen senke seg på hennes nivå. Evt kan HI kjøpe en bolig selv og leie ut? Anonymous poster hash: 0f45f...11c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144181459-min-forlovede-vil-ha-s%C3%A6reiekontrakt/page/2/#findComment-146808446 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. november 2014 #29 Del Skrevet 15. november 2014 Er det bare meg, eller er det mye sånne trolletråder for tiden?? Anonymous poster hash: 9ba86...c9b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144181459-min-forlovede-vil-ha-s%C3%A6reiekontrakt/page/2/#findComment-146808455 Del på andre sider Flere delingsvalg…
3 i april Skrevet 15. november 2014 #30 Del Skrevet 15. november 2014 Spiller ingen rolle om dere skriver samboerkontrakt eller ikke. Det er han som har kjøpt huset og huset står på han, dermed kan du uansett ikke kreve noe som helst av huset hans. Alt han har av inventar ol kan du heller ikke kreve siden jeg regner med at han alerede hadde kjøpt disse tingene før du flyttet inn. Ting dere har kjøpt sammen er noe annet. Men en samboerkontrakt er uansett smart, for om det blir brudd så er det mye enklere og fordele tingene mellom dere. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144181459-min-forlovede-vil-ha-s%C3%A6reiekontrakt/page/2/#findComment-146808984 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. november 2014 #31 Del Skrevet 15. november 2014 Og jeg er pottesur. Fordi det betyr at han ikke stoler på meg. Han er direktør og tjener masse penger og eier mye. Meg og mitt barn flyttet inn i hans hus (ikke felles barn). Så er naturlig at han selvfølgelig betaler for oss. Noe han gjør mye. Jeg vil ikke betale ned på huset hans, men betaler litt strøm. Nå vil han ha særeie. Er ikke det utrolig frekt? Anonymous poster hash: 0ae63...a60 Du betaler litt strøm, blir ellers forsørget men vil ha halvparten ved evt brudd? Dette må være en spøk. Dessuten skriver man samboerkontraker som samboere, særeie er for gifte. Igjen, tror du tuller. Anonymous poster hash: 3c608...4d8 "Min forlovede", ergo de skal gifte seg. Hi: SELVFØLGELIG vil han ha særeiekontrakt. Han er direktør, har eget hus, forsørger deg og ditt barn fra et tidligere forhold. Du betaler litt strøm..! Det er vel hele grunnlaget for hans ønske. En særeiekontrakt er ikke noe problem for deg og ditt barn så lenge du er gift. Da vil jo alt være slik det er i dag. Problemet for deg er jo hvis det blir et brudd, og det er jo derfor han vil sikre seg selv. Er det noe problem da? Når HI Bor gratis og blir forsørger kan hun spare mye penger selv, i tilfelle forholdet tar slutt. Anonymous poster hash: 41757...693 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144181459-min-forlovede-vil-ha-s%C3%A6reiekontrakt/page/2/#findComment-146809067 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå