Gå til innhold

Dere som har endometriose..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke symptomer hadde dere før dere fikk diagnose, hvordan ble det avdekket og har dere fått noen behandling?

Jeg mistenker sterkt at jeg har det, skal snart til lege. Smerter uten like :(

Anonymous poster hash: b9891...502

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ekstreme menssmerter. Type arbeidsufør og liggende i en neddopa krøll 4-5 døgn i måneden. Ble ikke diagnostisert før jeg fikk en cyste som ødela en eggstokk.

Anonymous poster hash: cc8c3...121

Skrevet

Og ja, prøvd mye behandling. Det som funker er å ikke ha mensen.

Skrevet

Hørtes ekstremt vondt ut. Her har jeg ikke smerter i forbindelse med menstruasjon da jeg sjeldent har det pga spiral. Det er mer sånn konstant murring i tillegg til plutselig store smerter det jeg bare må krølle meg sammen. Har også store smerter i forbindelse med avføring. Det kjennes ut som det er et sted i tarmen hvor det er dårlig passasje... Æsj, alt man skal gjennom.

Flere? Er spesielt interessert i å høre hvilken behandling dere har fått, smertestillende, kirurgi etc...

Skrevet

Aldri kjent noe til det (med unntak av barnløshet).

Ble diagnosert via lap pga at jeg aldri ble gravid.

Anonymous poster hash: cb9fe...441

Skrevet

Jeg har mye smerter pga endometriose, har blitt operert to ganger.

Har prøvd procren sprøyter samt de pillene som hører meg jeg har glemt navnet på...

Jeg tåler ikke hornonpreparater, så lite å få gjort.

Skal nå prøve det nye produktet Visanne, bare for å ha testet det også, det inneholder en annen type hormoner og en lavere dose enn jeg har prøvd før.

Jeg vurderer å fjerne livmor og eggstokker, men er heller ikke da garantert bedring for endometriosen min er spredt rundt omkring og flyter seg nok da til buken.

Men jeg lever jo et godt liv tross dette, været ved mensen og eggløsning. Har store smerter da og ligger stort sett i fisterstilling. Tar en del smertestillende.

Skrevet

Jeg lurer også på dette! Lurer mest på hvordan smertebehandling man kan få? Da smertene er det som plager meg mest. Har dager der jeg ligger i fosterstilling og veksler mellom og spy og gråte. Vil aller helst bare finne frem hagla..

Anonymous poster hash: a7ef1...53f

Skrevet

Symptomer hos meg: kraftige smerter rundt mens og eggløsning, etterhvert gjennom hele måneden, men mest ved mens.

Jeg hadde lenge mistanke, iom at min mor har hatt det samme. Legen trodde at jeg var for ung, tok en ultralyd og der vistes ingenting. Da jeg var 18 fikk jeg nyrebekkenbetennelse, på sykehuset trodde de at det var blindtarmen - så de åpnet meg for lapraskopi. Da jeg våknet fortalte legene at de hadde funnet endometriose. Snakk om hell i uhell! Endelig skulle jeg få hjelp.

Ble henvist til Anton Langebrekke v. Ullevål sykehus. Han satte meg på depo provera (P-sprøyte) skulle ta en i måneden i stedet for en hver tredje måned. Det hjalp noe, hadde jo ikke mensen da. Men etter åtte måneder var det ille igjen. Da satte Langebrekke meg opp til operasjon, og jeg fikk brent bort det som var. Fikk vite at jeg hadde lite endometriose, men at den satt på steder som skapte mye smerter

Etter dette startet jeg på P-sprøyte igjen, tok hver tredje måned nå. Etter tre-fire år måtte jeg gå over til Yasmin P-piller pga migrene. Var uten menstruasjon frem til jeg var 24. Hadde ingen smerter som kunne knyttes til endometriose etter operasjon.

Min store frykt var at jeg ikke skulle kunne bli gravid. Man hører jo så mye om det. Syv måneder etter at jeg slutta på P-piller ble jeg gravid :)

Skrevet

Jeg har et svært akutt stadie av Endometriose, og har hatt det siden jeg var 14. Jeg er den første i hele min familie som har fått det.
Symptomer hos meg; helt ekstreme, uutholdende smerter, føttene mine blir lammet omtrent (ikke overdrivelse), føles som om noen drar en kniv opp og ned i lårene mine. Korsrygg og bekken som virker som om de skal eksplodere, ligger på gulvet og gråter og skriker og jamrer. Har bevsimt noen ekstreme ganger. Enorme blødninger som ingen bind kan stanse- er aldri trygg (jeg kan ikke bruke tampong), alltid lekasjer. Utmattelse, hele kroppen blir nesten lammet på de verste dagene.
Noen kvinner med akutt stadium av Endo, har faktisk sammenlignet at det er verre å ha mensen enn å føde naturlig. (Føler jeg er en av de)

Fikk diagnosen min etter Laporaskopi i mars ifjor, etter lenge mistenksomhet at jeg hadde det.
Mai i fjor tok jeg første behandlingsprøyte med Zoladex 10, 8 mg sprøyta direkte inn i eggstokkene. Og tok andre og siste sprøyte av Zoladex nøyaktig ett halvt år senere etter første. Så var den behandlingen over.
Men ønsker så innmari at jeg aldri i livet hadde tatt Zoladex sprøytene, når alle bivirkningene var helt forferdelige. Hetetokter til tusen, svetter ihjel, rygg-og nakke smerter (MYE smerter), generelt beinskjørhetsskader, leddbetennelser, utmattelse.. Selv nå 1 år senere etter siste sprøyte, har jeg enda litt hetetokter, men ikkje så kraftige.
Mensen opphørte helt etter første sprøyte. Fikk mensen igjen i juli i år, etter 1 år og 2 mnd. mensenstopp.

Og legen har lenge mast om at jeg må bruke P-piller, for det vil roe ned smertene og blødningene, men jeg kan ikke ta P-piller, så jeg satte i P-stav for 3 uker siden, fikk mensen i går, og P-staven har SVÆRT liten effekt hos meg.. :( Ga meg bare enormt mye kviser.
Vil ikke tenke på hvordan samleie kan føles.. (smertefullt).

Anonymous poster hash: b78ed...6c3
Skrevet

Føler virkelig med dere alle, veldig dumt at det ikke finnes bedre behandling mot dette. Jeg kjenner jeg gruer meg utrolig mye til legetimen altså. Regner med det er dette jeg har, hva annet skal det være liksom... Jeg vil helst takke nei til hormonbehandling siden jeg takler p-produkter generelt dårlig. Nei, må ta det litt som det kommer :(

Skrevet

Dere som sliter som aller mest, får dere noen form for smertestillende mot dette? Jeg skal til utredning selv pga voldsomme smerter under menstruasjon og samleie, hverken paracet eller pinex forte funker på meg. Det er jo rett og slett ikke menneskelig å ligge med disse smertene her! ikke Skulle vel helst hatt ei sprøyte morfin rett i låret..

Skrevet

Dere som sliter som aller mest, får dere noen form for smertestillende mot dette? Jeg skal til utredning selv pga voldsomme smerter under menstruasjon og samleie, hverken paracet eller pinex forte funker på meg. Det er jo rett og slett ikke menneskelig å ligge med disse smertene her! ikke Skulle vel helst hatt ei sprøyte morfin rett i låret..

Jeg har fått morfinpiller i perioder, men det tar bare toppene. Hormonpreventiver fungerte ikke. Så jeg har gått på injeksjoner som satte meg i kunstig overgangsalder lenge, og bare hatt pause i periodene hvor vi har forsøkt på graviditet.

Skrevet

Opplevd bedring etter dere har vært gravide?(for de som har vært det). Og har endometrisen gjort dere mere hormonell(pms)?

Anonymous poster hash: 24c94...f38

Skrevet

Ingen bedring etter svangerskap. Mer hormonell? Nei. Det blir man ikke av endometriose.

Skrevet

Jeg har noen smertestillende som inneholder morfin som jeg fikk av legen, men de tar svææært lang tid å funke- alt fra 12 timer (faktisk, og mer), funker ikke en drit på meg, skal ta en slik tablett med 2 paraceter også, funker ikke. Blir bare drithøy og furten. Så ja, er meget umennskelig å ha slike smerter, vurderer allerede nå i en alder av 20 å fjerne alt av livmor og eggstokker, takler ikke "forbannelsen" lenger, (ønske om å få 3 barn senere i livet, så må nok pines i et tiår til). 

Anonymous poster hash: b78ed...6c3

Skrevet

Mye smerter, kraftige blødninger, feber, kvalme og utslitt. Det var fra Eggløsning til mensen var over.

Skrevet

Jeg hadde ett smertehelvete når jeg hadde mensen. Følte ut som som tok hundre kniver og stakk meg og skrudde kniven inni meg. Etter uendelige legebesøk fant jeg en på Ullevål som var helt fantastisk. Fikk operasjon og de svidde vekk endo. Ble mye bedre. Etter ett par år begynte smertene å komme tilbake, men ble gravid like etterpå og etter graviditeten har jeg ikke hatt noe problem. Tok meg en god stund å bli gravid første gang men andre gikk det utrolig raskt

Skrevet

Jeg hadde ett smertehelvete når jeg hadde mensen. Følte ut som som tok hundre kniver og stakk meg og skrudde kniven inni meg. Etter uendelige legebesøk fant jeg en på Ullevål som var helt fantastisk. Fikk operasjon og de svidde vekk endo. Ble mye bedre. Etter ett par år begynte smertene å komme tilbake, men ble gravid like etterpå og etter graviditeten har jeg ikke hatt noe problem. Tok meg en god stund å bli gravid første gang men andre gikk det utrolig raskt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...