Gå til innhold

Lærer 3. klasse kan ikke setningsanalyse.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hengte meg mest opp i at HI til stadighet skriver settningsanalyse her.... Anonymous poster hash: 92cbe...57b

..og snakker om adjektiv, substrantiv og verb i stedenfor begrep som subjekt, objekt og verbal. Er ikke du som roter litt da HI? Anonymous poster hash: 4e7b6...006
Jeg tror ikke det er HI du tenker på men meg. Jeg er elendig til å stave. Derfor "settningsanalyse".Grunnen til at jeg skriver verb, substantiv osv i stedenfor verbal og subjekt er at det er det å lære hva dette er ungene gjør først. I 3.klasse lærer de om verb, substantiv og adjektiv. Verbal, subjekt osv kommer senere. Det er mer avansert.Anonymous poster hash: 0d3e0...8d8

Det kan sjå ut som om du plasserer substantiv som ein foreløpar til subjektet.. Ein enklare versjon. Det er det altså ikkje. Subjektet i ei setning er kva eller kven som utfører verbalet. Anonymous poster hash: b9ea9...8c4
Jeg vet godt hva som er forskjellen på et substantiv og et subjekt, men etter å ha hatt to unger gjennom 3 og 4. klasse de siste årene vet jeg også litt om hvordan lærerene her underviser i temaet. De første årene brukes ikke uttrykket subjekt for eksempel. Ungene lærer hva et substantiv er og de lærer at det i en full setning må være. Noe eller noen som "gjør" noe. De lærer ikke ordene for det, men de jobber masse med å forstå hvordan en setning skal være bygget opp.

Anonymous poster hash: 0d3e0...8d8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil anta at læraren gav uttrykk for at ho var forvirra, sidan du har blanda begrepa dine.

Ordklasser og setningsanalyser er to forskjellege ting.

Anonymous poster hash: b9ea9...8c4
Skrevet

Setningsanalyse i 3.klasse? Nei, nå må du jaggu gi deg. Ordklasser, ja. Setningsanalyse, nei! Anonymous poster hash: 7bbcd...c70

Hvor mange ganger tror du ikke en tredjeklasselærer terper på at at elevene skal skrive fullstendige setninger? Da må elevene analysere setningene sine for å se om de påkrevde elementene er med. Elevene tenker nok ikke på at det er setningsanalyse de driver med, men det er likevell det de gjør.

Skrevet

Setningsanalyse er jo sånn predikativ, imperativ og slik, er det ikke? Det er jo ikke pensum i 3. kl. Hvordan fant du ut at læreren ikke kan dette, sendte du henne en quiz??

Anonymous poster hash: 50186...28d

Predikativ er en syntaktisk funksjon ja. Imperativ er en bøyingsform av verb :)

Anonymous poster hash: 626c3...46a

Skrevet

Setningsanalyse i 3.klasse? Nei, nå må du jaggu gi deg. Ordklasser, ja. Setningsanalyse, nei! Anonymous poster hash: 7bbcd...c70

Hvor mange ganger tror du ikke en tredjeklasselærer terper på at at elevene skal skrive fullstendige setninger? Da må elevene analysere setningene sine for å se om de påkrevde elementene er med. Elevene tenker nok ikke på at det er setningsanalyse de driver med, men det er likevell det de gjør.

For at en setning skal være fullstendig, så kreves kun et subjekt og et verbal i finitt form. Unntak er setninger med verbet i imperativ, da kreves ikke engang subjekt.

"Kom!" regnes altså som en fullsetning.

Så når læreren oppmuntrer elevene til å skrive fullstendige setninger, så er det ikke setningsanalyse hun har i bakhodet :)

Skrevet

Hvor mange ganger tror du ikke en tredjeklasselærer terper på at at elevene skal skrive fullstendige setninger? Da må elevene analysere setningene sine for å se om de påkrevde elementene er med. Elevene tenker nok ikke på at det er setningsanalyse de driver med, men det er likevell det de gjør.Anonymous poster hash: 0d3e0...8d8
For at en setning skal være fullstendig, så kreves kun et subjekt og et verbal i finitt form. Unntak er setninger med verbet i imperativ, da kreves ikke engang subjekt.

Så når læreren oppmuntrer elevene til å skrive fullstendige setninger, så er det ikke setningsanalyse hun har i bakhodet :)Anonymous poster hash: 626c3...46a

Hva læreren har i tankene vet jeg jo ikke, men jeg mener likevell det de driver med er setningsanalyse. Et sted må de begynne og det er her grunnlaget legges.

Skrevet

Hvor mange ganger tror du ikke en tredjeklasselærer terper på at at elevene skal skrive fullstendige setninger? Da må elevene analysere setningene sine for å se om de påkrevde elementene er med. Elevene tenker nok ikke på at det er setningsanalyse de driver med, men det er likevell det de gjør.Anonymous poster hash: 0d3e0...8d8

Så når læreren oppmuntrer elevene til å skrive fullstendige setninger, så er det ikke setningsanalyse hun har i bakhodet :)Anonymous poster hash: 626c3...46a

Hva læreren har i tankene vet jeg jo ikke, men jeg mener likevell det de driver med er setningsanalyse. Et sted må de begynne og det er her grunnlaget legges.

Ok, men som sagt er jeg rimelig sikker på at tredjeklassinger ikke driver setningsanalyse i ordets rette forstand. Tvert imot ville det overraske meg stort.

Skrevet

Hva læreren har i tankene vet jeg jo ikke, men jeg mener likevell det de driver med er setningsanalyse. Et sted må de begynne og det er her grunnlaget legges.Anonymous poster hash: 0d3e0...8d8
Ok, men som sagt er jeg rimelig sikker på at tredjeklassinger ikke driver setningsanalyse i ordets rette forstand. Tvert imot ville det overraske meg stort.Anonymous poster hash: 626c3...46a
La oss være enige om at det er en deffenisjonssak ;)

Skrevet

Da antar jeg at læreren ikke har norsk i fagkretsen sin. Det er veldig vanlig i norsk skole at man underviser i fag man ikke har hatt på lærerskolen.

Selv underviser jeg i engelsk og kunst og håndverk i år, selv om jeg har fått null undervisning i fagene på lærerskolen. Kunst og håndverk er jeg helt elendig i. Jeg kan absolutt ikke tegne, for eksempel, og en stor del av kompetansemålene dreier seg nettopp om tegning. Ja, ledelsen vet hvor dårlig jeg er, men det hjelper ikke. Sånn er norsk skole. Vi lærere skal kunne undervise i alle fag fra 1. - 10. klasse, selv om vi ikke har kompetanse i fagene. Jeg underviser heldigvis  også i matte og naturfag, som jeg har fordypning i.

Anonymous poster hash: 7e200...a28

Du får undervise i abstrakt kunst da :) Det ideelle er jo at lærerne får undervise i det de kan best, og ikke bare bli satt inn i fag de ikke behersker.

Anonymous poster hash: 916b5...d8a

Skrevet

Du snakker over deg, hi. Hører at du ikke helt vet hva dette er.

Jeg mistenker at læreren kan mer enn deg om dette, men at du har misforstått.

Anonymous poster hash: 50186...28d

Skrevet

Hva læreren har i tankene vet jeg jo ikke, men jeg mener likevell det de driver med er setningsanalyse. Et sted må de begynne og det er her grunnlaget legges.Anonymous poster hash: 0d3e0...8d8
Ok, men som sagt er jeg rimelig sikker på at tredjeklassinger ikke driver setningsanalyse i ordets rette forstand. Tvert imot ville det overraske meg stort.Anonymous poster hash: 626c3...46a
La oss være enige om at det er en deffenisjonssak ;)

Det sitter i så fall langt inne... Setningsanalyse er hva det er, ikke noe man kan definere selv :)

Men, for å komme deg i møte så skal jeg trekke meg rolig tilbake og slutte å kverulere :)

Skrevet

Du snakker over deg, hi. Hører at du ikke helt vet hva dette er.

Jeg mistenker at læreren kan mer enn deg om dette, men at du har misforstått. Anonymous poster hash: 50186...28d

HI har ikke vært her på mange timer tror jeg. Som skrevet tidligere tror jeg det er meg du mener (hun som ikke kan stave).

Hva mener du jeg tar feil om?

Skrevet

La oss være enige om at det er en deffenisjonssak ;)Anonymous poster hash: 0d3e0...8d8
Det sitter i så fall langt inne... Setningsanalyse er hva det er, ikke noe man kan definere selv :)

Men, for å komme deg i møte så skal jeg trekke meg rolig tilbake og slutte å kverulere :)Anonymous poster hash: 626c3...46a

Å kverulere er jo moro da ;)

Hvilken deffenisjon bruker du på settningsanalyse?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...