Anonym bruker Skrevet 11. november 2014 #1 Skrevet 11. november 2014 Virket som hun aldri hadde hørt om verken subjekt eller objekt. Lærer de ikke om sånt på lærerjøyskolen? Luker de ikke ut de som selv ikke behersker barneskolepensum? Vi som foreldre får ikke akkurat tillit til verken skolen eller læreren når de fremstår som helt bortreist. Anonymous poster hash: c3db2...66c
Anonym bruker Skrevet 11. november 2014 #2 Skrevet 11. november 2014 Det kan godt være at hun ikke har språkfag fra lærerhøyskolen, men er satt inn som lærer i faget likevel. Da burde hun jo selvsagt lese seg opp, men nå er vel ikke setningsanalyse noe man vanligvis driver med i 3. klasse? Jeg har selv opplevd å bli satt inn i fag jeg ikke har utdanning innen, og det er veldig ubehagelig, men en naturlig følge av den voksende lærermangelen. Anonymous poster hash: 7d720...b48
Anonym bruker Skrevet 11. november 2014 #3 Skrevet 11. november 2014 Det kan godt være at hun ikke har språkfag fra lærerhøyskolen, men er satt inn som lærer i faget likevel. Da burde hun jo selvsagt lese seg opp, men nå er vel ikke setningsanalyse noe man vanligvis driver med i 3. klasse? Jeg har selv opplevd å bli satt inn i fag jeg ikke har utdanning innen, og det er veldig ubehagelig, men en naturlig følge av den voksende lærermangelen. Anonymous poster hash: 7d720...b48 Begge mine har begynt med settningsanalyse i 3. klasse. Da har de lært i hvertfall om verb, substantiver og adjektiver. I tillegg legger de vekt på å lære å skrive fulle setninger, forskjellen på "og" og "å" og enkel ordbøying. Anonymous poster hash: 0d3e0...8d8
Anonym bruker Skrevet 11. november 2014 #4 Skrevet 11. november 2014 Det kan godt være at hun ikke har språkfag fra lærerhøyskolen, men er satt inn som lærer i faget likevel. Da burde hun jo selvsagt lese seg opp, men nå er vel ikke setningsanalyse noe man vanligvis driver med i 3. klasse? Jeg har selv opplevd å bli satt inn i fag jeg ikke har utdanning innen, og det er veldig ubehagelig, men en naturlig følge av den voksende lærermangelen. Anonymous poster hash: 7d720...b48 Begge mine har begynt med settningsanalyse i 3. klasse. Da har de lært i hvertfall om verb, substantiver og adjektiver. I tillegg legger de vekt på å lære å skrive fulle setninger, forskjellen på "og" og "å" og enkel ordbøying. Anonymous poster hash: 0d3e0...8d8 Joda, men dette er ikke akkurat setningsanalyse da. Setningsanalyse er relativt avansert dersom man skal gjøre det grundig, og mine barn har i hvert fall ikke gjort dette enda (eldste går i 7. klasse). Å kjenne til ordklassene, rettskriving og lignende, er en ting, å analysere setningen er noe annet. Jeg vil også tro at de færreste går rundt og husker på alt de lærte på ungdomsskolen og VGS, men det er nok ulikt hva man husker. For noen sitter setningsanalyse fortsatt i, for andre er det kanskje likninger med to ukjente eller sterke verb på engelsk. Man kan ikke gå rundt å bli sjokkskadet hver ang man snubler over andre som ikke husker alt de lærte på skolen selv om man selv husker en del av det (normalt husker man bare ca 20% av alt man lærte). Om læreren som HI beskriver derimot ikke kan vanlig rettskriving, navn på ordklasser og hvordan ord innen disse skal bøyes og lignende, da er jeg helt med på bekymringen. Det var mer dette med setningsanalyse jeg svarte på. Normalt analyserer man ikke setninger i 3. klasse, og da må normalt sett heller ikke læreren kunne dette. Anonymous poster hash: 7d720...b48
Anonym bruker Skrevet 11. november 2014 #5 Skrevet 11. november 2014 Det kan godt være at hun ikke har språkfag fra lærerhøyskolen, men er satt inn som lærer i faget likevel. Da burde hun jo selvsagt lese seg opp, men nå er vel ikke setningsanalyse noe man vanligvis driver med i 3. klasse? Jeg har selv opplevd å bli satt inn i fag jeg ikke har utdanning innen, og det er veldig ubehagelig, men en naturlig følge av den voksende lærermangelen. Anonymous poster hash: 7d720...b48 Begge mine har begynt med settningsanalyse i 3. klasse. Da har de lært i hvertfall om verb, substantiver og adjektiver. I tillegg legger de vekt på å lære å skrive fulle setninger, forskjellen på "og" og "å" og enkel ordbøying. Anonymous poster hash: 0d3e0...8d8 Joda, men dette er ikke akkurat setningsanalyse da. Setningsanalyse er relativt avansert dersom man skal gjøre det grundig, og mine barn har i hvert fall ikke gjort dette enda (eldste går i 7. klasse). Å kjenne til ordklassene, rettskriving og lignende, er en ting, å analysere setningen er noe annet. Jeg vil også tro at de færreste går rundt og husker på alt de lærte på ungdomsskolen og VGS, men det er nok ulikt hva man husker. For noen sitter setningsanalyse fortsatt i, for andre er det kanskje likninger med to ukjente eller sterke verb på engelsk. Man kan ikke gå rundt å bli sjokkskadet hver ang man snubler over andre som ikke husker alt de lærte på skolen selv om man selv husker en del av det (normalt husker man bare ca 20% av alt man lærte). Om læreren som HI beskriver derimot ikke kan vanlig rettskriving, navn på ordklasser og hvordan ord innen disse skal bøyes og lignende, da er jeg helt med på bekymringen. Det var mer dette med setningsanalyse jeg svarte på. Normalt analyserer man ikke setninger i 3. klasse, og da må normalt sett heller ikke læreren kunne dette. Anonymous poster hash: 7d720...b48 Selvfølgelig er det jeg beskriver setningsanalyse. Ungene begynner selvfølgelig på et lavt nivå, men det er jo det grunnleggende i setningsanalysen. Ungene beynner jo med det mest grunnleggende i alle fag. Addisjon og subtrasjon er matatematikk selv om det ikke er avansert matematikk. Dette blir på samme måte. En annen tinger at en lærer bør kunne såpass settningsanalyse at han eller hun selv bruker riktig settningsbygging i kommunikasjon med elevene. Hvis ikke vil elevene lett få innprentet feil som kan bli vansklig å avlære dem siden. Anonymous poster hash: 0d3e0...8d8
Anonym bruker Skrevet 11. november 2014 #6 Skrevet 11. november 2014 Det kan godt være at hun ikke har språkfag fra lærerhøyskolen, men er satt inn som lærer i faget likevel. Da burde hun jo selvsagt lese seg opp, men nå er vel ikke setningsanalyse noe man vanligvis driver med i 3. klasse? Jeg har selv opplevd å bli satt inn i fag jeg ikke har utdanning innen, og det er veldig ubehagelig, men en naturlig følge av den voksende lærermangelen. Anonymous poster hash: 7d720...b48 Begge mine har begynt med settningsanalyse i 3. klasse. Da har de lært i hvertfall om verb, substantiver og adjektiver. I tillegg legger de vekt på å lære å skrive fulle setninger, forskjellen på "og" og "å" og enkel ordbøying. Anonymous poster hash: 0d3e0...8d8 Joda, men dette er ikke akkurat setningsanalyse da. Setningsanalyse er relativt avansert dersom man skal gjøre det grundig, og mine barn har i hvert fall ikke gjort dette enda (eldste går i 7. klasse). Å kjenne til ordklassene, rettskriving og lignende, er en ting, å analysere setningen er noe annet. Jeg vil også tro at de færreste går rundt og husker på alt de lærte på ungdomsskolen og VGS, men det er nok ulikt hva man husker. For noen sitter setningsanalyse fortsatt i, for andre er det kanskje likninger med to ukjente eller sterke verb på engelsk. Man kan ikke gå rundt å bli sjokkskadet hver ang man snubler over andre som ikke husker alt de lærte på skolen selv om man selv husker en del av det (normalt husker man bare ca 20% av alt man lærte). Om læreren som HI beskriver derimot ikke kan vanlig rettskriving, navn på ordklasser og hvordan ord innen disse skal bøyes og lignende, da er jeg helt med på bekymringen. Det var mer dette med setningsanalyse jeg svarte på. Normalt analyserer man ikke setninger i 3. klasse, og da må normalt sett heller ikke læreren kunne dette. Anonymous poster hash: 7d720...b48 Selvfølgelig er det jeg beskriver setningsanalyse. Ungene begynner selvfølgelig på et lavt nivå, men det er jo det grunnleggende i setningsanalysen. Ungene beynner jo med det mest grunnleggende i alle fag. Addisjon og subtrasjon er matatematikk selv om det ikke er avansert matematikk. Dette blir på samme måte. En annen tinger at en lærer bør kunne såpass settningsanalyse at han eller hun selv bruker riktig settningsbygging i kommunikasjon med elevene. Hvis ikke vil elevene lett få innprentet feil som kan bli vansklig å avlære dem siden. Anonymous poster hash: 0d3e0...8d8 Skriver HI noe om rett setningsbygning i kommunikasjon med elevene da? Hun referer bare til at læreren later til å ikke ha hørt om subjekt og objekt og beskriver dette som barneskolepensum. For det første har ikke grunnskolen noe som heter pensum, de har kompetansemål. For det andre står det absolutt ikke noe om setningsanalyse i kompetansemålene for småskolen http://www.udir.no/kl06/NOR1-05/Kompetansemaal/?arst=372029322&kmsn=424125164 , kun at de skal kjenne til de ulike ordklassene og hvilken funksjon disse har. Setningsanalyse er ikke det samme som kjennskap til ordklasser og deres funksjon, selv om dette er en nødvendig bakgrunnskunnskap for å kunne analysere setninger. Det blir litt som å si at det å løse likninger med to ukjente er det samme som å kunne multiplisere og dividere. Også her må man ha kjennskap til det ene for å få til det andre, men likningene er vesentlig mye mer komplisert enn selv regnemetoden. Anonymous poster hash: 7d720...b48
Anonym bruker Skrevet 11. november 2014 #7 Skrevet 11. november 2014 Settningsanalyse 7. klasse: http://ordforalt5-7.cappelendamm.no/c408472/sammendrag/vis.html?strukt_tid=408472 Settningsanalyse 6. trinn: https://sites.google.com/site/norskoppgaver/setningsanalyse Settningsanalyse 5-7. trinn: http://www.tekstlab.uio.no/grei/brukerveiledning/ulike-klassetrinn.html Kompetansemål 7. klasse: http://www.udir.no/kl06/NOR1-05/Kompetansemaal/?arst=372029323&kmsn=461102025 Se spessielt punkt 2 under "Språk, litteratur og kultur": "utføre grunnleggende setningsanalyse og vise hvordan tekster er bygd opp ved hjelp av begreper fra grammatikk og tekstkunnskap" Tekstanalyse er helt klart en del av kompetansemålet i grunnskolen. Anonymous poster hash: 0d3e0...8d8
Anonym bruker Skrevet 11. november 2014 #8 Skrevet 11. november 2014 Settningsanalyse 7. klasse: http://ordforalt5-7.cappelendamm.no/c408472/sammendrag/vis.html?strukt_tid=408472 Settningsanalyse 6. trinn: https://sites.google.com/site/norskoppgaver/setningsanalyse Settningsanalyse 5-7. trinn: http://www.tekstlab.uio.no/grei/brukerveiledning/ulike-klassetrinn.html Kompetansemål 7. klasse: http://www.udir.no/kl06/NOR1-05/Kompetansemaal/?arst=372029323&kmsn=461102025 Se spessielt punkt 2 under "Språk, litteratur og kultur": "utføre grunnleggende setningsanalyse og vise hvordan tekster er bygd opp ved hjelp av begreper fra grammatikk og tekstkunnskap" Tekstanalyse er helt klart en del av kompetansemålet i grunnskolen. Anonymous poster hash: 0d3e0...8d8 Men dette var en lærer i 3. klasse, og der er det ikke en del av kompetansemålene. Anonymous poster hash: 7d720...b48
Anonym bruker Skrevet 11. november 2014 #9 Skrevet 11. november 2014 Settningsanalyse 7. klasse: http://ordforalt5-7.cappelendamm.no/c408472/sammendrag/vis.html?strukt_tid=408472 Settningsanalyse 6. trinn: https://sites.google.com/site/norskoppgaver/setningsanalyse Settningsanalyse 5-7. trinn: http://www.tekstlab.uio.no/grei/brukerveiledning/ulike-klassetrinn.html Kompetansemål 7. klasse: http://www.udir.no/kl06/NOR1-05/Kompetansemaal/?arst=372029323&kmsn=461102025 Se spessielt punkt 2 under "Språk, litteratur og kultur": "utføre grunnleggende setningsanalyse og vise hvordan tekster er bygd opp ved hjelp av begreper fra grammatikk og tekstkunnskap" Tekstanalyse er helt klart en del av kompetansemålet i grunnskolen. Anonymous poster hash: 0d3e0...8d8 Her var det vel snakk om 3.klasse, ikke syvende?Tekstanalyse er forresten noe annet enn setningsanalyse. Anonymous poster hash: 626c3...46a
Anonym bruker Skrevet 11. november 2014 #10 Skrevet 11. november 2014 Til HI Hva var det læreren sa eller skrev da som gjorde deg så sjokkert? Kanskje det bare gikk litt fort i svingene i en travel hverdag? Anonymous poster hash: 537cd...b44
Anonym bruker Skrevet 11. november 2014 #11 Skrevet 11. november 2014 Settningsanalyse 7. klasse: http://ordforalt5-7.cappelendamm.no/c408472/sammendrag/vis.html?strukt_tid=408472 Settningsanalyse 6. trinn: https://sites.google.com/site/norskoppgaver/setningsanalyse Settningsanalyse 5-7. trinn: http://www.tekstlab.uio.no/grei/brukerveiledning/ulike-klassetrinn.html Kompetansemål 7. klasse: http://www.udir.no/kl06/NOR1-05/Kompetansemaal/?arst=372029323&kmsn=461102025 Se spessielt punkt 2 under "Språk, litteratur og kultur": "utføre grunnleggende setningsanalyse og vise hvordan tekster er bygd opp ved hjelp av begreper fra grammatikk og tekstkunnskap" Tekstanalyse er helt klart en del av kompetansemålet i grunnskolen. Anonymous poster hash: 0d3e0...8d8 Her var det vel snakk om 3.klasse, ikke syvende?Tekstanalyse er forresten noe annet enn setningsanalyse. Anonymous poster hash: 626c3...46a Selvfølgelig er tekstanalyse noe annet enn setningsanase, men som du ser fra det jeg skrev i rødt, er setningsanalyse en del av kompetansemålet. Setningsanalyse er egentlig bare å lære om hvilken funksjon de ulike ordene og ordgruppene har i i en setning. De grunnleggende begrepe og den første forståelsen forståelsen for dette forsøker i hvertfall lærerene på vår skole å gi elevene i småskolen. Det betyr selvfølgelig ikke at det er forvetet at elevene skal kunne gjøre fulle analyser, men de øver på å finne verb og lærer at det er "gjøreord" for eksempel. Slik grunnleggende settningsanalyse starter de med tidlig. Dette er nedfelt i kompetansemålene for 3-4 klasse (disse er felles) der det står at elevene skal kunne "beskrive språk og språkbruk, ordklasser og deres funksjon" og "variere setningskonstruksjon". Anonymous poster hash: 0d3e0...8d8
sug lut Skrevet 11. november 2014 #12 Skrevet 11. november 2014 Uansett om det er et kompetansemål på det trinnet HI snakker om eller ikke så er det jo pinlig kunnskapsløst av læreren.
Anonym bruker Skrevet 11. november 2014 #13 Skrevet 11. november 2014 Hengte meg mest opp i at HI til stadighet skriver settningsanalyse her.... Anonymous poster hash: 92cbe...57b
Anonym bruker Skrevet 11. november 2014 #14 Skrevet 11. november 2014 Hengte meg mest opp i at HI til stadighet skriver settningsanalyse her.... Anonymous poster hash: 92cbe...57b ..og snakker om adjektiv, substrantiv og verb i stedenfor begrep som subjekt, objekt og verbal. Er ikke du som roter litt da HI? Anonymous poster hash: 4e7b6...006
Anonym bruker Skrevet 11. november 2014 #15 Skrevet 11. november 2014 Da antar jeg at læreren ikke har norsk i fagkretsen sin. Det er veldig vanlig i norsk skole at man underviser i fag man ikke har hatt på lærerskolen. Selv underviser jeg i engelsk og kunst og håndverk i år, selv om jeg har fått null undervisning i fagene på lærerskolen. Kunst og håndverk er jeg helt elendig i. Jeg kan absolutt ikke tegne, for eksempel, og en stor del av kompetansemålene dreier seg nettopp om tegning. Ja, ledelsen vet hvor dårlig jeg er, men det hjelper ikke. Sånn er norsk skole. Vi lærere skal kunne undervise i alle fag fra 1. - 10. klasse, selv om vi ikke har kompetanse i fagene. Jeg underviser heldigvis også i matte og naturfag, som jeg har fordypning i. Anonymous poster hash: 7e200...a28
Anonym bruker Skrevet 11. november 2014 #16 Skrevet 11. november 2014 Hengte meg mest opp i at HI til stadighet skriver settningsanalyse her.... Anonymous poster hash: 92cbe...57b ..og snakker om adjektiv, substrantiv og verb i stedenfor begrep som subjekt, objekt og verbal. Er ikke du som roter litt da HI? Anonymous poster hash: 4e7b6...006 Jeg tror ikke det er HI du tenker på men meg. Jeg er elendig til å stave. Derfor "settningsanalyse".Grunnen til at jeg skriver verb, substantiv osv i stedenfor verbal og subjekt er at det er det å lære hva dette er ungene gjør først. I 3.klasse lærer de om verb, substantiv og adjektiv. Verbal, subjekt osv kommer senere. Det er mer avansert. Anonymous poster hash: 0d3e0...8d8
Anonym bruker Skrevet 11. november 2014 #17 Skrevet 11. november 2014 Hengte meg mest opp i at HI til stadighet skriver settningsanalyse her.... Anonymous poster hash: 92cbe...57b ..og snakker om adjektiv, substrantiv og verb i stedenfor begrep som subjekt, objekt og verbal. Er ikke du som roter litt da HI? Anonymous poster hash: 4e7b6...006 Jeg tror ikke det er HI du tenker på men meg. Jeg er elendig til å stave. Derfor "settningsanalyse".Grunnen til at jeg skriver verb, substantiv osv i stedenfor verbal og subjekt er at det er det å lære hva dette er ungene gjør først. I 3.klasse lærer de om verb, substantiv og adjektiv. Verbal, subjekt osv kommer senere. Det er mer avansert. Anonymous poster hash: 0d3e0...8d8 Men da er det kunnskap om ordklassene du mener. Setningsanalyse er noe annet, der er det snakk om setningsLEDDenes syntaktiske funksjon (avanserte greier!), ikke ordklassene. Anonymous poster hash: 626c3...46a
Anonym bruker Skrevet 11. november 2014 #18 Skrevet 11. november 2014 Setningsanalyse var pensum på allennlærerutdanningen, og der var norsk et av de obligatoriske fagene. Læreren er kanskje faglærer i f.eks. musikk og kunst og håndverk? Anonymous poster hash: c478b...eff
Anonym bruker Skrevet 11. november 2014 #19 Skrevet 11. november 2014 Setningsanalyse var pensum på allennlærerutdanningen, og der var norsk et av de obligatoriske fagene. Læreren er kanskje faglærer i f.eks. musikk og kunst og håndverk? Anonymous poster hash: c478b...eff Eller ikke lærerutdannet i det hele tatt. Er veldig mange lærere i norsk skole som ikke har lærerutdanning. Anonymous poster hash: 626c3...46a
Anonym bruker Skrevet 11. november 2014 #20 Skrevet 11. november 2014 Hengte meg mest opp i at HI til stadighet skriver settningsanalyse her.... Anonymous poster hash: 92cbe...57b ..og snakker om adjektiv, substrantiv og verb i stedenfor begrep som subjekt, objekt og verbal. Er ikke du som roter litt da HI? Anonymous poster hash: 4e7b6...006 Jeg tror ikke det er HI du tenker på men meg. Jeg er elendig til å stave. Derfor "settningsanalyse".Grunnen til at jeg skriver verb, substantiv osv i stedenfor verbal og subjekt er at det er det å lære hva dette er ungene gjør først. I 3.klasse lærer de om verb, substantiv og adjektiv. Verbal, subjekt osv kommer senere. Det er mer avansert.Anonymous poster hash: 0d3e0...8d8 Men da er det kunnskap om ordklassene du mener. Setningsanalyse er noe annet, der er det snakk om setningsLEDDenes syntaktiske funksjon (avanserte greier!), ikke ordklassene.Anonymous poster hash: 626c3...46a Kunnskap om ordklasser er grunnlaget for setningsanalysen. Det er det de begynner med. Anonymous poster hash: 0d3e0...8d8
Anonym bruker Skrevet 11. november 2014 #21 Skrevet 11. november 2014 Hengte meg mest opp i at HI til stadighet skriver settningsanalyse her.... Anonymous poster hash: 92cbe...57b ..og snakker om adjektiv, substrantiv og verb i stedenfor begrep som subjekt, objekt og verbal. Er ikke du som roter litt da HI? Anonymous poster hash: 4e7b6...006 Jeg tror ikke det er HI du tenker på men meg. Jeg er elendig til å stave. Derfor "settningsanalyse".Grunnen til at jeg skriver verb, substantiv osv i stedenfor verbal og subjekt er at det er det å lære hva dette er ungene gjør først. I 3.klasse lærer de om verb, substantiv og adjektiv. Verbal, subjekt osv kommer senere. Det er mer avansert. Anonymous poster hash: 0d3e0...8d8 Det kan sjå ut som om du plasserer substantiv som ein foreløpar til subjektet.. Ein enklare versjon. Det er det altså ikkje. Subjektet i ei setning er kva eller kven som utfører verbalet. Anonymous poster hash: b9ea9...8c4
Anonym bruker Skrevet 11. november 2014 #22 Skrevet 11. november 2014 Setningsanalyse er jo sånn predikativ, imperativ og slik, er det ikke? Det er jo ikke pensum i 3. kl. Hvordan fant du ut at læreren ikke kan dette, sendte du henne en quiz?? Anonymous poster hash: 50186...28d
Anonym bruker Skrevet 11. november 2014 #23 Skrevet 11. november 2014 http://norsksonen.blogspot.no/2012/04/predikativ.html?m=1 Joda, var det jeg trodde! Anonymous poster hash: 50186...28d
Anonym bruker Skrevet 11. november 2014 #24 Skrevet 11. november 2014 Setningsanalyse i 3.klasse? Nei, nå må du jaggu gi deg. Ordklasser, ja. Setningsanalyse, nei! Anonymous poster hash: 7bbcd...c70
Anonym bruker Skrevet 11. november 2014 #25 Skrevet 11. november 2014 Hengte meg mest opp i at HI til stadighet skriver settningsanalyse her.... Anonymous poster hash: 92cbe...57b ..og snakker om adjektiv, substrantiv og verb i stedenfor begrep som subjekt, objekt og verbal. Er ikke du som roter litt da HI? Anonymous poster hash: 4e7b6...006 Jeg tror ikke det er HI du tenker på men meg. Jeg er elendig til å stave. Derfor "settningsanalyse".Grunnen til at jeg skriver verb, substantiv osv i stedenfor verbal og subjekt er at det er det å lære hva dette er ungene gjør først. I 3.klasse lærer de om verb, substantiv og adjektiv. Verbal, subjekt osv kommer senere. Det er mer avansert.Anonymous poster hash: 0d3e0...8d8 Men da er det kunnskap om ordklassene du mener. Setningsanalyse er noe annet, der er det snakk om setningsLEDDenes syntaktiske funksjon (avanserte greier!), ikke ordklassene.Anonymous poster hash: 626c3...46a Kunnskap om ordklasser er grunnlaget for setningsanalysen. Det er det de begynner med. Anonymous poster hash: 0d3e0...8d8 Du kan faktisk drive setningsanalyse uten å ha kunnskap om ordklassene. Setningsanalyse dreier seg om hvor mange ledd en setning inneholder og hvilken syntaktisk funksjon leddene har, f.eks om de er subjekt, verbal, adverbial eller en annen syntaktisk funksjon. Analyserer man leddene videre, så ser man på om de er bygd opp av substantivfraser, pronomenfraser osv. Selvsagt henger dette sammen, men kunnskap om ordklassene er ikke det samme som setningsanalyse. Anonymous poster hash: 626c3...46a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå