Anonym bruker Skrevet 10. november 2014 #26 Skrevet 10. november 2014 Å kalle meg arrogant når jeg sier "gidder ikke", det blir feil - for dette har vært foreldres ord, ikke mine. Ikke bare ett foreldrepar, men flere. Jeg kjenner også til mange som har endret kostholdet og vært veldig konsekvente, og de har uten unntak (!) hatt gode og svært gode resultater. Det finnes minst ett sykehus i landet som sjekker det med peptider når det kommer til barn og adferdsproblemer og flere og flere leger blir også oppmerksom på det og ser resultatene av riktig kosthold. Det finnes enkle tester man kan ta for å sjekke. De kan også bestilles gjennom Lab1. Om det er melk som er problemet så regnes ikke melkefritt kosthold som dyrere enn en kosthold med melk i. Ja, man må ofte søke etter informasjon selv, men den informasjonen er forholdsvis lett tilgjengelig om man ønsker det. Anonymous poster hash: e67b0...36a Du er fantastisk arrogant!I alle mine år med samarbeid med sykehus, BUP, leger, psykologer og psykiatere har jeg tilgode å møte noen som ikke vektlegger kost, rutiner, grensesetting og psykososiale tiltak i skole og barnehage. Det eksisterer likevel INGEN seriøs forskning som kan vise til at kosthold endrer atferd hos barn med ADHD, og da inkluderer min bruk av ordet atferd oppmerksomhet og hyperaktivitet. Derimot finnes det eksempler på barn som har vært feildiagnostisert og egentlig aldri skulle hatt en ADHD-diagnose. Som noen barn med cøliaki. Det finnes drøssevis med alternative kvakksalvere som tilbyr fortvilte foreldre "løsninger" som ikke holder mål. Og som stort sett er svindel og bedrag. Anonymous poster hash: 589d2...cbd Jeg beskriver det jeg har erfart gjennom mange år, både gjennom jobb og gjennom kjente. Det er ikke arrogant. Det finnes en god del forskning som støtter det jeg sier. Og jeg snakker ikke om de som det ikke er oppdaget cøliaki hos, selv om også slike tilfeller finnes. Dessverre så er kunnskapen rundt et optimalt kosthold og et individualisert kosthold minimal blant de gruppene du refererer til! De snakker nok mye om "sunt kosthold", men optimalt og individualisert kosthold som følges opp med riktige prøver før omlegging og underveis, det finnes det altfor lite kunnskap om både blant BUP, sykehus. leger og psykologer generelt. De kan det rett og slett ikke! Det er ikke arrogant, det er et faktum. Ønsker dere å tro noe annet, så helt greit for meg. Jeg gikk inn i denne diskusjonen bare for å forklare at det er en forskjell på "sunt" eller "bra" kosthold og et optimalt kosthold, og at skal man merke endring pga. kosthold, så må man være konsekvent (noe mange ikke er eller ikke får nok informasjon om). Det var et tips til de som ønsker å prøve ut før ev. medisiner. Det er synd at mange mener de har prøvd og lagt en innsats i det, men ikke fått riktig informasjon og dermed ikke har gjort det på riktig måte, for da kan man aldri vite med sikkerhet om riktig kosthold kunne gjort at de kunne unngå medisiner. Jeg har heller ikke sagt at kosthold er løsningen for alle. Anonymous poster hash: e67b0...36a Seriøs, uavhengig forskning som kan bekreftes som sier at spesielle dietter gir reduksjon i symptomer hos barn med ADHD eksisterer ikke nei. Det eksisterer derimot en mengde kvasiforskning som forsøker å hevde dette. Dine begrensede personlige erfaringer er forøvrig ikke voldsomt interessante i en slik diskusjon. Anonymous poster hash: 589d2...cbd
Anonym bruker Skrevet 10. november 2014 #27 Skrevet 10. november 2014 Dine begrensede personlige erfaringer er forøvrig ikke voldsomt interessante i en slik diskusjon. Anonymous poster hash: 589d2...cbd Enig, mine personlige erfaringer er ikke voldsomt interessante. Men jeg vil tro at mine erfaringer gjennom jobb, min kontakt med norske og utenlandske fagfolk er mer interessant. Poenget er at det fungerer for svært mange barn med slike diagnoser. Og det finnes forskning som backer det. Melder meg herved ut av diskusjonen Anonymous poster hash: e67b0...36a
thricane Skrevet 10. november 2014 #28 Skrevet 10. november 2014 Det som ikke kommer frem i artikkelen. Er at foreldre som medisinerer barna sine fordi de har ADHD er late. Det går kun på latskap og muligens lite kompetanse. Barn som har rutiner, godt kosthold og nok aktivisering trenger IKKE medisiner. Men klart foreldre som medisinerer barna sine velger å tro og si noe annet. Desverre for barna som må ta kjemikalier som kroppen deres ikke har godt av. Anonymous poster hash: b2966...8b8 Da har du ikke vært hjemme hos oss.
januarsurprise Skrevet 10. november 2014 #29 Skrevet 10. november 2014 Det som ikke kommer frem i artikkelen. Er at foreldre som medisinerer barna sine fordi de har ADHD er late. Det går kun på latskap og muligens lite kompetanse. Barn som har rutiner, godt kosthold og nok aktivisering trenger IKKE medisiner. Men klart foreldre som medisinerer barna sine velger å tro og si noe annet. Desverre for barna som må ta kjemikalier som kroppen deres ikke har godt av. Anonymous poster hash: b2966...8b8 Ååhh... det er jo nettopp sånne som deg som ødelegger så mye for alle med ADHD... Unnskyld meg altså, men er du helt IDI#T?? Sier du til en diabetiker at det bare er tull å ta insulin...?? At han bare kan være nøye med kostholdet sitt så skal han nok klare å holde styr på blodsukkeret selv om kroppen ikke produserer insulin..?? Skal du si til mennesker med ADHD: "Jeg vet du har kaos inni hodet ditt fordi hjernen din ikke produserer bl.a. dopamin, men jeg unner deg ikke samme ro som oss som har produksjonen i orden!!"??? HÆ??!! Hvis du kunne NOE om nevrobiologi så ville du visst hva det gjør med nervereseptorene i hjernen når kroppen slurver med bl.a. dopaminproduksjonen. Du burde skamme deg over å legge stein til byrden for en gruppe som har mer enn nok fra før. SKAM DEG!
Mandala Skrevet 10. november 2014 #30 Skrevet 10. november 2014 Dine begrensede personlige erfaringer er forøvrig ikke voldsomt interessante i en slik diskusjon. Anonymous poster hash: 589d2...cbd Enig, mine personlige erfaringer er ikke voldsomt interessante. Men jeg vil tro at mine erfaringer gjennom jobb, min kontakt med norske og utenlandske fagfolk er mer interessant. Poenget er at det fungerer for svært mange barn med slike diagnoser. Og det finnes forskning som backer det. Melder meg herved ut av diskusjonen Anonymous poster hash: e67b0...36a Gidder ikke quote innlegget jeg egentlig referer til, det er så langt. Men du har ikke beskrevet forskjellen på et godt og optimalt kosthold egentlig. Videre så sier vi samme sak. Bup og fagpersoner kan ikke nok om kost uten gluten og kasein. Årsaken er vi derimot ikke enig om. Vi andre mener det er pga manglende forskning. Jeg vet ikke engang om bup har lov tl å anbefale og fremme alternative metoder som vitenskap og noe man bør forsøke?
Anonym bruker Skrevet 11. november 2014 #31 Skrevet 11. november 2014 Det som ikke kommer frem i artikkelen. Er at foreldre som medisinerer barna sine fordi de har ADHD er late. Det går kun på latskap og muligens lite kompetanse. Barn som har rutiner, godt kosthold og nok aktivisering trenger IKKE medisiner. Men klart foreldre som medisinerer barna sine velger å tro og si noe annet. Desverre for barna som må ta kjemikalier som kroppen deres ikke har godt av. Anonymous poster hash: b2966...8b8 Ååhh... det er jo nettopp sånne som deg som ødelegger så mye for alle med ADHD... Unnskyld meg altså, men er du helt IDI#T?? Sier du til en diabetiker at det bare er tull å ta insulin...?? At han bare kan være nøye med kostholdet sitt så skal han nok klare å holde styr på blodsukkeret selv om kroppen ikke produserer insulin..?? Skal du si til mennesker med ADHD: "Jeg vet du har kaos inni hodet ditt fordi hjernen din ikke produserer bl.a. dopamin, men jeg unner deg ikke samme ro som oss som har produksjonen i orden!!"??? HÆ??!! Hvis du kunne NOE om nevrobiologi så ville du visst hva det gjør med nervereseptorene i hjernen når kroppen slurver med bl.a. dopaminproduksjonen. Du burde skamme deg over å legge stein til byrden for en gruppe som har mer enn nok fra før. SKAM DEG! Skammer meg nok ikke nei. Jeg har nok mye er kjennskap til ADHD, nevrobiologi og dopamin enn de fleste av dere som bare kommer med svada her inne. Men dere får bare fortsette og tro at dere har kunnskap nok om dette. Det er ikke mitt problem at flere og flere feil medisinerer barna sine uten at det er behov for medisiner. Det er ikke meg det går utover, men desverre så går det utover uskyldige barn, at foreldrene ikke gidder å sette seg inn i dette. Vil også råde foreldre til å lese statetikker og forskning når det gjelder innsatte i norske fengsler, narkotika misbruk og ADHD diagnose/medisinering. Kanskje noen våkner før det er for sent. Anonymous poster hash: b2966...8b8
Anonym bruker Skrevet 11. november 2014 #32 Skrevet 11. november 2014 Det som ikke kommer frem i artikkelen. Er at foreldre som medisinerer barna sine fordi de har ADHD er late. Det går kun på latskap og muligens lite kompetanse. Barn som har rutiner, godt kosthold og nok aktivisering trenger IKKE medisiner. Men klart foreldre som medisinerer barna sine velger å tro og si noe annet. Desverre for barna som må ta kjemikalier som kroppen deres ikke har godt av. Anonymous poster hash: b2966...8b8 Ååhh... det er jo nettopp sånne som deg som ødelegger så mye for alle med ADHD... Unnskyld meg altså, men er du helt IDI#T?? Sier du til en diabetiker at det bare er tull å ta insulin...?? At han bare kan være nøye med kostholdet sitt så skal han nok klare å holde styr på blodsukkeret selv om kroppen ikke produserer insulin..?? Skal du si til mennesker med ADHD: "Jeg vet du har kaos inni hodet ditt fordi hjernen din ikke produserer bl.a. dopamin, men jeg unner deg ikke samme ro som oss som har produksjonen i orden!!"??? HÆ??!! Hvis du kunne NOE om nevrobiologi så ville du visst hva det gjør med nervereseptorene i hjernen når kroppen slurver med bl.a. dopaminproduksjonen. Du burde skamme deg over å legge stein til byrden for en gruppe som har mer enn nok fra før. SKAM DEG!Skammer meg nok ikke nei. Jeg har nok mye er kjennskap til ADHD, nevrobiologi og dopamin enn de fleste av dere som bare kommer med svada her inne. Men dere får bare fortsette og tro at dere har kunnskap nok om dette. Det er ikke mitt problem at flere og flere feil medisinerer barna sine uten at det er behov for medisiner. Det er ikke meg det går utover, men desverre så går det utover uskyldige barn, at foreldrene ikke gidder å sette seg inn i dette. Vil også råde foreldre til å lese statetikker og forskning når det gjelder innsatte i norske fengsler, narkotika misbruk og ADHD diagnose/medisinering. Kanskje noen våkner før det er for sent. Anonymous poster hash: b2966...8b8 Det er lite du skriver som tyder på at du har noen særlig kunnskap om dette. Du høres derimot ut som en av de velkjente alternative kvakksalverne vi må slite med. Jeg har utdanning innen feltet, jobbet tett med Norges beste fagfolk, lest titusenvis av forskningssider og har årelang erfaring. Det er rett og slett trist å lese det nedlatende våset du kommer med som fakta. Du burde strengt tatt skjems! Anonymous poster hash: 589d2...cbd
Anonym bruker Skrevet 11. november 2014 #33 Skrevet 11. november 2014 Det som ikke kommer frem i artikkelen. Er at foreldre som medisinerer barna sine fordi de har ADHD er late. Det går kun på latskap og muligens lite kompetanse. Barn som har rutiner, godt kosthold og nok aktivisering trenger IKKE medisiner. Men klart foreldre som medisinerer barna sine velger å tro og si noe annet. Desverre for barna som må ta kjemikalier som kroppen deres ikke har godt av. Anonymous poster hash: b2966...8b8 Ååhh... det er jo nettopp sånne som deg som ødelegger så mye for alle med ADHD... Unnskyld meg altså, men er du helt IDI#T?? Sier du til en diabetiker at det bare er tull å ta insulin...?? At han bare kan være nøye med kostholdet sitt så skal han nok klare å holde styr på blodsukkeret selv om kroppen ikke produserer insulin..?? Skal du si til mennesker med ADHD: "Jeg vet du har kaos inni hodet ditt fordi hjernen din ikke produserer bl.a. dopamin, men jeg unner deg ikke samme ro som oss som har produksjonen i orden!!"??? HÆ??!! Hvis du kunne NOE om nevrobiologi så ville du visst hva det gjør med nervereseptorene i hjernen når kroppen slurver med bl.a. dopaminproduksjonen. Du burde skamme deg over å legge stein til byrden for en gruppe som har mer enn nok fra før. SKAM DEG!Skammer meg nok ikke nei. Jeg har nok mye er kjennskap til ADHD, nevrobiologi og dopamin enn de fleste av dere som bare kommer med svada her inne. Men dere får bare fortsette og tro at dere har kunnskap nok om dette. Det er ikke mitt problem at flere og flere feil medisinerer barna sine uten at det er behov for medisiner. Det er ikke meg det går utover, men desverre så går det utover uskyldige barn, at foreldrene ikke gidder å sette seg inn i dette. Vil også råde foreldre til å lese statetikker og forskning når det gjelder innsatte i norske fengsler, narkotika misbruk og ADHD diagnose/medisinering. Kanskje noen våkner før det er for sent. Anonymous poster hash: b2966...8b8 Det er lite du skriver som tyder på at du har noen særlig kunnskap om dette. Du høres derimot ut som en av de velkjente alternative kvakksalverne vi må slite med. Jeg har utdanning innen feltet, jobbet tett med Norges beste fagfolk, lest titusenvis av forskningssider og har årelang erfaring. Det er rett og slett trist å lese det nedlatende våset du kommer med som fakta. Du burde strengt tatt skjems! Anonymous poster hash: 589d2...cbd Nå er faktisk det jeg kommer med fakta. Har mange års erfaring og har tett samarbeid med fagfolk. Hva du tror og hva du mener er ikke noe jeg tar veldig alvorlig. Anonymous poster hash: b2966...8b8
Anonym bruker Skrevet 11. november 2014 #34 Skrevet 11. november 2014 Det som ikke kommer frem i artikkelen. Er at foreldre som medisinerer barna sine fordi de har ADHD er late. Det går kun på latskap og muligens lite kompetanse. Barn som har rutiner, godt kosthold og nok aktivisering trenger IKKE medisiner. Men klart foreldre som medisinerer barna sine velger å tro og si noe annet. Desverre for barna som må ta kjemikalier som kroppen deres ikke har godt av. Anonymous poster hash: b2966...8b8 Ååhh... det er jo nettopp sånne som deg som ødelegger så mye for alle med ADHD... Unnskyld meg altså, men er du helt IDI#T?? Sier du til en diabetiker at det bare er tull å ta insulin...?? At han bare kan være nøye med kostholdet sitt så skal han nok klare å holde styr på blodsukkeret selv om kroppen ikke produserer insulin..?? Skal du si til mennesker med ADHD: "Jeg vet du har kaos inni hodet ditt fordi hjernen din ikke produserer bl.a. dopamin, men jeg unner deg ikke samme ro som oss som har produksjonen i orden!!"??? HÆ??!! Hvis du kunne NOE om nevrobiologi så ville du visst hva det gjør med nervereseptorene i hjernen når kroppen slurver med bl.a. dopaminproduksjonen. Du burde skamme deg over å legge stein til byrden for en gruppe som har mer enn nok fra før. SKAM DEG!Skammer meg nok ikke nei. Jeg har nok mye er kjennskap til ADHD, nevrobiologi og dopamin enn de fleste av dere som bare kommer med svada her inne. Men dere får bare fortsette og tro at dere har kunnskap nok om dette. Det er ikke mitt problem at flere og flere feil medisinerer barna sine uten at det er behov for medisiner. Det er ikke meg det går utover, men desverre så går det utover uskyldige barn, at foreldrene ikke gidder å sette seg inn i dette. Vil også råde foreldre til å lese statetikker og forskning når det gjelder innsatte i norske fengsler, narkotika misbruk og ADHD diagnose/medisinering. Kanskje noen våkner før det er for sent. Anonymous poster hash: b2966...8b8 Det er lite du skriver som tyder på at du har noen særlig kunnskap om dette. Du høres derimot ut som en av de velkjente alternative kvakksalverne vi må slite med. Jeg har utdanning innen feltet, jobbet tett med Norges beste fagfolk, lest titusenvis av forskningssider og har årelang erfaring. Det er rett og slett trist å lese det nedlatende våset du kommer med som fakta. Du burde strengt tatt skjems! Anonymous poster hash: 589d2...cbd Nå er faktisk det jeg kommer med fakta. Har mange års erfaring og har tett samarbeid med fagfolk. Hva du tror og hva du mener er ikke noe jeg tar veldig alvorlig. Anonymous poster hash: b2966...8b8 Det du gjør er å komme med påstander du ikke kan vise frem kilder til. Det blir for dumt. Problemet er at det er slemt gjort overfor en hel gruppe mennesker med en funksjonsnedsettelse. Anonymous poster hash: 589d2...cbd
Anonym bruker Skrevet 11. november 2014 #35 Skrevet 11. november 2014 Det som ikke kommer frem i artikkelen. Er at foreldre som medisinerer barna sine fordi de har ADHD er late. Det går kun på latskap og muligens lite kompetanse. Barn som har rutiner, godt kosthold og nok aktivisering trenger IKKE medisiner. Men klart foreldre som medisinerer barna sine velger å tro og si noe annet. Desverre for barna som må ta kjemikalier som kroppen deres ikke har godt av. Anonymous poster hash: b2966...8b8 Ååhh... det er jo nettopp sånne som deg som ødelegger så mye for alle med ADHD... Unnskyld meg altså, men er du helt IDI#T?? Sier du til en diabetiker at det bare er tull å ta insulin...?? At han bare kan være nøye med kostholdet sitt så skal han nok klare å holde styr på blodsukkeret selv om kroppen ikke produserer insulin..?? Skal du si til mennesker med ADHD: "Jeg vet du har kaos inni hodet ditt fordi hjernen din ikke produserer bl.a. dopamin, men jeg unner deg ikke samme ro som oss som har produksjonen i orden!!"??? HÆ??!! Hvis du kunne NOE om nevrobiologi så ville du visst hva det gjør med nervereseptorene i hjernen når kroppen slurver med bl.a. dopaminproduksjonen. Du burde skamme deg over å legge stein til byrden for en gruppe som har mer enn nok fra før. SKAM DEG!Skammer meg nok ikke nei. Jeg har nok mye er kjennskap til ADHD, nevrobiologi og dopamin enn de fleste av dere som bare kommer med svada her inne. Men dere får bare fortsette og tro at dere har kunnskap nok om dette. Det er ikke mitt problem at flere og flere feil medisinerer barna sine uten at det er behov for medisiner. Det er ikke meg det går utover, men desverre så går det utover uskyldige barn, at foreldrene ikke gidder å sette seg inn i dette. Vil også råde foreldre til å lese statetikker og forskning når det gjelder innsatte i norske fengsler, narkotika misbruk og ADHD diagnose/medisinering. Kanskje noen våkner før det er for sent. Anonymous poster hash: b2966...8b8 Det er lite du skriver som tyder på at du har noen særlig kunnskap om dette. Du høres derimot ut som en av de velkjente alternative kvakksalverne vi må slite med. Jeg har utdanning innen feltet, jobbet tett med Norges beste fagfolk, lest titusenvis av forskningssider og har årelang erfaring. Det er rett og slett trist å lese det nedlatende våset du kommer med som fakta. Du burde strengt tatt skjems! Anonymous poster hash: 589d2...cbd Nå er faktisk det jeg kommer med fakta. Har mange års erfaring og har tett samarbeid med fagfolk. Hva du tror og hva du mener er ikke noe jeg tar veldig alvorlig. Anonymous poster hash: b2966...8b8 Det du gjør er å komme med påstander du ikke kan vise frem kilder til. Det blir for dumt. Problemet er at det er slemt gjort overfor en hel gruppe mennesker med en funksjonsnedsettelse. Anonymous poster hash: 589d2...cbd Jeg kan vise til MANGE gode og seriøse kilder. Men vet du hva? Hvis man ikke klarer eller gidder å lete de opp selv, så får man bare la være. Da får man som forelder bare medisinere barna sine, så får vi nok se virkningen og konsekvensene av dette når disse barna blir ungdommer og voksne. Anonymous poster hash: b2966...8b8
Anonym bruker Skrevet 11. november 2014 #36 Skrevet 11. november 2014 Jeg gjorde et lite google søk om dette, og det kom opp mange anerkjente og respekterete professorer, forskere, universiteter og offentlige forskningsråd etc fra resten av Europa. Det sto videre at ritalin ikke var effektivt utover 3 års bruk, uten at dosen måtte økes, og da økes også risikoen for de alvorlige bivirkningene både pga langtidsbruk og økt dose. Fagmiljøene oppfordrer til å forske mer på kosthold og tilskudd, da det er for risikabelt å opprettholde dagens medisinerings praksis. Grunnen til dette er at de foreløbige resultater er svært gode, og at det er vitenskapelig hold i dette. Om man googler på engelsk og ikke norsk, så får en jo innblikk i den store vide verden. Anonymous poster hash: d83d5...570
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå