Gå til innhold

Når få briller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos optiker i dag for å sjekke, trodde ikke egentlig at jeg ser dårlig men greit å ha det gjort.. :P 

Han kom frem til at jeg er nærsynt og burde begynne med briller. 

ene øyet 0,50 og andre 0,75 

Jeg vet ikke, jeg syntes det hørtes så lite ut. Jeg sa jeg skule tenke litt på det og komme tilbake til det. 

Hadde en eks som brukte 7,5 og 7  så å bruke briller på den styrken jeg fikk, føles helt rart.. 

Når er det egentlig greit å begynne med briller?? 

Jeg følte litt at de bare prøvde å prakke på meg noe uten at jeg egentlig trengte det... 

Synspunkter? 

Takk fra en brille jomfru :D 

Anonymous poster hash: 93c8f...50a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hallo, selvsagt bør du bruke briller! Optikeren sier det ikke for å tyne deg for penger, like lite som legen skriver ut antibiotika kun for at du skal bruke penger :P 

Det er ikke mye du har, men nok til at du kan få spenninger i nakke osv pga anstrengelse av synet. Det minste du burde skaffe deg er lese/kjørebriller. 

Anonymous poster hash: 060db...ed9
Skrevet (endret)

Jeg startet på -0.25? og -0.50 og fikk beskjed om at jeg kunne velge om jeg ville ha briller selv.

Jeg valgte briller og du og du for en forskjell. Plutselig oppdaget jeg hvordan verden egentlig så ut og jeg så også skilt på lang avstand i mørket.

Nå har jeg litt høyere styrke og jeg ser uklart på avstand uten briller. Mye mer enn jeg gjorde tidligere og det tenker jeg er fordi øynene mine nå slapper av, i motsetning til før hvor de jobbet konstant for å se klart nok.

Endret av HvittHus
Skrevet

Ingen grunn til å bruke briller med din styrke :)

Jeg har -1 på det ene øyet og -1,5 på det andre, og bruker briller når jeg ser på TV (for å kunne se teksten) eller om jeg skal på foredrag, kino osv. Ellers ikke. (Kjører ikke bil ellers hadde jeg brukt det da også)

Mannen mi har -8, så jeg føler at jeg har veldig bra syn.

Om du absolutt vil kan du kjøpe et billig par og ha som tv-briller. For å kjøre bil kan det også være et poeng

Anonymous poster hash: 813f2...271

Skrevet

jeg har -4 og -3,75, og bruker selvfølgelig briller/linser hele tiden. MEN, jeg merker faktisk stor forskjell når styrken forandrer seg (og det gjør den, sakte men sikkert). For noen uker siden endret jeg fra -3,75 til -4 på det ene øyet (altså bare en endring på -0,25), og jeg merker stor forskjell på hvor sliten jeg blir i øynene. Det er ikke nødvendigvis sånn at du merker at du ser dårlig, men du merker kanskje at du blir tørr i øynene, stiv i nakken osv.

Jeg ville gått for briller. Du trenger jo ikke kjøpe deg dyre designer-briller, det finnes mange fine billigvarianter som du kan prøve :)

Skrevet

Ingen grunn til å bruke briller med din styrke :)

Jeg har -1 på det ene øyet og -1,5 på det andre, og bruker briller når jeg ser på TV (for å kunne se teksten) eller om jeg skal på foredrag, kino osv. Ellers ikke. (Kjører ikke bil ellers hadde jeg brukt det da også)

Mannen mi har -8, så jeg føler at jeg har veldig bra syn.

Om du absolutt vil kan du kjøpe et billig par og ha som tv-briller. For å kjøre bil kan det også være et poeng

Anonymous poster hash: 813f2...271

Høres slitsomt ut! Jeg har -1,25 og -1,5 og føler jeg ser kjempedårlig uten linsene på! Men jeg har sabla brytningsfeil også da..kanskje derfor..?

HI, jeg ville brukt briller ved tv-/lesesituasjoner hvis jeg var deg. det er deilig å se godt :)

Anonymous poster hash: 7fd60...013

Skrevet

Jeg begynte med briller på ungdomsskolen når jeg hadde -0.5 på begge øyne, og det utgjorde en vanvittig forskjell! Plutselig kunne jeg sitte et par rader bak i klasserommet og lese det som stod på tavla uten å plage sidemann, se en klar verden, lese uten å få hodepine.. Jeg visste at jeg hadde litt problemer med å se på avstand, men innså ikke hvor mye så lite som -0.5 faktisk utgjør. Jeg vil anbefale deg å få deg et par briller som du kan ha i hvert fall til lesing, evt for å se tavle/lerret på skole/jobb, og ikke minst kjøring om du kjører bil. 

Skrevet

I gamledager kalte de 0,5 for lesebriller. Jeg fikk briller da jeg gikk på videregående og da hadde jeg -0,5 og -0,75 akkurat som deg pluss litt skjeive hornhinner. Det var virkelig et hav av forskjell å få på seg briller altså, ikke minst ble jeg mye mindre sliten i øyne og hode når jeg så på TV, leste o.l.

Det er ikke før du får på deg briller merker hvor mye du faktisk anstrenger øynene dine uten!

Jeg ville helt klart kjøpt briller og brukt de ihvertfall som lesebriller. Du har ikke lov å kjøre bil uten briller om styrken er over 0,5 og det er det selvfølgelig en god grunn til.

Anonymous poster hash: fb6d2...91c
Skrevet

Takk for svar :)

Får vel russle tilbake og bestille meg briller da :)

Anonymous poster hash: 93c8f...50a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...