Gå til innhold

Hva tenker dere? Om barneidrett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min er god i fotball.

Han har det blikket som skaffer oversikt. Han sentrer presise pasninger, og når han gjør noe på banen, så er det alltid presist..

Han er liten og smidig, og skyter hardt. Putter mange mål.

Inntil den nye reformen kom i fjor hvor alle skulle plasseres hvor som helst på banen.

Han står da halvparten av kampene i forsvar.

Han er ikke en forsvarsspiller og blir frustrert selv.

Synes det blir å kaste bort hans talent frem til han er gammel nok til å få fast plass.

Anonymous poster hash: 1357a...f56

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammel er han? Er det noe nytt at barn rullerer på plassene på laget de første årene? Slik var det da virkelig på 80-tallet også.

Anonymous poster hash: b979b...b5d

Skrevet

Jeg synes det er veldig bra at trenerens fokuserer på å gi alle en bred bakgrunn og ikke bare fokusere på det barna er flinkest på mens de er små. Det gjør dem bedre rustet til å bli gode på sikt.

En fotballspiller må kunne fungere både i angrep og forsvar og det er ikke sikkert gutten på lang sikt kommer til å være best som spiss bestandig. Kansje når han blir eldre og litt kraftigere kan han bli en dyktig forsvarsspiller selv om det ikke er hans store styrke nå. For tidlig spesialisering gjør at man mister mange talenter.

Anonymous poster hash: 00151...117

Skrevet

For å bli en best mulig spiss som juniorspiller må han også ha forståelse for hva som skjer bak på banen, og det er god lærdom for han som fotballspiller å også ha prøvd de oppgavene!

Helt enig i at de skal rullere på plassene når de er så unge.

Anonymous poster hash: b1473...3c7
Skrevet

For å bli en best mulig spiss som juniorspiller må han også ha forståelse for hva som skjer bak på banen, og det er god lærdom for han som fotballspiller å også ha prøvd de oppgavene!

Jeg er ikke enig. Alle har ulike sett med ferdigheter! Mange er knallgode foran, harde i kroppen, de er helt malplassert på midt og spiss.

De har spilt sånn i ett år nå og det er frustrerende for flere som spiller og å se på.

De setter ikke en kjempeliten jente på midtbanen i håndball heller antar jeg.

Vi er født med ulike kvaliteter og fysiske forutsetninger, å tvinge frem noe annet blir å kaste bort talent mener jeg.

Om flere vil spille foran må de selvsagt bytte, og litt rullering er fint, men når du er god foran så skjønner de også spillet bakover.

Synes det er å kaste bort talenter å sette alle hummer og kanari!

Eksempel, første året vant de alle kamper, nå er det bare halvparten av tiden noe som kan score foran, så de blir demotiverte av å slite sånn de gjør nå.

Synes det er helt bak mål jeg.

Skrevet

Jeg er ikke enig. Alle har ulike sett med ferdigheter! Mange er knallgode foran, harde i kroppen, de er helt malplassert på midt og spiss.

De har spilt sånn i ett år nå og det er frustrerende for flere som spiller og å se på.

Vi er født med ulike kvaliteter og fysiske forutsetninger, å tvinge frem noe annet blir å kaste bort talent mener jeg.

Om flere vil spille foran må de selvsagt bytte, og litt rullering er fint, men når du er god foran så skjønner de også spillet bakover.

Eksempel, første året vant de alle kamper, nå er det bare halvparten av tiden noe som kan score foran, så de blir demotiverte av å slite sånn de gjør nå.

Synes det er helt bak mål jeg.

Rettelse: knallgode bak..

Skrevet

Nå er ikke jeg noe god i fotball, men er det ikke greit at han øver på det hsn ikke er så god på da?

Skrevet

Helt enig i at de skal rullere på plassene når de er så unge.Anonymous poster hash: b1473...3c7

Synes det er helt bak mål jeg.Anonymous poster hash: 1357a...f56

Hvis hovedmålet er at de skal vinne flest mulig kamper som 8 åringer har du helt rett, men om målet er å gjør spillerene til gode junior og seniorspillere og at flest mulig skal få utviklet seg for å nå sitt potensiale er det viktig for dem å trene på å stå flere plasser på banen.

Anonymous poster hash: 00151...117

Skrevet

Hvor gamle er barna på dette laget? Jeg tenker at fram til en viss alder, ihvertfall til 10 år, skal man ikke toppe laget, og alle skal få prøve seg uansett hvilket nivå de er på. Husk at dette ikke bare handler om ditt barn, om han bare får spille i angrep, er det kanskje noen andre som bare må spille forsvar. De bør vel få prøve seg de også?

Anonymous poster hash: fe664...286

Skrevet

Har en nevø, han går nå i 4.klasse og han er blitt toppscorer og den fotball entusiasten. Han er akkurat nå blitt stjerna på laget. Tenker det kanskje ikke hadde skjedd om han ble tilsidesatt de tre siste årene.

Det er små unger det er snakk om, hvordan de er nå er ikke avgjørende, de utvikler seg. De skal først og fremst ha det morro.

Tenker det ikke skader å lære å dele og det å ta ting på tur, og at det er rom for alle. Det er jo viktige ting å ta med seg videre i livet :-)

Anonymous poster hash: 284b0...e9f

Skrevet

Vi har også en som er et stort talent i fotball.

Han elsker å putte ballen i mål og gjør det ofte.

Men han er også knall god i forsvar, og jobber som en helt. Løper opp de fleste.

Heldig for han så har han en trener som ser viktigheten av å bli god overalt.

Nå har han mye mer å spille på. God på hele banen, eller ikke i mål da. Der er han skikkelig dårlig...

Anonymous poster hash: e4db1...3a7

Skrevet

Jeg tror ikke du helt ser helheten her, hi..

Når de er såpass små så er det mange "måltjuver", de som ligger og fisker i angrep og bare venter på å få ballen slik at de kan score. Men de har null interesse for hva som skjer på egen halvdel.. (Sier ikke at dette gjelder din sønn, altså)

Som trener er det viktig å få fram flere sider av hver spiller, for de skal fungere som lag, ikke bare enkeltspillere.

Så hvis sønnen din er god på pasninger så er det kanskje en fordel å ha han litt i forsvar også. For da kan han slå langpasninger til de i angrep. Og det er viktig at alle prøver seg på de forskjellige plassene. På den måten får de en bedre forståelse for spillet. Da skjønner de fort at keeper er avhengig av et tett forsvar, forsvaret er avhengig av sterke angrepsspillere slik at når forsvaret tar ballen fra motstanderen så kan de sette i gang et kjapt angrep osv.. Om de kun er vant til å ligge oppe ved målet så er det ikke så lett å forstå jobben de gjør i forsvaret osv. Men har de erfart det selv så vet de det. Men de må også få spille på plassene hvor de har sin styrke, for de må jo få utvikle seg der de er best også.

Min ene sønn er god forover, alltid scoret masse og hatt god spilleforståelse. For ham er det like viktig å være assist enn målscoreren. For som han sier, det viktigste er at laget får målet, ikke ham.

Han er 8 år. Men siden de rullerer så måtte han også stå i forsvaret. Og nå har han funnet ut at han trives best i forsvaret. Han har klokkerene taklinger på ball, løper fort og leser motspilleren godt. Så fra å være en "selvskreven" angriper så har han funnet ut at han også kan være en god forsvarsspiller. Det gir også laget flere muligheter om flere fungerer bra på flere steder på banen.

Broren er en selvskreven keeper, men har også funnet ut at han er en kurrant angrepsspiller, så da bytter han på å spille ute og stå i mål.

De er fortsatt såpass unge at talentutviklingen vil komme naturlig. De vil finne styrker og svakheter de kan utnytte når de blir større.. De vil jo ikke glemme sine styrker i de forskjellige posisjonene på banen selv om de må spille på en annen posisjon innimellom. Men det ER viktig å kunne fungere på flere steder på banen, for sånn det er i dag så er det MAAANGE unge fotballtalenter. Og ALLE kan jo ikke spille i angrep, noen må vokte målet også.. ;)

Anonymous poster hash: 2700b...ec2

Skrevet

Og jo, hi.. Det hender faktisk ofte de setter ei lita jente i spissen i håndball..

Selv er jeg 1,57m (og jeg veide 50kg) og har alltid spilt midt og strek. Jeg hadde en enorm spenst, fikk ballen glatt over armene til spillere som var 1,78m (eller jeg skjøt underarm). På streken hamlet jeg opp med store og sterke damer fordi jeg selv var sterk, spenstig og uredd.. (Men det var den gang. I dag er jeg ikke spesielt spenstig lenger :P )

Så jo, størrelse er ikke avgjørende.. Måtte bare kommentere det ;)

Anonymous poster hash: 2700b...ec2

Skrevet

Mange gode kommentarer over her, så jeg gidder ikke å svare så grundig. Men var det én ting man måtte kunne på både jr-nivå og damelaget, så var det å kunne beherske hvert fall to plasser. (Fader for ei dårlig skrevet setning! :-) ) 

Treneren drillet oss ofte, og glad er jeg for dét. Jeg var angriper i mine yngre dager og bøtta inn mål, men da jeg ble en av de eldste, med et godt fotballhode, så ble jeg plutselig stopper. Og det var en stor fordel at jeg hadde vært angriper, for jeg kunne dirigere spillet akkurat slik jeg visste jeg ville ha det. 

Så har det seg jo slik at det som regel ikke er de som er ekstremt gode i barndommen som blir gode i de eldre dager. Det er vennene, som har måttet jobbe for det som som regel tar steget oppad og frem. Kanskje dette har med den mentaliteten å gjøre at de ikke trenger å prøve så hardt. Så når de begynner å få større motstand i begynnelsen av tenårene, kanskje tidligere, takler de det ikke så godt, og faller fra. 

Motivér barnet! Ikke jobb mot "systemet"! Det gagner ingen.

Anonymous poster hash: e925e...842
Skrevet

Men alle vil jo spille spiss! Noen må være forsvar!

Følger tett opp to barnefotballag og har aldri hørt denne regelen da.. Er ikke noen foreldre som har klaget fordi de syns han er mye spiss og ikke slipper de andre til like mye da?

Såg ikke hvor gammel han er heller (trøtt, har muligens oversett det). Er han under elleve og spiller 5-er fotball er jeg veldig enig med treneren! Men etter det begynner de litt etter litt å finne sin plass på banen! Selvfølgelig, vil ingen være forsvar må faktisk noen være det, og da er det mest rettferdig å bytte på!

Anonymous poster hash: 91be7...645

Skrevet

Det er noe søtt ved mange her som oppfører seg som om barna deres er ferdig utvokste og tiltenkt en fast plass i livet allerede. La nå barna lære seg å også la andre komme til "ordet", det er en fin kvalitet å ha med seg gjennom livet.

Anonymous poster hash: ef831...e89

Skrevet

Sønnen min er god i fotball.

Han har det blikket som skaffer oversikt. Han sentrer presise pasninger, og når han gjør noe på banen, så er det alltid presist..

Han er liten og smidig, og skyter hardt. Putter mange mål.

Inntil den nye reformen kom i fjor hvor alle skulle plasseres hvor som helst på banen.

Han står da halvparten av kampene i forsvar.

Han er ikke en forsvarsspiller og blir frustrert selv.

Synes det blir å kaste bort hans talent frem til han er gammel nok til å få fast plass.

Du har fått mange fornuftige svar. Du skriver ikke hvor gammel sønnen din er, kan det stemme at han fortsatt spiller 5'er? Dette med å spille ulike steder på banen er ikke særnorsk, men heller noe flere og flere trenere heldigvis har adaptert fra store klubber i utlandet (blant annet Barcelona). Det er veldig viktig for utviklingen av spilleforståelsen at barna får prøve seg over alt. De store spillerutviklerene mener det bør være slik frem til 12-årsalder.

Her har vi motsatt problem. Sønnen min på ti har spilt 7'er i to år nå, og blir då godt som alltid satt på ving. De andre spillerene har også faste plasser der de fungerer bra. Dette er gjort for at laget skal vinne flest mulig kamper, og er i mine øyne meningsløst. Slik blir det når trenerene tenker for mye prestasjon fremfor utvikling av spillerene og laget. Omtrent 70% av spillertiden i kamp og på trening bør spilleren oppleve mestring, de resterende 30% bør de streve litt.

Synes du skal være glad! Det er ikke sløsing av talentet hans, men heller utvikling av det. Spiller liten rolle om du var toppscorer og laget vant alle kampene i barnefotballen, hvis du ikke får riktig utvikling.

Skrevet

De er barn!! Det er ikke om å gjør at de skal være best, men at de har det gøy. Og alle har lyst å spille spiss for det er jo kjekkest å være den som scorer måla i en fotballkamp. Derfor er det jo mest rettferdig at de bytter på det. Som mor bør du ha en ting i bakhodet; det er ikke viktigst å vinne, men å delta!

Skrevet

Uff, jeg er glad for at mine barn ikke liker fotball. De drive med kampsport, der trenerne klarer å finne noe HVER av dem er flink til. Min sønn er for eksempel teknisk flink, men ikke så tøff i kamp - da blir han terpet på den tekniske delen og gjort oppmerksom på at han behersker det svært bra, mens han også blir pushet i kamp slik at han blir tøffere. Søsteren er motsatt - hun slurver på teknikk, men er tøffere enn toget og vinner ofte kamper. Der blir hun trent ekstra på teknikk for å bli bedre, men hun blir selvfølgelig også roset for at hun er tøff, og for det hun gjør bra i kamp. Ingen får lov å slippe verken teknisk del eller kamptrening fordi de er bedre i det ene enn det andre.

Det jeg har merket, at her i byen er håndball- og fotballmiljø skikkelig råttent, fotballmammaene tror ofte at deres barn er fødte verdensmestere, snakker ned andre og forventer særbehandling for barna sine. Slike folk er i mine øyne uspiselig og ingen jeg gidder å omgås.

Anonymous poster hash: 7750a...e51
Skrevet

Kaste bort talentet sitt? Jeg kjenner jeg blir svært nysgjerrig på alder på spilleren her

Anonymous poster hash: 2cefa...c1e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...