Gå til innhold

Vaske alt av klær på 40 grader,finvask? Er det nok?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En jeg kjenner gjør nemlig det,og anbefalte meg å gjøre det samme fordi man da sparer strøm..

Men jeg føler meg ikke komfortabel med å vaske undertøy ol på så lav temperatur.

Anonymous poster hash: ece1a...997

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Finvask er jo ikke nødvendigvis mer miljøvennlig eller økonomisk. Det er jo mindre sentrifugering enn ved vanlig vask. Og klærne må jo tørke på et vis som krever strøm... Med mindre du lufter klærne ute da. :-)

Anonymous poster hash: b306a...201

Skrevet

Med finvask vet jeg ikke, men vi vasker stort sett alt på 40 grader. Det går helt fint.

Jeg har en venninne som jobber på laboratorium. For moro skyld sjekket hun truser vasket på 40 og 60 grader. Det var i praksis ingen forskjell på dem. Alle var mer enn rene nok til å være "trygge".

Anonymous poster hash: d4268...06e

Skrevet

Med moderne vaskemaskiner og vaskemiddel holder kortvask på 30 grader på det meste. Unntaket er ting som har fått (eller kan ha fått) bæsj på seg som for eksempel undertøy, sengetøy osv. Disse bakteriene dør kun ved 60 grader.

Anonymous poster hash: 8c951...f30

Skrevet

Nei, nei! Da blir ikke klærne rene, nei. Alt av bomull bør vaskes på minst 60℃, kun ull som vaskes så kaldt som 40℃ her i huset, i alle fall.

Klær som ikke kan vaskes i varmt vann har jeg ikke bruk for.

Anonymous poster hash: 240c5...9e0

Skrevet

Med finvask vet jeg ikke, men vi vasker stort sett alt på 40 grader. Det går helt fint.

Jeg har en venninne som jobber på laboratorium. For moro skyld sjekket hun truser vasket på 40 og 60 grader. Det var i praksis ingen forskjell på dem. Alle var mer enn rene nok til å være "trygge".

Jeg vil tro det kommer an på om trusene er vasket på 40 grader kun én gang, eller om dette praktiseres hele tiden.

Anonymous poster hash: ce7ed...c0d

Skrevet

http://www.kk.no/livsstil/bakterier-kan-overleve-i-%C3%B8ko-vask-20698

Anonymous poster hash: f0bd6...114

Skrevet

Et vesentlig spørsmål er jo om det egentlig gjør noe at vi ikke blir kvitt alle bakterier i klærne i hver vask.

Anonymous poster hash: b306a...201

Skrevet

Jeg vasker alt undertøy, håndklær og sengeklær på 60 grader. Alt annet går på 40-30 og ull/finvask. Kjører en kokvask innimellom for å få rengjort maskinen. Å vaske undertøy på 40 grader er utrolig ekkelt. Det går sikkert bra i 39 aav 40 ganger, men kjipt om en skulle bli dårlig bare fordi en ikke gadd. Selv om det ikke er bremsespor i trusa, så er det likevel bakterier der.

http://www.klikk.no/bolig/article780824.ece

http://www.dinside.no/926653/vasker-du-klaerne-riktig

Anonymous poster hash: 06339...942
Skrevet

Hvis man blir dårlig av en truse som ikke er vasket på 60 grader lurer jeg på hvordan dere overlever hverdagen... Det er mer bakterier på et dørhåndtak! (For ikke å snakke på huden...)

Når det er sagt så vasker jeg sengesett, undertøy og sokker på 60 grader (eventuelt høyere), alt annet går på 30-40 grader ("vanlig" vask, finvask eller håndvask). Skal ærlig innrømme at jeg tenker lite på bakterier når det gjelder alt som ikke er undertøy/sengetøy, da tenker jeg mest på rent eller ikke rent.

Anonymous poster hash: 1d9c0...5b4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...