Gå til innhold

Hvorfor kan dere ikke forskjell på hvis/visst/vis/vist

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo helt ulik betdydning!!!

Anonymous poster hash: 9200a...cac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og hvorfor setter du ikke spørsmålstegn i overskriften din, når det helt tydelig er et spørsmål? Har du ikke lært tegnsetting? 

Anonymous poster hash: 3e575...85e
Skrevet

Jeg gjør ikke feil med dem såvidt jeg vet.

Hvis du vil kan jeg forklare. De sier at en vis mann ikke kan eksistere, men det skal visst være en i Frankrike. Han skrev et vist ordtak, det skal være sikkert og visst.

Teksten er bare et eksempel på bruken av ordene, men det visste dere nok, så vise som dere er:p

Anonymous poster hash: d7e42...f3f

Skrevet

Det er nok dårlige lærere sin skyld, som alt annet i denne verden...!

(Obs: Ironi)

Anonymous poster hash: b7e57...27d

Skrevet

Lær oss forskjellen da 😃

Helt oppriktig: vet du ikke forskjellen på disse ordene?

Anonymous poster hash: 1ba8b...eb3

Skrevet

Jeg har en revolusjonerende idé! De har ikke lært forskjellen!

Anonymous poster hash: f4b2f...af9

Skrevet

Lær oss forskjellen da

Helt oppriktig: Har du ikke lært at det skal være stor bokstav etter kolon? Når man skal pirke på andres rettskrivingsfeil, bør man i det minste skrive riktig selv.

Anonymous poster hash: 0cf03...ce2

Gjest Antarctica
Skrevet

Vel, det er en del av disse reglene som endrer seg.

Man kan skrive både HVIS og VISS i betydningen "dersom". Den siste versjonen er mest i bruk i nynorsk, og har vært tillatt siden 90-tallet.

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Vel, det er en del av disse reglene som endrer seg.

Man kan skrive både HVIS og VISS i betydningen "dersom". Den siste versjonen er mest i bruk i nynorsk, og har vært tillatt siden 90-tallet.

Det har vært tillatt helt siden den store rettskrivingsreformen på 50-tallet.  Da som sideform (klammeform). I 2005 ble de to formene sidestilt.  Men ting tar tid når det gjelder rettskriving.  Ganske morsomt å lese om slike ting.  

Skrevet

Du må skrive: De har helt ulik betydning. Tøysejente. Strever visst litt du også!

Anonymous poster hash: 4f38b...ef4

Skrevet

Lær oss forskjellen da

Helt oppriktig: Har du ikke lært at det skal være stor bokstav etter kolon? Når man skal pirke på andres rettskrivingsfeil, bør man i det minste skrive riktig selv.

Anonymous poster hash: 0cf03...ce2

Hvorfor så grinete?

Jeg har ikke pirket i noens skrivefeil. Jeg er oppriktig interessert i hvorvidt du vet forskjell på disse fire ordene eller ikke.

Og jo, jeg vet aldeles utmerket at det er stor bokstav etter kolon, gitt at det som står foran kolon er en helsetning, som i mitt tilfelle. Jeg får tilskrive feilen autocorrect på mobilen.

Hva er din unnskyldning (ettersom vi har bestemt oss for å være grinete og småfrekke)? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...