Anonym bruker Skrevet 7. november 2014 #1 Del Skrevet 7. november 2014 Tar 6 tabletter i uken. Mistenker jeg er gravid selv om vi har prøvd å unngå det. Tenker at jeg ikke tar neste dose i tilfelle jeg er det. Hvis jeg slutter, og ikke tar neste dose, har jeg tatt de 3 ganger etter jeg bøe gravid. Er sjansen så stor for fosterskade likevel, at heg BØR ta abort uansett, eller er det mindre fare for at barnet har blitt skadet? Vil ikke ta abort. Men om sjansen er stor for skade/SA uansett så tenker jeg det er best å likevel gjøre det (og fortsette på medisinen som vanlig..) hva tror dere? Anonymous poster hash: 11fe0...109 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144180203-m%C3%A5-jeg-ta-abort-om-jeg-blir-gravid-p%C3%A5-methotrexate/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. november 2014 #2 Del Skrevet 7. november 2014 Eh, nei Anonymous poster hash: 788cd...46f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144180203-m%C3%A5-jeg-ta-abort-om-jeg-blir-gravid-p%C3%A5-methotrexate/#findComment-146792058 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamma_bergen Skrevet 7. november 2014 #3 Del Skrevet 7. november 2014 Ingen kan tvinge deg. Jeg har ikke så mye kunnskap om dette,det eneste jeg vet er at når man får en enkeltdose (injeksjon),må man vente i 3 mnd før man blir gravid igjen pga fare for fosterskader.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144180203-m%C3%A5-jeg-ta-abort-om-jeg-blir-gravid-p%C3%A5-methotrexate/#findComment-146792067 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. november 2014 #4 Del Skrevet 7. november 2014 Ingen kan tvinge deg. Jeg har ikke så mye kunnskap om dette,det eneste jeg vet er at når man får en enkeltdose (injeksjon),må man vente i 3 mnd før man blir gravid igjen pga fare for fosterskader.. Ja det gjelder minst 3 måneder med disse tablettene også..:-/ de har vært så strenge også, legene.. Sagt at jeg MÅ IKKE BLI GRAVID!! Neida sier jeg... Har virkelig prøvd å unngå det, og er som sagt ikke sikker ennå men.. Hvis jeg er så har jeg lyst til å beholde.. Anonymous poster hash: 134f8...4e2 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144180203-m%C3%A5-jeg-ta-abort-om-jeg-blir-gravid-p%C3%A5-methotrexate/#findComment-146792074 Del på andre sider Flere delingsvalg…
valkyrien Skrevet 7. november 2014 #5 Del Skrevet 7. november 2014 Det bør du snakke med en lege om... Men etter å ha lest felleskatalogen så tror jeg at jeg hadde tatt abort. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144180203-m%C3%A5-jeg-ta-abort-om-jeg-blir-gravid-p%C3%A5-methotrexate/#findComment-146792075 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. november 2014 #6 Del Skrevet 7. november 2014 Her er det som står i Felleskatalogen om preparatet og graviditet: Graviditet, amming og fertilitet:Se Kontraindikasjoner. Graviditet: Metotreksat er embryotoksisk og kan indusere fosterdød, abort eller teratogene effekter. Det er rapportert misdannelser hos barn født etter metotreksatbehandling i 1. trimester. Må ikke brukes under graviditet. Fertile kvinner skal ikke behandles før graviditet er utelukket, og må underrettes om den alvorlige risikoen for fosteret ved behandling under graviditet. Graviditet skal unngås hvis mannen eller kvinnen får metotreksat. Optimalt tidsintervall mellom seponering av metotreksatbehandling og graviditet er ikke fullstendig klarlagt. Publiserte litteraturanbefalinger angir fra 3 måneder til 1 år. Amming: Går over. Det er mulig at barn som ammes kan skades. Må ikke brukes under amming. Det står jo her også at ikke bare bør man ikke bli gravid mens man går på medisinen, men man bør ha sluttet med den i 3-12 måneder før man blir gravid. Du bør snarest ta kontakt med legen som har skrevet ut medisinen til deg! Anonymous poster hash: f1827...062 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144180203-m%C3%A5-jeg-ta-abort-om-jeg-blir-gravid-p%C3%A5-methotrexate/#findComment-146792076 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. november 2014 #7 Del Skrevet 7. november 2014 Det bør du snakke med en lege om... Men etter å ha lest felleskatalogen så tror jeg at jeg hadde tatt abort. Hva er det som står der? Og hva er det egentlig som kan skje med barnet? Har liksom ikke fått noe info annet enn at jeg ikke må bli gravid.. Og ja jeg skal snakke med lege. Men det blir ikke før i neste uke i så fall og jeg tenker mye på det og syns det er greit å vite på forhånd hva jeg skal bestemme meg for å gjøre så jeg slipper å ta den avgjørelsen senere. forberede meg litt på de to utfallene det kan bli Anonymous poster hash: 134f8...4e2 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144180203-m%C3%A5-jeg-ta-abort-om-jeg-blir-gravid-p%C3%A5-methotrexate/#findComment-146792082 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. november 2014 #8 Del Skrevet 7. november 2014 Her er det som står i Felleskatalogen om preparatet og graviditet: Graviditet, amming og fertilitet: Se Kontraindikasjoner. Graviditet: Metotreksat er embryotoksisk og kan indusere fosterdød, abort eller teratogene effekter. Det er rapportert misdannelser hos barn født etter metotreksatbehandling i 1. trimester. Må ikke brukes under graviditet. Fertile kvinner skal ikke behandles før graviditet er utelukket, og må underrettes om den alvorlige risikoen for fosteret ved behandling under graviditet. Graviditet skal unngås hvis mannen eller kvinnen får metotreksat. Optimalt tidsintervall mellom seponering av metotreksatbehandling og graviditet er ikke fullstendig klarlagt. Publiserte litteraturanbefalinger angir fra 3 måneder til 1 år. Amming: Går over. Det er mulig at barn som ammes kan skades. Må ikke brukes under amming. Det står jo her også at ikke bare bør man ikke bli gravid mens man går på medisinen, men man bør ha sluttet med den i 3-12 måneder før man blir gravid. Du bør snarest ta kontakt med legen som har skrevet ut medisinen til deg! Anonymous poster hash: f1827...062 Her var det ja.. Ser ut som det blir abort da ja.. Utrolig trist jaja Anonymous poster hash: 134f8...4e2 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144180203-m%C3%A5-jeg-ta-abort-om-jeg-blir-gravid-p%C3%A5-methotrexate/#findComment-146792090 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. november 2014 #9 Del Skrevet 7. november 2014 Hva med å lese seg opp på dette før man starter på medisinen? "Har prøvd å unngå å bli gravid"?? I alle dager! Når du går på medisiner er det ikke nok å prøve å unngå, du kan ikke under noen omstendighet bli gravid. Veldig provoserende å lese. "Jaja, da blir det abort gitt." Anonymous poster hash: c82d6...a7f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144180203-m%C3%A5-jeg-ta-abort-om-jeg-blir-gravid-p%C3%A5-methotrexate/#findComment-146792104 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. november 2014 #10 Del Skrevet 7. november 2014 Her er det som står i Felleskatalogen om preparatet og graviditet: Graviditet, amming og fertilitet: Se Kontraindikasjoner. Graviditet: Metotreksat er embryotoksisk og kan indusere fosterdød, abort eller teratogene effekter. Det er rapportert misdannelser hos barn født etter metotreksatbehandling i 1. trimester. Må ikke brukes under graviditet. Fertile kvinner skal ikke behandles før graviditet er utelukket, og må underrettes om den alvorlige risikoen for fosteret ved behandling under graviditet. Graviditet skal unngås hvis mannen eller kvinnen får metotreksat. Optimalt tidsintervall mellom seponering av metotreksatbehandling og graviditet er ikke fullstendig klarlagt. Publiserte litteraturanbefalinger angir fra 3 måneder til 1 år. Amming: Går over. Det er mulig at barn som ammes kan skades. Må ikke brukes under amming. Det står jo her også at ikke bare bør man ikke bli gravid mens man går på medisinen, men man bør ha sluttet med den i 3-12 måneder før man blir gravid. Du bør snarest ta kontakt med legen som har skrevet ut medisinen til deg! Anonymous poster hash: f1827...062 Her var det ja.. Ser ut som det blir abort da ja.. Utrolig trist jaja Anonymous poster hash: 134f8...4e2 Ring den legen som har gitt deg medisinen mandag. For alt du vet kunne det kanskje gått bra, men muligheten er tydeligvis stor for at det ikke går bra, og ingen kan gi deg noen garantier for noe. Men ring legen mandag, dette er såpass spesielt at du nok får tak i legen. Vanskelig situasjon, men det er en god grunn for at man får beskjed om å ikke bli gravid :/ Får håpe at du ikke er gravid, at det bare er kroppen din som tuller pga. medisinen. I så fall må du passe på at du ikke blir gravid så lenge du går på medisinen. Og hvis du planlegger graviditet så må du avslutte behandlingen 3-12 måneder før du ønsker å bli gravid. Å "prøve" å ikke bli gravid er ikke bra nok. Du må sikre deg, ellers havner du i denne knipa igjen. Ta en g-test i morgen og så ringer du uansett legen mandag. Anonymous poster hash: f1827...062 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144180203-m%C3%A5-jeg-ta-abort-om-jeg-blir-gravid-p%C3%A5-methotrexate/#findComment-146792108 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. november 2014 #11 Del Skrevet 7. november 2014 Hva med å lese seg opp på dette før man starter på medisinen? "Har prøvd å unngå å bli gravid"?? I alle dager! Når du går på medisiner er det ikke nok å prøve å unngå, du kan ikke under noen omstendighet bli gravid. Veldig provoserende å lese. "Jaja, da blir det abort gitt." Anonymous poster hash: c82d6...a7f Hvorfor må det alltid uendelig lange forklaringer til for å slippe å bli kjeftet på? Jeg blir lett gravid og prevansjonsmiddel virker dårlig på meg. Har blitt gravid to ganger på p-piller (selv om jeg tok de hver dag til faste tider) spiralen ville ikke kroppen lik ha, da jeg plutselig kjente jeg hadde rier etter noen uker. Det var altså kroppen min som prøvde å få den ut. Ringte lege, jeg måtte komme så fort jeg kunne og få den ut pga infeksjonsfare. P-ring datt bare ut, p-plaster datt av i dusjen (selv om det står at de skal tåle det!) og p-staven som jeg har hatt nå, har gjort at jeg blør konstant. Har bare et par dager uten mens sånn ca annen hver mnd. Utrolig frustrerende men likevel det eneste som har "funket" her. Så har vi vært ekstra forsiktige i tillegg da. Han har ikke kommet inni meg, nettopp fordi vi vet jeg blir lett gravid og er usikre på hvor mye denne prevansjonen egentlig virker på meg. SÅNN. Anonymous poster hash: 134f8...4e2 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144180203-m%C3%A5-jeg-ta-abort-om-jeg-blir-gravid-p%C3%A5-methotrexate/#findComment-146792118 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. november 2014 #12 Del Skrevet 7. november 2014 Hva med å lese seg opp på dette før man starter på medisinen? "Har prøvd å unngå å bli gravid"?? I alle dager! Når du går på medisiner er det ikke nok å prøve å unngå, du kan ikke under noen omstendighet bli gravid. Veldig provoserende å lese. "Jaja, da blir det abort gitt." Anonymous poster hash: c82d6...a7f Hvorfor må det alltid uendelig lange forklaringer til for å slippe å bli kjeftet på? Jeg blir lett gravid og prevansjonsmiddel virker dårlig på meg. Har blitt gravid to ganger på p-piller (selv om jeg tok de hver dag til faste tider) spiralen ville ikke kroppen lik ha, da jeg plutselig kjente jeg hadde rier etter noen uker. Det var altså kroppen min som prøvde å få den ut. Ringte lege, jeg måtte komme så fort jeg kunne og få den ut pga infeksjonsfare. P-ring datt bare ut, p-plaster datt av i dusjen (selv om det står at de skal tåle det!) og p-staven som jeg har hatt nå, har gjort at jeg blør konstant. Har bare et par dager uten mens sånn ca annen hver mnd. Utrolig frustrerende men likevel det eneste som har "funket" her. Så har vi vært ekstra forsiktige i tillegg da. Han har ikke kommet inni meg, nettopp fordi vi vet jeg blir lett gravid og er usikre på hvor mye denne prevansjonen egentlig virker på meg. SÅNN. Anonymous poster hash: 134f8...4e2 Og... JA legen som satt meg på denne medisinen vet om dette og valgte å sette meg på den likevel. Er faen ikke min feil Anonymous poster hash: 134f8...4e2 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144180203-m%C3%A5-jeg-ta-abort-om-jeg-blir-gravid-p%C3%A5-methotrexate/#findComment-146792123 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. november 2014 #13 Del Skrevet 7. november 2014 KONDOM KONDOM KONDOM KONDOM KONDOM Anonymous poster hash: 683b3...a1b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144180203-m%C3%A5-jeg-ta-abort-om-jeg-blir-gravid-p%C3%A5-methotrexate/#findComment-146792224 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isola&Lille+julegave Skrevet 7. november 2014 #14 Del Skrevet 7. november 2014 Du MÅ ikke, men etisk sett, så bør du da det er stor sansynlighet for misdannelser på fosteret. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144180203-m%C3%A5-jeg-ta-abort-om-jeg-blir-gravid-p%C3%A5-methotrexate/#findComment-146792389 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jezebel Skrevet 7. november 2014 #15 Del Skrevet 7. november 2014 (endret) Hva med å lese seg opp på dette før man starter på medisinen? "Har prøvd å unngå å bli gravid"?? I alle dager! Når du går på medisiner er det ikke nok å prøve å unngå, du kan ikke under noen omstendighet bli gravid. Veldig provoserende å lese. "Jaja, da blir det abort gitt." Anonymous poster hash: c82d6...a7f Hvorfor må det alltid uendelig lange forklaringer til for å slippe å bli kjeftet på? Jeg blir lett gravid og prevansjonsmiddel virker dårlig på meg. Har blitt gravid to ganger på p-piller (selv om jeg tok de hver dag til faste tider) spiralen ville ikke kroppen lik ha, da jeg plutselig kjente jeg hadde rier etter noen uker. Det var altså kroppen min som prøvde å få den ut. Ringte lege, jeg måtte komme så fort jeg kunne og få den ut pga infeksjonsfare. P-ring datt bare ut, p-plaster datt av i dusjen (selv om det står at de skal tåle det!) og p-staven som jeg har hatt nå, har gjort at jeg blør konstant. Har bare et par dager uten mens sånn ca annen hver mnd. Utrolig frustrerende men likevel det eneste som har "funket" her. Så har vi vært ekstra forsiktige i tillegg da. Han har ikke kommet inni meg, nettopp fordi vi vet jeg blir lett gravid og er usikre på hvor mye denne prevansjonen egentlig virker på meg. SÅNN. Anonymous poster hash: 134f8...4e2 Og... JA legen som satt meg på denne medisinen vet om dette og valgte å sette meg på den likevel. Er faen ikke min feil Anonymous poster hash: 134f8...4e2 Seriøst!!! Hoppe av i svingen som prevensjon når man risikerer fosterskade og abort. Det er litt din feil. Bruk kondom fra nå av. Endret 7. november 2014 av Jezebel Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144180203-m%C3%A5-jeg-ta-abort-om-jeg-blir-gravid-p%C3%A5-methotrexate/#findComment-146792416 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. november 2014 #16 Del Skrevet 7. november 2014 Venninnen min går på denne medisinen (injeksjoner), og er ekstremt påpasselig med å ikke bli gravid. P-piller pluss kondom. Hun sier hun tar abort om hun blir gravid grunnet faren for alvorlige misdannelser hos foster. Hun er selv lege. Ta kontakt med lege på mandag. Anonymous poster hash: 7227a...9a5 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144180203-m%C3%A5-jeg-ta-abort-om-jeg-blir-gravid-p%C3%A5-methotrexate/#findComment-146792428 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Antarctica Skrevet 8. november 2014 #17 Del Skrevet 8. november 2014 Hva med å lese seg opp på dette før man starter på medisinen? "Har prøvd å unngå å bli gravid"?? I alle dager! Når du går på medisiner er det ikke nok å prøve å unngå, du kan ikke under noen omstendighet bli gravid. Veldig provoserende å lese. "Jaja, da blir det abort gitt."Anonymous poster hash: c82d6...a7f Hvorfor må det alltid uendelig lange forklaringer til for å slippe å bli kjeftet på? Jeg blir lett gravid og prevansjonsmiddel virker dårlig på meg. Har blitt gravid to ganger på p-piller (selv om jeg tok de hver dag til faste tider) spiralen ville ikke kroppen lik ha, da jeg plutselig kjente jeg hadde rier etter noen uker. Det var altså kroppen min som prøvde å få den ut. Ringte lege, jeg måtte komme så fort jeg kunne og få den ut pga infeksjonsfare. P-ring datt bare ut, p-plaster datt av i dusjen (selv om det står at de skal tåle det!) og p-staven som jeg har hatt nå, har gjort at jeg blør konstant. Har bare et par dager uten mens sånn ca annen hver mnd. Utrolig frustrerende men likevel det eneste som har "funket" her. Så har vi vært ekstra forsiktige i tillegg da. Han har ikke kommet inni meg, nettopp fordi vi vet jeg blir lett gravid og er usikre på hvor mye denne prevansjonen egentlig virker på meg. SÅNN.Anonymous poster hash: 134f8...4e2 Kondomer...? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144180203-m%C3%A5-jeg-ta-abort-om-jeg-blir-gravid-p%C3%A5-methotrexate/#findComment-146792515 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå