Anonym bruker Skrevet 7. november 2014 #1 Skrevet 7. november 2014 Jeg har forsøkt å google. Finner mye om ulike typer parenteser, men ikke dette. Hvordan gjør man det dersom man må sette en parentes inne i en annen parentes? Jeg skal skrive tittelen på en bok i parentes, og må da også oppgi året den er utgitt. Det blir slik (Beloved (1987)). Men er det riktig å ha dobbel høyreparentes, eller holder det med en? Anonymous poster hash: f3d5c...2da
Anonym bruker Skrevet 7. november 2014 #2 Skrevet 7. november 2014 Jeg ville skrevet (Beloved, 1987) i denne settingen. Jeg kan dessverre ikke reglene for det, men det ser egentlig riktig ut slik du gjør det, for jeg ser på ord i parentes som en tilføyning til setningen. F.eks "Jeg spiser (pasta) på en restaurant i dag." Med to parenteser i denne setningen, måtte jeg ha tilføyd noe til pastaen... "Jeg spiser (pasta (med sopp og parmesan)) på en restaurant i dag." Anonymous poster hash: 19a17...05f
Anonym bruker Skrevet 7. november 2014 #3 Skrevet 7. november 2014 Jeg ville skrevet (Beloved, 1987) i denne settingen. Jeg kan dessverre ikke reglene for det, men det ser egentlig riktig ut slik du gjør det, for jeg ser på ord i parentes som en tilføyning til setningen. F.eks "Jeg spiser (pasta) på en restaurant i dag." Med to parenteser i denne setningen, måtte jeg ha tilføyd noe til pastaen... "Jeg spiser (pasta (med sopp og parmesan)) på en restaurant i dag." Anonymous poster hash: 19a17...05f Enig med deg. Men i referansesystemet jeg bruker skal utgivelsesåret oppgis i parentes i løpende tekst. HI Anonymous poster hash: f3d5c...2da
Anonym bruker Skrevet 7. november 2014 #4 Skrevet 7. november 2014 Hvilket referansesystem skriver tittel i parentes? Anonymous poster hash: cd3a8...80c
Anonym bruker Skrevet 7. november 2014 #5 Skrevet 7. november 2014 Hvilket referansesystem skriver tittel i parentes? Anonymous poster hash: cd3a8...80c Harvard. Dersom en boktittel nevnes i løpende tekst, bør utgivelsesåret oppgis i parentes. I min oppgave er utgivelsesåret også av en viss betydning, så det må med. Anonymous poster hash: f3d5c...2da
Anonym bruker Skrevet 7. november 2014 #6 Skrevet 7. november 2014 Hvilket referansesystem skriver tittel i parentes? Anonymous poster hash: cd3a8...80c Harvard. Dersom en boktittel nevnes i løpende tekst, bør utgivelsesåret oppgis i parentes. I min oppgave er utgivelsesåret også av en viss betydning, så det må med. Anonymous poster hash: f3d5c...2da Svarte deg visst uten å se skikkelig på spørsmålet. Tittelen oppgis ikke vanligvis i parentes, men akkurat i dette tilfellet må jeg gjøre det. Og da er spørsmålet hvordan jeg oppgir utgivelsesår. Vanligvis er det bare utgivelsesåret som står i parentes. Anonymous poster hash: f3d5c...2da
Anonym bruker Skrevet 7. november 2014 #7 Skrevet 7. november 2014 Boktittel skal ikke stå i parentes. Du skal referere slik (Andresen, 2010). Tittelen behøver du ikke å ha med i løpende tekst med mindre det er relevant. Anonymous poster hash: cd3a8...80c
Anonym bruker Skrevet 7. november 2014 #8 Skrevet 7. november 2014 Det høres merkelig ut at du må oppgi tittel i parentes, men da ville jeg ha hatt utgivelsesår rett etter tittel, i samme parentes. Anonymous poster hash: cd3a8...80c
Anonym bruker Skrevet 7. november 2014 #9 Skrevet 7. november 2014 Boktittel skal ikke stå i parentes. Du skal referere slik (Andresen, 2010). Tittelen behøver du ikke å ha med i løpende tekst med mindre det er relevant. Anonymous poster hash: cd3a8...80c Jeg er klar over dette, men det er ikke det jeg spør om nå. Jeg omtaler en bestemt tematikk, og ramser opp en rekke forfattere som har tatt opp denne tematikken i sine romaner. Det er forfatterne som er det viktigste, men jeg ønsker å få med et eksempel på bøker pr forfatter i tillegg. Da må tittelen stå i parentes. Anonymous poster hash: f3d5c...2da
Anonym bruker Skrevet 7. november 2014 #10 Skrevet 7. november 2014 Det høres merkelig ut at du må oppgi tittel i parentes, men da ville jeg ha hatt utgivelsesår rett etter tittel, i samme parentes. Anonymous poster hash: cd3a8...80c Jeg må ikke det til vanlig. Det blir slik på grunn av en spesiell vinkling i teksten, der forfatter er viktigere å få frem enn titler. Anonymous poster hash: f3d5c...2da
Anonym bruker Skrevet 7. november 2014 #11 Skrevet 7. november 2014 Hvis du ramser opp slik, skal aldri tittel med, kun forfatter og utgivelsesår. Tittel kan du ha med i referanselisten. Anonymous poster hash: cd3a8...80c
Anonym bruker Skrevet 7. november 2014 #12 Skrevet 7. november 2014 Hvis du ramser opp slik, skal aldri tittel med, kun forfatter og utgivelsesår. Tittel kan du ha med i referanselisten. Anonymous poster hash: cd3a8...80c Nei, i dette tilfellet må titler med. Jeg orjker ikke å redegjøre inngående for hvorfor det må bli slik, jeg lurer bare på om noen vet om det finnes formelle regler for hvordan dette skal gjøres. Anonymous poster hash: f3d5c...2da
Anonym bruker Skrevet 7. november 2014 #13 Skrevet 7. november 2014 Formelle regler er at ikke tittel følger i løpende tekst, kun forfatter og utgivelsesår. Hvis du allikevel skal ha det med, blir det bare å finne på egne regler. Rent generelt kan du ha parentes inne i parentes, men det bør helst unngås. Anonymous poster hash: cd3a8...80c
Anonym bruker Skrevet 7. november 2014 #14 Skrevet 7. november 2014 Formelle regler er at ikke tittel følger i løpende tekst, kun forfatter og utgivelsesår. Hvis du allikevel skal ha det med, blir det bare å finne på egne regler. Rent generelt kan du ha parentes inne i parentes, men det bør helst unngås. Anonymous poster hash: cd3a8...80c Poenget her er å gi noen eksempler på bøker som omhandler det aktuelle temaet, men det er underordnet det å få frem forfatterne. Jeg har ikke lest disse titlene (de fleste av dem), ettersom det ikke er viktig for oppgaven min, så de skal ikke nevnes i litteraturlisten heller. Tror jeg satser på en parentes, med både tittel og utgivelsesår i. Anonymous poster hash: f3d5c...2da
Anonym bruker Skrevet 7. november 2014 #15 Skrevet 7. november 2014 Det er veldig vanlig å vise til forskning som underbygger egne påstander, eller å nevne forskere som har skrevet om samme problematikk. Det er da alltid viktigere å få frem forfatter enn tittel, og med utgivelsesår er det lett for en annen å finne hvilken publikasjon det er snakk om. Slik oppramsing ser man mye av, men det følger aldri med titler på publikasjonene. Uansett, du kan som sagt ha parentes i parentes, så du kan sikkert løse det som du vil, selv om jeg personlig hadde ansett det som tilstrekkelig med forfatter og utgivelsesår. Anonymous poster hash: cd3a8...80c
Anonym bruker Skrevet 7. november 2014 #16 Skrevet 7. november 2014 Det er veldig vanlig å vise til forskning som underbygger egne påstander, eller å nevne forskere som har skrevet om samme problematikk. Det er da alltid viktigere å få frem forfatter enn tittel, og med utgivelsesår er det lett for en annen å finne hvilken publikasjon det er snakk om. Slik oppramsing ser man mye av, men det følger aldri med titler på publikasjonene. Uansett, du kan som sagt ha parentes i parentes, så du kan sikkert løse det som du vil, selv om jeg personlig hadde ansett det som tilstrekkelig med forfatter og utgivelsesår. Anonymous poster hash: cd3a8...80c Det blir vel litt annerledes når det er snakk om romaner? Anonymous poster hash: f3d5c...2da
Anonym bruker Skrevet 7. november 2014 #17 Skrevet 7. november 2014 Jeg vil anta at det ikke er stor forskjell, det er vel heller tvilsomt at forfatteren har gitt ut flere romaner i løpet av det samme året, så det vil fortsatt være enkelt å finne ut hva tittelen er. Eventuelt kan du sitere slik: "xxxx"(Johansen, 1999), "xxxx" (Eriksen, 2001) og "xxx" (Madsen, 2003). Hvis det er et alternativ. Anonymous poster hash: cd3a8...80c
Anonym bruker Skrevet 7. november 2014 #18 Skrevet 7. november 2014 Jeg vil anta at det ikke er stor forskjell, det er vel heller tvilsomt at forfatteren har gitt ut flere romaner i løpet av det samme året, så det vil fortsatt være enkelt å finne ut hva tittelen er. Eventuelt kan du sitere slik: "xxxx"(Johansen, 1999), "xxxx" (Eriksen, 2001) og "xxx" (Madsen, 2003). Hvis det er et alternativ. Anonymous poster hash: cd3a8...80c Nei, det er ikke et alternativ. Og jeg synes det blir litt kunstig å omtale kjente boktitler kun med utgivelsesår - rett og slett ikke så leservennlig. Anonymous poster hash: f3d5c...2da
Anonym bruker Skrevet 7. november 2014 #19 Skrevet 7. november 2014 Kanskje ikke, men det er slik det jevnt over gjøres i akademia. Anonymous poster hash: cd3a8...80c
Anonym bruker Skrevet 7. november 2014 #20 Skrevet 7. november 2014 Sett fra et matematisk ståsted blir det riktig slik du har skrevet det med to paranteser til slutt! Anonymous poster hash: 2acf1...7e2
Anonym bruker Skrevet 7. november 2014 #21 Skrevet 7. november 2014 Ja det ser riktig ut ut fra det du forklarer:) Anonymous poster hash: 04afd...524
Liv & Røre Skrevet 7. november 2014 #22 Skrevet 7. november 2014 Siden du nevner Harvardmetoden antar jeg du skriver på høgskole/universitetsniva og da skal du referere på måte ..80c skriver, selv om du ikke synes det er lesevennlig.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2014 #23 Skrevet 7. november 2014 Kan ingen ting om referanseregler, men parantesregler er slik at hvis du åpner en parantes må du lukke den. Eks: (Slik som dette som står her (altså inni (denne) parantesen)). Anonymous poster hash: ff577...1db
Anonym bruker Skrevet 7. november 2014 #24 Skrevet 7. november 2014 Siden du nevner Harvardmetoden antar jeg du skriver på høgskole/universitetsniva og da skal du referere på måte ..80c skriver, selv om du ikke synes det er lesevennlig.Enig. Det er jo nettopp formelle regler som gjør at du ikke kan gjøre som du planlegger. Lesevennlig eller ikke. Anonymous poster hash: 10e34...6f9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå