Gå til innhold

To spontanaborter på rad..

Anbefalte innlegg

Jeg har to friske, flotte barn på 1 og 3 år. Vi prøver nå å få nummer 3 og det er jo en hyggelig prosess sånn egentlig, Men, nå har jeg hatt tidlig spontanaborter to ganger på rad og det gir et lite skår i gleden. Jeg hadde en tidlig spontanabort for mange år siden også, men dette ser jeg ikke i sammenheng med det som nå skjer.

Synes det er litt underlig at kroppen min, som har båret frem to friske barn, nå plutselig ikke klarer å gjøre det samme igjen. Dette er jo antagelig bare helt tilfeldig, men mistenker at jeg kommer til å være veldig redd for å miste igjen neste gang jeg blir gravid.

Noen som har noen tilsvarende erfaringer? Eventuelt noen tips til hvordan man kan tenke for å klare å glede seg over nesta graviditet fremfor å være redd for at man skal miste?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144180102-to-spontanaborter-p%C3%A5-rad/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sannsynligvis er det bare tilfeldig at det har skjedd to ganger på rad. Jeg vet ikke hvor gammel du er, men sjansen øker vel også litt for SA med alderen. Selv hadde jeg to SA-er på rad før jeg fikk barn. Fikk beskjed om at det bare er statistikk. Har også mistet to ganger etter det, den ene gangen var det graviditet utenfor livmor. I det svangerskapet som gikk bra fikk jeg henvisning til tidlig UL, samt målt hCG for å berolige meg. Har du en forståelsesfull fastlege får nok du også det ved neste graviditet. Jeg er gravd igjen nå og håper at alle gode ting er tre denne gangen også!

Trist at du har mistet to ganger på rad, men jeg vil tro at du har gode sjanser for å få det til neste gang. Lykke til:)

Sannsynligvis er det bare tilfeldig at det har skjedd to ganger på rad. Jeg vet ikke hvor gammel du er, men sjansen øker vel også litt for SA med alderen. Selv hadde jeg to SA-er på rad før jeg fikk barn. Fikk beskjed om at det bare er statistikk. Har også mistet to ganger etter det, den ene gangen var det graviditet utenfor livmor. I det svangerskapet som gikk bra fikk jeg henvisning til tidlig UL, samt målt hCG for å berolige meg. Har du en forståelsesfull fastlege får nok du også det ved neste graviditet. Jeg er gravd igjen nå og håper at alle gode ting er tre denne gangen også!

Trist at du har mistet to ganger på rad, men jeg vil tro at du har gode sjanser for å få det til neste gang. Lykke til:)

Takk for tips! :)

Jeg er 30 år, så alderen skal vel ikke ha så stor betydning enda. Jeg får spørre om muligheten for hcg-måling og ultralyd. Har ikke bekymret meg for å miste i mine tidligere svangerskap, så håper at jeg skal kunne glede megpå samme måte neste gang.

Kos deg med graviditeten! :)

Jeg forstår deg godt.

Jeg har også 2 ukomplisterte svangerskap bak meg hvor begge ungene satt på 1 pp etter pilleslutt.

Nå er det andre boller. Jeg mistet helt plutselig mensen og eggløsning og vi har brukt over ett år på pergo for å prøve å få eggløsning. Ønsket oss nr. 3 i 2 år nå.

Gleden var stor når jeg endelig ble gravid og sjokket var stort når det viste seg på tidlig UL at jeg hadde en MA :( var gravid med tvillinger og begge embryo hadde stoppa å utvikle seg.

Hadde aldri trodd det skulle skje, men det er dessverre sånn at de aller fleste går igjennom et fruktbart liv med både SA og MA.

Siden du også har 2 svangerskap bak der er sjansen for at dette skal skje en 3. gang veldig veldig liten.

Jeg prøver å tenke sånn også at om jeg skulle bli gravid igjen er det lite sansynelig at vi opplever dette igjen.

Jeg er 31 år, så vi er ca like gamle :)

Annonse

Jeg forstår deg godt.

Jeg har også 2 ukomplisterte svangerskap bak meg hvor begge ungene satt på 1 pp etter pilleslutt.

Nå er det andre boller. Jeg mistet helt plutselig mensen og eggløsning og vi har brukt over ett år på pergo for å prøve å få eggløsning. Ønsket oss nr. 3 i 2 år nå.

Gleden var stor når jeg endelig ble gravid og sjokket var stort når det viste seg på tidlig UL at jeg hadde en MA :( var gravid med tvillinger og begge embryo hadde stoppa å utvikle seg.

Hadde aldri trodd det skulle skje, men det er dessverre sånn at de aller fleste går igjennom et fruktbart liv med både SA og MA.

Siden du også har 2 svangerskap bak der er sjansen for at dette skal skje en 3. gang veldig veldig liten.

Jeg prøver å tenke sånn også at om jeg skulle bli gravid igjen er det lite sansynelig at vi opplever dette igjen.

Jeg er 31 år, så vi er ca like gamle :)

Takk for svar! Vi får satse på at statistikken er på på vår side og at det ikke skjer en 3. gang. Man blir jo så fort følelsesmessig innvolvert i disse små livene der inne.

Lykke til videre for dere! Håper vi snart diskuterer gravidtet og fødsel i et annet forum :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...