Gå til innhold

Skal du ha noe godt til middag i kveld da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

..trenger inspirasjon..ikke texmex eller pizza..

Anonymous poster hash: 33345...b67
Gjest Syltebærtyttetøy
Skrevet

Blir noe enkelt i kveld, for jeg er helt aleine..

Men hva med chili scampi, pasta og en god salat ved siden av? :)

Ha olje i en panne, ha i ett hvitløksfedd, en spiseskje chilipaste og kruspersille etter ønske. Surr dette på lav varme. Ha i scampi, la de få steke ca ett minutt på hver side, ha oppi en dl hvitvin, la dette få et oppkok, ha så i ca 1,5-2 dl kremfølte. La fløten bli varm bare, ikke kok den ;)

Pasta og salat ved siden av. Namnam :)

Skrevet

Risengrynsgrøt også lager vi pepperkaker etterpå :)

Anonymous poster hash: 30dab...38f
Skrevet

Ha olje i en panne, ha i ett hvitløksfedd, en spiseskje chilipaste og kruspersille etter ønske. Surr dette på lav varme. Ha i scampi, la de få steke ca ett minutt på hver side, ha oppi en dl hvitvin, la dette få et oppkok, ha så i ca 1,5-2 dl kremfølte. La fløten bli varm bare, ikke kok den ;)

Hørtes godt ut! :-D

Skulle ønske jeg ikke var gift med en skalldyrallergiker!

Anonymous poster hash: e5827...16c

Skrevet

Vi får gjester i kveld å jeg har nettopp laget ferdig en sterk tacolasagne, skal ha salat og loff til og såkalt en god

rødvin :D

Anonymous poster hash: bc3d3...9b8

Skrevet

Samboer skal absolutt ha taco da han har dilla på tacofredag. Jeg er forkjøla og lei taco så prøver å komme på noe godt selv som kan trigge matlysten litt:-p

Enkle forslag: løvbiff/snitzel med chips, salat og bernaise

Vårruller og ris

Kylling/svin med sursøtsaus

Ovnsbakt laks

Gryterett med hvitløksbrød

Gjest Syltebærtyttetøy
Skrevet

Hørtes godt ut! :-D

Skulle ønske jeg ikke var gift med en skalldyrallergiker!

Anonymous poster hash: e5827...16c

Funker med svin eller kylling også :)

Skrevet

Skal på jobb i kveld. Blir vel knekkebrød og banan. Kan det friste? 😝

Anonymous poster hash: 683fd...591

Skrevet

Her er det barna som bestemmer fredagsmenyen, så det blir taco. Igjen.

Men i morgen er det jeg som bestemmer, så da blir det kyllingfilet med urter og brie i midten, surret i tynne baconstrimler og stekt i ovnen, med søtpotetsalat som tilbehør.

Skrevet

Stroganoff gryte med potetmos og pepperstekte aspargesbønner.

Skrevet

Ris med kyllingfile og woket grønnsaker.

Risen lages ved at jeg steker den i olje først for å få den ristet, så heller jeg på vann med to kjøttbuljongterninger. Lar risen koke i dette i fem minutter før jeg tilsetter karry og lar det koke inn i risen.

Kyllingen dyppes i melk, mel og semulefrø og stekes i panna.

Retten toppes med en tandori saus.

Anonymous poster hash: c984e...5b4
Skrevet

Var det ingen som så FBI i uka her ?? man kan bli ressistent mot antibiotika om man spiser kylling  :sjokkert:

det tok en helt random stikk prøve på de mest kjøpte kylling produsentene og 7 av 10 hadde de bakteriene som er ressistent mot antibiotika.

Sykt høyt med andre ord! 

Men, skal ikke kuppe tråden altså. Hehe huff.. 

Anonymous poster hash: 1c9a3...503
Skrevet

Kikertcurry er en slager her hjemme i helgene! Den er vegetar, men med mye proteiner i kikertene savner man ikke kjøtt! Det er såå godt  :duskedame:  Er første oppskriften som dukker opp hvis man søker opp på google! :) Ps; tilogmed min anleggsrørlegger samboer elsker den! ^_^

Skrevet

Her står faktisk pinnekjøttet på kok(damping). Vi pleier å ha pinnekjøtt en gang før julaften, og det ble i dag!

Jippi, gleder meg-))

Anonymous poster hash: 3f2ea...ac7

Skrevet

Var det ingen som så FBI i uka her ?? man kan bli ressistent mot antibiotika om man spiser kylling :sjokkert:

det tok en helt random stikk prøve på de mest kjøpte kylling produsentene og 7 av 10 hadde de bakteriene som er ressistent mot antibiotika.

Sykt høyt med andre ord!

Men, skal ikke kuppe tråden altså. Hehe huff..

Man blir ikke antibiotikaresistent av å spise kjøtt som inneholder antibiotikaresistente bakterier. Med riktige rutiner for hygiene og tilstrekkelig varmebehandling blir man bare mett.

Uten god hygiene blir man i verste fall syk av antibiotikaresistente bakterier, men det er noe helt annet enn å bli antibiotikaresistent. Det er det, så vidt meg bekjent, bare bakterier som blir.

Anonymous poster hash: 2ae56...2b5

Skrevet

Man blir ikke antibiotikaresistent av å spise kjøtt som inneholder antibiotikaresistente bakterier. Med riktige rutiner for hygiene og tilstrekkelig varmebehandling blir man bare mett.

Uten god hygiene blir man i verste fall syk av antibiotikaresistente bakterier, men det er noe helt annet enn å bli antibiotikaresistent. Det er det, så vidt meg bekjent, bare bakterier som blir.

Anonymous poster hash: 2ae56...2b5

Du har for såvidt rett i det, det er bakterier som blir resistente. Men problemet er at det ikke finnes nok forskning på dette enda, og mange mener at når man får i seg slike antibiotikaresistente bakterier så vil man få det i kroppen også (hele tarmfloraen vår, som utgjør 80 % av immunforsvaret, består jo av bakterier), og dermed risikerer å ikke få nytte av antibiotika ved senere behov. Man vet for lite om dette, og det er da er det ille at 7 av 10 kyllingfileter har antibiotikaresistente bakterier på/i seg.

Det er også et tegn på at det brukes altfor mye (!!!) antibiotika i kyllingoppdrett, og dette utgjør en fare for folkehelsen på flere måter, ikke bare ved at vi spiser kylling. Men også fordi antibiotika og antibiotikaresistente bakterier kommer ut i naturen via kloakk og avløp, vann osv.

Dette er et egentlig et stort problem som landbruket må ta tak i!

For å svare på ditt spørsmål, HI: (sorry at jeg kastet meg inn i den andre diskusjonen, den er så viktig)

Jeg skal ha pasta med stekt karbonadedeig, en saus med løk, hvitløk, paprika og masse, masse oregano. Blir som en tomatsaus, bare med paprika i steden for :)

Ikke så himla glad for den pastaen, men er på provokasjonsstest for cøliaki, så har ikke noe valg, må få i meg gluten :/

Anonymous poster hash: dadf3...180

Skrevet

Vi skal ha ribbe. :)

Anonymous poster hash: 67974...45c
Skrevet

Mannen lager hjemmelaget pizza:

Bunn fra Peppes (sånn man får kjøpt sammenrullet i kjøledisken)

Tomatpuré, paprika og løk

Pepperoni og bacon

Ost

Masse krydder

Nammmm, kjempegodt og nesten like raskt som å varme opp frossenpizza ;)

Anonymous poster hash: 554a6...eb9

Skrevet

Jeg skal ikke ha noe godt. Liker ikke maten jeg skal spise

Anonymous poster hash: f1ab4...32a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...