Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #1 Skrevet 6. november 2014 Er det lov? Anonymous poster hash: f58fb...eec
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #2 Skrevet 6. november 2014 Alvorlig talt. Skal du la en hund stå løs i en svær hestehenger? Eventuelt binde den fast inni der? Nei. Om det er lov eller ei, så er det ikke særlig greit gjort med den hunden. Den kan skade seg ganske alvorlig. Anonymous poster hash: f8cbb...b79
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #3 Skrevet 6. november 2014 Det ligger i navnet; hestehenger. Det skal ikke transporteres hunder i en hestehenger, kun hest og evt storfe. Anonymous poster hash: 7487f...380
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #4 Skrevet 6. november 2014 Om du hadde hatt hunden inni ett bur, som var stroppet godt fast, så hadde det sikkert funket. Men du kan IKKE ha en løs hund inni der! Stakkars. Vil si at det er på grensen til mishandling! Anonymous poster hash: 6e513...7a3
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #6 Skrevet 6. november 2014 Selvfølgelig skulle den vært i bur, stroppet fast, sånn at den ikke seiler rundt. Lurte bare på om det kun var hester som var tillat i en hestehenger... HI Anonymous poster hash: f58fb...eec
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #7 Skrevet 6. november 2014 Selvfølgelig skulle den vært i bur, stroppet fast, sånn at den ikke seiler rundt. Lurte bare på om det kun var hester som var tillat i en hestehenger... HI Anonymous poster hash: f58fb...eec Stakkars hund. Hunden vil trolig bli skremt pga bevegelser og lyd. Hvorfor ikke ha hunden i bilen med dere? Anonymous poster hash: 0dd67...0ec
Snartmamma2015 Skrevet 6. november 2014 #8 Skrevet 6. november 2014 Og hvorfor skal du frakte den i hestehenger ?
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #9 Skrevet 6. november 2014 En irsk gjeterhund er vel større enn en islandsponni, så strengt tatt kan det ikke være ulovlig ihvertfall. :-) Men om det er ideelt er jo en annen ting. Anonymous poster hash: c5996...d87
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #10 Skrevet 6. november 2014 Går sikkert fint det. Hunder overlever nok. Du kan jo prøve å google transport av hund eller noe, så dukker det kanskje et svar opp Det fins jo egne tilhelgere for hund, det er jo nesten det samme som en hestehenger. Folk tar så på vei. Anonymous poster hash: acbfa...b7b
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #11 Skrevet 6. november 2014 Selvfølgelig skulle den vært i bur, stroppet fast, sånn at den ikke seiler rundt. Lurte bare på om det kun var hester som var tillat i en hestehenger... HI Anonymous poster hash: f58fb...eec Det jeg lurer mest på, er hva galt den stakkars hunden har gjort, som ikke kan få være inne i bilen. Anonymous poster hash: 7487f...380
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #12 Skrevet 6. november 2014 En irsk gjeterhund er vel større enn en islandsponni, så strengt tatt kan det ikke være ulovlig ihvertfall. :-) Men om det er ideelt er jo en annen ting. Anonymous poster hash: c5996...d87 Islandsponni? Islandshester er ikke akkurat små Du tenker kanskje på shetlandsponni. Anonymous poster hash: acbfa...b7b
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #13 Skrevet 6. november 2014 En irsk gjeterhund er vel større enn en islandsponni, så strengt tatt kan det ikke være ulovlig ihvertfall. :-) Men om det er ideelt er jo en annen ting. Anonymous poster hash: c5996...d87 Islandsponni? Islandshester er ikke akkurat små Du tenker kanskje på shetlandsponni. Anonymous poster hash: acbfa...b7b Islandshesten er faktisk en ponni 😊 Anonymous poster hash: b1954...fde
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #14 Skrevet 6. november 2014 En irsk gjeterhund er vel større enn en islandsponni, så strengt tatt kan det ikke være ulovlig ihvertfall. :-) Men om det er ideelt er jo en annen ting. Anonymous poster hash: c5996...d87 Islandsponni? Islandshester er ikke akkurat små Du tenker kanskje på shetlandsponni. Anonymous poster hash: acbfa...b7b Islandshesten er faktisk en ponni Anonymous poster hash: b1954...fde Men den er ikke mindre enn en irsk gjeterhund. Har islandshest selv, og den er 145 høy. Og det heter islandshest Anonymous poster hash: acbfa...b7b
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #15 Skrevet 6. november 2014 En irsk gjeterhund er vel større enn en islandsponni, så strengt tatt kan det ikke være ulovlig ihvertfall. :-) Men om det er ideelt er jo en annen ting. Anonymous poster hash: c5996...d87 Islandsponni? Islandshester er ikke akkurat små Du tenker kanskje på shetlandsponni. Anonymous poster hash: acbfa...b7b Gjør jeg sikkert. :-) jeg ser ihvertfall for meg en liten hest. :-) Hunderasen er sikkert også feil, men tror jeg har rett land. :-) (Litt høygravid og tom i hodet for tiden :-) ) Anonymous poster hash: c5996...d87
HvittHus Skrevet 6. november 2014 #16 Skrevet 6. november 2014 En irsk gjeterhund er vel større enn en islandsponni, så strengt tatt kan det ikke være ulovlig ihvertfall. :-) Men om det er ideelt er jo en annen ting. Anonymous poster hash: c5996...d87 Islandsponni? Islandshester er ikke akkurat små Du tenker kanskje på shetlandsponni. Anonymous poster hash: acbfa...b7b Gjør jeg sikkert. :-) jeg ser ihvertfall for meg en liten hest. :-) Hunderasen er sikkert også feil, men tror jeg har rett land. :-) (Litt høygravid og tom i hodet for tiden :-) ) Anonymous poster hash: c5996...d87 Du har rett land. Irsk ulvehund heter rasen, og ja den er stor, men ikke så stor som en ponny. Min temmelig store varg veier 69 kg og er vel 86 cm i mankehøyde.
PrinsesseHengepupp Skrevet 6. november 2014 #17 Skrevet 6. november 2014 Hehe, irsk gjeterhund faktisk. Vår ulv hadde ikke klart å gjete sine egne labber engang. Forøvrig tenker jeg at selskapshunder har fint lite i en henger å gjøre, uansett type henger og uavhengig av hundens størrelse.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #18 Skrevet 6. november 2014 Her var det mange som tok på vei. Grunnen til at jeg spurte, var bare fordi vi ikke har plass i bilen lenger. Med tre små barn i hvert sitt sete, vogn baki, og bagasje, blir det lite plass til en hund på 45 kg. Vi har en hestehenger tilgjengelig, og lurte bare på om det var lovlig. Bikkja er rolig som bare det, og hadde ikke blitt redd baki der. Garantert. Og selvsagt skulle den fått sitte i buret sitt, stroppet fast. Men da dropper vi hytteturen, hvis flertallet mener det er en dum løsning. Takk for svar uansett. HI Anonymous poster hash: f58fb...eec
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #19 Skrevet 6. november 2014 Her var det mange som tok på vei. Grunnen til at jeg spurte, var bare fordi vi ikke har plass i bilen lenger. Med tre små barn i hvert sitt sete, vogn baki, og bagasje, blir det lite plass til en hund på 45 kg. Vi har en hestehenger tilgjengelig, og lurte bare på om det var lovlig. Bikkja er rolig som bare det, og hadde ikke blitt redd baki der. Garantert. Og selvsagt skulle den fått sitte i buret sitt, stroppet fast. Men da dropper vi hytteturen, hvis flertallet mener det er en dum løsning. Takk for svar uansett. HI Anonymous poster hash: f58fb...eec Da putter du bagasjen i hestehengeren og bikkja i bilen. Anonymous poster hash: 2f2e4...390
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #20 Skrevet 6. november 2014 Her var det mange som tok på vei. Grunnen til at jeg spurte, var bare fordi vi ikke har plass i bilen lenger. Med tre små barn i hvert sitt sete, vogn baki, og bagasje, blir det lite plass til en hund på 45 kg. Vi har en hestehenger tilgjengelig, og lurte bare på om det var lovlig. Bikkja er rolig som bare det, og hadde ikke blitt redd baki der. Garantert. Og selvsagt skulle den fått sitte i buret sitt, stroppet fast. Men da dropper vi hytteturen, hvis flertallet mener det er en dum løsning. Takk for svar uansett. HIAnonymous poster hash: f58fb...eec Du dropper turen pga det en haug med kaklehøns mener her inne? Jeg er enig med hånda jeg altså, ville aldri frakta en hund i hestehenger selv, men hvis dere har en plan og føler det er rn lur løsning så er det jo bare å kjøre på. Du kan ikje ta avgjørelser basert på ting du leser her inne. Nå må du bli voksen, skaffe deg ryggrad og stole på din egen dømmekraft. Anonymous poster hash: f8cbb...b79
Superdolly Skrevet 6. november 2014 #21 Skrevet 6. november 2014 Her var det mange som tok på vei. Grunnen til at jeg spurte, var bare fordi vi ikke har plass i bilen lenger. Med tre små barn i hvert sitt sete, vogn baki, og bagasje, blir det lite plass til en hund på 45 kg. Vi har en hestehenger tilgjengelig, og lurte bare på om det var lovlig. Bikkja er rolig som bare det, og hadde ikke blitt redd baki der. Garantert. Og selvsagt skulle den fått sitte i buret sitt, stroppet fast. Men da dropper vi hytteturen, hvis flertallet mener det er en dum løsning. Takk for svar uansett. HIAnonymous poster hash: f58fb...eec Stapp vogn og bagasje i hestehengeren og la bikkja sitte i bilen.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #22 Skrevet 6. november 2014 Bagasjen i hengeren, og hunden i bilen! Enkelt. Problem solved. Det ville helt sikkert gått bra om hunden var i buret sitt, som var stroppet fast - men om noe skulle skje, la oss si at han får noe å tygge på på veien, og setter dette i halsen... At han brått må på do... Eller at noen faktisk krasjer i hengeren. Det blir fort farlig, og dere har null kontroll. Anonymous poster hash: f54b4...a50
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #23 Skrevet 6. november 2014 Det slår meg at så mange mener det vil være dyreplageri å ha en hund i hestehenger, mens da den bikkja ble skutt av bonden på Sørlandet, mente de fleste at det hadde den godt av. For ikke å snakke om alle trådene der løse hunder skal sparkes ihjel om de kommer bort til barna, eller de hundene som leieboerne ikke har bånd på, bør hives ut. Mens hvis jeg vurderer å ha en hund i hestehenger et par timers tid, nei da er det jeg som er dyreplageren. Ehhhh. I give up. Jeg lurte bare på om det var lov eller ikke. Og kommentaren om ryggrad? Takk for konstruktivt svar. Not. HI Anonymous poster hash: f58fb...eec
sug lut Skrevet 6. november 2014 #24 Skrevet 6. november 2014 En irsk gjeterhund er vel større enn en islandsponni, så strengt tatt kan det ikke være ulovlig ihvertfall. :-) Men om det er ideelt er jo en annen ting. Anonymous poster hash: c5996...d87 Gitt at selv de minste islandshestene er 120 cm i mankehøyde tror jeg nok du er litt på villspor her.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #25 Skrevet 6. november 2014 Det slår meg at så mange mener det vil være dyreplageri å ha en hund i hestehenger, mens da den bikkja ble skutt av bonden på Sørlandet, mente de fleste at det hadde den godt av. For ikke å snakke om alle trådene der løse hunder skal sparkes ihjel om de kommer bort til barna, eller de hundene som leieboerne ikke har bånd på, bør hives ut. Mens hvis jeg vurderer å ha en hund i hestehenger et par timers tid, nei da er det jeg som er dyreplageren. Ehhhh. I give up. Jeg lurte bare på om det var lov eller ikke. Og kommentaren om ryggrad? Takk for konstruktivt svar. Not. HI Anonymous poster hash: f58fb...eec Det finnes ulike typer dyremishandling. Noen tenker tydeligvis at det er mishandling å ha hunden i hestehenger (jeg er #22, og mener ikke det er mishandling, men heller uansvarlig). Det er ikke sånn at vi burde kritisere hva andre mener er dyremishandling, da det er individuelle meninger om dette, og det bør være ok. Om det er lov eller ikke, vet jeg ikke. Men er det lov, så er det sånn at dere kommer til å gjøre det uansett? http://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2001-04-02-384 § 19.Krav til kasse/bur/container Kasse/bur/container skal: a. være tilpasset transportforholdene og den dyreart som transporteres, og sikre dyr nødvendig lys og tilstrekkelig frisk luft, også når transporten er i ro. b. være så solid at stabling tåles. c. stå støtt, være rømningssikker. d. sikre dyr mot å skade seg eller andre, og muliggjøre inspeksjon og stell. e. være lengre enn dyret og så høy at dyrene kan stå oppreist. Dette gjelder ikke for fjørfe. f. ha glatte vegger og være fri for skarpe kanter og fremspring. g. alltid stå i riktig stilling under transport og håndtering og ikke utsettes for harde støt og rystelser. h. merkes med et bilde/symbol som angir at innholdet er levende dyr, hvorvidt dyret kan være farlig eller lett bli skremt og som angir hvordan kasse/bur/container skal stå. Ved stuing skal det påses at ventilasjonsåpninger ikke tildekkes eller nødvendig lys hindres. Bunnen i kasse/bur/container skal i slike situasjoner være tett for å hindre at urin kommer ned til dyr i underliggende lag. Dette gjelder ikke for fjørfe. I container skal det i tillegg til dør monteres innvendig grind slik at inspeksjon kan foretas uten fare for at dyr faller ut. Det skal tas særskilt hensyn ved på-/avlasting av container på lastebil, slik at dyr ikke faller og ev. skader seg. Tolk det dithen du vil. Jeg er derimot av den mening at en hestehenger ikke er beregnet på hunder, eller hundebur. Anonymous poster hash: f54b4...a50
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå