Gå til innhold

Kan du forklare hvordan jeg gearer en bil?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tråkker inn clutsjen, slipper opp bremsen, gearer. Ofte dukke det en ulyd opp. Min kjørelærer sier jeg mangler fintfølelse, men vil ikke forklare jeg hvordan jeg kan geare uten å lage ulyd.

 

Hjelp?

 

Anonymous poster hash: c8b9f...dd6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tråkker inn clutsjen, slipper opp bremsen, gearer. Ofte dukke det en ulyd opp. Min kjørelærer sier jeg mangler fintfølelse, men vil ikke forklare jeg hvordan jeg kan geare uten å lage ulyd.

 

Hjelp?

 

Anonymous poster hash: c8b9f...dd6

Du må slippe clutchen litt saktere ut kanskje, etter at du har giret :)

 

Anonymous poster hash: 3c996...284

Skrevet

Det er som kjørelæreren sier, fintfølelse, du må rett og slett bare øve deg opp.

 

Hemmeligheten ligger i å slippe clutchen i riktig tempo og til riktig tid,



Anonymous poster hash: 30921...d91
Skrevet

Jeg tråkker inn clutsjen, slipper opp bremsen, gearer. Ofte dukke det en ulyd opp. Min kjørelærer sier jeg mangler fintfølelse, men vil ikke forklare jeg hvordan jeg kan geare uten å lage ulyd.

 

Hjelp?

 

Anonymous poster hash: c8b9f...dd6

 

Vanskelig å gire smooth når man har kjøretimer, det kommer ettehrvert ;) Min kjørelærer sa han skulle kunne sette en kaffekopp på dashbordet uten at den skulle ramle ned, så smooth skulle det være. Nå kjører jeg automat, så slipper den s*tans giringa :)

 

Anonymous poster hash: 7a6e9...c9e

Skrevet

pass på at clutchen er helt inne før du girer, og ikke slipp den ut før giret er helt på plass. så gasser du litt mens du slipper clutchen sakte ut mot gripepunktet.

 



Anonymous poster hash: aca95...474
Skrevet

Åhhh herregud! Klarer du virkelig ikke noe så enkelt?



Anonymous poster hash: 481e6...2e6
Skrevet

Du må trykke clutchen helt inn før du girer. Regner med du girer i sammenheng med fartsøkning også og da kommer ofte "ulyden" av at man ikke har sluppet gassen helt før man trykker inn clutchen. Overgangen skal være smooth.

 

Anonymous poster hash: f1a2c...b30

Skrevet

Blir det samme som når du i begynnelsen skulle starte bilen og kjøre avgårde i første gir. Det er en balanse du bare må føle deg frem til. Dette kommer ;)

Skrevet

Ok, siden jeg ikke har fintfølelse enda trenger jeg dette inn med t-skje☺

 

Jeg kjører og bilen er i fart. Jeg skal skifte gear. Jeg tråkker clutsjen helt inn før jeg slipper opp bremsen. Så gearer jeg. Så tråkker jeg litt på gassen for å få opp turtallet før jeg sakte slipper clutsjen til gripepunktet. Nå trår jeg på gassen igjen.

 

Finner du feil i det jeg beskriver? I såfall, vil du forklare hvor feilen ligger?

 

hi

 

Anonymous poster hash: c8b9f...dd6

Skrevet

Du må finne den overgangen fra når du slipper clutchen og kjenner hvor den tar, da må du gi bittelitt gass før du slipper helt opp. Det er bare en treningsak!

 

Anonymous poster hash: 8b704...05e

Skrevet

Men pokker heller, ser dere ikke at jeg skriver feil?

 

Jeg tråkker inn clutsjen helt før jeg slipper opp GASSEN! så gearer jeg. jeg tråkker litt på gassen for å få opp turtallet, før jeg sakte slipper clutsjen til gripepunktet. Nå gasser jeg igjen.

 

 

Er det noen feil i dette?

 

hi

 

Anonymous poster hash: c8b9f...dd6

Skrevet

Nei, ikke feil, men selv om du klarer å tenke deg til hva som er riktig, og skrive det, så betyr ikke det at du klarer det. Du må bare prøve f.eks litt mer gass, litt mindre, litt kjappere ut med clutchen osv. Uten å ha sett og hørt bilen når du kjører er det ikke så lett å vite nøyaktig hvilken bit du gjør "feil".



Anonymous poster hash: 0b2d9...dc4
Skrevet

Men pokker heller, ser dere ikke at jeg skriver feil?

 

Jeg tråkker inn clutsjen helt før jeg slipper opp GASSEN! så gearer jeg. jeg tråkker litt på gassen for å få opp turtallet, før jeg sakte slipper clutsjen til gripepunktet. Nå gasser jeg igjen.

 

 

Er det noen feil i dette?

 

hi

 

Anonymous poster hash: c8b9f...dd6

Bruk clutchen alene og finn gripepunktet. Lærere deg å trille bilen med gripepunktet uten å gasse i det hele tatt. Kjempefin øvelse for å få kontroll over clutchen.

 

 

Anonymous poster hash: 3d556...070

Skrevet

når kommer ulyden? og hva slags ulyd er det?

 

er det motoren som 'ruses'?? 

da er problemet at du har gassen inne mens du clutcher.. (enten før eller etter du har byttet gir)

 

 

er det en ulyd fra girkassa når du skifter gir (altså når du flytter på girstangen).. da er det mest sannsynlig at du girer før du har clutchen helt inne..



Anonymous poster hash: 25026...aa7
Skrevet

Ok, siden jeg ikke har fintfølelse enda trenger jeg dette inn med t-skje☺

 

Jeg kjører og bilen er i fart. Jeg skal skifte gear. Jeg tråkker clutsjen helt inn før jeg slipper opp bremsen. Så gearer jeg. Så tråkker jeg litt på gassen for å få opp turtallet før jeg sakte slipper clutsjen til gripepunktet. Nå trår jeg på gassen igjen.

 

Finner du feil i det jeg beskriver? I såfall, vil du forklare hvor feilen ligger?

 

hi

 

Anonymous poster hash: c8b9f...dd6

Skriver du feil her? For du skal ikke bruke bremsen når du girer i fart.

Skrevet

nr 14

 

ja, motoren ruser, det er problemet!

 

Sier du at jeg skal slippe GASSEN først før jeg trår inn clutsjen?

 

Kjære deg, kan du beskrive akkurat hvordan og i hvilken rekkefølge du gjør denne delen av gearingen, trinn for trinn....?

 

Anonymous poster hash: c8b9f...dd6

Skrevet

 

Ok, siden jeg ikke har fintfølelse enda trenger jeg dette inn med t-skje☺

Jeg kjører og bilen er i fart. Jeg skal skifte gear. Jeg tråkker clutsjen helt inn før jeg slipper opp bremsen. Så gearer jeg. Så tråkker jeg litt på gassen for å få opp turtallet før jeg sakte slipper clutsjen til gripepunktet. Nå trår jeg på gassen igjen.

Finner du feil i det jeg beskriver? I såfall, vil du forklare hvor feilen ligger?

hiAnonymous poster hash: c8b9f...dd6

 

Skriver du feil her? For du skal ikke bruke bremsen når du girer i fart.

ja, jeg skriver feil her.

 

Anonymous poster hash: c8b9f...dd6

Skrevet

nr 14

 

ja, motoren ruser, det er problemet!

 

Sier du at jeg skal slippe GASSEN først før jeg trår inn clutsjen?

 

Kjære deg, kan du beskrive akkurat hvordan og i hvilken rekkefølge du gjør denne delen av gearingen, trinn for trinn....?

 

Anonymous poster hash: c8b9f...dd6

 

det skulle jeg gjerne ha gjort.. prøver å tenke hva jeg gjør, men det er så automatisk at jeg faktisk ikke kan forklare det..

men om du gasser samtidig som du har clutchen inne så vil du ruse motoren..

 

 

Anonymous poster hash: 25026...aa7

Skrevet

Det første du bør gjøre, er å lære deg oppstart med skikkelig giring. Da lærer du clutchen å kjenne. 

Jeg skjønner ikke hvor denne bremsingen kommer inn? Er det ny fartsgrense? Avsvingning? Vikeplikt, rundkjøring, hva er det som gjør at du trykker inn bremsen hver gang du skal gire? Er det nedgiring vi snakker om da, kanskje? 

Skal du gire ned, trykker du inn bremsen, og girer samtidig til det giret du kommer til å trenge.
F.eks i min bil: Jeg kjører i 80, 5. gir. Jeg skal ned i 50. Jeg bremser ned, mens jeg girer til 4. gir. I det jeg når ønsket fart, slipper jeg sakte ut clutchen, og på min bil må jeg speede bittelitt for at bilen ikke skal "nappe", men uten at jeg øker farten. 

Er det ikke snakk om nedgiring, men oppgiring, gjør du sånn som dette:
Slipp speeden fullstendig, IKKE TRYKK INN BREMSEN. Trykk clutchen helt inn, for så å ta tak i girspaken. Så girer du, og så slipper du clutchen til der du vet clutchen tar, og tar den rolig ut derfra (Har du lært oppstart godt nok, vet du hvor clutchen tar) og da speeder du veldig, veldig forsiktig, for så å gi med mer speed ettersom du slipper clutchen mer og mer ut. Når du blir kjent med hvordan clutchen og speeden "samarbeider", kan du gjøre det raskere, og da få denne fintfølelsen som kjørelæreren mener du mangler. Prøv å ikke miste fart, og ikke øke fart med mindre du ikke er kommet i ønsket fart. 
Cluet er å ikke gi for mye speed, og ikke slure for mye på clutchen.

Til slutt vil giringen gå så fint at det tar deg et blunk å gire, og du vil merke lite til det i bilen (avhengig av girslitasje og bilens alder). 



Anonymous poster hash: 90be8...2b1
Skrevet

Du finner mange flott -how to do- videoer på youtube om giring av bil. Kanskje du kan kikke litt på disse og se om du oppdager hva du gjør feil.

Skrevet

Du skal slippe gassen før du begynner å kløtsje. Du skal ikke begynne å speede før du har begynt å slippe kløtsjen. Hvor mye du må slippe kløtsjen først må du lære deg, det kan variere fra bil til bil. Dieselbiler er de enkleste synes jeg.

Skrevet

Du må slippe opp på gassen i det du trår inn clutchen. Når du slipper clutchen ut igjen, med varsomhet og fintfølelse, så tråkker du samtidig gassen litt inn. Dette er noe som må øves, terpes, og som kan være ulikt fra bil til bil, siden gripepunktet er ulikt på ulike biler.

 

Tips: automatgir er sabla behagelig...

 

Anonymous poster hash: bb33e...f15

Skrevet

Du må slippe opp på gassen i det du trår inn clutchen. Når du slipper clutchen ut igjen, med varsomhet og fintfølelse, så tråkker du samtidig gassen litt inn. Dette er noe som må øves, terpes, og som kan være ulikt fra bil til bil, siden gripepunktet er ulikt på ulike biler.

 

Tips: automatgir er sabla behagelig...

 

Anonymous poster hash: bb33e...f15

Skrevet

Du må slippe opp på gassen i det du trår inn clutchen. Når du slipper clutchen ut igjen, med varsomhet og fintfølelse, så tråkker du samtidig gassen litt inn. Dette er noe som må øves, terpes, og som kan være ulikt fra bil til bil, siden gripepunktet er ulikt på ulike biler.

 

Tips: automatgir er sabla behagelig...

 

Anonymous poster hash: bb33e...f15

To ganger? Aner ikke hvorfor!

 

Anonymous poster hash: bb33e...f15

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...