Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #1 Skrevet 6. november 2014 Jeg tråkker inn clutsjen, slipper opp bremsen, gearer. Ofte dukke det en ulyd opp. Min kjørelærer sier jeg mangler fintfølelse, men vil ikke forklare jeg hvordan jeg kan geare uten å lage ulyd. Hjelp? Anonymous poster hash: c8b9f...dd6
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #2 Skrevet 6. november 2014 Jeg tråkker inn clutsjen, slipper opp bremsen, gearer. Ofte dukke det en ulyd opp. Min kjørelærer sier jeg mangler fintfølelse, men vil ikke forklare jeg hvordan jeg kan geare uten å lage ulyd. Hjelp? Anonymous poster hash: c8b9f...dd6 Du må slippe clutchen litt saktere ut kanskje, etter at du har giret Anonymous poster hash: 3c996...284
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #3 Skrevet 6. november 2014 Det er som kjørelæreren sier, fintfølelse, du må rett og slett bare øve deg opp. Hemmeligheten ligger i å slippe clutchen i riktig tempo og til riktig tid, Anonymous poster hash: 30921...d91
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #4 Skrevet 6. november 2014 Jeg tråkker inn clutsjen, slipper opp bremsen, gearer. Ofte dukke det en ulyd opp. Min kjørelærer sier jeg mangler fintfølelse, men vil ikke forklare jeg hvordan jeg kan geare uten å lage ulyd. Hjelp? Anonymous poster hash: c8b9f...dd6 Vanskelig å gire smooth når man har kjøretimer, det kommer ettehrvert Min kjørelærer sa han skulle kunne sette en kaffekopp på dashbordet uten at den skulle ramle ned, så smooth skulle det være. Nå kjører jeg automat, så slipper den s*tans giringa Anonymous poster hash: 7a6e9...c9e
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #5 Skrevet 6. november 2014 pass på at clutchen er helt inne før du girer, og ikke slipp den ut før giret er helt på plass. så gasser du litt mens du slipper clutchen sakte ut mot gripepunktet. Anonymous poster hash: aca95...474
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #6 Skrevet 6. november 2014 Åhhh herregud! Klarer du virkelig ikke noe så enkelt? Anonymous poster hash: 481e6...2e6
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #7 Skrevet 6. november 2014 Du må trykke clutchen helt inn før du girer. Regner med du girer i sammenheng med fartsøkning også og da kommer ofte "ulyden" av at man ikke har sluppet gassen helt før man trykker inn clutchen. Overgangen skal være smooth. Anonymous poster hash: f1a2c...b30
HeltLykkelig ♥♥ Skrevet 6. november 2014 #8 Skrevet 6. november 2014 Blir det samme som når du i begynnelsen skulle starte bilen og kjøre avgårde i første gir. Det er en balanse du bare må føle deg frem til. Dette kommer
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #9 Skrevet 6. november 2014 Ok, siden jeg ikke har fintfølelse enda trenger jeg dette inn med t-skje☺ Jeg kjører og bilen er i fart. Jeg skal skifte gear. Jeg tråkker clutsjen helt inn før jeg slipper opp bremsen. Så gearer jeg. Så tråkker jeg litt på gassen for å få opp turtallet før jeg sakte slipper clutsjen til gripepunktet. Nå trår jeg på gassen igjen. Finner du feil i det jeg beskriver? I såfall, vil du forklare hvor feilen ligger? hi Anonymous poster hash: c8b9f...dd6
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #10 Skrevet 6. november 2014 Du må finne den overgangen fra når du slipper clutchen og kjenner hvor den tar, da må du gi bittelitt gass før du slipper helt opp. Det er bare en treningsak! Anonymous poster hash: 8b704...05e
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #11 Skrevet 6. november 2014 Men pokker heller, ser dere ikke at jeg skriver feil? Jeg tråkker inn clutsjen helt før jeg slipper opp GASSEN! så gearer jeg. jeg tråkker litt på gassen for å få opp turtallet, før jeg sakte slipper clutsjen til gripepunktet. Nå gasser jeg igjen. Er det noen feil i dette? hi Anonymous poster hash: c8b9f...dd6
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #12 Skrevet 6. november 2014 Nei, ikke feil, men selv om du klarer å tenke deg til hva som er riktig, og skrive det, så betyr ikke det at du klarer det. Du må bare prøve f.eks litt mer gass, litt mindre, litt kjappere ut med clutchen osv. Uten å ha sett og hørt bilen når du kjører er det ikke så lett å vite nøyaktig hvilken bit du gjør "feil". Anonymous poster hash: 0b2d9...dc4
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #13 Skrevet 6. november 2014 Men pokker heller, ser dere ikke at jeg skriver feil? Jeg tråkker inn clutsjen helt før jeg slipper opp GASSEN! så gearer jeg. jeg tråkker litt på gassen for å få opp turtallet, før jeg sakte slipper clutsjen til gripepunktet. Nå gasser jeg igjen. Er det noen feil i dette? hi Anonymous poster hash: c8b9f...dd6 Bruk clutchen alene og finn gripepunktet. Lærere deg å trille bilen med gripepunktet uten å gasse i det hele tatt. Kjempefin øvelse for å få kontroll over clutchen. Anonymous poster hash: 3d556...070
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #14 Skrevet 6. november 2014 når kommer ulyden? og hva slags ulyd er det? er det motoren som 'ruses'?? da er problemet at du har gassen inne mens du clutcher.. (enten før eller etter du har byttet gir) er det en ulyd fra girkassa når du skifter gir (altså når du flytter på girstangen).. da er det mest sannsynlig at du girer før du har clutchen helt inne.. Anonymous poster hash: 25026...aa7
HvittHus Skrevet 6. november 2014 #15 Skrevet 6. november 2014 Ok, siden jeg ikke har fintfølelse enda trenger jeg dette inn med t-skje☺ Jeg kjører og bilen er i fart. Jeg skal skifte gear. Jeg tråkker clutsjen helt inn før jeg slipper opp bremsen. Så gearer jeg. Så tråkker jeg litt på gassen for å få opp turtallet før jeg sakte slipper clutsjen til gripepunktet. Nå trår jeg på gassen igjen. Finner du feil i det jeg beskriver? I såfall, vil du forklare hvor feilen ligger? hi Anonymous poster hash: c8b9f...dd6 Skriver du feil her? For du skal ikke bruke bremsen når du girer i fart.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #16 Skrevet 6. november 2014 nr 14 ja, motoren ruser, det er problemet! Sier du at jeg skal slippe GASSEN først før jeg trår inn clutsjen? Kjære deg, kan du beskrive akkurat hvordan og i hvilken rekkefølge du gjør denne delen av gearingen, trinn for trinn....? Anonymous poster hash: c8b9f...dd6
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #17 Skrevet 6. november 2014 Ok, siden jeg ikke har fintfølelse enda trenger jeg dette inn med t-skje☺ Jeg kjører og bilen er i fart. Jeg skal skifte gear. Jeg tråkker clutsjen helt inn før jeg slipper opp bremsen. Så gearer jeg. Så tråkker jeg litt på gassen for å få opp turtallet før jeg sakte slipper clutsjen til gripepunktet. Nå trår jeg på gassen igjen. Finner du feil i det jeg beskriver? I såfall, vil du forklare hvor feilen ligger? hiAnonymous poster hash: c8b9f...dd6 Skriver du feil her? For du skal ikke bruke bremsen når du girer i fart. ja, jeg skriver feil her. Anonymous poster hash: c8b9f...dd6
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #18 Skrevet 6. november 2014 nr 14 ja, motoren ruser, det er problemet! Sier du at jeg skal slippe GASSEN først før jeg trår inn clutsjen? Kjære deg, kan du beskrive akkurat hvordan og i hvilken rekkefølge du gjør denne delen av gearingen, trinn for trinn....? Anonymous poster hash: c8b9f...dd6 det skulle jeg gjerne ha gjort.. prøver å tenke hva jeg gjør, men det er så automatisk at jeg faktisk ikke kan forklare det.. men om du gasser samtidig som du har clutchen inne så vil du ruse motoren.. Anonymous poster hash: 25026...aa7
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #19 Skrevet 6. november 2014 Det første du bør gjøre, er å lære deg oppstart med skikkelig giring. Da lærer du clutchen å kjenne. Jeg skjønner ikke hvor denne bremsingen kommer inn? Er det ny fartsgrense? Avsvingning? Vikeplikt, rundkjøring, hva er det som gjør at du trykker inn bremsen hver gang du skal gire? Er det nedgiring vi snakker om da, kanskje? Skal du gire ned, trykker du inn bremsen, og girer samtidig til det giret du kommer til å trenge.F.eks i min bil: Jeg kjører i 80, 5. gir. Jeg skal ned i 50. Jeg bremser ned, mens jeg girer til 4. gir. I det jeg når ønsket fart, slipper jeg sakte ut clutchen, og på min bil må jeg speede bittelitt for at bilen ikke skal "nappe", men uten at jeg øker farten. Er det ikke snakk om nedgiring, men oppgiring, gjør du sånn som dette:Slipp speeden fullstendig, IKKE TRYKK INN BREMSEN. Trykk clutchen helt inn, for så å ta tak i girspaken. Så girer du, og så slipper du clutchen til der du vet clutchen tar, og tar den rolig ut derfra (Har du lært oppstart godt nok, vet du hvor clutchen tar) og da speeder du veldig, veldig forsiktig, for så å gi med mer speed ettersom du slipper clutchen mer og mer ut. Når du blir kjent med hvordan clutchen og speeden "samarbeider", kan du gjøre det raskere, og da få denne fintfølelsen som kjørelæreren mener du mangler. Prøv å ikke miste fart, og ikke øke fart med mindre du ikke er kommet i ønsket fart. Cluet er å ikke gi for mye speed, og ikke slure for mye på clutchen.Til slutt vil giringen gå så fint at det tar deg et blunk å gire, og du vil merke lite til det i bilen (avhengig av girslitasje og bilens alder). Anonymous poster hash: 90be8...2b1
HvittHus Skrevet 6. november 2014 #20 Skrevet 6. november 2014 Du finner mange flott -how to do- videoer på youtube om giring av bil. Kanskje du kan kikke litt på disse og se om du oppdager hva du gjør feil.
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 6. november 2014 #21 Skrevet 6. november 2014 Du skal slippe gassen før du begynner å kløtsje. Du skal ikke begynne å speede før du har begynt å slippe kløtsjen. Hvor mye du må slippe kløtsjen først må du lære deg, det kan variere fra bil til bil. Dieselbiler er de enkleste synes jeg.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #23 Skrevet 6. november 2014 Du må slippe opp på gassen i det du trår inn clutchen. Når du slipper clutchen ut igjen, med varsomhet og fintfølelse, så tråkker du samtidig gassen litt inn. Dette er noe som må øves, terpes, og som kan være ulikt fra bil til bil, siden gripepunktet er ulikt på ulike biler. Tips: automatgir er sabla behagelig... Anonymous poster hash: bb33e...f15
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #24 Skrevet 6. november 2014 Du må slippe opp på gassen i det du trår inn clutchen. Når du slipper clutchen ut igjen, med varsomhet og fintfølelse, så tråkker du samtidig gassen litt inn. Dette er noe som må øves, terpes, og som kan være ulikt fra bil til bil, siden gripepunktet er ulikt på ulike biler. Tips: automatgir er sabla behagelig... Anonymous poster hash: bb33e...f15
Anonym bruker Skrevet 6. november 2014 #25 Skrevet 6. november 2014 Du må slippe opp på gassen i det du trår inn clutchen. Når du slipper clutchen ut igjen, med varsomhet og fintfølelse, så tråkker du samtidig gassen litt inn. Dette er noe som må øves, terpes, og som kan være ulikt fra bil til bil, siden gripepunktet er ulikt på ulike biler. Tips: automatgir er sabla behagelig... Anonymous poster hash: bb33e...f15 To ganger? Aner ikke hvorfor! Anonymous poster hash: bb33e...f15
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå