Anonym bruker Skrevet 5. november 2014 #26 Skrevet 5. november 2014 I min barnehage så får barna komme så lenge allmenntilstanden er bra, trenger ikke antibiotika. Og det er rett og slett noe herk at vi ikke kan sende hjem barn med øyne omtrent gjenklistert av puss, enda vi tørker bort ganske mange ganger i løpet av en dag. Jeg jobber på småbarnsavdeling med 35 barn i alderen 8 mnd - 2 år. Mange barn i den alderen er jo veldig fysiske, de sutter, tygger, slikker, gnikker og smaker på alt. De tar seg i ansiktet og tar alle andre i ansiktet. Har dere noe som helst anelse om hvor fort øyekatarr kan spre seg blant de minste i barnehagene? Det er en grunn til at man ikke ønsker barn med smitte i barnehager. Virker som mange av dere tror barnehagene sitter å finner på regler bare for å ergre foreldre. Anonymous poster hash: e10f8...741 Hvis barna sikler og snørrete på leker gjelder vel det samme forkjølelse? Kan barnehagen egentlig nekte å ta imot barn som ifølge fhi er friske nok til å gå der? Anonymous poster hash: c81f5...07d Frisk nok i følge fhi er ikke alltid det samme som at det er bra for barnet å være der. Hvor går grensene. Hos oss er det ingen grenser lenger. Hos oss kan barn komme med feber, diare og spying og, så lenge allmenntilstanden er grei. Anonymous poster hash: e10f8...741 Jeg er selvfølgelig enig i at man ikke sender barn med dårlig allmenntilstand, de har ungen ting i bhg å gjøre (ikke dersom kaster opp heller, holder alltid 48-timersregelen). Men når allmenntilstanden er bra, og øyekatarren sannsynligvis er forårsaket av virus er det tullete at de kan komme hvis de har startet på en behandling som uansett ikke virker. Da er det bedre om bhg sier de ikke får komme tilbake før øynene er friske. Er det viruset de like smittsomme uansett hvor mye de går på fusitalmic eller kloramfenikol. Anonymous poster hash: c81f5...07d
Anonym bruker Skrevet 5. november 2014 #27 Skrevet 5. november 2014 I min barnehage så får barna komme så lenge allmenntilstanden er bra, trenger ikke antibiotika. Og det er rett og slett noe herk at vi ikke kan sende hjem barn med øyne omtrent gjenklistert av puss, enda vi tørker bort ganske mange ganger i løpet av en dag. Jeg jobber på småbarnsavdeling med 35 barn i alderen 8 mnd - 2 år. Mange barn i den alderen er jo veldig fysiske, de sutter, tygger, slikker, gnikker og smaker på alt. De tar seg i ansiktet og tar alle andre i ansiktet. Har dere noe som helst anelse om hvor fort øyekatarr kan spre seg blant de minste i barnehagene? Det er en grunn til at man ikke ønsker barn med smitte i barnehager. Virker som mange av dere tror barnehagene sitter å finner på regler bare for å ergre foreldre. Anonymous poster hash: e10f8...741 Hvis barna sikler og snørrete på leker gjelder vel det samme forkjølelse? Kan barnehagen egentlig nekte å ta imot barn som ifølge fhi er friske nok til å gå der? Anonymous poster hash: c81f5...07d Frisk nok i følge fhi er ikke alltid det samme som at det er bra for barnet å være der. Hvor går grensene. Hos oss er det ingen grenser lenger. Hos oss kan barn komme med feber, diare og spying og, så lenge allmenntilstanden er grei. Anonymous poster hash: e10f8...741 Sammenligner du viral øyekatarr med omgangssyke? Akkurat når det gjelder feber, spy og diare har fhi klare regler som dere kan slå i bordet med. Så lenge dere følger FHI sine anbefalinger kan ikke foreldrene komme med barna sine i slike tilfeller. Jeg har sendt sønnen min med øyekatarr x flere i barnehagen. Ingen av de andre barna har blitt smittet, så vidt jeg vet. Heller ingen innad i vår familie, og vi har mange barn. Synes f,eks forkjølelser smitter lettere jeg., . Anonymous poster hash: 91e2d...9cf
Anonym bruker Skrevet 5. november 2014 #28 Skrevet 5. november 2014 I min barnehage så får barna komme så lenge allmenntilstanden er bra, trenger ikke antibiotika. Og det er rett og slett noe herk at vi ikke kan sende hjem barn med øyne omtrent gjenklistert av puss, enda vi tørker bort ganske mange ganger i løpet av en dag. Jeg jobber på småbarnsavdeling med 35 barn i alderen 8 mnd - 2 år. Mange barn i den alderen er jo veldig fysiske, de sutter, tygger, slikker, gnikker og smaker på alt. De tar seg i ansiktet og tar alle andre i ansiktet. Har dere noe som helst anelse om hvor fort øyekatarr kan spre seg blant de minste i barnehagene? Det er en grunn til at man ikke ønsker barn med smitte i barnehager. Virker som mange av dere tror barnehagene sitter å finner på regler bare for å ergre foreldre. Anonymous poster hash: e10f8...741 Hvis barna sikler og snørrete på leker gjelder vel det samme forkjølelse? Kan barnehagen egentlig nekte å ta imot barn som ifølge fhi er friske nok til å gå der? Anonymous poster hash: c81f5...07d Frisk nok i følge fhi er ikke alltid det samme som at det er bra for barnet å være der. Hvor går grensene. Hos oss er det ingen grenser lenger. Hos oss kan barn komme med feber, diare og spying og, så lenge allmenntilstanden er grei. Anonymous poster hash: e10f8...741 Sammenligner du viral øyekatarr med omgangssyke? Akkurat når det gjelder feber, spy og diare har fhi klare regler som dere kan slå i bordet med. Så lenge dere følger FHI sine anbefalinger kan ikke foreldrene komme med barna sine i slike tilfeller. Jeg har sendt sønnen min med øyekatarr x flere i barnehagen. Ingen av de andre barna har blitt smittet, så vidt jeg vet. Heller ingen innad i vår familie, og vi har mange barn. Synes f,eks forkjølelser smitter lettere jeg., . Anonymous poster hash: 91e2d...9cf Selvfølgelig gjør jeg ikke det. Jeg bare lurer på hvor grensene går Anonymous poster hash: e10f8...741
Anonym bruker Skrevet 5. november 2014 #29 Skrevet 5. november 2014 Toåringen har øyekatarr. Det ene øyet var rødt og litt verkende i morges, ikke noe voldsomt. Legen og jeg er enige i fhi sine retningslinjer fra 2009 om å begrense bruk av antibiotika, og ønsker ikke å bruke det på lett øyekatarr, da det er som en "forkjølelse på øyet" å regne. Bhg vil ikke ta imot ham før han er helt bra eller behandling er påbegynt. Får dårlig samvittighet overfor arbeidsgiver, men har på den andre side knapt brukt sykt barn-dager i år. Synes vi alle har plikt til å redusere forbruket av antibiotika, men blir det ille vil vi selvfølgelig sette i gang en kur. Hvordan er det hos dere? Har barnehagen fortsatt de gamle retningslinjene, eller har de tilpasset seg de "nye" som kom for fem år siden?Anonymous poster hash: c81f5...07d Barnehagen retter seg altså verken etter lege eller Folkehelseinstituttet? Ta det opp med kommunen og hold tilbake betaling? Fy faen hvor frekt! Anonymous poster hash: 1cb8f...ee4
Anonym bruker Skrevet 5. november 2014 #30 Skrevet 5. november 2014 I min barnehage så får barna komme så lenge allmenntilstanden er bra, trenger ikke antibiotika. Og det er rett og slett noe herk at vi ikke kan sende hjem barn med øyne omtrent gjenklistert av puss, enda vi tørker bort ganske mange ganger i løpet av en dag. Jeg jobber på småbarnsavdeling med 35 barn i alderen 8 mnd - 2 år. Mange barn i den alderen er jo veldig fysiske, de sutter, tygger, slikker, gnikker og smaker på alt. De tar seg i ansiktet og tar alle andre i ansiktet. Har dere noe som helst anelse om hvor fort øyekatarr kan spre seg blant de minste i barnehagene? Det er en grunn til at man ikke ønsker barn med smitte i barnehager. Virker som mange av dere tror barnehagene sitter å finner på regler bare for å ergre foreldre. Anonymous poster hash: e10f8...741 Hvis barna sikler og snørrete på leker gjelder vel det samme forkjølelse? Kan barnehagen egentlig nekte å ta imot barn som ifølge fhi er friske nok til å gå der? Anonymous poster hash: c81f5...07d Frisk nok i følge fhi er ikke alltid det samme som at det er bra for barnet å være der. Hvor går grensene. Hos oss er det ingen grenser lenger. Hos oss kan barn komme med feber, diare og spying og, så lenge allmenntilstanden er grei. Anonymous poster hash: e10f8...741 Sammenligner du viral øyekatarr med omgangssyke? Akkurat når det gjelder feber, spy og diare har fhi klare regler som dere kan slå i bordet med. Så lenge dere følger FHI sine anbefalinger kan ikke foreldrene komme med barna sine i slike tilfeller. Jeg har sendt sønnen min med øyekatarr x flere i barnehagen. Ingen av de andre barna har blitt smittet, så vidt jeg vet. Heller ingen innad i vår familie, og vi har mange barn. Synes f,eks forkjølelser smitter lettere jeg., . Anonymous poster hash: 91e2d...9cf Selvfølgelig gjør jeg ikke det. Jeg bare lurer på hvor grensene går Anonymous poster hash: e10f8...741 Her: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Content_6493&Main_6157=6287:0:25,5499&MainContent_6287=6493:0:25,6832&Content_6493=6441:82617::0:6446:10:::0:0 Anonymous poster hash: 91e2d...9cf
Anonym bruker Skrevet 5. november 2014 #31 Skrevet 5. november 2014 Her har vi sendt hjem flere barn pga øyekatarr. Anonymous poster hash: 2a7f8...4ae Mange barnehager er litt overivrige i å sende hjem. Måtte komme å hente jenta i barnehagen pga øyekatarr. Så aldri noe til noe puss jeg. Anonymous poster hash: 1cb8f...ee4
Anonym bruker Skrevet 5. november 2014 #32 Skrevet 5. november 2014 I min barnehage så får barna komme så lenge allmenntilstanden er bra, trenger ikke antibiotika. Og det er rett og slett noe herk at vi ikke kan sende hjem barn med øyne omtrent gjenklistert av puss, enda vi tørker bort ganske mange ganger i løpet av en dag. Jeg jobber på småbarnsavdeling med 35 barn i alderen 8 mnd - 2 år. Mange barn i den alderen er jo veldig fysiske, de sutter, tygger, slikker, gnikker og smaker på alt. De tar seg i ansiktet og tar alle andre i ansiktet. Har dere noe som helst anelse om hvor fort øyekatarr kan spre seg blant de minste i barnehagene? Det er en grunn til at man ikke ønsker barn med smitte i barnehager. Virker som mange av dere tror barnehagene sitter å finner på regler bare for å ergre foreldre. Anonymous poster hash: e10f8...741 Hvis barna sikler og snørrete på leker gjelder vel det samme forkjølelse? Kan barnehagen egentlig nekte å ta imot barn som ifølge fhi er friske nok til å gå der? Anonymous poster hash: c81f5...07d Frisk nok i følge fhi er ikke alltid det samme som at det er bra for barnet å være der. Hvor går grensene. Hos oss er det ingen grenser lenger. Hos oss kan barn komme med feber, diare og spying og, så lenge allmenntilstanden er grei. Anonymous poster hash: e10f8...741 Sammenligner du viral øyekatarr med omgangssyke? Akkurat når det gjelder feber, spy og diare har fhi klare regler som dere kan slå i bordet med. Så lenge dere følger FHI sine anbefalinger kan ikke foreldrene komme med barna sine i slike tilfeller. Jeg har sendt sønnen min med øyekatarr x flere i barnehagen. Ingen av de andre barna har blitt smittet, så vidt jeg vet. Heller ingen innad i vår familie, og vi har mange barn. Synes f,eks forkjølelser smitter lettere jeg., . Anonymous poster hash: 91e2d...9cf Selvfølgelig gjør jeg ikke det. Jeg bare lurer på hvor grensene går Anonymous poster hash: e10f8...741 Her: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Content_6493&Main_6157=6287:0:25,5499&MainContent_6287=6493:0:25,6832&Content_6493=6441:82617::0:6446:10:::0:0 Anonymous poster hash: 91e2d...9cf Kommunelegen vår overstyrer de grensene her Anonymous poster hash: e10f8...741
Anonym bruker Skrevet 5. november 2014 #33 Skrevet 5. november 2014 I min barnehage så får barna komme så lenge allmenntilstanden er bra, trenger ikke antibiotika. Og det er rett og slett noe herk at vi ikke kan sende hjem barn med øyne omtrent gjenklistert av puss, enda vi tørker bort ganske mange ganger i løpet av en dag. Jeg jobber på småbarnsavdeling med 35 barn i alderen 8 mnd - 2 år. Mange barn i den alderen er jo veldig fysiske, de sutter, tygger, slikker, gnikker og smaker på alt. De tar seg i ansiktet og tar alle andre i ansiktet. Har dere noe som helst anelse om hvor fort øyekatarr kan spre seg blant de minste i barnehagene? Det er en grunn til at man ikke ønsker barn med smitte i barnehager. Virker som mange av dere tror barnehagene sitter å finner på regler bare for å ergre foreldre. Anonymous poster hash: e10f8...741 Hvis barna sikler og snørrete på leker gjelder vel det samme forkjølelse? Kan barnehagen egentlig nekte å ta imot barn som ifølge fhi er friske nok til å gå der? Anonymous poster hash: c81f5...07d Frisk nok i følge fhi er ikke alltid det samme som at det er bra for barnet å være der. Hvor går grensene. Hos oss er det ingen grenser lenger. Hos oss kan barn komme med feber, diare og spying og, så lenge allmenntilstanden er grei. Anonymous poster hash: e10f8...741 Sammenligner du viral øyekatarr med omgangssyke? Akkurat når det gjelder feber, spy og diare har fhi klare regler som dere kan slå i bordet med. Så lenge dere følger FHI sine anbefalinger kan ikke foreldrene komme med barna sine i slike tilfeller. Jeg har sendt sønnen min med øyekatarr x flere i barnehagen. Ingen av de andre barna har blitt smittet, så vidt jeg vet. Heller ingen innad i vår familie, og vi har mange barn. Synes f,eks forkjølelser smitter lettere jeg., . Anonymous poster hash: 91e2d...9cf Selvfølgelig gjør jeg ikke det. Jeg bare lurer på hvor grensene går Anonymous poster hash: e10f8...741 Her: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Content_6493&Main_6157=6287:0:25,5499&MainContent_6287=6493:0:25,6832&Content_6493=6441:82617::0:6446:10:::0:0 Anonymous poster hash: 91e2d...9cf Kommunelegen vår overstyrer de grensene her Anonymous poster hash: e10f8...741 Nå leste ikke jeg linken din godt nok før jeg svarte. For når jeg leste den så ser jeg jo at kommunelegen kan tolke det sånn Barn med feber bør først og fremst av hensyn til seg selv holdes hjemme til det er feberfri. Det må være foreldrene som avgjør om barnet har en unormal diarétilstand FeberBarns normale temperatur kan variere. Temperatur mer enn 37,5 ° om morgenen og 38 ° på kvelden anses å være forhøyet temperatur. Barn med feber bør først og fremst av hensyn til seg selv holdes hjemme til det er feberfri. I noen sammenhenger kan det være ønskelig av smittevernhensyn. Diaré med eller uten brekningerBarn med akutte diarétilstander kan vende tilbake til barnehagen 2 døgn etter at de har blitt symptomfrie. Dette gjelder også bleiebarn. Barn som konstitusjonelt har tendens til løs avføring trenger ikke holdes borte fra barnehagen. Det må være foreldrene som avgjør om barnet har en unormal diarétilstand. Ved diarétilstander hvor man mistenker næringsmiddeloverført mikrobe (for eksempel etter utenlandsreise) bør barnet undersøkes av lege og det bør sjekkes om andre barn i barnehagen har symptomer. Anonymous poster hash: e10f8...741
Anonym bruker Skrevet 5. november 2014 #34 Skrevet 5. november 2014 Toåringen har øyekatarr. Det ene øyet var rødt og litt verkende i morges, ikke noe voldsomt. Legen og jeg er enige i fhi sine retningslinjer fra 2009 om å begrense bruk av antibiotika, og ønsker ikke å bruke det på lett øyekatarr, da det er som en "forkjølelse på øyet" å regne. Bhg vil ikke ta imot ham før han er helt bra eller behandling er påbegynt. Får dårlig samvittighet overfor arbeidsgiver, men har på den andre side knapt brukt sykt barn-dager i år. Synes vi alle har plikt til å redusere forbruket av antibiotika, men blir det ille vil vi selvfølgelig sette i gang en kur. Hvordan er det hos dere? Har barnehagen fortsatt de gamle retningslinjene, eller har de tilpasset seg de "nye" som kom for fem år siden?Anonymous poster hash: c81f5...07d Barnehagen retter seg altså verken etter lege eller Folkehelseinstituttet? Ta det opp med kommunen og hold tilbake betaling? Fy faen hvor frekt! Anonymous poster hash: 1cb8f...ee4 Ja, det stemmer. Men tenker å gjøre som en foreslo, og ta med skriftlig anbefaling fra legen. Når det er sagt vil jeg bare understreke at jeg ikke er noen tårnfrid. Jeg har heller barna hjemme en dag for mye enn en for lite. Overholder alltid regler om feberfri dag, normal bleie/avføring og 48 timer etter oppkast, samtalar jeg selvfølgelig ikke sender barn med dårlig allmenntilstand i bhg. Stor respekt for smitte generelt, men ser ikke at det er bede å sende et barn i bhg med behandling som ikke virker enn uten noen behandling i det hele tatt. Han er fortsatt like smittsomt, og vi kan ha bidratt til å styrke resistensutvikling. Merkelig at de ikke vil ta ham i mot, da de har reglene fra fhi slått opp på veggen Anonymous poster hash: c81f5...07d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå