Anonym bruker Skrevet 5. november 2014 #1 Skrevet 5. november 2014 Toåringen har øyekatarr. Det ene øyet var rødt og litt verkende i morges, ikke noe voldsomt. Legen og jeg er enige i fhi sine retningslinjer fra 2009 om å begrense bruk av antibiotika, og ønsker ikke å bruke det på lett øyekatarr, da det er som en "forkjølelse på øyet" å regne. Bhg vil ikke ta imot ham før han er helt bra eller behandling er påbegynt. Får dårlig samvittighet overfor arbeidsgiver, men har på den andre side knapt brukt sykt barn-dager i år. Synes vi alle har plikt til å redusere forbruket av antibiotika, men blir det ille vil vi selvfølgelig sette i gang en kur. Hvordan er det hos dere? Har barnehagen fortsatt de gamle retningslinjene, eller har de tilpasset seg de "nye" som kom for fem år siden? Anonymous poster hash: c81f5...07d
Anonym bruker Skrevet 5. november 2014 #2 Skrevet 5. november 2014 Ved øyepuss får jeg alltid legen til å skrive ett skriv der det står at ungen er for frisk til medisinering og frisk nok til å være i bhg. Problem løstsittende, og det setter på plass ped-leder som prøver å overkjøre lege ift medisiner. Anonymous poster hash: ab179...c4c
Anonym bruker Skrevet 5. november 2014 #3 Skrevet 5. november 2014 Ved øyepuss får jeg alltid legen til å skrive ett skriv der det står at ungen er for frisk til medisinering og frisk nok til å være i bhg. Problem løstsittende, og det setter på plass ped-leder som prøver å overkjøre lege ift medisiner. Anonymous poster hash: ab179...c4c Det var en god idé! Det skal jeg jammen meg gjøre. Synes det er rart at ansatte i bhg mener de har mer peiling enn fhi, og setter seg over deres anbefalinger. All respekt for pedagoger og deres fag, men de er nettopp pedagoger, og ikke helsepersonell. HI Anonymous poster hash: c81f5...07d
Anonym bruker Skrevet 5. november 2014 #4 Skrevet 5. november 2014 Ved øyepuss får jeg alltid legen til å skrive ett skriv der det står at ungen er for frisk til medisinering og frisk nok til å være i bhg. Problem løstsittende, og det setter på plass ped-leder som prøver å overkjøre lege ift medisiner. Anonymous poster hash: ab179...c4c Det var en god idé! Det skal jeg jammen meg gjøre. Synes det er rart at ansatte i bhg mener de har mer peiling enn fhi, og setter seg over deres anbefalinger. All respekt for pedagoger og deres fag, men de er nettopp pedagoger, og ikke helsepersonell. HI Anonymous poster hash: c81f5...07d Problem løst skulle det stå som du sikkert skjønte:) Ja jeg syns også det var genialt. Var så forbanna på ped-leder som hadde gitt meg skrivet fra fhi ved bhgstart også klarer de ikke følge det opp engang. Så når jeg sto der med brevet de hadde gitt meg og brevet fra legen så hadde de ikke så mye valg:) Anonymous poster hash: ab179...c4c
Anonym bruker Skrevet 5. november 2014 #5 Skrevet 5. november 2014 Flere som kan dele sine erfaringer? Er det vanlig at barnehager er så bakstreverske? HI Anonymous poster hash: c81f5...07d
Anonym bruker Skrevet 5. november 2014 #6 Skrevet 5. november 2014 I den forrige bhg sønnen min gikk i, måtte jeg kjøre å hente ham pga puss i øyet, og han fikk ikke komme tilbake før behandling var påbegynt. Jeg tenkte den gangen at det var rimelig hysterisk. I bhg han går nå følger de retningslinjene. Kun puss og ellers frisk, i barnehagen. Da er årsak mest sannsynlig virus og antibiotika skal ikke brukes. Knallrøde øyne som svir, puss som renner - til legen for vurdering. Synes ideen om å ta med skriv fra legen var god. Tull og tøys at barn som er friske skal holdes hjemme på grunn av ufarlig puss i øyet. Anonymous poster hash: 8225b...6be
Anonym bruker Skrevet 5. november 2014 #7 Skrevet 5. november 2014 Kopiert fra vår barnehage sin nettside: ØyekatarØyekatar forårsakes enten av virus eller bakterier. Begge typer infeksjon er vanlig hos barn med forkjølelse. Ved virusinfeksjoner i øyet har det ingen hensikt med behandling. Ved bakterieinfeksjon kan behandling muligens forkorte forløpet noe. En eventuell smittefare er opphørt dagen etter at behandling ble startet, selv om det fortsatt er verk i øyekroken. Ved virusinfeksjon i øyet kan barna gå i barnehage uten at det brukes medisiner. Anonymous poster hash: 7526c...c1d
Anonym bruker Skrevet 5. november 2014 #8 Skrevet 5. november 2014 Godt å se at noen barnehager har tilpasset seg! HI Anonymous poster hash: c81f5...07d
Anonym bruker Skrevet 5. november 2014 #9 Skrevet 5. november 2014 Vi har to barnehager. Den ene har korrekte retningslinjer i samråd med FHIs anbefalinger, om at barnet kan komme i barnehagen ved mild til moderat øyekatarr. Ikke noe krav om behandling. Den andre har dette tøyset om at behandling skal være påbegynt. Jeg har ikke giddet å krangle på det siden vi ikke har vært i situasjonen ennå, men det er selvfølgelig uaktuelt å sette barnet mitt på antibiotika fordi barnehagen ikke er oppdatert. Anonymous poster hash: 6d195...4cd
Anonym bruker Skrevet 5. november 2014 #10 Skrevet 5. november 2014 Synes det er helt greit at behandling har startet før barnet begynner i bhg igjen. Anonymous poster hash: a2330...2ec
Anonym bruker Skrevet 5. november 2014 #11 Skrevet 5. november 2014 Synes det er helt greit at behandling har startet før barnet begynner i bhg igjen. Anonymous poster hash: a2330...2ec Men behandling har jo ingen effekt, det er som regel virus og da må du medisinere barnet ditt med antibiotika helt unødvendig. Synes du det er helt greit? Når anbefalingen fra leger er at det bare skal skylles med saltvann skal altså barnehagene bestemme at barna må ta medisiner? Ikke rart det blir flere og flere resistente bakterier når vi skal behandle for sikkerhets skyld.... Klippet fra nhi sine nettsider: Dersom det er en virusinfeksjon (adenovirus), vil barna være smitteførende selv om de får behandling. I slike situasjoner er det ikke til å unngå at infeksjonen sprer seg til andre barn. I de fleste tilfeller vil spredning til andre barn i barnehage ha startet allerede før det første barnet kommer til undersøkelse. Anonymous poster hash: 7526c...c1d
Von Hertelhofen Skrevet 5. november 2014 #12 Skrevet 5. november 2014 Så lenge det er lite - moderat puss kan ungen gå i barnehagen. Det er ingen krav om behandling. Konjuktivitt går som regel over av seg selv.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2014 #13 Skrevet 5. november 2014 Synes det er helt greit at behandling har startet før barnet begynner i bhg igjen. Anonymous poster hash: a2330...2ec Men behandling har jo ingen effekt, det er som regel virus og da må du medisinere barnet ditt med antibiotika helt unødvendig. Synes du det er helt greit? Når anbefalingen fra leger er at det bare skal skylles med saltvann skal altså barnehagene bestemme at barna må ta medisiner? Ikke rart det blir flere og flere resistente bakterier når vi skal behandle for sikkerhets skyld.... Klippet fra nhi sine nettsider: Dersom det er en virusinfeksjon (adenovirus), vil barna være smitteførende selv om de får behandling. I slike situasjoner er det ikke til å unngå at infeksjonen sprer seg til andre barn. I de fleste tilfeller vil spredning til andre barn i barnehage ha startet allerede før det første barnet kommer til undersøkelse. Anonymous poster hash: 7526c...c1d Enig. Det er allerede utbredt resistens mot fucidinsyre. Dersom vi fortsetter å bruke antibiotika ukritisk på banale infeksjoner (som ofte til og med skyldes virus), vil vi få et stort problem den dagen antibiotika virkelig trengs. HI Anonymous poster hash: c81f5...07d
Gjest Skrevet 5. november 2014 #14 Skrevet 5. november 2014 Så lenge man er påbegynt behandling, så kan jeg sende ungen i barnehagen
Anonym bruker Skrevet 5. november 2014 #15 Skrevet 5. november 2014 Dere forbauser meg litt, dere bruker ikke antibiotika ved BAKTERIELL øyekatarr, men spiser masse oppdrettslaks (siden laks er sunt) som er proppfull med antibiotika? Vil nå tro at det er mer forekomst av antibiotika i maten og ikke den usle bruken av antibiotika ved sykdom som fører til resistens hos så mange. Anonymous poster hash: 97147...109
Anonym bruker Skrevet 5. november 2014 #16 Skrevet 5. november 2014 Dere forbauser meg litt, dere bruker ikke antibiotika ved BAKTERIELL øyekatarr, men spiser masse oppdrettslaks (siden laks er sunt) som er proppfull med antibiotika? Vil nå tro at det er mer forekomst av antibiotika i maten og ikke den usle bruken av antibiotika ved sykdom som fører til resistens hos så mange. Anonymous poster hash: 97147...109 Dere forbauser meg litt, dere bruker ikke antibiotika ved BAKTERIELL øyekatarr, men spiser masse oppdrettslaks (siden laks er sunt) som er proppfull med antibiotika? Vil nå tro at det er mer forekomst av antibiotika i maten og ikke den usle bruken av antibiotika ved sykdom som fører til resistens hos så mange. Anonymous poster hash: 97147...109 Nå har vel ingen snakket om bakteriell øyekatarr, de fleste tilfeller av øyekatarr hos barn er en virusinfeksjon. De gangene det er bakteriell infeksjon blir øyet veldig rødt, veldig vont og med store mengder puss som klistrer øyet helt igjen. Da har barnet stort ubehag, nedsatt allmenntilstand og det er helt naturlig å gå til lege, få medisiner og være hjemme fra barnehagen. Det vi snakker om er virusinfeksjonene, når barnet er blid og glad, god allmenntilstand, men klør i øynene og har litt puss. Da går det fint an å skylle øyet med saltvann og sende ungen i barnehagen, men det er fremdeles barnehagen som nekter å ta barna imot og forlanger at de begynner med antibiotikadråper, mot en virusinfeksjon. DET er veldig galt! Anonymous poster hash: 7526c...c1d
Anonym bruker Skrevet 5. november 2014 #17 Skrevet 5. november 2014 Dere forbauser meg litt, dere bruker ikke antibiotika ved BAKTERIELL øyekatarr, men spiser masse oppdrettslaks (siden laks er sunt) som er proppfull med antibiotika? Vil nå tro at det er mer forekomst av antibiotika i maten og ikke den usle bruken av antibiotika ved sykdom som fører til resistens hos så mange. Anonymous poster hash: 97147...109 Jeg bruker ikke antibiotika ved øyekatarr forårsaket av virus, nei. Og heller ikke bakteriell hvis den er lett. Er den alvorlig kommer vi selvfølgelig til å bruke. Aner ikke hvor du har det fra at vi spiser oppdrettslaks. Det gjør vi ikke her i familien. Heller ikke kyllingfilet annet enn økologisk. Men enig med deg i at antibiotikabruk i matproduksjon bør begrenses. HI Anonymous poster hash: c81f5...07d
Anonym bruker Skrevet 5. november 2014 #18 Skrevet 5. november 2014 Her har vi sendt hjem flere barn pga øyekatarr. Anonymous poster hash: 2a7f8...4ae
Anonym bruker Skrevet 5. november 2014 #19 Skrevet 5. november 2014 Jeg tror nok at barnehagen sender barnet hjem på grunn av smittefare. På samme måte som man for eksempel ikke får lov til å gå i barnehage med vannkopper, selv om det er ingen behandling mot dem, og det er "gunstig" for de fleste barna å bli smittet av det tidlig. Anonymous poster hash: 97147...109
Anonym bruker Skrevet 5. november 2014 #20 Skrevet 5. november 2014 Jeg tror nok at barnehagen sender barnet hjem på grunn av smittefare. På samme måte som man for eksempel ikke får lov til å gå i barnehage med vannkopper, selv om det er ingen behandling mot dem, og det er "gunstig" for de fleste barna å bli smittet av det tidlig. Anonymous poster hash: 97147...109 Jo, men i følge fhi kan øyekatarr betraktes omtrent som en forkjølelse, og hvem sender ikke et snørrete eller lett hostende barn i bhg? Forkjølelse er jo også smittsomt. Synes det er galt av barnehageansatte å ikke respektere retningslinjer fra fhi. Det er i vår alles interesse å få ned bruken av antibiotika, og fem år etter at de nye retningslinjene kom er det fortsatt flere sidrumpa bhg som nekter å høre på ekspertene. Anonymous poster hash: c81f5...07d
Anonym bruker Skrevet 5. november 2014 #21 Skrevet 5. november 2014 Hos oss hadde vi noen diskusjoner da eldste startet for 6 år siden, men det var kun første året. Etter det har de fulgt anbefalingene. Er det veldig rødt vil de at legen skal se på det, men hvis legen sier ingen medisiner, så godtar de det. Anonymous poster hash: be9ad...828
Anonym bruker Skrevet 5. november 2014 #22 Skrevet 5. november 2014 Hos oss hadde vi noen diskusjoner da eldste startet for 6 år siden, men det var kun første året. Etter det har de fulgt anbefalingene. Er det veldig rødt vil de at legen skal se på det, men hvis legen sier ingen medisiner, så godtar de det. Anonymous poster hash: be9ad...828 Høres veldig fornuftig ut. Skulle ønske det var slik i vår bhg. Anonymous poster hash: c81f5...07d
Anonym bruker Skrevet 5. november 2014 #23 Skrevet 5. november 2014 I min barnehage så får barna komme så lenge allmenntilstanden er bra, trenger ikke antibiotika. Og det er rett og slett noe herk at vi ikke kan sende hjem barn med øyne omtrent gjenklistert av puss, enda vi tørker bort ganske mange ganger i løpet av en dag. Jeg jobber på småbarnsavdeling med 35 barn i alderen 8 mnd - 2 år. Mange barn i den alderen er jo veldig fysiske, de sutter, tygger, slikker, gnikker og smaker på alt. De tar seg i ansiktet og tar alle andre i ansiktet. Har dere noe som helst anelse om hvor fort øyekatarr kan spre seg blant de minste i barnehagene? Det er en grunn til at man ikke ønsker barn med smitte i barnehager. Virker som mange av dere tror barnehagene sitter å finner på regler bare for å ergre foreldre. Anonymous poster hash: e10f8...741
Anonym bruker Skrevet 5. november 2014 #24 Skrevet 5. november 2014 I min barnehage så får barna komme så lenge allmenntilstanden er bra, trenger ikke antibiotika. Og det er rett og slett noe herk at vi ikke kan sende hjem barn med øyne omtrent gjenklistert av puss, enda vi tørker bort ganske mange ganger i løpet av en dag. Jeg jobber på småbarnsavdeling med 35 barn i alderen 8 mnd - 2 år. Mange barn i den alderen er jo veldig fysiske, de sutter, tygger, slikker, gnikker og smaker på alt. De tar seg i ansiktet og tar alle andre i ansiktet. Har dere noe som helst anelse om hvor fort øyekatarr kan spre seg blant de minste i barnehagene? Det er en grunn til at man ikke ønsker barn med smitte i barnehager. Virker som mange av dere tror barnehagene sitter å finner på regler bare for å ergre foreldre. Anonymous poster hash: e10f8...741 Hvis barna sikler og snørrete på leker gjelder vel det samme forkjølelse? Kan barnehagen egentlig nekte å ta imot barn som ifølge fhi er friske nok til å gå der? Anonymous poster hash: c81f5...07d
Anonym bruker Skrevet 5. november 2014 #25 Skrevet 5. november 2014 I min barnehage så får barna komme så lenge allmenntilstanden er bra, trenger ikke antibiotika. Og det er rett og slett noe herk at vi ikke kan sende hjem barn med øyne omtrent gjenklistert av puss, enda vi tørker bort ganske mange ganger i løpet av en dag. Jeg jobber på småbarnsavdeling med 35 barn i alderen 8 mnd - 2 år. Mange barn i den alderen er jo veldig fysiske, de sutter, tygger, slikker, gnikker og smaker på alt. De tar seg i ansiktet og tar alle andre i ansiktet. Har dere noe som helst anelse om hvor fort øyekatarr kan spre seg blant de minste i barnehagene? Det er en grunn til at man ikke ønsker barn med smitte i barnehager. Virker som mange av dere tror barnehagene sitter å finner på regler bare for å ergre foreldre. Anonymous poster hash: e10f8...741 Hvis barna sikler og snørrete på leker gjelder vel det samme forkjølelse? Kan barnehagen egentlig nekte å ta imot barn som ifølge fhi er friske nok til å gå der? Anonymous poster hash: c81f5...07d Frisk nok i følge fhi er ikke alltid det samme som at det er bra for barnet å være der. Hvor går grensene. Hos oss er det ingen grenser lenger. Hos oss kan barn komme med feber, diare og spying og, så lenge allmenntilstanden er grei. Anonymous poster hash: e10f8...741
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå