Gå til innhold

Noen som har tips ang fisk/akvarium?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi ønsker oss gullfisk, men har null erfaring. Kunne godt tenke meg noe lettstelt, gjerne bare bolle med fisk oppi. Men hvor mange gullfisk bær man ha? er det nok med en eller bør det være to oppi? Og er bolle det enkleste å rengjøre? Og finnes de med lokk? har katt så må nok sørge for at den ikke har tilgang på fisken.

Anonymous poster hash: 52255...101
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En gullfisk i bolle lever ikke lenge, altfor dårlige forhold.

Anonymous poster hash: e703c...f00

Skrevet

Enig med anonym over her. Desto mindre desto vanskeligere å få til.

Anonymous poster hash: e6426...d81

Skrevet

Akvarium fra 110 liter er lettest å gjøre rent. Desto større, desto mindre arbeid. 

Anonymous poster hash: 541ac...17b
Skrevet

Jo større akvarium jo bedre. Med pumpe ol. Å ha fisk i bolle er rett å slett misshandling! 

Skal du ha gullfisk bør du har minst to stk. Har du et akvarium på 120L kan du ha fire. Men jeg ville heller ha valgt slørhaler, framfor gullfisk, da de er finere :)  Fisker er sosiale og misstrives alene. (sett bort ifra kampfisker) 

Husk masse planter! :) 

Anonymous poster hash: aec16...97a
Skrevet

Akvariehobbyen er mye mer enn bare en bolle med noen gullfisk oppi. Det er mishandling.

Hvis dere virkelig ønsker akvarium, sett dere godt inn i hobbyen. Les og lær. Husk at fisker også er liv, og at de skal ha det godt.

Anonymous poster hash: b2f40...6b9

Skrevet

Gullfisk hører til i dam. Slørhaler støtter jeg ikke produksjonen av da de er avlet svært uetisk. Ryggraden er forkrøplet, liten og stiv mens organene vokser normalt. Derav den store buken. De med øyne som står ut etc er utsatt for skader på øyet. De er også svake for sykdommer.

Bolle bør du styre unna. Overflaten er liten i forhold til volum, og det er ofte problemer med oksygentilførsel. I tillegg er det lettere med større akvarier. Om du tenker på problemer med katt så se på f eks juwel kar. De tåler fint en katt oppå.

Se heller på guppy, platy, molly, neontetra etc. Kjekke begynnerfisk.

Anonymous poster hash: c93f8...130

Skrevet

Vi har et akvarium på 160 l, og har tidligere hatt et akvarium på omkring... Eh. Jeg husker ikke, men det var lite. Ikke en bolle, men ikke stort større enn en... 

Jeg kan si det enkelt; det store akvariumet er SÅ mye enklere å rengjøre. Det trengs faktisk ikke gjøres mer enn 2-4 ganger i året. Pumpen må vaskes noe oftere. Vi har masse planter, og en del fisk (ikke gullfisk da). 
Det lille akvariumet måtte vi rengjøre ca 2 ganger i måneden, for at det ikke skulle "leve grønske" på veggene. Hadde to gullfisk i den, og en liten pumpe, samt planter. Stakkars fisk... Men de levde ekstremt lenge. Sikkert nærmere 10 år, da siste årene i større akvarium. 

Anonymous poster hash: fe8e3...99c
Skrevet

Gullfisk skal aldri gå i akvarium på mindre enn 200 liter. Det er noe stort tull at de selges til "gud og hvermann" i dyrebutikkene, for de vil vannsmekte og sannsynligvis dø rimelig kjapt i de akvariene nybegynnere vanligvis kjøper. En gullfisk i et stort nok kar kan bli gammel - tror det er ca 20 år? - men i en bolle vil den neppe passere året.

Neste ting er at fisk i bolle er utrolig vanskelig. Du greier ikke å holde stabile vannverdier i et så lite kar, så selv et dødt blad på en plante eller litt fôrrester kan velte hele økosystemet og forgifte fiskene. Det er lettere jo større, opp til et punkt hvor det blir så stort at det er for spesielt interesserte :-P jeg har pr i dag en 530-liter, og det er uten tvil det letteste jeg har hatt.

Dernest: STOL ALDRI PÅ EN DYREBUTIKK-ANSATT når du handler fisk. Med noen få unntak har de stort sett null peiling. Min nevnte 530-liter kom i hus etter at jeg stolte på en butikkansatt som solgte meg en fisk som skulle bli ca 12 cm og fint passet i min 160-liter. Han er nå 25 cm lang og kan bli opp til 30...

Som nybegynner-kit anbefaler jeg minst 50-60 liter, gjerne rundt 100. Pass på at du har stort nok filter, men luftpumpe er bare tull. Mange innvendige filter har forøvrig mulighet til å suge inn litt luft også. Og så anbefaler jeg fiskebasen på www.akvaforum.no, der kan du søke opp passende fisk etter størrelse på akvariet. En liten stim kardinaltetra er fine, og vil du ha noen litt morsomme anbefaler jeg kuhlii-ål. De er søte og lettholdte. Som algespiser kjøper du en ancistrus, de er lettholdte og hardtarbeidende og kan gå i akvarier ned mot 50 liter.

Og husk: når du rengjør akvariet så skal du IKKE tømme det og vaske utav. Bruk hevert til å suge opp slam ca en gang i uka, bytt ca 10% av vannet hver uke og skrap alger på glasset ved behov. Hvis alt gror over med alger er det noe feil, sannsynligvis overfôring og for mye lys. Innimellom er det nødvendig å rense opp litt i bunnlaget, mem hvis du har fin sand (hvilket du bør ha - og den aller beste kjøper du på biltema, den typen som er merket med blant annet akvariebruk) er det bare å suge opp med slangen og skylle og du trenger ikke ta alt på en gang.

Pjuh. Sorry foredraget. Håper bare å spare deg for masse døde fisker og et akvarium som du er dritt lei og selger om et år ☺

Skrevet

Se her ja, godt jeg spurte her! Tusen takk for mange god svar og tips. Som nevnt er jeg helt uerfaren, men har virkelig et ønske om fisk. tenker det er kjempestas for ungen i huset også. Jeg tar med meg de gode rådene :D

Anonymous poster hash: 52255...101
Skrevet

(Og forresten, hvis du bor i trondheimsområdet så står det en komplett 160-liter med alt man trenger unntatt fisk og planter foran klesskapet mitt og venter på ny eier 😛)

Fisk er kjempestas, og høyst undervurderte kjæledyr 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...