Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på første svangerskapskontroll hos lege idag. For tidlig til å ta blodprøver selvfølgelig,men fikk nå iallefall kontrollert det andre..:)

Hadde faktisk gått ned en kilo etter at jeg ble gravid.. jeg som gikk opp 25 kilo sist..:P

Men iallefall; legen sa at første sv.skapsktr hos jordmor ikke er før i uke 24(!).. stemmer virkelig dette? Det er jo så leeenge til...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal til jordmor i uke 9 jeg. Snakket med henne selv og vi satt opp time sammen :)

Skrevet

Jeg ringte og skulle avtale time hos jordmor i dag, og fikk faktisk samme beskjed, uke 24. Ble litt satt ut jeg for alle mine venninner går til lege/jordmor annenhver gang. Men hvis jeg "absolutt ville" (???) så kunne jeg få da. Så da blir det jordmor i uke 13 på meg :-)

Skrevet

Tror nok jeg kommer til å ta kontakt å få time litt før uke 24 ja... om ikke annet for å få høre hjerteslagene til den lille...

Skrevet

Jeg ringte og ba om å få en samtale med jordmor pga bekymringer etter tidligere SA. Jeg hadde time hos henne når jeg var ca 7+5, da fylte hun ut helsekort for gravide, sjekka urinprøve, målte blodtrykk og vekt. Også satt hun meg opp på ny time når jeg er 12+noen dager. Da skal hun ta de første blodprøvene (det var for tidlig sist jeg var der, sa hun), måle blodtrykk igjen, sjekke urinprøve igjen og høre etter hjertelyden, bl.a sa hun.

Min fastlege er ute i permisjon nå, så jeg har hatt to ulike turnusleger som vikar nå. Derfor har jeg kommet fram til at jeg foreløpig tar alle kontrollene hos jordmor. Jeg er også sykmeldt en uke nå, så jeg har vært inne hos legen også, men om jeg skulle ha mer behov for noe hos legen, ordner jeg en time om jeg trenger det.

Det er nok litt opp og ned hvordan kapasiteten til jordmødrene i de ulike kommunene er, men ring helsestasjonen og hør om du kan få en time, her var det i alle fall ikke noe problem!

Skrevet

Jeg ringte jordmor etter første kontroll hos lege, og fikk time i uke 18. Fikk inntrykk av. At det var vanlig.

Skrevet

I kommunen her setter vi opp timer til jordmor fra uke 12. Lønner seg faktisk å være tidlig ute for vi har bare en jordmor så timene blir fort booket. I noen tilfeller er det så fullt at man ikke får time før man er så langt på vei:/ men er man heldig får man time fra uke 12:)

Skrevet

Her fikk jeg time i uke 16.. Hadde fått i uke 12 sa hun hvis jeg ikke allerede hadde vært hos lege ( noe jeg allerede hadde vært 2 ganger) :)

Skrevet

Eg fekk sjølv time ganske tidlig, sida eg er so ung. Har hatt tre jordmortimar, og er berre i veke 24. Skal ha min fjerde i dag, men det er berre sida blodtrykket mitt var so høgt når eg var på sjukehuset i dag, at dei ville kontrollere det ein ekstra gang. 

Anonymous poster hash: a94dc...5c2
Skrevet

Tre dager etter positiv test fikk jeg time hos fastlege, var da 4+3.. fylte ut helsekort, masse blodprøver og annet.. Ringte jordmor og skal dit i uke 8. Virker som store forskjeller rundt omkring? :-o

Skrevet

Var på første svangerskapskontroll hos lege i uke 11. Har fått satt opp time hos jordmor i uke 15.

Har hørt at de ikke lenger hører etter hjertelyd på kontroll da dette har medført mye bekymringer dersom jordmor/lege ikke finner lyden. Noen med erfaring? Stemmer dette? Det er 5 år siden sist jeg gikk gravid og da var det vanlig å få høre hjertelyden.

Skrevet (endret)

Var på første svangerskapskontroll hos lege i uke 11. Har fått satt opp time hos jordmor i uke 15.

Har hørt at de ikke lenger hører etter hjertelyd på kontroll da dette har medført mye bekymringer dersom jordmor/lege ikke finner lyden. Noen med erfaring? Stemmer dette? Det er 5 år siden sist jeg gikk gravid og da var det vanlig å få høre hjertelyden.

Regner med at dette er veldig individuelt fra jordmor til jordmor og lege til lege. Jeg skal tilbake til jordmor når jeg er 12+noen dager, og hun sa sist at hun ville prøve å lytte etter hjertelyden. Men hun sa også at det ikke er sikkert hun finner den.

Men ser også for meg at jordmødre flest er flinkere til å finne hjertelyden med dopler enn leger flest, kanskje?

Endret av Paeonia
Skrevet

Tre dager etter positiv test fikk jeg time hos fastlege, var da 4+3.. fylte ut helsekort, masse blodprøver og annet.. Ringte jordmor og skal dit i uke 8. Virker som store forskjeller rundt omkring? :-o

a dette var usedvanlig tidlig da?!

Anonymous poster hash: 89abc...eaa

Skrevet

Blodprøvene må man jo ta etter uke 12.. Er iallefall sånn her jeg bor. Legen sa at det ikka var noe poeng i å ta disse blodprøvene før etter uke 12, og slik har det vært hver gang jeg har vært gravid...

Skrevet

Blodprøvene må man jo ta etter uke 12.. Er iallefall sånn her jeg bor. Legen sa at det ikka var noe poeng i å ta disse blodprøvene før etter uke 12, og slik har det vært hver gang jeg har vært gravid...

Det er samme beskjed jeg fikk av jordmor også. Tror det var blodtype hun sa at ikke kunne tas før etter uke 12, mens de andre kunne tas før, men flere av de tas vel fra samme glass, så da er det greit å samle alle samme dag.

Skrevet

Så rart! Både jordmor og lege sa jeg skulle ta blodprøver - alt fra stoffskifte, til b12 vitamin og diverse sykdommer, og sendte urinprøve til dyrking? Er det disse prøvene som egentlig skal tas etter uke 12? Jaja, jeg har nok blod, da blir det vel ny runde med blodprøver på nyåret! :-o

Skrevet

Er ikke uvanlig å dra til jordmor i uke 8, dersom fastlegen mener at jordmoren kan gi bedre råd og veiledning etc...

Jeg har vært til en konsultasjon hos fastlegen i uke 8, skal ta masse blodprøver og diverse i uke 12, og time hos jordmor ca i uke 14 :lillesky:

Skrevet

Er ikke uvanlig å dra til jordmor i uke 8, dersom fastlegen mener at jordmoren kan gi bedre råd og veiledning etc...

Jeg har vært til en konsultasjon hos fastlegen i uke 8, skal ta masse blodprøver og diverse i uke 12, og time hos jordmor ca i uke 14 :lillesky:

Jeg har allerede tatt masse blodprøver 😳 og det leeeenge før uke 12, kanskje bra jeg fikk time hos JM tidlig, tydeligvis har fastlegen min vært på bærtur.

Skrevet

Tror egentlig uke 12 er satt for at det frem til da er størst sjans for sa. Blodtypen endrer seg ikke så den kan man ta når som helst. Jm her mener at malen er lege uke 12 jm uke 16 oul ca uke 18 så lege/ 22 , men går man bare til jm så kan man det også

Skrevet

Hadde første kontroll hos lege i uke 8 og skal til jordmor i desember da jeg er 14+4 :-) syns det er helt ypperlig:-) 4 uker etter skal jeg på oul:-) tia går litt fortere da det ikke er så lenge i mellom hver kontroll:-D

Skrevet

Jeg må få ut fingeren og ringe lege og jm jeg.

Gjest MiffaBlir3Barnsmor
Skrevet

Jeg har fått beskjed av legen om å ordne meg time hos jordmor til rundt uke 16, fikk en sånn timeskort ting hvor det står hvilke uker man skal ca til kontroll.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...