Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

6 av 7 tester viser positivt, den siste i dag viste gravid 1-2 uker.:) jeg er så klart glad for det, men blir stresset da jeg har ett dårlig forhold til mat. Kjøtt er ikke noe jeg er begeistret over og middag er det eneste måltidet jeg får i meg. Jeg er flink til å spise grønt, ikke frukt. Siden mistanken om graviditet kom har jeg prøvd å spise mer, men sliter med det. Prøver å holde meg unna brus og godteri, vanskelig da jeg sluttet å snuse når mistanken kom. Jeg er så klart villig til å spise alt jeg sliter med, så lenge barnet blir sunn og frisk. Hvor skal jeg begynne? Hvordan skal jeg legge opp kostholdet mitt? Håper noen kan bidra med noen gode råd! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer så mye med positiv test :)

Jeg er nok i andre enden av skalaen fra deg og må spise hver andr/tredje time for å holde kvalmen i sjakk. 

Men jeg fant denne linken som kanskje kan hjelpe deg litt på vei. Siden du ikke er så begeistret for kjøtt så kan det kanskje hjelpe å se hvordan de som har et vegetarisk kosthold gjør?

https://helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/vegetarisk-kosthold

Nederst på siden står det informasjon om gravid og vegetarianer

Ellers så anbefaler jeg deg å ta dette opp med lege/jordmor. Jeg regner med at de kan ta blodprøver for å sjekke om du har f.eks lave jern verdier, kalsium osv osv og kan derved gi deg kostholdsanbefalinger basert på dette. 

Skrevet

Jern og proteiner er jo viktig for at babyen skal vokse. Men dette finner man jo flere steder enn bare i kjøtt. Så liker du ikke kjøtt så synes jeg det er dumt at du skal drive å tvinge det i deg. Grove kornprodukter, melk som styrk melk, egg, brokkoli, bønner...osv. Finnes jo så mye annet sunt også. At du liker grønt er jo veldig positivt. Men gå til en lege som kan hjelpe deg med å sette opp et sunt kosthold utifra hva du liker, så kan du prøve deg på det du ikke liker litt etter litt :)

Anonymous poster hash: 310a3...29d
Skrevet

Tusen takk for gode råd til begge to! Er lettere å tenke nytt med litt hjelp.:)

Skrevet

Grønt gir mye så om du ikke spiser frukt er ikke så farlig. Liker du appelsin juice? Litt juice/ annen C-vitamin kilde øker opptak av jern i matvarer. Liker du egg ? Det er næringsrikt. Smoothie? Der kan du putte i mye forskjellig . Folat tilskudd tar du det?

Gratulerer med spiren

Skrevet

Har begynt å spise eple og yoghurt til frokost, brød med makrell i tomat til lunsj. Til middag blir det vel det samme, bare at jeg bytter ut ris med stekte grønnsaker i stede. Og kveldsmat blir det litt hva jeg føler for, glad i egg så det går det mye av nå.:) Skal til legen i morgen, og ta blodprøver. Se hva jeg må få i meg mer av. Hva spiser dere når dere blir sugne på noe søtt?

Skrevet

Jeg har har levd på et kosthold bestående av bananer, epler og knekkebrød med ost i 3 uker nå. Er kun det som har gått ned pga kvalme. Satser på et mer variert og sunt kosthold når denne dumme kvalmen gir seg:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...