Gå til innhold

Jeg må ned i vekt, treningen må skje hjemme. Ergometersykkel, spinningsykkel eller tredemølle?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er overvektig, og sliter mye med det. Har pcos, og mistenker selv at overvekten til dels skyldes denne sykdommen og muligens insulinresistens som mange har.

Men jeg må ned 20-30 kilo, har forsøkt mange ganger før men mislykkes selv om jeg er motivert.

Er relativt flink på kosthold så det er økt aktivitet jeg må fokusere på.

Jeg bor på landet og har en times kjøring til nærmeste treningssenter og det blir for langt i hverdagen. Kan gå tur, men det er mye elg i området og jeg hater å møte elg på tur, jeg vet det er en dårlig unnskylding men de dyrene skremmer meg virkelig.

Kjøpte en ellipsemaskin på europris, men den var helt ubrukelig så det var et par tusen ut vinduet...

Jeg hadde bestemt meg for å kjøpe en ergometersykkel, men er spinningsykkel mer effektivt kanskje? Eller bør jeg kjøpe en tredemølle? De er dyrere og tar mer plass.

Jeg har egentlig ikke mer enn ca 3-4 000 kr å bruke på dette men ser med fortvilelse på at det kommer jeg ikke så langt med.

Har kun en liten sportsbutikk i nærheten og de har ikke treningsmaskiner så det bør være en nettbutikk med lav/gratis frakt.

Her er noen modeller jeg har sett på, tar gjerne imot erfaringer med disse eller andre tips!

https://www.flust.no/sport-og-fritid/treningsapparater/trimsykkel/nordic-310-cycle-ergometersykkel/

https://www.flust.no/sport-og-fritid/treningsapparater/trimsykkel/abilica-winmag/

https://www.flust.no/sport-og-fritid/treningsapparater/spinning/abilica-winspin-spinningsykkel/

https://www.flust.no/sport-og-fritid/treningsapparater/tredemoelle/nordic-700-t-tredemoelle/

Anonymous poster hash: e4e08...c72

Fortsetter under...

Skrevet

Du brenner flest kalorier med en tredemølle, men de billige tredemøllene er bare søppel altså, de bråker noe helt sinnsykt også.

En spinningsykkel brenner du også kalorier på, men du sitter på rumpa og bruker mindre muskelgrupper enn ved løping.

Det beste da er jo en elipsemaskin. Jeg har kjøpt min på sykkelsport og er veldig fornøyd. Betalte vel ca 4000 kr for 3-4 år siden og den er akkurat like fin. Akkurat den jeg kjøpte har de jo ikke lenger, men regner med de har noen med ok kvalitet nå også

http://www.sykkelsport.no/index.php?main_page=index&cPath=97_101

Ellers er romaskin også en god investering, der bruker du store muskelgrupper i hele overkroppen.

http://www.vektklubb.no/artikkel/disse-apparatene-forbrenner-mest-20319035

Anonymous poster hash: c8c89...4af
Skrevet

Personlig ville jeg ikke valgt ergometersykkel, har aldri helt fått dreisen på de. Ville valgt spinningsykkel, løping bare på tredemølle er hardt for kroppen (dro på meg akillesbetennelse i begge bena på den måten).

Gå turer ute i dagslys (når elgen sover;-)) og så trår du til på sykkelen i mørket :-)

Skrevet

Du forbrenner mer hvis du løper enn om du sykler, men løping sliter vesentlig mer på knær og andre utsatte steder. Hva du bør velge kommer nok mest an på hva du liker best å gjøre. Det viktigste er ikke at du velger den aller mest opptimale treningsformen, men at du velger noe du klarer å gjennomføre over lang tid.

Anonymous poster hash: 116ad...161
Skrevet

Hvis du mistenker insulinresistens (kjennetegnes ofte av mye magefett) og pcos så er kosthold med redusert karbohydratmengde en nøkkelfaktor. Du trenger ikke å kjøre superstreng lavkarbo, men legge om til grovkarbo, med mest mulig sammalt mel, gjerne spelt. Poteter/pasta og sukker bør også reduseres.

Treningsmessig ville jeg satset på en ellipsemaskin og evt en slynge til å bruke til styrkeøvelser.

Du klarer dette! Lykke til!

Anonymous poster hash: 46774...f80
Skrevet

Jeg har en ellipsemaskin og den er gull!! Kjøpte på XXl for 6000 kroner tror jeg det var. Ja det koster jo litt, men kjøper du noe ræl til 2000 kroner så sier det seg jo selv at det er elendig kvalitet som ikke holder i lengden. Ellipsemaskinen belaster mye mindre enn en tredemølle gjør. Har du laptop eller tv som du kan se på mens du trener så er det også en gulrot, helst favorittserier eller filmer som du IKKE får lov til å se på om du ikke trener ;)

Anonymous poster hash: fd745...b66

Annonse

Skrevet

Personlig ville jeg ikke valgt ergometersykkel, har aldri helt fått dreisen på de. Ville valgt spinningsykkel, løping bare på tredemølle er hardt for kroppen (dro på meg akillesbetennelse i begge bena på den måten).

Gå turer ute i dagslys (når elgen sover;-)) og så trår du til på sykkelen i mørket :-)

I dagslys når elgen sover?????

Skrevet

Jeg har også lært at alle pattedyr bortsett fra mennesker og aper egentlig er nattdyr, altså trives de best i skumring og halvmørke. Det er derfor veldig mange pattedyr (bortsett fra mennesket) har ganske dårlig fargesyn. At de ser i svart/hvitt er en myte, men siden de er mest aktive i tussmørket og ser det meste i grå nyanser på den tiden av døgnet har de aldri trengt å utvikle noe godt fargesyn....

Skrevet

Jeg har også lært at alle pattedyr bortsett fra mennesker og aper egentlig er nattdyr, altså trives de best i skumring og halvmørke. Det er derfor veldig mange pattedyr (bortsett fra mennesket) har ganske dårlig fargesyn. At de ser i svart/hvitt er en myte, men siden de er mest aktive i tussmørket og ser det meste i grå nyanser på den tiden av døgnet har de aldri trengt å utvikle noe godt fargesyn....

Stor forskjell på "mest aktiv" og sover 😉 elgen sover på natta og er aktiv hele dagen, Mest aktiv tidlig og sent på dagen, men tusler jo rundt.

Skrevet

Jeg hadde heller kjøpt meg en romaskin. Super trening, og tar mindre plass.

Anonymous poster hash: e9e85...5f9
Skrevet

Du trenger ikke mer enn et hoppetau og en rockering. Og en matte. Du kan løpe " på stedet" og variere treningen med hopping og mageøvelser! Se treningsvideoer på nett/tv. Jeg ville startet der,så blir ikke nederlaget så stort når du innser at apparatet til flere tusen står og støver ned! For det er det som oftest skjer! Når du har kommet i gang med trening og begynner å komme i form kan du investere i dyre apparater! Men ikke før du er sikker på at det blir brukt!

Veldig veldig mange som vil ned i vekt starter alt for hard ut! Legger om til diett og skal trene hver dag! Etter en uke er nederlaget et faktum og motivasjonen på bunn! Start med noe som er overkommelig og som er motiverende! Og "belønn" deg selv med fint treningstøy og treningsapparater når du når delmålene dine!

Anonymous poster hash: c653e...aa3

Skrevet

Og ikke minst - ikke se bare på vekt - cm er viktigere. For økt muskelmasse veier mye, men tar mindre plass, så om vekta er stabil så kan du likevel krympe i størrelse. Så vil vekta krype sakte, men sikkert nedover etter hvert. Og husk også at kosthold er 70% av jobben.

Anonymous poster hash: 46774...f80
Skrevet (endret)

Jepp, elgen er mest aktiv i grålysningen/skumringen, på dagtid treffer man dem sjelden.

Ikke at elgen er noe farlig, da;-)

Kanskje å jobbe litt med elgfobien er en løsning? Personlig synes jeg det er mye mer motiverende å trene ute i frisk luft, særlig løpetrening i mykt terreng er veldig effektivt og gir etter hvert en skikkelig god følelse (også kjent som "runner's high"), som man nesten blir avhengig av.

Men alle er forskjellige, og det viktigste er selvsagt at du finner noe du kan trives med.

Endret av runag

Annonse

Skrevet

Tredemølle uten tvil. Har gått ned 38 kilo på den.

Anonymous poster hash: 3a689...143

Skrevet

Jeg trener også bare hjemme. Men kun ved bruk av treningsmatte, vekter og playstation.

Har gått ned 10 kg foreløpig. Skal ned åtte til.

Har selvfølgelig lagt om kostholdet også :)

Anonymous poster hash: f52fc...53e

Skrevet

gå skjekk www.bodyrock.tv  Alt der er free og trenger ingen ting mer enn kropp vekt. du kan alså finne alle videoer i youtube. 

Skrevet

Jeg har trent mye hest og ridd og kjørt masse i skog. Tviler på at alle elgene jeg har møtt har gått i søvne ;)

HI, elgen er et utrolig flott og fascinerende dyr, se om du greier å se det flotte ved dem.

Elgen er ikke farlig så sant du ikke kommer mellom en ku og kalven. Akkurat i parringstiden kan en og annen hanne også være litt hissig, men det er stort sett bare for å vise seg.

Elger vil instinktivt sky deg, de vil unngå mennesker. Jeg synes elger er utrolig flotte og blir glad om jeg får mulighet til å se dem :)

Skulle jeg valgt en treningsmaskin hjemme så ville det uten tvil vært en romaskin. I romaskinen får du trent kondisjon og styrke i hele kroppen på samme tid. Roing er en av de treningsformene som gir mest trening av kroppen - alt i ett, mer eller mindre. Eliteroerne er som regel de best gjennomtrente idrettsutøverne vi har, og det er ikke tilfeldig. Det er få idretter, om noen, som kombinerer kondisjon og styrke på en slik måte. Skal du velge ett apparat så er romaskin trolig det som gir deg størst utbytte treningsmessig.

Jeg ønsker meg en romaskin selv :)

En romaskin er enklere å flytte til sides, ruver ikke så mye i rommet heller.

Anonymous poster hash: 35921...da2
Skrevet

Altså jeg mente ikke det med at elgen sover så bokstavelig da :-P

Det er bare at du ikke så ofte treffer på elg på dagtid, og kanskje det var bedre å gå turer da.

Skrevet

Wii treningsprogram er mitt forslag (spillkonsoll).

Skrevet

Selg den du har kjøpt og bruk de pengene sammen med de du har nå til å kjøpe en ny Ellipse! Det er best både pga. knær og jeg syns det er enklere på en måte å øke intensiteten underveis. Ellers ville jeg gått for spinningssykkel, du kan fint stå og sykle i tillegg til å sitte! 😊😊

Skrevet

Altså jeg mente ikke det med at elgen sover så bokstavelig da :-P

Det er bare at du ikke så ofte treffer på elg på dagtid, og kanskje det var bedre å gå turer da.

He-he... forstod det, kunne bare ikke dy meg, fikk morsomt bilde av søvngjenger-elger i hodet mitt :P

Du har jo ellers helt rett, det er mindre elg å se på dagtid enn det er i morgengryet og skumringen :)

Anonymous poster hash: 35921...da2

Skrevet

Og du forbrenner ikke nødvendigvis mer når du jogger enn når du sykler! Det er bare å kjøre opp intensiteten og trene hardt så er det liten forskjell, er ikke akkurat som at du ruller ned bakkene på en spinningssykkel så det blir til at du jobber hele tiden... Lykke til ❤

Skrevet

Ergometersykkel, er helt bortkastet. Utrolig vond å sykle på, og du må sitte.

Tredemølle kan være drepen for bena. Jeg får selv vondt i knærne. Mens jeg på sommeren går mange timer i skogen hver uke, og kjenner ingenting i bena.

spinning sykkel, er helt fantastisk. Her kan du ta i så mye du bare ønsker. Du kan stå, sitte, stor motstand, og bruke ganske mye av kroppen da du står. Selv får jeg helt fantastiske treningsøkter på min spinning sykkel.

Anonymous poster hash: a6f06...518
Skrevet

Og jeg kjøpte min billig på finn.

Anonymous poster hash: a6f06...518
Skrevet

Uten å ha lest heile tråden så anbefaler eg SYRKETRENING. Kjøp eit par vekter/ kettelbell/ strikk og matte. Eg er ofte inne på fitness blender og finn ulike type program.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...