hengebuksvin Skrevet 3. november 2014 #26 Skrevet 3. november 2014 Ja, jeg kjenner meg veldig igjen!!! "Svovelraper", og deretter 1-3 døgn med diare og noen ganger oppkast. Deretter helt fin igjen. Slet med dette for ca 5 år siden. Ble også undersøkt og fikk diagnosen irritabel tarm. Var virkelig ikke kjekt. Kunne ikke gå jobb eller være sosial når det var som verst. Det som hjalp meg var at jeg førte et supernøye skjema på alt jeg fikk i meg, og merket meg meg hva jeg hadde spist dagene før jeg ble dårlig. Etter hvert så jeg et mønster på hva jeg reagerte på, og unngikk disse varene. Gav beskjed til legen, men fikk ikke påvist noen intoleranse mot noe av dette. Men jeg er allikevel helt sikker på hva jeg reagerer på. I dag unngår jeg fremdeles disse matvarene og er helt fin Men jeg blir fremdeles dårlig hvis jeg med et uhell får i meg noe. Men ikke like dårlig som den gang. Akkurat som magen min tåler det litt bedre, når det går lenge mellom hver gang. Håper du finner ut av det! Hva har du funnet ut at du reagere på da? Jeg mener selv jeg reagerer på kremfløte, chilli og løk, men ikke alltid...og selv om jeg slavisk holder meg unna dette får jeg jo fremdeles problemene noen ganger. Anonymous poster hash: 1d412...61e Det jeg reagerer mest på er faktisk ferdiglagede pastasauser, både fra glass og fra pose. Blir skikkelig dårlig av Dolmiosauser, og sauser fra Toro og Knorr. Gjelder også tomatsupper og "røde" gryteretter fra sistnevnte leverandører. Akkurat hvilken ingrediens som jeg reagerer på er vanskelig å si. For eksempel har jeg ikke problemer med spise å fiskesuppe eller bernaisesause fra pose. Det er først og fremst produktene med tomatsmak jeg reagerer på. Lager derfor egne tomatsauser fra tomatpurre og hakkede tomater. Og det smaker jo enda bedre
hengebuksvin Skrevet 3. november 2014 #27 Skrevet 3. november 2014 Ja, jeg kjenner meg veldig igjen!!! "Svovelraper", og deretter 1-3 døgn med diare og noen ganger oppkast. Deretter helt fin igjen. Slet med dette for ca 5 år siden. Ble også undersøkt og fikk diagnosen irritabel tarm. Var virkelig ikke kjekt. Kunne ikke gå jobb eller være sosial når det var som verst. Det som hjalp meg var at jeg førte et supernøye skjema på alt jeg fikk i meg, og merket meg meg hva jeg hadde spist dagene før jeg ble dårlig. Etter hvert så jeg et mønster på hva jeg reagerte på, og unngikk disse varene. Gav beskjed til legen, men fikk ikke påvist noen intoleranse mot noe av dette. Men jeg er allikevel helt sikker på hva jeg reagerer på. I dag unngår jeg fremdeles disse matvarene og er helt fin Men jeg blir fremdeles dårlig hvis jeg med et uhell får i meg noe. Men ikke like dårlig som den gang. Akkurat som magen min tåler det litt bedre, når det går lenge mellom hver gang. Håper du finner ut av det! Hva har du funnet ut at du reagere på da? Jeg mener selv jeg reagerer på kremfløte, chilli og løk, men ikke alltid...og selv om jeg slavisk holder meg unna dette får jeg jo fremdeles problemene noen ganger. Anonymous poster hash: 1d412...61e Det jeg reagerer mest på er faktisk ferdiglagede pastasauser, både fra glass og fra pose. Blir skikkelig dårlig av Dolmiosauser, og sauser fra Toro og Knorr. Gjelder også tomatsupper og "røde" gryteretter fra sistnevnte leverandører. Akkurat hvilken ingrediens som jeg reagerer på er vanskelig å si. For eksempel har jeg ikke problemer med spise å fiskesuppe eller bernaisesause fra pose. Det er først og fremst produktene med tomatsmak jeg reagerer på. Lager derfor egne tomatsauser fra tomatpurre og hakkede tomater. Og det smaker jo enda bedre Gjelder også tacosauser forresten. De er kanskje aller verst.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2014 #28 Skrevet 3. november 2014 Takk for svar! Ville ikke denne betennelsen bli sett på en rektoskopi da? Dette har jeg hatt uten at de fant noe som helst. Er det evt andre måter å sjekke dette? Finners det noe man kan få som hjelper, vet du det? Anonymous poster hash: 1d412...61e En rectoscopi undersøker kun nedre del av tarmen, altså rectum. For å undersøke hele tykktarmen må du ta en coloscopi. Det krever litt mer forberedelse med tømming av tarm enn ved rectoscopi. En gastroscopi gjøres andre veien, inn gjennom munnen, og da kan man se om det er noe galt med magesekk og svelg. Er usikker på hvordan man evt kan undersøke tynntarmen, men tror man må via munnen der også. Anonymous poster hash: ab7e2...058 Jeg tok en sigmoidoskopi for å undersøke for irritabel tarm. Måtte bruke to doser med lakserende, og fikk skryt for at det var så rent og fint... Eh. Det var altså en undersøkelse av nederste del av tykktarmen og endetarmen. For å undersøke tynntarmen, brukes gastroskopi, men også ved en koloskopi kan nederste del av tynntarmen sjekkes i noen tilfeller. Anonymous poster hash: ebdd3...575
Anonym bruker Skrevet 3. november 2014 #29 Skrevet 3. november 2014 Kjenner meg igjen. Har hatt det slik i årevis, og ingen leger finner ut hva som feiler meg. Derfor er også jeg blitt plassert i irritabel tarm-kategorien. Dette hjelper meg ingenting, og nå ser det ut til at jeg må slutte i jobben min, da det ikke lar seg kombinere å løpe på do 10-15 ganger om dagen, og jobbe ombord i fly. Utrolig kjedelig...Anonymous poster hash: f1c63...3de Har du prøvd laktosefritt da? et av de største symptomene er løs mage... Jeg prøvde det en periode da jeg var yngre. Kan ikke huske at det hjalp noenting. Men kanskje jeg skal prøve noen uker laktosefritt igjen? Takk for tipset! Anonymous poster hash: f1c63...3de
Anonym bruker Skrevet 3. november 2014 #30 Skrevet 3. november 2014 Kjenner meg igjen. Har hatt det slik i årevis, og ingen leger finner ut hva som feiler meg. Derfor er også jeg blitt plassert i irritabel tarm-kategorien. Dette hjelper meg ingenting, og nå ser det ut til at jeg må slutte i jobben min, da det ikke lar seg kombinere å løpe på do 10-15 ganger om dagen, og jobbe ombord i fly. Utrolig kjedelig...Anonymous poster hash: f1c63...3de Har du prøvd laktosefritt da? et av de største symptomene er løs mage... Jeg prøvde det en periode da jeg var yngre. Kan ikke huske at det hjalp noenting. Men kanskje jeg skal prøve noen uker laktosefritt igjen? Takk for tipset! Anonymous poster hash: f1c63...3de Fjern gluten, det er ofte kilden til manges mageproblemer. Anonymous poster hash: 5f0fa...e50
Anonym bruker Skrevet 3. november 2014 #31 Skrevet 3. november 2014 Jeg sliter med magen, dvs ikke på en daglig basis, men i perioder. Det har vært intense perioder med magevondt ukentlig, og så har det heldigvis gått over i lang tid før det kommer igjen. På et tidspunkt for noen år siden var det så intenst og plagsomt at jeg ble sjekket i bauer og kanter hos leger og diverse spesialister, uten at de fant noe. Fikk beskjed om at det sikkert var irritabel tarm, men det har jeg inntrykk av at de kaller alt for, som de ikke finner ut av. Dessuten syns jeg dette ikke passer med den diagnosen heller siden magen min stort sett funker greit ellers. Det som skjer er at det starter med noen oppstør som er svovelaktige. Når disse kommer, vet jeg at jeg har et døgn i helvete i vente. Kan enda gå noen timer fra de første oppstøtene til jeg kjenner noe. Som regel kan jeg føle at magen har en litt udefinerbar verk før det liksom kommer for fullt. Det føles nesten som om noe gjærer i magen, at jeg liksom råtner innvendig. Veldige magesmerter og veldig oppblåst. Som regel ender jeg da på badet hele natten (ja, dette oppstår stort sett på kveldstid) hvor jeg vrir meg i smerte og sitter på do. Får som regel veldig diarè, men ikke alltid. Noen få skjeldene ganger er det kun smertene og disse svovel-oppstøtene som kommer, da uten diarè. Hadde en ny omgang nå på lørdag som varte til utpå formiddagen på søndag. Da var det faktisk over ett år siden sist jeg har hatt det, så i all min naivitet tenkte jeg kanskje at jeg var ferdig med dette, men det var jeg da ikke. Har vært slike lange opphold tidligere også, men har alltid kommet igjen. Er blitt livredd for å spise visse ting, må ha full kontroll på hva jeg putter i meg, selv om jeg ikke nødvendigvis vet en sammenheng her. Dette hemmer meg også veldig sosialt, da jeg er livredd for å være et sted sammen med flere andre og skulle overnatte for eks. Fikk for eks. tidenes verste hyttetur da vi reiset på fjellet sammen med min svigerinne og svoger for å ferire runde dager sammen med de og endel vennepar...ikke gøy å ligge på badet i smerter og diarè med fem vennepar boende i samme hytte og man skal dele bad. Dette våger jeg ikke ta sjansen på igjen, så sånt holder jeg meg unna nå, samme med jenturer til utlandet og deling av hotellrom og sånt, kommer med dårlige unnskyldninger og slipper unna selv om jeg egentlig har veldig lyst å være med. Dette har forsåvodt pågått siden barneskolen. Jeg husker godt da jeg gikk i femte-sjette og var hjemme omtrent ukentlig i en periode pga dette (og nei, jeg hadde det ikke følt på skolen på noen måte, så ikke noe psykisk med dette). Det gikk da over helt til jeg for en 12-13 år siden hvor det plutselig blusset opp igjen for fullt. Da var det igjen så godt som ukentlig. Jeg gikk ned mange kg og ble da utredet hos legen, uten at de fant noe. Jeg fikk til slutt en sterk antibiotika-kur som faktisk tok knekken på det i noe tid fremover. Siden har det kommet igjen med jevne mellomrom, helt uten forvarsel og helt uten å ane hva som har forårsaken det. Holder på å bli gal av hele greiene. Er det ingen i det ganske land som har opplevd noe lignenede? Tenker særlig på disse oppstøtene som er svovelaktige/råtne. Dette er noe jeg ikke finner noe om andre steder (har forsøkt å google) og legene skjønner helelr ikke hvorfor jeg får dette. Anyone? Anonymous poster hash: 1d412...61e Hva spiser du? Anonymous poster hash: b6f49...7c3
Luksusdyret Skrevet 3. november 2014 #32 Skrevet 3. november 2014 Jeg synes du bør overse svar både fra paleofanatikeren og de som mener du skal bare kutte ut gluten og melk uten å bli testet for allergi mot dette. Dette er veldig fordyrende og unødvendig hvis du faktisk IKKE er allergisk mot melk og gluten. Cøliaki og laktoseintoleranse kan lett påvises ved enkle prøver. Hadde kontaktet legen og bedt om å sjekke meg mot de forskjellige matintoleranser, og tatt det derfra. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 3. november 2014 #33 Skrevet 3. november 2014 Jeg vil råde deg til å prøve ut et kosthold uten sukker, laktose og gluten. Veldig mange får et forandret liv etter å ha kuttet ut disse matvarene. Google Paleokosthold. Min mann har blitt en annen mann etter at vi gikk over til et naturlig kosthold. Også han var til sjekk hos legen og de kunne ikke finne noe galt. Vi testet ut paleokosthold i 30 dager og oppdaget raskt hvor gunstig dette var for magen. En heldig bieffekt er at vi begge har gått ned i vekt og har fått et mindre magemål. Anonymous poster hash: 5f0fa...e50 Signerer denne! Rettelse: Et kosthold uten sukker, korn, belgvekster og store mengder frukt. Har sett på diverse foredrag med indremedisinere, leger og kostholdseksperter som refererer til mange pasienthistorier der pasienter har blitt kvitt en hel rekke plager etter og ha "konvertert" til paleolivsstil. Jeg og samboer har sakte, men sikkert konvertert til paleo. Nå spiser vi ikke en gang søtsaker (potetgull, kjeks, is, brus, godteri, kaker, usunn bakst m.m). Vi sitter igjen med lavere vekt, mindre magemål, slipper å telle kalorier, betraktelig økt energinivå, vi er mette i 3-6 timer etter et måltid, klarer oss utmerket med 3-4 måltider per dag, aldri oppblåst, kvisene er forsvunnet og vi er friske hele året, i motsetning til før da jeg kunne være forkjølet 2 ganger i året. Før slang samboer seg rett på sofa etter jobb, mens nå er han full av energi. Blodprøvene våre viser flotte verdier og ingen feilreguleringer i kroppen. Det er verdt et forsøk Svigermor har i flere år slitt med mageproblem (ulcerøs colitt). Nå har hun kuttet ut medisinen og levd paleolivsstil i 3 uker og hun er betraktelig bedre. Anonymous poster hash: b6f49...7c3
Anonym bruker Skrevet 3. november 2014 #34 Skrevet 3. november 2014 Jeg synes du bør overse svar både fra paleofanatikeren og de som mener du skal bare kutte ut gluten og melk uten å bli testet for allergi mot dette. Dette er veldig fordyrende og unødvendig hvis du faktisk IKKE er allergisk mot melk og gluten. Cøliaki og laktoseintoleranse kan lett påvises ved enkle prøver. Hadde kontaktet legen og bedt om å sjekke meg mot de forskjellige matintoleranser, og tatt det derfra. Lykke til! Du får det til og høres ut som paleolivsstil er noe negativt. Hva er grunnen til at du overser at mange mennesker har fått ett nytt og bedre liv etter oppstart med paleo? Dessuten hender det noen ganger at allergitester er falskt negative. Hvis man f.eks. er sensitiv mot laktose eller korn, er det slett ikke sikkert det slår ut på en allergitest. Har jobbet sammen med leger som har sagt at hvis man mistenker at man er allergisk med noe, er saken enkel: Kutte ut det man mistenker man ikke tåler, og blir man bedre, har man fått svaret. Trenger ikke nødvendigvis å ta blodprøver. Anonymous poster hash: b6f49...7c3
Anonym bruker Skrevet 3. november 2014 #35 Skrevet 3. november 2014 Jeg vil råde deg til å prøve ut et kosthold uten sukker, laktose og gluten. Veldig mange får et forandret liv etter å ha kuttet ut disse matvarene. Google Paleokosthold. Min mann har blitt en annen mann etter at vi gikk over til et naturlig kosthold. Også han var til sjekk hos legen og de kunne ikke finne noe galt. Vi testet ut paleokosthold i 30 dager og oppdaget raskt hvor gunstig dette var for magen. En heldig bieffekt er at vi begge har gått ned i vekt og har fått et mindre magemål. Anonymous poster hash: 5f0fa...e50 Signerer denne! Rettelse: Et kosthold uten sukker, korn, belgvekster og store mengder frukt. Har sett på diverse foredrag med indremedisinere, leger og kostholdseksperter som refererer til mange pasienthistorier der pasienter har blitt kvitt en hel rekke plager etter og ha "konvertert" til paleolivsstil. Jeg og samboer har sakte, men sikkert konvertert til paleo. Nå spiser vi ikke en gang søtsaker (potetgull, kjeks, is, brus, godteri, kaker, usunn bakst m.m). Vi sitter igjen med lavere vekt, mindre magemål, slipper å telle kalorier, betraktelig økt energinivå, vi er mette i 3-6 timer etter et måltid, klarer oss utmerket med 3-4 måltider per dag, aldri oppblåst, kvisene er forsvunnet og vi er friske hele året, i motsetning til før da jeg kunne være forkjølet 2 ganger i året. Før slang samboer seg rett på sofa etter jobb, mens nå er han full av energi. Blodprøvene våre viser flotte verdier og ingen feilreguleringer i kroppen. Det er verdt et forsøk Svigermor har i flere år slitt med mageproblem (ulcerøs colitt). Nå har hun kuttet ut medisinen og levd paleolivsstil i 3 uker og hun er betraktelig bedre. Anonymous poster hash: b6f49...7c3 Tenk at vi sitter også med lav vekt, lite magemål, god helse (er nesten aldri syke), mye energi og glede i hverdagen OG koser oss med dessert i ny og ne! Helt fantastisk Anonymous poster hash: 15c50...ccf
Luksusdyret Skrevet 3. november 2014 #36 Skrevet 3. november 2014 Jeg synes du bør overse svar både fra paleofanatikeren og de som mener du skal bare kutte ut gluten og melk uten å bli testet for allergi mot dette. Dette er veldig fordyrende og unødvendig hvis du faktisk IKKE er allergisk mot melk og gluten. Cøliaki og laktoseintoleranse kan lett påvises ved enkle prøver. Hadde kontaktet legen og bedt om å sjekke meg mot de forskjellige matintoleranser, og tatt det derfra. Lykke til! Du får det til og høres ut som paleolivsstil er noe negativt. Hva er grunnen til at du overser at mange mennesker har fått ett nytt og bedre liv etter oppstart med paleo? Dessuten hender det noen ganger at allergitester er falskt negative. Hvis man f.eks. er sensitiv mot laktose eller korn, er det slett ikke sikkert det slår ut på en allergitest. Har jobbet sammen med leger som har sagt at hvis man mistenker at man er allergisk med noe, er saken enkel: Kutte ut det man mistenker man ikke tåler, og blir man bedre, har man fått svaret. Trenger ikke nødvendigvis å ta blodprøver. Anonymous poster hash: b6f49...7c3 Jeg sier ikke at det er negativt. Jeg sier at dere fanatikere aksepterer ikke at andre velger å leve annerledes enn dere, og er fornøyd med det. Hadde dere driti i å drive propaganda og levd fornøyd med livsstilen deres, uten å påpeke at alle andre gjør feil, så kunne jeg ikke ha brydd meg mindre.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2014 #37 Skrevet 3. november 2014 Jeg synes du bør overse svar både fra paleofanatikeren og de som mener du skal bare kutte ut gluten og melk uten å bli testet for allergi mot dette. Dette er veldig fordyrende og unødvendig hvis du faktisk IKKE er allergisk mot melk og gluten. Cøliaki og laktoseintoleranse kan lett påvises ved enkle prøver. Hadde kontaktet legen og bedt om å sjekke meg mot de forskjellige matintoleranser, og tatt det derfra. Lykke til! Du får det til og høres ut som paleolivsstil er noe negativt. Hva er grunnen til at du overser at mange mennesker har fått ett nytt og bedre liv etter oppstart med paleo? Dessuten hender det noen ganger at allergitester er falskt negative. Hvis man f.eks. er sensitiv mot laktose eller korn, er det slett ikke sikkert det slår ut på en allergitest. Har jobbet sammen med leger som har sagt at hvis man mistenker at man er allergisk med noe, er saken enkel: Kutte ut det man mistenker man ikke tåler, og blir man bedre, har man fått svaret. Trenger ikke nødvendigvis å ta blodprøver. Anonymous poster hash: b6f49...7c3 Jeg sier ikke at det er negativt. Jeg sier at dere fanatikere aksepterer ikke at andre velger å leve annerledes enn dere, og er fornøyd med det. Hadde dere driti i å drive propaganda og levd fornøyd med livsstilen deres, uten å påpeke at alle andre gjør feil, så kunne jeg ikke ha brydd meg mindre. Det er jo enda bra du ikke mener at det er negativt, hørtes sånn ut. Synes imidlertid det er usaklig av deg å kalle vi som velger å leve paleolivsstil for "fanatiker", bare for at vi lever en livsstil som du ikke mener er kompatibel. Jeg aksepterer at noen velger å spise annerledes enn meg, men forventer den samme respekten i retur. Jeg forventer ikke at alle skal leve slik som meg, er glad for at jeg får ha kjøtt, fisk osv for meg selv og at ikke "alle andre" spiser så mye at det blir lite igjen. Jeg kaller ikke folk som har en annen livsstil enn meg for betegnelser som er negativt ladet. Anonymous poster hash: b6f49...7c3
Anonym bruker Skrevet 3. november 2014 #38 Skrevet 3. november 2014 Jeg synes du bør overse svar både fra paleofanatikeren og de som mener du skal bare kutte ut gluten og melk uten å bli testet for allergi mot dette. Dette er veldig fordyrende og unødvendig hvis du faktisk IKKE er allergisk mot melk og gluten. Cøliaki og laktoseintoleranse kan lett påvises ved enkle prøver. Hadde kontaktet legen og bedt om å sjekke meg mot de forskjellige matintoleranser, og tatt det derfra. Lykke til! Du får det til og høres ut som paleolivsstil er noe negativt. Hva er grunnen til at du overser at mange mennesker har fått ett nytt og bedre liv etter oppstart med paleo? Dessuten hender det noen ganger at allergitester er falskt negative. Hvis man f.eks. er sensitiv mot laktose eller korn, er det slett ikke sikkert det slår ut på en allergitest. Har jobbet sammen med leger som har sagt at hvis man mistenker at man er allergisk med noe, er saken enkel: Kutte ut det man mistenker man ikke tåler, og blir man bedre, har man fått svaret. Trenger ikke nødvendigvis å ta blodprøver. Anonymous poster hash: b6f49...7c3 Jeg sier ikke at det er negativt. Jeg sier at dere fanatikere aksepterer ikke at andre velger å leve annerledes enn dere, og er fornøyd med det. Hadde dere driti i å drive propaganda og levd fornøyd med livsstilen deres, uten å påpeke at alle andre gjør feil, så kunne jeg ikke ha brydd meg mindre. Det er jo enda bra du ikke mener at det er negativt, hørtes sånn ut. Synes imidlertid det er usaklig av deg å kalle vi som velger å leve paleolivsstil for "fanatiker", bare for at vi lever en livsstil som du ikke mener er kompatibel. Jeg aksepterer at noen velger å spise annerledes enn meg, men forventer den samme respekten i retur. Jeg forventer ikke at alle skal leve slik som meg, er glad for at jeg får ha kjøtt, fisk osv for meg selv og at ikke "alle andre" spiser så mye at det blir lite igjen. Jeg kaller ikke folk som har en annen livsstil enn meg for betegnelser som er negativt ladet. Anonymous poster hash: b6f49...7c3 Når hun som opprettet tråden, sier at hun har mageproblemer, da er det mest sannsynlig noe som er feil med kostholdet. Anonymous poster hash: b6f49...7c3
Anonym bruker Skrevet 3. november 2014 #39 Skrevet 3. november 2014 Jeg synes du bør overse svar både fra paleofanatikeren og de som mener du skal bare kutte ut gluten og melk uten å bli testet for allergi mot dette. Dette er veldig fordyrende og unødvendig hvis du faktisk IKKE er allergisk mot melk og gluten. Cøliaki og laktoseintoleranse kan lett påvises ved enkle prøver. Hadde kontaktet legen og bedt om å sjekke meg mot de forskjellige matintoleranser, og tatt det derfra. Lykke til! Du får det til og høres ut som paleolivsstil er noe negativt. Hva er grunnen til at du overser at mange mennesker har fått ett nytt og bedre liv etter oppstart med paleo? Dessuten hender det noen ganger at allergitester er falskt negative. Hvis man f.eks. er sensitiv mot laktose eller korn, er det slett ikke sikkert det slår ut på en allergitest. Har jobbet sammen med leger som har sagt at hvis man mistenker at man er allergisk med noe, er saken enkel: Kutte ut det man mistenker man ikke tåler, og blir man bedre, har man fått svaret. Trenger ikke nødvendigvis å ta blodprøver.Anonymous poster hash: b6f49...7c3 Jeg sier ikke at det er negativt. Jeg sier at dere fanatikere aksepterer ikke at andre velger å leve annerledes enn dere, og er fornøyd med det. Hadde dere driti i å drive propaganda og levd fornøyd med livsstilen deres, uten å påpeke at alle andre gjør feil, så kunne jeg ikke ha brydd meg mindre. Det er mulig at du her vært borti noen i din omgangskrets som er fanatikere og som prøver å predikere sannheten for deg. Men iom at vi har svært gode erfaringer med paleo og nettopp mageproblemer, så var det viktig for meg å tipse om muligheten. Det som er så fint med det å prøve ut et slikt kosthold, altså kutte ut en god del matvarer, er jo at man selv får kjenne på sin kropp om det fungerer. Vi har etterhvert tatt inn igjen noen melkeprodukter uten at vi har fått problemer med magen. Gluten fungerte ikke, da kom mageproblemene tilbake med en gang. Jeg har valgt et slikt kosthold, og dersom folk spør om råd, så deler jeg selvsagt våre erfaringer. Anonymous poster hash: 5f0fa...e50
Anonym bruker Skrevet 3. november 2014 #40 Skrevet 3. november 2014 Jeg har ikke lest alle svarene du har fått, men for meg så høres det ut som du har noe passasjeproblemer i tarmen. Dette er vanligst hvis man tidligere har blitt operert i mageregionen, men det kan også være områder i tarmen som er medfødt trange. Kanskje oppstår slike episoder etter at du har spist noe som stenger litt(men ikke helt) for tarmlumen(appelsin eller biff f.eks), slik at du føler deg oppblåst. Eller det kan bare være at tarmen `legger seg` på en uheldig måte. Noen ganger kommer bare den tynne avføringen(diare) forbi. Noen kan ha slike forbigående plager i mange år, men at det går over av seg selv gang på gang. Men i blant blir det så ille at man må opereres også. Det er ikke alltid det er lett å se slike ting på bilder og lignende, dog kommer det an på hvor i tarmen problemet ligger(oftest tynntarm), hva slags rtg diagnostikk som er valgt og i hvilken grad du har symptomer på det angitte tidspunkt du blir undersøkt. Tilstanden lar seg sikkert google som `subileus`eller `adheranser` eller sammenvoksninger. Anonymous poster hash: 50d20...437
Anonym bruker Skrevet 4. november 2014 #41 Skrevet 4. november 2014 Jeg sliter med magen, dvs ikke på en daglig basis, men i perioder. Det har vært intense perioder med magevondt ukentlig, og så har det heldigvis gått over i lang tid før det kommer igjen. På et tidspunkt for noen år siden var det så intenst og plagsomt at jeg ble sjekket i bauer og kanter hos leger og diverse spesialister, uten at de fant noe. Fikk beskjed om at det sikkert var irritabel tarm, men det har jeg inntrykk av at de kaller alt for, som de ikke finner ut av. Dessuten syns jeg dette ikke passer med den diagnosen heller siden magen min stort sett funker greit ellers. Det som skjer er at det starter med noen oppstør som er svovelaktige. Når disse kommer, vet jeg at jeg har et døgn i helvete i vente. Kan enda gå noen timer fra de første oppstøtene til jeg kjenner noe. Som regel kan jeg føle at magen har en litt udefinerbar verk før det liksom kommer for fullt. Det føles nesten som om noe gjærer i magen, at jeg liksom råtner innvendig. Veldige magesmerter og veldig oppblåst. Som regel ender jeg da på badet hele natten (ja, dette oppstår stort sett på kveldstid) hvor jeg vrir meg i smerte og sitter på do. Får som regel veldig diarè, men ikke alltid. Noen få skjeldene ganger er det kun smertene og disse svovel-oppstøtene som kommer, da uten diarè. Hadde en ny omgang nå på lørdag som varte til utpå formiddagen på søndag. Da var det faktisk over ett år siden sist jeg har hatt det, så i all min naivitet tenkte jeg kanskje at jeg var ferdig med dette, men det var jeg da ikke. Har vært slike lange opphold tidligere også, men har alltid kommet igjen. Er blitt livredd for å spise visse ting, må ha full kontroll på hva jeg putter i meg, selv om jeg ikke nødvendigvis vet en sammenheng her. Dette hemmer meg også veldig sosialt, da jeg er livredd for å være et sted sammen med flere andre og skulle overnatte for eks. Fikk for eks. tidenes verste hyttetur da vi reiset på fjellet sammen med min svigerinne og svoger for å ferire runde dager sammen med de og endel vennepar...ikke gøy å ligge på badet i smerter og diarè med fem vennepar boende i samme hytte og man skal dele bad. Dette våger jeg ikke ta sjansen på igjen, så sånt holder jeg meg unna nå, samme med jenturer til utlandet og deling av hotellrom og sånt, kommer med dårlige unnskyldninger og slipper unna selv om jeg egentlig har veldig lyst å være med. Dette har forsåvodt pågått siden barneskolen. Jeg husker godt da jeg gikk i femte-sjette og var hjemme omtrent ukentlig i en periode pga dette (og nei, jeg hadde det ikke følt på skolen på noen måte, så ikke noe psykisk med dette). Det gikk da over helt til jeg for en 12-13 år siden hvor det plutselig blusset opp igjen for fullt. Da var det igjen så godt som ukentlig. Jeg gikk ned mange kg og ble da utredet hos legen, uten at de fant noe. Jeg fikk til slutt en sterk antibiotika-kur som faktisk tok knekken på det i noe tid fremover. Siden har det kommet igjen med jevne mellomrom, helt uten forvarsel og helt uten å ane hva som har forårsaken det. Holder på å bli gal av hele greiene. Er det ingen i det ganske land som har opplevd noe lignenede? Tenker særlig på disse oppstøtene som er svovelaktige/råtne. Dette er noe jeg ikke finner noe om andre steder (har forsøkt å google) og legene skjønner helelr ikke hvorfor jeg får dette. Anyone? Anonymous poster hash: 1d412...61e Hva spiser du? Anonymous poster hash: b6f49...7c3 Spiser mye salat og grønnsaker, men lite frukt. Spiser grove (som regel hjemmelagde) knekkebrød med skinke og hvitost og diverse grove frokostblandinger som 4 korn, Havre flakes og Havre fras, nøtter og mandler. Spiser endel salater med kylling eller skinke og har da i litt fullkornspasta eller fullkornsris. Spiser ikke brød utenom knekkebrød. Spiser ikke annet kjøtt enn kylling og skinke (fordi jeg ikke liker det). Drikker mye vann og grønn te. Drikker aldri brus eller melk, og svært sjelden vin. Drikker daglig cultura naturell (på frokostblanding) og spiser skyr. I helgene kan jeg kose meg med popcorn, salte nøtter og sjokolade. Liker ikke annet type snop, smågodt ol. Anonymous poster hash: 1d412...61e
Anonym bruker Skrevet 4. november 2014 #42 Skrevet 4. november 2014 Jeg synes du bør overse svar både fra paleofanatikeren og de som mener du skal bare kutte ut gluten og melk uten å bli testet for allergi mot dette. Dette er veldig fordyrende og unødvendig hvis du faktisk IKKE er allergisk mot melk og gluten. Cøliaki og laktoseintoleranse kan lett påvises ved enkle prøver. Hadde kontaktet legen og bedt om å sjekke meg mot de forskjellige matintoleranser, og tatt det derfra. Lykke til! Ja, det tenker jeg også. Legen sa det samme til meg da jeg ble testet for alt dette for endel år tilbake. Har verken cøliaki eller laktoseintoleranse, for det har jeg blitt sjekket for. Ingen andre allergier eller intoleranser helelr så vidt jeg vet. Anonymous poster hash: 1d412...61e
Anonym bruker Skrevet 4. november 2014 #43 Skrevet 4. november 2014 Jeg har ikke lest alle svarene du har fått, men for meg så høres det ut som du har noe passasjeproblemer i tarmen. Dette er vanligst hvis man tidligere har blitt operert i mageregionen, men det kan også være områder i tarmen som er medfødt trange. Kanskje oppstår slike episoder etter at du har spist noe som stenger litt(men ikke helt) for tarmlumen(appelsin eller biff f.eks), slik at du føler deg oppblåst. Eller det kan bare være at tarmen `legger seg` på en uheldig måte. Noen ganger kommer bare den tynne avføringen(diare) forbi. Noen kan ha slike forbigående plager i mange år, men at det går over av seg selv gang på gang. Men i blant blir det så ille at man må opereres også. Det er ikke alltid det er lett å se slike ting på bilder og lignende, dog kommer det an på hvor i tarmen problemet ligger(oftest tynntarm), hva slags rtg diagnostikk som er valgt og i hvilken grad du har symptomer på det angitte tidspunkt du blir undersøkt. Tilstanden lar seg sikkert google som `subileus`eller `adheranser` eller sammenvoksninger. Anonymous poster hash: 50d20...437 Takk for tips, skal google Anonymous poster hash: 1d412...61e
Anonym bruker Skrevet 4. november 2014 #44 Skrevet 4. november 2014 Jeg sliter med magen, dvs ikke på en daglig basis, men i perioder. Det har vært intense perioder med magevondt ukentlig, og så har det heldigvis gått over i lang tid før det kommer igjen. På et tidspunkt for noen år siden var det så intenst og plagsomt at jeg ble sjekket i bauer og kanter hos leger og diverse spesialister, uten at de fant noe. Fikk beskjed om at det sikkert var irritabel tarm, men det har jeg inntrykk av at de kaller alt for, som de ikke finner ut av. Dessuten syns jeg dette ikke passer med den diagnosen heller siden magen min stort sett funker greit ellers. Det som skjer er at det starter med noen oppstør som er svovelaktige. Når disse kommer, vet jeg at jeg har et døgn i helvete i vente. Kan enda gå noen timer fra de første oppstøtene til jeg kjenner noe. Som regel kan jeg føle at magen har en litt udefinerbar verk før det liksom kommer for fullt. Det føles nesten som om noe gjærer i magen, at jeg liksom råtner innvendig. Veldige magesmerter og veldig oppblåst. Som regel ender jeg da på badet hele natten (ja, dette oppstår stort sett på kveldstid) hvor jeg vrir meg i smerte og sitter på do. Får som regel veldig diarè, men ikke alltid. Noen få skjeldene ganger er det kun smertene og disse svovel-oppstøtene som kommer, da uten diarè. Hadde en ny omgang nå på lørdag som varte til utpå formiddagen på søndag. Da var det faktisk over ett år siden sist jeg har hatt det, så i all min naivitet tenkte jeg kanskje at jeg var ferdig med dette, men det var jeg da ikke. Har vært slike lange opphold tidligere også, men har alltid kommet igjen. Er blitt livredd for å spise visse ting, må ha full kontroll på hva jeg putter i meg, selv om jeg ikke nødvendigvis vet en sammenheng her. Dette hemmer meg også veldig sosialt, da jeg er livredd for å være et sted sammen med flere andre og skulle overnatte for eks. Fikk for eks. tidenes verste hyttetur da vi reiset på fjellet sammen med min svigerinne og svoger for å ferire runde dager sammen med de og endel vennepar...ikke gøy å ligge på badet i smerter og diarè med fem vennepar boende i samme hytte og man skal dele bad. Dette våger jeg ikke ta sjansen på igjen, så sånt holder jeg meg unna nå, samme med jenturer til utlandet og deling av hotellrom og sånt, kommer med dårlige unnskyldninger og slipper unna selv om jeg egentlig har veldig lyst å være med. Dette har forsåvodt pågått siden barneskolen. Jeg husker godt da jeg gikk i femte-sjette og var hjemme omtrent ukentlig i en periode pga dette (og nei, jeg hadde det ikke følt på skolen på noen måte, så ikke noe psykisk med dette). Det gikk da over helt til jeg for en 12-13 år siden hvor det plutselig blusset opp igjen for fullt. Da var det igjen så godt som ukentlig. Jeg gikk ned mange kg og ble da utredet hos legen, uten at de fant noe. Jeg fikk til slutt en sterk antibiotika-kur som faktisk tok knekken på det i noe tid fremover. Siden har det kommet igjen med jevne mellomrom, helt uten forvarsel og helt uten å ane hva som har forårsaken det. Holder på å bli gal av hele greiene. Er det ingen i det ganske land som har opplevd noe lignenede? Tenker særlig på disse oppstøtene som er svovelaktige/råtne. Dette er noe jeg ikke finner noe om andre steder (har forsøkt å google) og legene skjønner helelr ikke hvorfor jeg får dette. Anyone? Anonymous poster hash: 1d412...61e Hva spiser du? Anonymous poster hash: b6f49...7c3 Spiser mye salat og grønnsaker, men lite frukt. Spiser grove (som regel hjemmelagde) knekkebrød med skinke og hvitost og diverse grove frokostblandinger som 4 korn, Havre flakes og Havre fras, nøtter og mandler. Spiser endel salater med kylling eller skinke og har da i litt fullkornspasta eller fullkornsris. Spiser ikke brød utenom knekkebrød. Spiser ikke annet kjøtt enn kylling og skinke (fordi jeg ikke liker det). Drikker mye vann og grønn te. Drikker aldri brus eller melk, og svært sjelden vin. Drikker daglig cultura naturell (på frokostblanding) og spiser skyr. I helgene kan jeg kose meg med popcorn, salte nøtter og sjokolade. Liker ikke annet type snop, smågodt ol. Anonymous poster hash: 1d412...61e Salat, grønnsaker, nøtter og mandler i små mengder og kylling er kjempebra produkter siden de er naturlige og sunne Kornprodukter viser mye nyere forskning at ikke er bra for helsa, bl.a. fordi det inneholder antibeitestoffer og proteiner som kan skade tarmene. Korn kan også ha en forstyrrende effekt på hormoner, immunforsvar og opptak av næringsstoffer. Jeg vil anbefale deg å prøve en paleolivsstil i minst en måned for å se hvordan kroppen responderer. Mange mennesker har fått et nytt liv i positiv forstand etter at de startet med paleo livsstil. Det er i alle fall verdt ett forsøk. Hvis du er åpen for å prøve det har jeg mange oppskrifter jeg gjerne deler med deg, alt fra middag til sunn bakst. Jeg lever lykkelig med en paleolivvstil og har aldri følt at jeg har hatt ett så spennende kosthold Du kan også sjekke ut bloggen til Sara Lossius her http://www.paleoliv.no/author/sara/ . Hun har også nylig gitt ut bok om paleo og holder jevnlig foredrag om paleo livsstil. Ønsker deg lykke til! Anonymous poster hash: b6f49...7c3
Anonym bruker Skrevet 4. november 2014 #45 Skrevet 4. november 2014 Jeg vil råde deg til å prøve ut et kosthold uten sukker, laktose og gluten. Veldig mange får et forandret liv etter å ha kuttet ut disse matvarene. Google Paleokosthold. Min mann har blitt en annen mann etter at vi gikk over til et naturlig kosthold. Også han var til sjekk hos legen og de kunne ikke finne noe galt. Vi testet ut paleokosthold i 30 dager og oppdaget raskt hvor gunstig dette var for magen. En heldig bieffekt er at vi begge har gått ned i vekt og har fått et mindre magemål. Anonymous poster hash: 5f0fa...e50 Signerer denne! Rettelse: Et kosthold uten sukker, korn, belgvekster og store mengder frukt. Har sett på diverse foredrag med indremedisinere, leger og kostholdseksperter som refererer til mange pasienthistorier der pasienter har blitt kvitt en hel rekke plager etter og ha "konvertert" til paleolivsstil. Jeg og samboer har sakte, men sikkert konvertert til paleo. Nå spiser vi ikke en gang søtsaker (potetgull, kjeks, is, brus, godteri, kaker, usunn bakst m.m). Vi sitter igjen med lavere vekt, mindre magemål, slipper å telle kalorier, betraktelig økt energinivå, vi er mette i 3-6 timer etter et måltid, klarer oss utmerket med 3-4 måltider per dag, aldri oppblåst, kvisene er forsvunnet og vi er friske hele året, i motsetning til før da jeg kunne være forkjølet 2 ganger i året. Før slang samboer seg rett på sofa etter jobb, mens nå er han full av energi. Blodprøvene våre viser flotte verdier og ingen feilreguleringer i kroppen. Det er verdt et forsøk Svigermor har i flere år slitt med mageproblem (ulcerøs colitt). Nå har hun kuttet ut medisinen og levd paleolivsstil i 3 uker og hun er betraktelig bedre. Anonymous poster hash: b6f49...7c3 Tenk at vi sitter også med lav vekt, lite magemål, god helse (er nesten aldri syke), mye energi og glede i hverdagen OG koser oss med dessert i ny og ne! Helt fantastisk Anonymous poster hash: 15c50...ccf Ingenting er bedre enn det Hva med diverse feilreguleringer i kroppen? Har dere tatt blodprøver for å konstatere at kroppen er fri for feilreguleringer? Selv er jeg sjeleglad for at jeg er lykkelig og fint kan kose meg med kun sunn bakst og mat Jeg trenger nemlig ikke spise usunt for å kose meg Spise sunn mat + bakst + kose meg = vinn-vinn-situasjon :) Forventer ikke at alle skal leve sånn som meg, men om noen syter over plager som skyldes kosthold, får de ingen medfølelse fra meg Anonymous poster hash: b6f49...7c3
Anonym bruker Skrevet 4. november 2014 #46 Skrevet 4. november 2014 Jeg synes du bør overse svar både fra paleofanatikeren og de som mener du skal bare kutte ut gluten og melk uten å bli testet for allergi mot dette. Dette er veldig fordyrende og unødvendig hvis du faktisk IKKE er allergisk mot melk og gluten. Cøliaki og laktoseintoleranse kan lett påvises ved enkle prøver. Hadde kontaktet legen og bedt om å sjekke meg mot de forskjellige matintoleranser, og tatt det derfra. Lykke til!Du får det til og høres ut som paleolivsstil er noe negativt. Hva er grunnen til at du overser at mange mennesker har fått ett nytt og bedre liv etter oppstart med paleo? Dessuten hender det noen ganger at allergitester er falskt negative. Hvis man f.eks. er sensitiv mot laktose eller korn, er det slett ikke sikkert det slår ut på en allergitest. Har jobbet sammen med leger som har sagt at hvis man mistenker at man er allergisk med noe, er saken enkel: Kutte ut det man mistenker man ikke tåler, og blir man bedre, har man fått svaret. Trenger ikke nødvendigvis å ta blodprøver.Anonymous poster hash: b6f49...7c3 Jeg sier ikke at det er negativt. Jeg sier at dere fanatikere aksepterer ikke at andre velger å leve annerledes enn dere, og er fornøyd med det. Hadde dere driti i å drive propaganda og levd fornøyd med livsstilen deres, uten å påpeke at alle andre gjør feil, så kunne jeg ikke ha brydd meg mindre. Det er mulig at du her vært borti noen i din omgangskrets som er fanatikere og som prøver å predikere sannheten for deg. Men iom at vi har svært gode erfaringer med paleo og nettopp mageproblemer, så var det viktig for meg å tipse om muligheten. Det som er så fint med det å prøve ut et slikt kosthold, altså kutte ut en god del matvarer, er jo at man selv får kjenne på sin kropp om det fungerer. Vi har etterhvert tatt inn igjen noen melkeprodukter uten at vi har fått problemer med magen. Gluten fungerte ikke, da kom mageproblemene tilbake med en gang. Jeg har valgt et slikt kosthold, og dersom folk spør om råd, så deler jeg selvsagt våre erfaringer. Anonymous poster hash: 5f0fa...e50 Helt enig med deg Selvfølgelig deler man positive erfaringer når noen spør om råd! Det virker som at paleo blir mer og mer vanlig og akseptert, spesielt etter at Sara Lossius kom ut med boka si. Det blir spennende å se utviklingen. Anonymous poster hash: b6f49...7c3
Anonym bruker Skrevet 4. november 2014 #47 Skrevet 4. november 2014 Hei HI! Du sier du har blitt grundig undersøkt tidligere, hvilke undersøkninger er det snakk om? Synes du skal ta om tester for laktoseintoleranse. Og så kreves det en gastroskopi for å sikkert kunne utlukke cøliaki (man tar en vevsprøve). MEN for å få napp på gastroskopien skal du IKKE ha glutenfri kost før du er undersøkt. Om gastroskopien er normal ville jeg ha anbefalt at du går videre med coloskopi som er litt mer omfattende enn rektoskopi som du har nevnt. Man kan ta div avføringsprøver for å se om det er noe tegn til inflammasjon (fecal calprotectin). Om du ikke har cøliaki, ta prøver på gluten ALLERGI. Lykke til! Hisen en lege Anonymous poster hash: 97a35...671
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå