Anonym bruker Skrevet 3. november 2014 #1 Skrevet 3. november 2014 Jeg sliter med magen, dvs ikke på en daglig basis, men i perioder. Det har vært intense perioder med magevondt ukentlig, og så har det heldigvis gått over i lang tid før det kommer igjen. På et tidspunkt for noen år siden var det så intenst og plagsomt at jeg ble sjekket i bauer og kanter hos leger og diverse spesialister, uten at de fant noe. Fikk beskjed om at det sikkert var irritabel tarm, men det har jeg inntrykk av at de kaller alt for, som de ikke finner ut av. Dessuten syns jeg dette ikke passer med den diagnosen heller siden magen min stort sett funker greit ellers. Det som skjer er at det starter med noen oppstør som er svovelaktige. Når disse kommer, vet jeg at jeg har et døgn i helvete i vente. Kan enda gå noen timer fra de første oppstøtene til jeg kjenner noe. Som regel kan jeg føle at magen har en litt udefinerbar verk før det liksom kommer for fullt. Det føles nesten som om noe gjærer i magen, at jeg liksom råtner innvendig. Veldige magesmerter og veldig oppblåst. Som regel ender jeg da på badet hele natten (ja, dette oppstår stort sett på kveldstid) hvor jeg vrir meg i smerte og sitter på do. Får som regel veldig diarè, men ikke alltid. Noen få skjeldene ganger er det kun smertene og disse svovel-oppstøtene som kommer, da uten diarè. Hadde en ny omgang nå på lørdag som varte til utpå formiddagen på søndag. Da var det faktisk over ett år siden sist jeg har hatt det, så i all min naivitet tenkte jeg kanskje at jeg var ferdig med dette, men det var jeg da ikke. Har vært slike lange opphold tidligere også, men har alltid kommet igjen. Er blitt livredd for å spise visse ting, må ha full kontroll på hva jeg putter i meg, selv om jeg ikke nødvendigvis vet en sammenheng her. Dette hemmer meg også veldig sosialt, da jeg er livredd for å være et sted sammen med flere andre og skulle overnatte for eks. Fikk for eks. tidenes verste hyttetur da vi reiset på fjellet sammen med min svigerinne og svoger for å ferire runde dager sammen med de og endel vennepar...ikke gøy å ligge på badet i smerter og diarè med fem vennepar boende i samme hytte og man skal dele bad. Dette våger jeg ikke ta sjansen på igjen, så sånt holder jeg meg unna nå, samme med jenturer til utlandet og deling av hotellrom og sånt, kommer med dårlige unnskyldninger og slipper unna selv om jeg egentlig har veldig lyst å være med. Dette har forsåvodt pågått siden barneskolen. Jeg husker godt da jeg gikk i femte-sjette og var hjemme omtrent ukentlig i en periode pga dette (og nei, jeg hadde det ikke følt på skolen på noen måte, så ikke noe psykisk med dette). Det gikk da over helt til jeg for en 12-13 år siden hvor det plutselig blusset opp igjen for fullt. Da var det igjen så godt som ukentlig. Jeg gikk ned mange kg og ble da utredet hos legen, uten at de fant noe. Jeg fikk til slutt en sterk antibiotika-kur som faktisk tok knekken på det i noe tid fremover. Siden har det kommet igjen med jevne mellomrom, helt uten forvarsel og helt uten å ane hva som har forårsaken det. Holder på å bli gal av hele greiene. Er det ingen i det ganske land som har opplevd noe lignenede? Tenker særlig på disse oppstøtene som er svovelaktige/råtne. Dette er noe jeg ikke finner noe om andre steder (har forsøkt å google) og legene skjønner helelr ikke hvorfor jeg får dette. Anyone? Anonymous poster hash: 1d412...61e
Anonym bruker Skrevet 3. november 2014 #2 Skrevet 3. november 2014 Jeg vil holde en knapp på galle. Galle kan få rap/promp til å lukte svovel. (Råtne egg) Betennelser i mage/tarm vil gi overproduksjon av galle, som igjen kan gi mageproblemer. Irritabel tarm behøver derfor ikke være så langt unna sannheten!(Jeg får noe lignende om jeg spiser for mye løk, forresten. Om jeg spiser løk f.eks tre dager på rad vil jeg bli oppblåst og føle at jeg råtner innvendig. Jeg får ikke diare, men oppblåstheten og følelsen av å råtne er rett og slett at det blir en "overdose" av svovelholdige matvarer. Idoform hjelper da til å stabilisere magekulturen igjen) Anonymous poster hash: a176b...d04
Anonym bruker Skrevet 3. november 2014 #3 Skrevet 3. november 2014 Takk for svar! Ville ikke denne betennelsen bli sett på en rektoskopi da? Dette har jeg hatt uten at de fant noe som helst. Er det evt andre måter å sjekke dette? Finners det noe man kan få som hjelper, vet du det? Anonymous poster hash: 1d412...61e
Tired mama Skrevet 3. november 2014 #4 Skrevet 3. november 2014 Takk for svar! Ville ikke denne betennelsen bli sett på en rektoskopi da? Dette har jeg hatt uten at de fant noe som helst. Er det evt andre måter å sjekke dette? Finners det noe man kan få som hjelper, vet du det? Anonymous poster hash: 1d412...61e Jeg tenkte også først på gallen. Hvor sitter smertene? Du finner ut om du har gallestein ved å ta UL.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2014 #5 Skrevet 3. november 2014 Sitter i hele nedre del av magen liksom. Kan man ha gallestein i så mange år da? Og at dette kommer og går som det gjør, noen ganger hyppig, mens andre ganger igjen kan det gå år mellom hvert "anfall"? Anonymous poster hash: 1d412...61e
Anonym bruker Skrevet 3. november 2014 #6 Skrevet 3. november 2014 Takk for svar! Ville ikke denne betennelsen bli sett på en rektoskopi da? Dette har jeg hatt uten at de fant noe som helst. Er det evt andre måter å sjekke dette? Finners det noe man kan få som hjelper, vet du det? Anonymous poster hash: 1d412...61e Har du vært hos lege under et anfall? Husker jeg hadde voldsomme kvalmeanfall som barn som legene aldri fant ut av, de ga meg bare syrenøytraliserende. Viste seg å være blodsukker og hveteallergi... Problemet med mageproblemer er at det kan være så mangt. Det kan være noe et helt annet sted i kroppen som slår ut på magen. Jeg er enig i at man ofte bare sier at det irritabel tarm, men det skader jo ikke å prøve... Jeg ville anbefalt deg å prøve probiotika. Jeg er veldig glad i Idoform og lignende, men tåler du det kan du også prøve diverse yoghurter (Jeg får diare av dem. Go figure) samt øke inntak av fiber og reduser inntak av matvarer som kan trigge og forverre irritabel tarm. Har du merket noe til at dette forverrer seg i perioder med stress? Har du merket noen som helst sammenheng med hva du spiser? Anonymous poster hash: a176b...d04
Anonym bruker Skrevet 3. november 2014 #7 Skrevet 3. november 2014 Takk for svar :-) Jeg har forsøkt idoform uten at akkurat dette bedrer seg, men funker greit på magen sånn generelt da. Spiser godt med fiber til daglig, drikker mye vann og drikker cultura. Magen min i hverdagen er som sagt stort sett problemsfri, sliter verken med urelmessig eller hard avføring eller luftproblemer eller noe sånt. Har vært til legen tidligere under et anfall, uten at det kom noe mer ut av det. Har forsøkt å se sammenheng mellom dette og stress, men er ikke noen tydelig sammenheng så vidt jeg kan se. Ift mat er jeg veldig forsiktig blitt, og er livredd for å få i meg bla fløte, chilli og løk. Ikke fordi jeg nødvendigvis ser en direkte sammenheng, men jeg vet at jeg har spist dette før et anfall tidligere, og vil da være sikker på å utelukke ting jeg tror kan medvirke. Anonymous poster hash: 1d412...61e
Tired mama Skrevet 3. november 2014 #8 Skrevet 3. november 2014 Sitter i hele nedre del av magen liksom. Kan man ha gallestein i så mange år da? Og at dette kommer og går som det gjør, noen ganger hyppig, mens andre ganger igjen kan det gå år mellom hvert "anfall"? Anonymous poster hash: 1d412...61e Ok, da høres det ikke helt ut som gallestein, for de smertene sitter som et stramt belte rundt øvre delen av magen. Håper du finner ut av det da. Må være forferdelig å gå sånn. 😔
Anonym bruker Skrevet 3. november 2014 #9 Skrevet 3. november 2014 Irritabel tarm skal kunne sjekkes. Jeg har det, og jeg tok avføringsprøve som viste mild irritasjon i tarmen, samt kamera oppi rumpa, som bekreftet irritasjonen (husker ikke hva selve undersøkelsen heter). Jeg kan jo også fortelle deg at jeg kun har det i perioder. Det varer alt fra timer til uker, og virker til å komme uavhengig av hva jeg spiser, med unntak av ren melk; det går dårlig hver gang. Tåler ikke pannekaker ol. heller, med høyt melkeinnhold. Noen ganger er jeg treg i magen, hard i magen, løs i magen, eller rett og slett kun oppblåst. Mye smerter. Men, det høres jo mer ut som de som nevner gallen (som jeg ikke vet noe om), kanskje heller er på sporet av noe, særlig hvis du er testet for irritabel tarm, og det ikke er slått ut. Den svovelgreia er ikke jeg kjent med i hvert fall. Anonymous poster hash: ebdd3...575
Anonym bruker Skrevet 3. november 2014 #10 Skrevet 3. november 2014 Ble litt nysgjerrig så jeg googlet litt jeg også, og det er jo tydeligvis flere som sliter med det samme uten å få svar på hva det er.... http://www.lommelegen.no/legesvar/vond-lukt-ved-raping Anonymous poster hash: 660c9...d12
Dajm Skrevet 3. november 2014 #11 Skrevet 3. november 2014 (endret) Kan høres ut som laktoseinntolranse også. Om du har spist mye laktose så kan du får disse reasksjonene, fløtesaus, is, brunost osv... Endret 3. november 2014 av Dajm
Anonym bruker Skrevet 3. november 2014 #12 Skrevet 3. november 2014 Er du etnisk norsk? Tenkte på familiær middelhavsfeber. Anonymous poster hash: 547c9...460
Anonym bruker Skrevet 3. november 2014 #13 Skrevet 3. november 2014 Takk for svar :-) Jeg har forsøkt idoform uten at akkurat dette bedrer seg, men funker greit på magen sånn generelt da. Spiser godt med fiber til daglig, drikker mye vann og drikker cultura. Magen min i hverdagen er som sagt stort sett problemsfri, sliter verken med urelmessig eller hard avføring eller luftproblemer eller noe sånt. Har vært til legen tidligere under et anfall, uten at det kom noe mer ut av det. Har forsøkt å se sammenheng mellom dette og stress, men er ikke noen tydelig sammenheng så vidt jeg kan se. Ift mat er jeg veldig forsiktig blitt, og er livredd for å få i meg bla fløte, chilli og løk. Ikke fordi jeg nødvendigvis ser en direkte sammenheng, men jeg vet at jeg har spist dette før et anfall tidligere, og vil da være sikker på å utelukke ting jeg tror kan medvirke. Anonymous poster hash: 1d412...61e Glemte å si at derfor det HAR noe med utskillelsen av galle å gjøre, så kan fet mat forverre det. Gallestein er veldig smertefullt, så det hadde du nok visst om det var. Fløte, chili og løk har alle ting som kan irritere magen, så irritabel tarm kan jo være en mulighet, ja... Men på samme tid så er det jo litt merkelig at det skjer såpass sjeldent også. Men akkurat det med svovellukt er veldig vanlig. Alle mage-tarm infeksjoner og betennelser kan forårsake det. (Eller bare svovelholdige matvarer, som sagt) Anonymous poster hash: a176b...d04
Anonym bruker Skrevet 3. november 2014 #14 Skrevet 3. november 2014 Er du etnisk norsk? Tenkte på familiær middelhavsfeber. Anonymous poster hash: 547c9...460 Ja, det er jeg Anonymous poster hash: 1d412...61e
nasse nøffen Skrevet 3. november 2014 #15 Skrevet 3. november 2014 Lectinect.... Les litt om det... Det kan være et forsøk=)
Anonym bruker Skrevet 3. november 2014 #16 Skrevet 3. november 2014 Kan høres ut som laktoseinntolranse også. Om du har spist mye laktose så kan du får disse reasksjonene, fløtesaus, is, brunost osv... Da burde jeg vel ha merket et mønser ift når jeg får dette? Jeg får i meg både cultura og yoghurt daglig og har aldri behøvd å holde meg unna melkeprodukter (annet enn kremfløte), så jeg tviler på det. Mener også dette var en av tingene som ble sjekket for 12-13 år siden da jeg ble utredet for alt mulig. Anonymous poster hash: 1d412...61e
Anonym bruker Skrevet 3. november 2014 #17 Skrevet 3. november 2014 Lectinect.... Les litt om det... Det kan være et forsøk=) Dette bruker jeg faktisk, etter anbefaling fra legen min. Fungerer veldig greit ift det daglige og magen min funker som sagt veldig bra til vanlig, er bare disse periodene anfallene kommer som er dårlige, så da tror jeg dessverre ikke Lectinecten har noen hjelp. Anonymous poster hash: 1d412...61e
Anonym bruker Skrevet 3. november 2014 #18 Skrevet 3. november 2014 Tusen takk til alle så langt som har svart meg, setter veldig pris på alle svar Anonymous poster hash: 1d412...61e
hengebuksvin Skrevet 3. november 2014 #19 Skrevet 3. november 2014 Ja, jeg kjenner meg veldig igjen!!! "Svovelraper", og deretter 1-3 døgn med diare og noen ganger oppkast. Deretter helt fin igjen. Slet med dette for ca 5 år siden. Ble også undersøkt og fikk diagnosen irritabel tarm. Var virkelig ikke kjekt. Kunne ikke gå jobb eller være sosial når det var som verst. Det som hjalp meg var at jeg førte et supernøye skjema på alt jeg fikk i meg, og merket meg meg hva jeg hadde spist dagene før jeg ble dårlig. Etter hvert så jeg et mønster på hva jeg reagerte på, og unngikk disse varene. Gav beskjed til legen, men fikk ikke påvist noen intoleranse mot noe av dette. Men jeg er allikevel helt sikker på hva jeg reagerer på. I dag unngår jeg fremdeles disse matvarene og er helt fin Men jeg blir fremdeles dårlig hvis jeg med et uhell får i meg noe. Men ikke like dårlig som den gang. Akkurat som magen min tåler det litt bedre, når det går lenge mellom hver gang. Håper du finner ut av det!
Anonym bruker Skrevet 3. november 2014 #20 Skrevet 3. november 2014 Ja, jeg kjenner meg veldig igjen!!! "Svovelraper", og deretter 1-3 døgn med diare og noen ganger oppkast. Deretter helt fin igjen. Slet med dette for ca 5 år siden. Ble også undersøkt og fikk diagnosen irritabel tarm. Var virkelig ikke kjekt. Kunne ikke gå jobb eller være sosial når det var som verst. Det som hjalp meg var at jeg førte et supernøye skjema på alt jeg fikk i meg, og merket meg meg hva jeg hadde spist dagene før jeg ble dårlig. Etter hvert så jeg et mønster på hva jeg reagerte på, og unngikk disse varene. Gav beskjed til legen, men fikk ikke påvist noen intoleranse mot noe av dette. Men jeg er allikevel helt sikker på hva jeg reagerer på. I dag unngår jeg fremdeles disse matvarene og er helt fin Men jeg blir fremdeles dårlig hvis jeg med et uhell får i meg noe. Men ikke like dårlig som den gang. Akkurat som magen min tåler det litt bedre, når det går lenge mellom hver gang. Håper du finner ut av det! Hva har du funnet ut at du reagere på da? Jeg mener selv jeg reagerer på kremfløte, chilli og løk, men ikke alltid...og selv om jeg slavisk holder meg unna dette får jeg jo fremdeles problemene noen ganger. Anonymous poster hash: 1d412...61e
Anonym bruker Skrevet 3. november 2014 #21 Skrevet 3. november 2014 Jeg vil råde deg til å prøve ut et kosthold uten sukker, laktose og gluten. Veldig mange får et forandret liv etter å ha kuttet ut disse matvarene. Google Paleokosthold. Min mann har blitt en annen mann etter at vi gikk over til et naturlig kosthold. Også han var til sjekk hos legen og de kunne ikke finne noe galt. Vi testet ut paleokosthold i 30 dager og oppdaget raskt hvor gunstig dette var for magen. En heldig bieffekt er at vi begge har gått ned i vekt og har fått et mindre magemål. Anonymous poster hash: 5f0fa...e50
Anonym bruker Skrevet 3. november 2014 #22 Skrevet 3. november 2014 Kjenner meg igjen. Har hatt det slik i årevis, og ingen leger finner ut hva som feiler meg. Derfor er også jeg blitt plassert i irritabel tarm-kategorien. Dette hjelper meg ingenting, og nå ser det ut til at jeg må slutte i jobben min, da det ikke lar seg kombinere å løpe på do 10-15 ganger om dagen, og jobbe ombord i fly. Utrolig kjedelig... Anonymous poster hash: f1c63...3de
Anonym bruker Skrevet 3. november 2014 #23 Skrevet 3. november 2014 Takk for svar! Ville ikke denne betennelsen bli sett på en rektoskopi da? Dette har jeg hatt uten at de fant noe som helst. Er det evt andre måter å sjekke dette? Finners det noe man kan få som hjelper, vet du det? Anonymous poster hash: 1d412...61e En rectoscopi undersøker kun nedre del av tarmen, altså rectum. For å undersøke hele tykktarmen må du ta en coloscopi. Det krever litt mer forberedelse med tømming av tarm enn ved rectoscopi. En gastroscopi gjøres andre veien, inn gjennom munnen, og da kan man se om det er noe galt med magesekk og svelg. Er usikker på hvordan man evt kan undersøke tynntarmen, men tror man må via munnen der også. Anonymous poster hash: ab7e2...058
Dajm Skrevet 3. november 2014 #24 Skrevet 3. november 2014 Kan høres ut som laktoseinntolranse også. Om du har spist mye laktose så kan du får disse reasksjonene, fløtesaus, is, brunost osv... Da burde jeg vel ha merket et mønser ift når jeg får dette? Jeg får i meg både cultura og yoghurt daglig og har aldri behøvd å holde meg unna melkeprodukter (annet enn kremfløte), så jeg tviler på det. Mener også dette var en av tingene som ble sjekket for 12-13 år siden da jeg ble utredet for alt mulig. Anonymous poster hash: 1d412...61e Syrnete produkter tåles av de fleste som har laktoseinntoleranse. Om du må holde deg unna kremfløte så er det faktsik et ganske sterkt tegn på nedsatt laktrase produksjon.. Prøve å spise en del brunost, og kremfløte, får du luft og kolikksmerter etter noen timer (2-6 timer) og så påfølgende diare så vet du kanskje litt mer ;-) Om du ble utredet for det så kan denne være mangelfull da ikke alle typer lactoseinntoleranse vises på blodprøve, men man må ha en laktosebelastning.
Dajm Skrevet 3. november 2014 #25 Skrevet 3. november 2014 Kjenner meg igjen. Har hatt det slik i årevis, og ingen leger finner ut hva som feiler meg. Derfor er også jeg blitt plassert i irritabel tarm-kategorien. Dette hjelper meg ingenting, og nå ser det ut til at jeg må slutte i jobben min, da det ikke lar seg kombinere å løpe på do 10-15 ganger om dagen, og jobbe ombord i fly. Utrolig kjedelig... Anonymous poster hash: f1c63...3de Har du prøvd laktosefritt da? et av de største symptomene er løs mage...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå