Gå til innhold

Hva skjer med meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger litt tips om hva dette kan være...

For 6 uket siden fikk jeg et utbrudd av det jeg tror er elveblest. Det klødde voldsomt, jeg ble rød der jeg klødde og det var hvite vabler der det var rødt. Etterhvert hovnet jeg opp diverse plasser på kroppen (nakken, øynene, hendene).

Samtidig med dette ble jeg veldig sliten og trøtt.

Var hos lege som mente det var en allergisk reaksjon som kanskje kom av en penicillinkur jeg akkurat hadde avsluttet. Startet med allergimedisin og kløen ble noe bedre.

Etter 4 uker prøvde jeg å slutte med allergimedisinen men da fikk jeg kraftig kløe og utslett/elveblest igjen. Klør mye på mage, inni hender, under føttene, oppover beina, ryggen, ja stort sett over alt. Men ofte bare ett sted om gangen.

Dro til lege igjen og fikk beskjed om at det bare er elveblest (noe jeg aldri har hatt før), og at jeg bare må vente å se om det gir seg. Skulle fortsette med allergimedisinen i 4 uker til. Da kunne jeg prøve å kutte den ut igjen.

Det er nå 6 uker siden det brøt ut. Prøvde å kutte mesisinen igjen nå, men måtte kapitulere å starte opp igjen etter 3 dager da jeg klødde vanvittig mye igjen.

Den siste uken har jeg blitt så rar i kroppen. Føles av og til ut som at golvet gynger under meg når jeg går.

I dag hadde jeg en kjempe ekkel opplevelse på butikken. Det kjentes på en måte ut som at jeg var brisen/full. Jeg var svimmel og måtte fokusere veldig for å få gjort det jeg skulle. Føltes ut som at jeg var litt utenfor meg selv. Mannen skjønte at det var noe så han ble veldig bekymret for meg.

Jeg gråt etterpå fordi det var en så ekkel opplevelse.

Hva er det som skjer med kroppen min? Jeg er som regel alltid frisk og rask. Dette skremmer meg...

Anonymous poster hash: 5c46b...cf6

Skrevet

Kan ikke være matallergi da? Jeg blir slik om jeg får i meg hvete. Blodsukkeret begynner å tulle, jeg blir svimmel og får en følelse av at alt er uvirkelig på en måte.

Jeg blir dårlig i magen, men moren min har det samme og hun klør og får utslett, og har noen ganger svimt av.

Anonymous poster hash: 904f0...6c8
Skrevet

Jeg vet ikke hva det kan være, men du bør ta turen tilbake til legen og be om en utredning. Vil han ikke gjøre det, da bytter du lege! Opplever du en lignende episode igjen som den på butikken, da oppsøker du legevakten.

Jeg vet om noen som har hatt lignende symptomer pga lever- eller nyreproblemer etter medisiner de har brukt. Det er ikke en vanlig reaksjon, så mest trolig er det ikke noe slikt.

Men krev at legen din utreder deg ordentlig, du skal ikke gå slik!

God bedring!

Anonymous poster hash: 69fbe...837
Skrevet

Jeg har hatt elveblest i snart 4 år. Står fast på allergimedisin. Prøver jeg å trappe ned blusser det opp igjen. Ifølge legen er det ikke noe annet å gjøre enn å håpe det forsvinner en dag. Men nå er jeg så vant til tanken og så lenge tablettene funker tenker jeg ikke mye over det. Det første året var jeg livredd for at jeg var alvorlig syk men jeg lever nå godt enda 😊

Anonymous poster hash: ce3bd...cc1

Skrevet

Og den gyngende følelsen...kan det være krystallsyke?

Anonymous poster hash: ce3bd...cc1

Skrevet

Tusen takk for svar.

Jeg har tatt en haug med blodprøver for div allergier. Sjekket for alle de mest vanlige matallergiene.

Eneste jeg hadde utslag på var husmidd.

Jeg er veldig trøtt og sliten i kroppen. Sover dårlig, har vanskelig for å sovne.

Gyngingen som jeg kjenner har jeg heller aldri før opplevd. De varer ofte i et par minutter så går det over. Ser ikke noe sammenheng i når det skjer.

Har siste mnd også gått inn for å være i mer aktivitet, noe jeg har vert veldig flink til. Men var veldig skuffet da jeg gikk på vekten og jeg hadde gått opp 2 kilo.

Føler hele kroppen min er rar for tiden. Kjenner liksom ikke meg selv igjen lenger.

Hi

Skrevet

Tusen takk for svar.

Jeg har tatt en haug med blodprøver for div allergier. Sjekket for alle de mest vanlige matallergiene.

Eneste jeg hadde utslag på var husmidd.

Jeg er veldig trøtt og sliten i kroppen. Sover dårlig, har vanskelig for å sovne.

Gyngingen som jeg kjenner har jeg heller aldri før opplevd. De varer ofte i et par minutter så går det over. Ser ikke noe sammenheng i når det skjer.

Har siste mnd også gått inn for å være i mer aktivitet, noe jeg har vert veldig flink til. Men var veldig skuffet da jeg gikk på vekten og jeg hadde gått opp 2 kilo.

Føler hele kroppen min er rar for tiden. Kjenner liksom ikke meg selv igjen lenger.

Hi

Du kjenner jo kroppen din best, men vil gjerne legge til at hverken meg eller moren min har utslag på allergier, selv om vi begge temmelig tydelig reagerer på hvete.

(Vi har også stoffskifteproblemer, som også kan gi lignende symptomer som dine)

Skrevet

Takk for svar.

Slo det ut helt plutselig hos dere også?

Er det jeg synes er så rart. At jeg var helt frisk og så plutselig tuller hele kroppen min.

Hi

Skrevet

Takk for svar.

Slo det ut helt plutselig hos dere også?

Er det jeg synes er så rart. At jeg var helt frisk og så plutselig tuller hele kroppen min.

Hi

Moren min fikk stoffskifteproblemer rundt 30, jeg var 15...

Reagerte plutselig på hvete da jeg var 22. Moren min var nærmere 40. Så ja, det kan skje veldig plutselig. I følge legen min kan man ofte reagere på enkelte proteiner om man spiser mye av det. (I Norge reagerer mange på hvete, mens i f.eks Sør-Amerika er det flere med bønne og mais-allergi)

Skrevet

Er det andre som har opplevd dette, eller vet hva det kan være så blir jeg veldig glad for tips.

Opplevelsen på butikken i går skremte meg skikkelig.

Hi

Skrevet

Dytter

Skrevet

Elveblest en kan komme av allergi, selv om det ikke slår ut på blodprøver. Kan være en intoleranse.

Svimling kan det være mange grunner til. Har ofte slike episoder, og har blit utreda for mye forskjellig. Snakk med legen din! Som nevnt tidligere i trådenbkan det være krystallsyken. Kan og være problem med balansenerven, låsninger i nakke, dårlig blod sirkulasjon også videre..

Anonymous poster hash: cb3c3...d12

Skrevet

Jeg har ikke opplevd det du kjente i butikken, men jeg ble plutselig allergisk i godt voksen alder. Jeg hadde besøkt en stall og hilst på mange hester, og dagen etter begynte jeg å klø noe helt forferdelig på hender og føtter. Såpass at jeg fikk lyst til å kappe av meg kroppsdelene. Så fikk jeg alvorlig dermografisme, og kunne nesten ikke ta på huden før det ble merker og jeg begynte å klø. Etterhvert har jeg fått mer typiske allergisymptomer som kløe og rennende nese.

Begynte på allergimedisin, og må stå på det hele året. Har prøvd å slutte, men det går ikke. Har også utviklet astma etter dette brøt ut.

Jeg har tatt prøver og de slår ikke ut på noe, så dermed får jeg ikke gjort noe med årsaken heller.

Hvis ikke de allergiske symptomene dine bedrer seg innen en tid, bør du be om å komme til en spesialist. Det er ikke uvanlig å bli veldig trøtt og slapp når en allergisk reaksjon pågår og også av selve medisinen, men da kan det være en tanke å bytte til et annet preparat.

Skrevet

Jeg får elveblest og kan bli svimmel hvis jeg har noe med nikkel i på meg. Gikk med aktivitetsmåler en stund og plutselig fikk jeg skikkelige utbrudd av elveblest. Dette utløstes spesielt om armbåndet kom i kontakt med vann for da trenger mer nikkel inn i huden. Jeg har tatt av armbåndet men kan fortsatt reagere, dog noe mildere, på øredobber, sttikkepinnene mine og lignende.

Skrevet

Kan det vær kuldeallergi mon tro? Mora mi har det, og søstera mi fikk det nettopp- i en alder av 23,- så det kan ramme en uansett hvor gammel/ung en er. Og symptomene hennes er lik dine når hun først fikk det. Nå går hun på allergimedisinen sin som hun bare pleide å ta på sommeren, pga. gressallergi. Funker fint for henne det.

Anonymous poster hash: cda7b...82d
Skrevet

Tusen takk for svar.

Godt å høre det kan være allergien som er årsaken til alt. Men er vanskelig når jeg ikke vet hva jeg reagerer på.

Begynte å bli redd det var kroppen som som hadde startet å gi etter. Er mye alene med tre barn, og har en krevende jobb. Har lest meg redd på de som har møtt veggen og har brukt lang tid på å komme seg igjen.

Men da trenger jeg kanskje ikke å bekymre meg for det.

Hi

Skrevet

Jeg har ny time til fastlegen i desember.

Ville dere ventet til da, eller prøvd å få time tidligere?

Føler jeg har blitt verre siste uken med tanke på svimlingen og "ut av meg selv"-opplevelsen.

Hi

Skrevet

Slik kløe får jeg og, og jeg er allergisk mot acetylsalisylsyre. Finnes i masse forskjellig mat, bare fra planteriket. Spes mye i rødvin, sjokolade, te, kaffe, agurk. Finnes og i medisiner som ibux, naproxen etc

Anonymous poster hash: 59a50...57f

Skrevet

Du skriver at du sover dårlig og føler deg sliten (som følge av dårlig søvn kanskje?). Dette kan føre til at du blir svimmel og uvel, slik du opplevde på butikken. 

Kløen kan jeg ikke uttale meg så mye om, annet enn at jeg selv klør mye dersom jeg spiser hvete. Men jeg har fått påvist allergi da. God bedring til deg!

Skrevet

Jeg har ny time til fastlegen i desember.

Ville dere ventet til da, eller prøvd å få time tidligere?

Føler jeg har blitt verre siste uken med tanke på svimlingen og "ut av meg selv"-opplevelsen.

Hi

Om du mistenker kanskje krystallsjuken,- som andre nevnte her og jeg som tipset om kuldeallergi, så kan det hende det er det også. Jeg sleit med konstant krystallsyke i over 3 år, men det gir ikke utslag på noen som helst prøver hos legen. Jeg måtte også gjør noen "øvelser", med å kaste meg selv baklengs i senga, for å få en reaksjon hos balansenervene og få de til å funke som jeg ville. Det kan du prøve på og se om det funker for deg, så gir det deg hvertfall noen svar. Men kløe hadde jeg aldri. Er jaggu ikke godt å si. Syns du bør få fart på det og få time fortest mulig, du kan ikke ha det slik.

Anonymous poster hash: cda7b...82d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...