Gå til innhold

Bakovervendt bilsete for lange barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har et Cybex Sirona-sete til lillejenta vår, og er egentlig veldig fornøyde med det. Men, vi ser at det begynner å bli fryktelig trangt for beina allerede, selv om hun bare er 17 måneder. Er det noen som kan anbefale et sete som har bedre benplass? :)

Skrevet

Vi har bare hatt besafe izi, og kan dermed ikke sammenligne med andre seter. Men begge gutta har vært på 95-percentilen mtp høyde, så de er lange. Vi satt minste som straks fyller 4 i forovervendt beltestol nå (må innrømme at vi har brukket ham på plass siste halvåret, men like fullt..)

Skrevet

Lengden på beina har ikke så mye å si, det er rygglengden som avgjør om stolen blir for liten. Barn er myke. De tåler godt å krølle beina litt :)

Når det blir trangt for beina er det lurt å ta mange pause når man kjører langt.

Anonymous poster hash: 0b440...cdc

Skrevet

Lengden på beina har ikke så mye å si, det er rygglengden som avgjør om stolen blir for liten. Barn er myke. De tåler godt å krølle beina litt :)

Når det blir trangt for beina er det lurt å ta mange pause når man kjører langt.

Anonymous poster hash: 0b440...cdc

Vår langbeinte gut fekk vondt i beina, og klarte til slutt ikkje å stå på dei etter 5 min køyretur til butikken. Vi bytte då frå BeSafe sete til Britax Two way Elite, og han sat bakovervendt til han fylte 4. No har vi ein svært romsleg bil, så setet kunne plasserast slik at det gav god beinplass.

Skrevet

Vi har et Britax sete som er lik som cybex sirona. Junior er nå 16 mnd og 85 lang. Han krøller beina veldig da han sitter der, men klager ikke ennå. Han bøyer sine bein og er klar til vi snur han. :) men Han skal arve BeSafe x3 av sin søster etter jul.

Søstera er 3,5 år og 110 og bruker et BeSafe izifix. Hadde henne med at en butikk som solgte barneseter, og vi sa ingen ting om hennes alder. De sa at de hadde ik gen bakovervente seter til så lange barn. Og at så gamle barn ikke trenger å sitte bakovervente. Skulle sett ansiktet dems da jeg sa hun akkurat var fylt 3 år. Hehe..

Anonymous poster hash: 13206...662

Skrevet

Britax max way syns jeg er lang i ryggen. Har hørt flere nevne at cybex cirona ikke passer så lenge som det burde.

Skrevet

Vi har et britax multi tech 2. Gutten min er også lang og snart 2, men sitter med strake bein fortsatt. Og han har god plass generelt i setet:-)

Skrevet

Har et Besafe combi fix sete til min gutt på 2 år. Han er allerede 97 cm lang, og ligger ca 2,5 percentil over den øverste percentil. Han har bena godt krøllet, men får ikke vondt av den grunn.

Skrevet

Jenta mi er 4,5 år og ca. 111 cm. Hun sitter bakovervendt i Britax two way.

Anonymous poster hash: 6e926...958
Skrevet

Tusen takk for mange gode svar! Jeg får ta en tur på butikken og titte litt :)

Skrevet

min er 98 og er 21 mnd, han klager ikke , og sier trygghet først uansett

Anonymous poster hash: 24c1a...d47
Skrevet

min er 98 og er 21 mnd, han klager ikke , og sier trygghet først uansett

Var den myntet på meg? Er vel ikke noe galt i å skifte til et større bakovervendt sete? Min datter, som pleide å elske å kjøre bil, blir nå kjempesint hver gang vi skal inn, og stritter i mot. Ser hun sitter og sparker og presser mot setet i bilen, så for meg indikerer det at hun ønsker seg bedre benplass. Og om jeg har mulighet til å gi henne det, så gjør jeg det ;)

Skrevet

Nei var til hi først og fremst

Skrevet

Vi har et Britax sete som er lik som cybex sirona. Junior er nå 16 mnd og 85 lang. Han krøller beina veldig da han sitter der, men klager ikke ennå. Han bøyer sine bein og er klar til vi snur han. :) men Han skal arve BeSafe x3 av sin søster etter jul.

Søstera er 3,5 år og 110 og bruker et BeSafe izifix. Hadde henne med at en butikk som solgte barneseter, og vi sa ingen ting om hennes alder. De sa at de hadde ik gen bakovervente seter til så lange barn. Og at så gamle barn ikke trenger å sitte bakovervente. Skulle sett ansiktet dems da jeg sa hun akkurat var fylt 3 år. Hehe..Anonymous poster hash: 13206...662

Hva var hehe her? Er dere dumme?

Anonymous poster hash: 04526...c66

Skrevet

Nei var til hi først og fremst

Det er jeg som er hi ;)

Skrevet

Vi har storbil og der sitter eldste på straks 4 bakovervendt i besafe og først nå begynner det å bli trangt i lengden med beina. Lillebror sitter i cybex sete og han er 21 mnd og har mindre plass til beina enn broren. Så vi bytter seter når eldste går over til beltestol. Han veier nesten 18 kilo nå.

Mitt råd ta med bil og barn I butikken og prøv deg frem.. :)

Skrevet

Med isofix anbefaler jeg de nyeste til Besafe: Besafe Izi Kid I-size. Kjempebra stol, lang i ryggen (lengst i ryggen av Besafe stolene med isofix.

Uten isofix: Britax Max Way. Godkjent i Plus-testen. Lang i ryggen. Kan festes i midten i baksetet, på en slik måte at barnet har GOD beinplass.

Synd dere ikke får brukt Cybex Sirona stolen stort lenger. Den er såpass liten og lagd for å passe i de fleste (mindre) biler. Men, barnet kan sjelden sitte i det til rundt fire år, hvis det da ikke har vært godt under gjennomsnittet høydemessig.

Samme med Britax Dualfix som en nevner oppi her, den er ørlite lenger i ryggen enn Sironaen, men ikke lang nok til at en kan basere seg på at barnet skal sitte i den bakovervendt til anbefalt 4 år.

Anonymous poster hash: e9f13...071
Skrevet

Tusen takk, alle sammen. Ser det er krav om isofix nå, så da utgår vel en del av forslagene. Skal selvfølgelig forhøre oss i butikken + teste :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...