Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2014 #1 Skrevet 31. oktober 2014 Noen som kan fortelle litt om erfaringer fra provokasjonstest (før gastroskopi og biopsi av tynntarmen)? Jeg tok opp mageproblemer for over 20 år siden, og har gjort det flere ganger tidligere, men aldri blitt tatt på alvor. Av den grunn har jeg hatt en tilnærmet glutenfritt kosthold i mange år. Nå må jeg altså gjennom en provokasjonstest. Jeg blir veldig oppblåst, får kløe i huden (tidvis intens), mye væske i kroppen og noe leddsmerter. Magen er litt hardere enn ellers, litt ubehag etter måltid med gluten, men ikke direkte smerter. Jeg har aldri hatt problemer med diare slik mange med cøliaki forteller om. Har gått opp to kilo (væske) på to dager. Jeg må spise gluten i 2-3 uker før gastroskopi. Er bare på dag to, men kjenner at dette blir lange uker :/ Kommer meg gjennom, men kjedelig, spesielt den kløen. Om noen kan fortelle litt om erfaringer så hadde jeg satt pris på det Anonymous poster hash: bb2c9...aaf
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2014 #2 Skrevet 31. oktober 2014 *dytt* Anonymous poster hash: bb2c9...aaf
Anonym bruker Skrevet 1. november 2014 #3 Skrevet 1. november 2014 I min familie har mange cøliaki. Og jeg slet med vond mage, oppblåst, eksem, og generelt dårlig form, mer tungpusten. Men jeg hadde hvete allergi. Og ikke cøliaki. Anonymous poster hash: a266c...648
Anonym bruker Skrevet 1. november 2014 #4 Skrevet 1. november 2014 I min familie har mange cøliaki. Og jeg slet med vond mage, oppblåst, eksem, og generelt dårlig form, mer tungpusten. Men jeg hadde hvete allergi. Og ikke cøliaki. Anonymous poster hash: a266c...648 Hvordan fikk du det påvist? Anonymous poster hash: bb2c9...aaf
Anonym bruker Skrevet 1. november 2014 #5 Skrevet 1. november 2014 Ikke gi deg om du får negativ test på cøliaki. Det kan være hveteallergi, hveteintoleranse, glutenallergi, glutenintoleranse. Dette er ting som også kan påvises ved tester. Har ei datter med hveteallergi og hun får mye utslett, luft i magen, røde varme kinn og treg mage av hvete. Håper du finner ut av det husk at du kan søke om grunnstønad pga økte matutgifter hvis du får positiv test, tror det er ca 1900 kr/mnd Anonymous poster hash: 80c03...6eb
Anonym bruker Skrevet 1. november 2014 #6 Skrevet 1. november 2014 Ikke gi deg om du får negativ test på cøliaki. Det kan være hveteallergi, hveteintoleranse, glutenallergi, glutenintoleranse. Dette er ting som også kan påvises ved tester. Har ei datter med hveteallergi og hun får mye utslett, luft i magen, røde varme kinn og treg mage av hvete. Håper du finner ut av det husk at du kan søke om grunnstønad pga økte matutgifter hvis du får positiv test, tror det er ca 1900 kr/mnd Anonymous poster hash: 80c03...6eb Takk for svar! Hvordan fikk din datter påvist hveteallergien? Jeg er på fjerde dagen med gluten nå, og magen er treg og hard. Jeg mister matlysten, er konstant oppblåst. Noen utslett jeg har blir bare rødere og rødere og har generell kløe over hele kroppen. Er mye stivere i kroppen, får mer muskelsmerter og også leddsmerter. Er vel ekstra frustrert fordi jeg er under utredning for en annen tilstand også, og den gjør at jeg har minimalt å gå på fysisk og psykisk i øyeblikket. Det å da måtte spise meg dårligere i noen uker (pluss den tiden det vil ta å få kroppen i balanse igjen etter all denne glutenmaten) er veldig tungt :/ Jeg må jo bare gjøre det, men tungt er det... Nå er det slik at jeg nesten "håper" at gastroskopien vil gi resultater, for da vil jeg i hvert fall få stønad. Om testen viser noe eller ikke spiller jo ikke noen stor rolle for meg, jeg reagerer på gluten og kornprodukter, så jeg må jo holde meg unna det i fremtiden uansett hva prøvene viser. Anonymous poster hash: bb2c9...aaf
Anonym bruker Skrevet 2. november 2014 #7 Skrevet 2. november 2014 Jeg fikk påvist hvete allergi gjennom vanlig blodprøve hos fastlegen. Fikk samtidig påvist allergi mot egg og nøtter. Og selv om jeg kan spise havre, rug og sånn. Så reagerer jeg på havre. Kan spise det i små mengder. Så jeg har nok noen intoleranser og. Anonymous poster hash: a266c...648
Anonym bruker Skrevet 2. november 2014 #8 Skrevet 2. november 2014 Ikke gi deg om du får negativ test på cøliaki. Det kan være hveteallergi, hveteintoleranse, glutenallergi, glutenintoleranse. Dette er ting som også kan påvises ved tester. Har ei datter med hveteallergi og hun får mye utslett, luft i magen, røde varme kinn og treg mage av hvete. Håper du finner ut av det husk at du kan søke om grunnstønad pga økte matutgifter hvis du får positiv test, tror det er ca 1900 kr/mnd Anonymous poster hash: 80c03...6eb Takk for svar! Hvordan fikk din datter påvist hveteallergien? Jeg er på fjerde dagen med gluten nå, og magen er treg og hard. Jeg mister matlysten, er konstant oppblåst. Noen utslett jeg har blir bare rødere og rødere og har generell kløe over hele kroppen. Er mye stivere i kroppen, får mer muskelsmerter og også leddsmerter. Er vel ekstra frustrert fordi jeg er under utredning for en annen tilstand også, og den gjør at jeg har minimalt å gå på fysisk og psykisk i øyeblikket. Det å da måtte spise meg dårligere i noen uker (pluss den tiden det vil ta å få kroppen i balanse igjen etter all denne glutenmaten) er veldig tungt :/ Jeg må jo bare gjøre det, men tungt er det... Nå er det slik at jeg nesten "håper" at gastroskopien vil gi resultater, for da vil jeg i hvert fall få stønad. Om testen viser noe eller ikke spiller jo ikke noen stor rolle for meg, jeg reagerer på gluten og kornprodukter, så jeg må jo holde meg unna det i fremtiden uansett hva prøvene viser. Anonymous poster hash: bb2c9...aaf Det ble tatt prøver jevnlig i over ett år hos barnelege før vi endelig fikk en positiv test. Det er tatt prikktester, lappetester og blodprøver. Håper du finner ut hva det er som feiler deg:) Lykke til Anonymous poster hash: 80c03...6eb
Anonym bruker Skrevet 2. november 2014 #9 Skrevet 2. november 2014 Det ble tatt prøver jevnlig i over ett år hos barnelege før vi endelig fikk en positiv test. Det er tatt prikktester, lappetester og blodprøver. Håper du finner ut hva det er som feiler deg:) Lykke til Anonymous poster hash: 80c03...6eb Takk Anonymous poster hash: bb2c9...aaf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå