Gå til innhold

Operere ut visdomstann :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal operere ut alle fire visdomstennene mine til uka. Og jeg gruer meg noe helt sykt! Sitti og grini i hele dag fordi jeg gruer meg :P Ja, jeg er veldig pinglete, men jeg har lest så mange skrekkhistorier om hvor jævlig vondt det er dagene etter! 

Noen her som har operert ut som har hatt "gode" opplevelser med dette? Alt jeg finner er bare skrekkhistorier, så nå er det like før jeg trekker meg! 
Har dere vært sykemeldt etterpå, eller klart å vært på jobb dagen etter? 

Blir veldig glad viss noen gidder å svare meg!  :) 

Anonymous poster hash: 6f511...9fc
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg opererte ut alle fire. Hadde absolutt ingen plager i etterkant, bare blødde og dunket litt. Det blir jo litt ømt og sårt. Jeg var tilbake på jobb dagen etter, men fungerte også bra rett etter operasjonen. Tannlegene er flinke til dette, du er i de beste hender :) husk at folk helst skriver om negative opplevelser, alle de som det har gått fint med - skriver ikke på nettet :)

Skrevet

Jeg opererte ut alle fire. Hadde absolutt ingen plager i etterkant, bare blødde og dunket litt. Det blir jo litt ømt og sårt. Jeg var tilbake på jobb dagen etter, men fungerte også bra rett etter operasjonen. Tannlegene er flinke til dette, du er i de beste hender :) husk at folk helst skriver om negative opplevelser, alle de som det har gått fint med - skriver ikke på nettet :)

Ååh tusen takk! Veldig fint å høre! Håper virkelig min går like bra. Men jeg har det med å få det verst mulig på alt, og ikke takler jeg smerte heller :P hehe! Men det er vell sant som du sier, at folk helst skriver om det negative. tok du alle på engang, eller en om gangen? 

Skrevet

Jeg tok to og to :) er ikke så god på takling av smerter selv, men dette gikk bra, selv for meg!

Skrevet

Jeg tok to og to :) er ikke så god på takling av smerter selv, men dette gikk bra, selv for meg!

okai :) tror det er det jeg skal å. Da satser jeg på at dette går bra for meg å ;) 

Skrevet

Før jeg opererte ut v.d.tennene så var jeg LIVREDD tannlegen. Nå er jeg kurert var til kjevekirurg da. Tok én og én. Var gjort på tre min. Ferdig sydd og alt

Anonymous poster hash: 3c0d9...d9e

Skrevet

Jeg har det som deg med tannlegeskrekk . Men når jeg tok visdomstanna var det smertefritt . Etterpå var det heller ikke ille. tok en paracett og borte var det;)Jeg spiste til og med taco med skjell samme dag :) Ingen betennelse i såret heller:)

Eneste var at det blødde ganske lenge . 4-5 timer .

Husk å skyll godt så det ikke legger seg matrester og sånn der:)

Skrevet

Jeg har det som deg med tannlegeskrekk . Men når jeg tok visdomstanna var det smertefritt . Etterpå var det heller ikke ille. tok en paracett og borte var det;)Jeg spiste til og med taco med skjell samme dag :) Ingen betennelse i såret heller:)

Man skal ikke skylle et visdomstannhull! Da kan man få en dry socket, og det kan gjøre vondt!

Jeg har ikke tatt visdomstennene selv, men mannen min gjorde det (Og en ekskjæreste) 

Mannen min hadde det helt fint etterpå, eksen var litt sutrete, men hadde ikke vondt. (Han klarte ikke å spise den første dagen så derfor han var litt tufs ;))

I tillegg så har jeg utallige i familien som ikke har hatt noen problemer. Eneste ekle jeg har hørt var faren min som opplevde at antibiotikakluten som ble etterlatt i såret råtnet. Men det lagde ingen problemer for han :)

Anonymous poster hash: dc8dc...f22

Skrevet

Man skal ikke skylle ? Rart at tannlegen sier man skal da ..

Skrevet

Man skal ikke skylle et visdomstannhull! Da kan man få en dry socket, og det kan gjøre vondt!

Jeg har ikke tatt visdomstennene selv, men mannen min gjorde det (Og en ekskjæreste) 

Mannen min hadde det helt fint etterpå, eksen var litt sutrete, men hadde ikke vondt. (Han klarte ikke å spise den første dagen så derfor han var litt tufs ;))

I tillegg så har jeg utallige i familien som ikke har hatt noen problemer. Eneste ekle jeg har hørt var faren min som opplevde at antibiotikakluten som ble etterlatt i såret råtnet. Men det lagde ingen problemer for han :)

Hva er dry socket? :o hva skal man gjøre om man ikke skal skylle da? 

Skrevet

Ja, det er rart. 

I hullet danner det seg koagulert blod som hjelper med tilhelingen, og som hindrer tilførsel av luft mot kjevebeinet.

Skyller man, bruker sugerør eller lignende kan denne forsvinne og man kan få vondt.

Da må man tilbake til tannlegen så man kan stimulere dannelsen av en ny.

Skrevet

Takk for fine svar dere :) håper jeg er like heldig som dere har vært!

Skrevet

Jeg har operert ut 2 stk. Begge to vokste opp under tannen som var nest sist. Så det måtte jo en del graving til, og flere sting. Men var overhodet ikke vondt etterpå. Og jeg har tannlegeskrekk. Og det gikk bra.

Anonymous poster hash: 381c9...228
Skrevet

Aldri opplevd at det har vært vondt. Verken under eller etterpå. Min mann, som er livredd for tannleger, har også operert ut 2 stk. Begge gangene var han inn og ut på under 20 min. Uten smerter.

Skrevet

Mine ble operert bort. De var ganske dypt inn i kjevebeinet og det var en nerve rundt de, kunne blitt meget smertefult om de hadde kommet ut.

De ekle detaljene: tannlegen kuttet gjennom tannkjøttet, sagde i kjevebeinet, brakk tennene med en liten hammer og trakk bitene én og én. Deretter fikk jeg sting. Ikke noe kjekt, men det gikk fint. Jeg har absolutt ikke tannlegeskrekk og tannlegen er en venn av familien, jeg hadde full tillitt til han. Eneste er at han angret i ettertid på at jeg ikke fikk narkose for det tok lang tid og var ganske ubehagelig mot slutten.

Deretter var det noe smerter, men ingenting som pillene jeg fikk ikke taklet. Det kjipe var at jeg måtte spise myk mat en god stund og jeg ble operert like før Jul. Suppe på Julaften er ikke så kjekt. Og stingene var plagsomme, var godt å få de av.

Ingen pager i ettertid, utenom et stykke løs tannkjøtt som ble skåret av ved neste kontroll for å unngå at mat samlet seg under. Dette var for 20 år siden, forøvrig.

Anonymous poster hash: a0e86...77b

Gjest Minnieropptatt
Skrevet

Ja, det er rart.

I hullet danner det seg koagulert blod som hjelper med tilhelingen, og som hindrer tilførsel av luft mot kjevebeinet.

Skyller man, bruker sugerør eller lignende kan denne forsvinne og man kan få vondt.

Da må man tilbake til tannlegen så man kan stimulere dannelsen av en ny.

Er du tannlege? Min tannlege sa at jeg skulle skylle og ta bort matrester. Har ikke hatt problemer av noe slag.

Skrevet

Om det er smerter etterpå du er redd for så ber du om å få med deg noen paralgin forte tilfelle rottefelle:) 

Jeg fikk bet. etter et tannlege besøk en gang, så etter at jeg trakk mine visdommstenner fikk jeg med dette. Tok de ikke for fikk ikke vondt, men var greit å vite at jeg hadde mulighet.

Bare forklar for tannlegen hva du tenker på så får du den hjelpen du trenger:) Lykke til.

Anonymous poster hash: 2c7a3...911
Skrevet

Om det er smerter etterpå du er redd for så ber du om å få med deg noen paralgin forte tilfelle rottefelle:) 

Jeg fikk bet. etter et tannlege besøk en gang, så etter at jeg trakk mine visdommstenner fikk jeg med dette. Tok de ikke for fikk ikke vondt, men var greit å vite at jeg hadde mulighet.

Bare forklar for tannlegen hva du tenker på så får du den hjelpen du trenger:) Lykke til.

Anonymous poster hash: 2c7a3...911

Tusen takk :) Har heldigvis masse paralgin forte liggende etter en annen operasjon ;)  Men hjelper de om det er mega vondt? ser for meg smerter som ikke engang sterke smertestillende tar jeg! hehe! 

Skrevet

Jeg var hos kjevekirurg. Forbausende lite vondt - og jeg fikk dry socket etterpå også ;-)

Skrevet

Har operert ut alle fire, det har gått som en drøm! Alle fire måtte hogges ut av kjevebeinet. Selv med infeksjon den ene gangen var det ikke vondt, bare hovent og ømt:-) En gang glemte jeg å ta smertestillende og kom på det mange timer etterpå fordi det gjorde ikke vondt. De andre gangene har det holdt med en paracet etter operasjonen pga av overgangen fra bedøvet til bedøvelsen går ut. Jeg kunne uten problemer gått på jobb samme dag:-)

Lykke til, dette kommer til å gå kjempefint!

P.S. ta med deg musikk til å ha på øret så slipper du å høre på lydene, for de er litt ekle når de borrer i bein osv.;-)

Anonymous poster hash: 73400...3b4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...